REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o ochronie sygnalistów - ilość wykonujących pracę, czy ilość etatów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radca Prawny. wykładowca akademicki Akademii Leona Koźmińskiego i Collegium Humanum. Przedstawiciel pracodawców w Zespole Trójstronnym przy Ministrze Zdrowia. Autor wielu publikacji.
Ustawa o ochronie sygnalistów - ilość wykonujących pracę, czy ilość etatów?
Ustawa o ochronie sygnalistów - ilość wykonujących pracę, czy ilość etatów?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Oczywiście wszyscy już wiemy, że decydujący dla przyjęcia obowiązku wdrożenia wewnętrznego systemu zgłoszeń jest magiczna liczba 50 pracowników. Ale co ona w istocie oznacza?

Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów przepisy dotyczące wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych stosuje się do podmiotu prawnego, na rzecz którego według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku „wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób”.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o ochronie sygnalistów - ilość wykonujących pracę, czy ilość etatów? 

Do liczby 50 osób wykonujących pracę zarobkową na rzecz podmiotu prawnego wlicza się, w przeliczeniu na pełne etaty:

  1. pracowników w ramach umowy o pracę
  2. osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy (umowa zlecenia, o dzieło itp.), 
  3. osoby wykonujące pracę w ramach umowy B2B - jeżeli nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób, niezależnie od podstawy zatrudnienia (art. 23 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów).

No i tu pojawia się problem. 

Dla przykładu, w firmie pracę zarobkową wykonuje 48 osób, jednak ilość osób w przeliczeniu na etaty wynosi 51. Jak to możliwe?

REKLAMA

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 roku o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jednolity Dz.U. 2021, poz. 1133 z późn. zmn. „wykonywanie pracy zarobkowej” w okresie  orzeczonej niezdolności do pracy jest jedną z sytuacji powodujących pozbawienie  ubezpieczonego prawa do zasiłku chorobowego za cały okres tego zwolnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozumieć „wykonywanie pracy zarobkowej”

Powyższe prowadzi do wniosku, że „wykonywanie pracy zarobkowej”, oznacza faktyczne wykonywanie pracy, czyli wykonywanie pracy zdalnie, lub w miejscu pracy w zakładzie pracy. 

Przepisy prawa nie definiują pojęcia „etat”. 

Zgodnie z Wikipedią praca w maksymalnym wymiarze czasu dopuszczonym prawem pracy i regulaminem instytucji to „pełny etat”. Prawo dopuszcza zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy, czyli na „część etatu”, przy czym ta część, oznaczana zwyczajowo ułamkiem naturalnym, może być dowolnie ustalona w umowie o pracę. Zabronione prawem jest zatrudnienie u jednego pracodawcy na więcej niż cały etat, dopuszczone jest jednak zatrudnienie u kilku pracodawców tak, że suma etatów przekroczy jedność

(https://pl.wikipedia.org/wiki/Etat_(praca) dostęp w dniu 080824)

Zatem przeliczenie w rozumieniu art. 23 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów, będzie obejmowało tzw. „pełne etaty”. W Polsce obowiązuje zasadniczo 40-godzinny tydzień pracy (przeciętnie pięciodniowy). Czas pracy w ciągu jednego dnia wynosi 8 godzin na dobę. 

Zatem w firmie, gdzie „pracę zarobkową” wykonuje 48 osób, ilość osób w przeliczeniu na etaty może wynosić 51, gdyż 3 osoby, które faktycznie nie wykonują pracy mogą być, np. osobami, które pozostają na długotrwałym zwolnieniu. Jednak nadal pozostają etatach w firmie. 

W kontekście powyższego nadal aktualne pozostaje pytanie co jest decydujące dla ustalenia obowiązku wdrożenia procedury wewnętrznej zgłoszeń? Przeliczenie ilości „osób wykonujących prace zarobkową”, czy ilość „etatów”? W szczególności różnicy pomiędzy przeliczeniem ilości „osób wykonujących prace zarobkową”,  a ilością „etatów”?

Problem polega na tym, że przyjęcie rozwiązania przeliczenia 50 osób, z uwzględnieniem „wykonywania pracy zarobkowej”, może prowadzić do obejścia przepisów ustawy o ochronie sygnalistów, np. przez „skierowanie” na zwolnienia lekarskie 2 osób w przypadku firmy posiadającej 51 etatów na dzień 1 lipca lub na dzień 1 stycznia, które to daty są decydujące dla ustalenia obowiązku wdrożenia wewnętrznej procedury zgłoszeń. Z drugiej strony w sytuacji długotrwałych zwolnień podmioty, na rzecz których faktycznie nie „wykonuje pracy zarobkowej” 50 osób, ale maja 50 etatów, mogą zostać zobowiązane do wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych. 

Jak zatem rozstrzygnąć ten dylemat?

Z przepisu  art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów wynika, że wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych obowiązuje podmiot prawny, na rzecz którego według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku „wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób”. Natomiast do liczby 50 osób wykonujących pracę zarobkową na rzecz podmiotu prawnego wlicza się, w przeliczeniu na pełne etaty, określone kategorie osób (art. 23 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów). W tym znaczeniu to przepis art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów określa zasadę dla ustalenia obowiązku wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych, a art. 23 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistówokreśla zasadę przeliczania osób „wykonujących pracę zarobkową” na rzecz podmiotu prawnego. 

Powyższa konstatacja prowadzi do wniosku, że decydujące dla ustalenia  obowiązku wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych, będzie przeliczenie osób faktycznie wykonujących pracę zarobkową na rzecz podmiotu prawnego, według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku. 

Choć oczywiście trzeba być tu bardzo ostrożnym, w szczególności w sytuacjach granicznych kiedy jeden pracownik „wykonujący pracę zarobkową” może decydować o obowiązku prawnym przyjęcia procedury zgłoszeń wewnętrznych. 

Należy w tym kontekście pamiętać, że w myśl art. 58 ustawy o ochronie sygnalistów  kto, będąc odpowiedzialnym za ustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych, wbrew przepisom ustawy procedury tej nie ustanawia lub ustanawia ją z istotnym naruszeniem wynikających z ustawy wymogów, podlega karze grzywny. Więcej na temat obowiązku wprowadzenia procedury zgłoszeń wewnętrznych.

Polecamy: „Sygnaliści w firmie. Przewodnik dla pracodawcy”

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

Osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł. Świadczenie pielęgnacyjne w 2026 r. Tylko stopień znaczny. Stopień umiarkowany poszkodowany w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Bo zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (stopień znaczny). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA

Najniższa krajowa 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

REKLAMA

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

Sąd: Jak liczyć zachowek od mieszkania [Wyrok w sprawie wydziedziczonego synka i trójki wnuków]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku dla rodziny, w której spadkodawca miał trójkę dzieci i trójkę wnuków. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

REKLAMA