REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać wniosek o wykreślenie hipoteki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Sondej - Referendarz Sądowy w Wydziale ksiąg wieczystych SR w Krakowie
Wniosek o wykreślenie hipoteki jest analogiczny do tego o jej wpis.
Wniosek o wykreślenie hipoteki jest analogiczny do tego o jej wpis.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wykreślenie hipoteki zabezpieczającej spłacony kredyt co do zasady spoczywa na właścicielu nieruchomości, nie na banku.

Zgodnie z prawem, hipoteka jako taka wygasa wraz ze spełnieniem zobowiązania - automatycznie. Jednak ta automatyka nie działa w Sądzie Wieczystoksięgowym – musimy wnieść o jej wykreślenie… a także zapłacić za to.

REKLAMA

REKLAMA

Stopień trudności: niski

Koszt: 100 zł

Wymagane dokumenty:

REKLAMA

  • oświadczenie banku o spłacie kredytu
  • formularz KW-Wpis

POBIERZ: Wniosek o wpis w księdze wieczystej

Krok 1: wnosimy o zaświadczenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nasze samodzielne oświadczenie o chęci wykreślenia hipoteki nie jest wystarczające. Musimy mieć potwierdzenie (zaświadczenie) wierzyciela (zazwyczaj banku) o spłacie zadłużenia.

Jeśli naszym wierzycielem nie jest bank, dla skuteczności oświadczenia o spłacie długu, musi ono być sporządzone pisemnie z podpisem notarialnie poświadczonym - nie jest to wymagane dla dokumentów bankowych.

Dla dokumentów bankowych potrzebnych do wykreślenia hipoteki wymagana jest taka sama forma jak dla dokumentu o wpis hipoteki, a więc oświadczenie o zgodzie na wykreślenie hipoteki zawierające podpisy dwóch osób uprawnionych do składania oświadczeń w imieniu banku, a także pieczęć banku. Oświadczenie musi wskazywać, czy cała wierzytelność (kredyt) wygasła, czy tylko w części, co ma znaczenie dla dalszego istnienia zabezpieczenia. Przedmiot zabezpieczenia (mieszkanie) musi dokładnie odpowiadać lokalowi dla którego jest prowadzona księga wieczysta.

Jeżeli wierzytelność została zabezpieczona na rzecz osoby fizycznej lub prawnej, ważne jest wykazanie prawidłowej reprezentacji tej osoby - (np. poprzez załączenie odpisu z KRS spółki).

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Krok 2: wnosimy o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej

Wniosek o wykreślenie hipoteki jest analogiczny do tego o jej wpis (porównaj). Wniosek składamy używając tego samego wzoru. 

Od strony „technicznej” wykreślenie jest równoznaczne z wpisem i jest tak samo traktowane proceduralnie.

Zobacz: Księga wieczysta i hipoteka

W tym samym miejscu na formularzu w którym wnosiliśmy o wpis hipoteki wnosimy o :

„wnoszę o wykreślenie hipoteki …. W kwocie …. Ustanowionej na rzecz …… . Podstawą do wykreślenia jest spłacenie długu zabezpieczonego hipoteką i tym samym jej wygaśnięcie. Na dowód załączono (np.) zaświadczenie o spłacie kredytu z dnia …… sporządzone przez ….. .

Jeśli ustanowiliśmy dwie hipoteki (np. umowną i kaucyjną) – od naszej woli zależy, czy w tym przypadku zostaną wykreślone obie hipoteki czy tylko jedna z nich. W przypadku, gdy oświadczenie banku dotyczy obu hipotek, ale złożyliśmy wniosek o wykreślenie tylko jednej, tylko ta przez nas wskazana zostanie wykreślona.

Pamiętaj by wniosek wypełnić tak samo jak przy wpisie, w szczególności chodzi o:

  • numer KW,
  • dane wnioskodawcy,
  • dane uczestników.

Krok 3: załączniki

Analogicznie do wpisu hipoteki, w ostatniej części formularza podajemy załączniki. W naszym przypadku: zaświadczenie o spłacie zadłużenia (i ewentualnie dowód uiszczenia opłaty – przy przelewach). Jeśli musieliśmy skorzystać z dodatkowych formularzy (np. przy dużej ilości uczestników) musimy je również wskazać.

Krok 4: opłata

Opłata za wykreślenie hipoteki wynosi połowę opłaty za jej wpis - 100 zł. Można ją wnieść za pomocą znaków sądowych, opłacić w kasie sądu, lub przelewem na rachunek (wówczas do wniosku musimy załączyć dowód polecenia przelewu, przy czym może to być ksero).

Jeśli wykreślamy kilka hipotek - każde wykreślenie musimy oddzielnie opłacić. W sytuacji, gdy opłaciliśmy wykreślenie tylko jednej hipoteki (100 zł) a żądamy wykreślenia obu hipotek, praktyka sądu może być różna. Może nastąpić zwrot całego wniosku z pouczeniem o możliwości uzupełnienia opłaty w terminie 7 dni, albo sąd wykreśli jedną hipotekę a co do pozostałej nastąpi zwrot wniosku.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

REKLAMA

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Płaca minimalna 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

REKLAMA