REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Wniosek

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co należy wiedzieć o podatku leśnym?

Podatek leśny pod bardzo wieloma względami przypomina podatek rolny. Inny jest w tym wypadku jednak przedmiot opodatkowania. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku leśnym opodatkowaniu podlega posiadanie gruntów leśnych.

Zmiana danych w dowodzie osobistym

Dowód osobisty jest podstawowym dowodem tożsamości. Na jego podstawie władze publiczne ustalają tożsamość osób oraz ich miejsce zamieszkania (zameldowania). Dokument ten też jest szalenie przydatny przy zawieraniu wszelkiego rodzaju umów, zaciąganiu kredytów czy braniu towaru na raty. Dlatego też jest ważne aby znajdujące się w dowodzie osobistym dane były aktualne.

Co należy zrobić w wypadku zniszczenia dowodu osobistego

Każda osoba pełnoletnia będąca obywatelem polskim ma obowiązek posiadać dowód osobisty. Wynika to wprost z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych z dnia 10 kwietnia 1974 r. Problem pojawia się jednak gdy dowód uległ zniszczeniu lub został zgubiony. Co wtedy należy zrobić? O tym również stanowi przywołana ustawa.

Zażalenie na bezczynność organu

Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.

REKLAMA

Pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym

Prawem strony jest działanie za pośrednictwem pełnomocnika. Jednakże istnienia pełnomocnictwa nie można domniemywać. To na stronie lub pełnomocniku ciąży obowiązek dołączenia do postępowania administracyjnego w konkretnej sprawie dokumentu pełnomocnictwa.

Jakie przepisy regulują prawo do grobu?

Zbliżające się święto Wszystkich Świętych często wiąże się z odwiedzinami grobów bliskich. Nie zapominając o ich uprzątnięciu i udekorowaniu, powinniśmy również przyjrzeć się ich stanowi prawnemu. Należy pamiętać, że prawo do grobu nie jest wieczne.

Urzędnik w oczach interesanta

Przez trzy letnie miesiące mieszkańcy Lublina oceniali pracę urzędników magistratu. Ankietowe „badanie satysfakcji interesantów” wykazało, że opinia na temat pracy urzędników zmienia się wraz z dniem tygodnia i wiekiem petentów.

Podstawy, tryby i formy wznowienia postępowania administracyjnego

Instytucja wznowienia postępowania administracyjnego uregulowana przez Kodeks postępowania administracyjnego, stanowi nadzwyczajną drogę usuwania decyzji prawnie wadliwych z obrotu prawnego.  W praktyce jest ona bardzo często stosowana.

REKLAMA

Skarga do sądu administracyjnego

W Polsce już od czasów Księstwa Warszawskiego obowiązuje sądowa kontrola administracji. Oznacza to, że działania administracji publicznej mogą być przedmiotem postępowania sądowego. Każdemu bowiem kto ma w tym interes służy prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego na ostateczną decyzję administracyjną.

Kiedy może nastąpić wyłączenie organu administracji?

Niewiele osób wie, że niektóre sprawy, które powinny być rozpatrywane np. przez Urząd Skarbowy, rozpatruje Izba Skarbowa, pomimo, iż to Urząd Skarbowy jest właściwy. Dlaczego tak się dzieje?

Osoba nieobecna jako strona w postępowaniu

Organy administracji publicznej po wszczęciu postępowania niejednokrotnie borykają się z problemem nieobecności strony. Oto jakie regulacje prawne sprzyjają skutecznemu prowadzeniu postępowania pomimo tego, iż stroną jest osoba której miejsce pobytu jest nieznane. 

Kiedy następuje spór pozytywny o właściwość organu?

Jak wiadomo, nie ma jednego organu administracji do załatwiania wszystkich spraw. Sprawy wchodzące w zakres terytorialny gminy rozpatrywane są przez starostę, sprawy dotyczące województwa – przez marszałka województwa itd. Nie zawsze jednak jest to takie oczywiste.

Jakie są zasady określania terminów w urzędzie?

Każdy, kto załatwia jakąś sprawę w urzędzie powinien znać zasady określania terminów, według których należy liczyć dni na odesłanie odpowiedzi czy odwołanie.

Kiedy obligatoryjnie zawiesza się postępowanie administracyjne

Zdarzają się sytuacje, kiedy rozpoczęte postępowanie administracyjne musi być zawieszone z przyczyn niezależnych od organu administracji. Warto wiedzieć w jakich sytuacjach nasza sprawa „stanie w miejscu”.

Kiedy może nastąpić wyłączenie pracownika organu administracji?

Udając się do urzędu mamy nadzieję, że nasza sprawa zostanie rozpatrzona przede wszystkim obiektywnie. Zdarzają się jednak sytuacje, że wolelibyśmy, aby naszą sprawę rozpatrywał ktoś inny.

W jaki sposób organ gminy może dokonać wezwania?

Organy administracji prowadzące naszą sprawę mogą potrzebować dodatkowych wyjaśnień, aby jak najlepiej załatwić naszą sprawę. W tym celu służą właśnie wezwania.

Kiedy następuje spór negatywny o właściwość organu?

Jak wiadomo, nie ma jednego organu administracji do załatwiania wszystkich spraw. Sprawy wchodzące w zakres terytorialny gminy rozpatrywane są przez starostę, sprawy dotyczące województwa – przez marszałka województwa itd. Nie zawsze jednak jest to takie oczywiste.

Czym jest postanowienie?

Drugim, zaraz po decyzji, aktem wydawanym przez organ administracji jest postanowienie. Podstawowa różnica między postanowieniem a decyzją jest taka, że postanowienie nie rozstrzyga co do istoty sprawy, a jedynie co do wypadkowych kwestii wynikłych w trakcie trwania postępowania.

Czym jest decyzja administracyjna?

Wszelkie akty wydawane przez organy administracji, czyli wszystkie rozstrzygnięcia urzędów we wszystkich naszych sprawach mają postać bądź decyzji, bądź postanowienia. Warto wiedzieć, co wchodzi w skład takiej decyzji.

Czy w każdym stadium postępowania administracyjnego strona może przeglądać akta?

Dla osób załatwiających sprawę w urzędzie bardzo ważne jest przewidziane przez Kodeks postępowania administracyjnego uprawnienie, zgodnie z którym strona może zapoznawać się z aktami postępowania.

Uzyskanie zezwolenia na jednorazową sprzedaż alkoholu

W przypadku imprez organizowanych na otwartym powietrzu lub w pomieszczeniach można starać się o uzyskanie zezwolenia na jednorazową sprzedaż napojów alkoholowych.

Straż gminna

Straż gminna nazywana również strażą miejską lub policją municypalną to umundurowana formacja samorządowa, która ma służyć lokalnej społeczności.

Organizowanie zebrań i narad

Zebranie to uporządkowany sposób wymiany informacji między grupą osób. Jest praktycznym środkiem do tworzenia poczucia tożsamości, utrwalania dobrych stosunków, a przede wszystkim okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń.

Kto musi płacić opłatę targową

Opłata targowa to rodzaj opłaty lokalnej. Jej wysokość określa rada gminy w drodze uchwały. Jednak możliwość ustanowienia takich opłat wynika z odpowiedniej ustawy.

Wydawanie zaświadczeń

Organy administracji samorządowej nie wydają tylko decyzji i postanowień. Wydają również zaświadczenia. Wydawanie zaświadczeń reguluje kodeks postępowania administracyjnego.

Powrót do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa

Rozwód to dla wielu osób ogromne życiowe przeżycie, często dramat, po którym niełatwo nam się odnaleźć. W związku z tym, iż to kobiety najczęściej zmieniają nazwisko po ślubie, ustawodawca przewidział dla nich możliwość powrotu do nazwiska noszonego przed ślubem.

Jak zarejestrować klub sportowy?

Krzewienie kultury fizycznej w Polsce odbywa się za pośrednictwem klubów sportowych. Organem odpowiedzialnym za rejestrację klubów sportowych jest natomiast starosta powiatowy. To on bowiem prowadzi odpowiedni rejestr.

Zmiany przy pozwoleniu na budowę

Od dawna mówi się o zmianach przy wydawaniu decyzji o pozwoleniu na budowę. Nowelizacja prawa budowlanego nie została jeszcze uchwalona ale Sejm kończy już prace nad nią. Jeżeli nic się nie zmieni niebawem czekają nas zasadnicze zmiany przy budowie.

Czy urzędnik powinien odpowiadać materialnie za błędne decyzje

W Sejmie znajduje się projekt ustawy wprowadzający finansową odpowiedzialność urzędników za podejmowane decyzje. Przewiduje on kary nawet do dwunastokrotności wynagrodzenia urzędnika za wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa.

Jak uzyskać pozwolenie na posiadanie agresywnego psa?

Istnieją niebezpieczne rasy psów. Na ich posiadanie należy posiadać stosowne zezwolenie władz. Organem właściwym w takich sprawach jest wójt, burmistrz prezydent miasta.

Jak uzyskać zezwolenie na prowadzenie schroniska dla zwierząt?

Prowadzenie schroniska dla zwierząt jest działalnością regulowaną. Oznacza to, że do jej prowadzenia potrzebne jest zezwolenie odpowiedniego organu gminy. Prowadzenie schroniska bez zezwolenia zagrożone jest karą aresztu albo grzywny.

Ustalenie numeru ewidencyjnego nieruchomości

Przed wystąpieniem o wypis z ewidencji gruntów i budynków warto uzyskać informację o numerze porządkowym działki. Takiej informacji należy szukać we właściwym urzędzie gminy.

Jak zarejestrować samochód

Każdy samochód jeżdżący po polskich drogach musi być zarejestrowany. Rejestracji dokonuje się w starostwie powiatowym.

Co warto wiedzieć o meldunku

Każdy obywatel Polski powinien być zameldowany. Meldunek stwierdza miejsce stałego (czasowego) pobytu. Warto zatem wiedzieć jak i gdzie się zameldować.

Jak zgodnie z prawem wycinać drzewa

Pozwolenie na wycięcie drzewa wydaje wójt, burmistrz, prezydent miasta. Warto bowiem wiedzieć, że nie każde drzewo można wycinać. Za niezgodne z prawem wycięcie drzewa grozi wysoka kara.

Kiedy i jak uzyskać decyzję o warunkach zabudowy?

Aby móc rozpocząć budowę niezbędna jest określenie warunków zabudowy. Jeżeli dla danego gruntu nie ma planu zagospodarowania przestrzennego wtedy musimy wystąpić z wnioskiem o wydanie stosownej decyzji.

Jak uzyskać odpisy z akt stanu cywilnego?

Odpisy z akt stanu cywilnego są bardzo ważnymi dokumentami. Są one niezbędne przy załatwianiu wielu spraw sądowych i urzędowych. Dlatego też warto wiedzieć jak je uzyskać oraz ile one kosztują.

Kiedy płaci się opłatę za posiadanie psa

Każdy posiadacz psa musi zgłosić ten fakt w urzędzie gminy. Za posiadanie psa należy zapłacić stosowną opłatę.

Co to jest urząd gminy

Większość spraw administracyjnych załatwiamy w urzędzie gminy. Tam się meldujemy, zgłaszamy prowadzenie działalności gospodarczej, wyrabiamy dowód osobisty. Dlatego warto wiedzieć czym jest urząd gminy i co można w nim załatwić.

Żeby zostać wojewodą trzeba mieć tytuł magistra

Wojewoda będzie mógł w drodze decyzji wstrzymać egzekucję administracyjną.

Stwierdzenie nabycia spadku

Stwierdzenie nabycia spadku to postępowanie, którego celem jest stwierdzenie, kto nabył prawa do spadku po określonym spadkodawcy. Sprowadza się ono do tego, że sąd określa krąg podmiotów uprawnionych do dziedziczenia majątku po zmarłej osobie, w drodze spadku. Jak uzyskać postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku?

Jak prawidłowo złożyć wniosek o świadczenie przedemerytalne

Osoba, która spełnia warunki do otrzymania świadczenia przedemerytalnego, aby je otrzymać musi dopełnić pewnych formalności. Uzyskanie świadczenia nie jest bardzo skomplikowane. Warto jednak poznać podstawowe zasady dotyczące wypełniania wniosku o świadczenie.

Jak napisać wniosek o uznanie za zmarłego?

Osobę zaginioną przez dłuższy czas, lub z którą nie udało się nawiązać kontaktu np. po katastrofie lotniczej – można sądownie uznać za zmarłą. Co musi zawierać wniosek o uznanie za zmarłego?

Wzory pozwów i wniosków


Przedstawiamy wzory pozwów i wniosków.

Czym się różni pozew od wniosku

Sprawa cywilna w Polsce może toczyć się bądź w postępowaniu procesowym bądź w postępowaniu nieprocesowym. Do jednego i drugiego stosuje się przepisy kodeksu postępowania cywilnego. Obydwa postępowania wykazują jednak pewne różnice.

Jak napisać wniosek o dział spadku?

Odziedziczony spadek zazwyczaj należy do kilku osób. Jeśli spadkodawca w testamencie nie rozdzielił pomiędzy nich konkretnych przedmiotów - wówczas każdy ze spadkobierców jest współwłaścicielem wszystkich przedmiotów spadkowych. W takiej sytuacji należy dokonać działu spadku.

Jak uzyskać mianowanie na urzędnika Służby Cywilnej

Tegoroczny egzamin na urzędnika mianowanego odbędzie się już 21 czerwca. Termin składania zgłoszeń upływa 31 maja. Przyjmuje je Krajowa Szkoła Administracji Publicznej.

Oświadczenia majątkowe urzędników i samorządowców

Zbliża się ostateczny termin na złożenie oświadczeń majątkowych. Są one składane np. przez radnych i wójtów co roku do 30 kwietnia. Oświadczenie majątkowe przechowuje się przez sześć lat. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości.

Jak przygotować urząd administracji samorządowej do informatyzacji

Jakie warunki trzeba spełnić, by rozpocząć informatyzację obejmującą dostęp do dokumentów na serwerze, elektroniczny obieg dokumentów, elektroniczną skrzynkę podawczą? Jakim sprzętem trzeba dysponować? Jakie przygotowanie muszą przejść urzędnicy, aby efektywnie użytkować wspomniane systemy?

Jak napisać wniosek o wykreślenie hipoteki

Wykreślenie hipoteki zabezpieczającej spłacony kredyt co do zasady spoczywa na właścicielu nieruchomości, nie na banku.

REKLAMA