REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać wniosek o wykreślenie hipoteki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Sondej - Referendarz Sądowy w Wydziale ksiąg wieczystych SR w Krakowie
Wniosek o wykreślenie hipoteki jest analogiczny do tego o jej wpis.
Wniosek o wykreślenie hipoteki jest analogiczny do tego o jej wpis.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wykreślenie hipoteki zabezpieczającej spłacony kredyt co do zasady spoczywa na właścicielu nieruchomości, nie na banku.

Zgodnie z prawem, hipoteka jako taka wygasa wraz ze spełnieniem zobowiązania - automatycznie. Jednak ta automatyka nie działa w Sądzie Wieczystoksięgowym – musimy wnieść o jej wykreślenie… a także zapłacić za to.

Stopień trudności: niski

REKLAMA

Koszt: 100 zł

Wymagane dokumenty:

  • oświadczenie banku o spłacie kredytu
  • formularz KW-Wpis

POBIERZ: Wniosek o wpis w księdze wieczystej

Krok 1: wnosimy o zaświadczenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nasze samodzielne oświadczenie o chęci wykreślenia hipoteki nie jest wystarczające. Musimy mieć potwierdzenie (zaświadczenie) wierzyciela (zazwyczaj banku) o spłacie zadłużenia.

Jeśli naszym wierzycielem nie jest bank, dla skuteczności oświadczenia o spłacie długu, musi ono być sporządzone pisemnie z podpisem notarialnie poświadczonym - nie jest to wymagane dla dokumentów bankowych.

REKLAMA

Dla dokumentów bankowych potrzebnych do wykreślenia hipoteki wymagana jest taka sama forma jak dla dokumentu o wpis hipoteki, a więc oświadczenie o zgodzie na wykreślenie hipoteki zawierające podpisy dwóch osób uprawnionych do składania oświadczeń w imieniu banku, a także pieczęć banku. Oświadczenie musi wskazywać, czy cała wierzytelność (kredyt) wygasła, czy tylko w części, co ma znaczenie dla dalszego istnienia zabezpieczenia. Przedmiot zabezpieczenia (mieszkanie) musi dokładnie odpowiadać lokalowi dla którego jest prowadzona księga wieczysta.

Jeżeli wierzytelność została zabezpieczona na rzecz osoby fizycznej lub prawnej, ważne jest wykazanie prawidłowej reprezentacji tej osoby - (np. poprzez załączenie odpisu z KRS spółki).

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Krok 2: wnosimy o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej

Wniosek o wykreślenie hipoteki jest analogiczny do tego o jej wpis (porównaj). Wniosek składamy używając tego samego wzoru. 

Od strony „technicznej” wykreślenie jest równoznaczne z wpisem i jest tak samo traktowane proceduralnie.

Zobacz: Księga wieczysta i hipoteka

W tym samym miejscu na formularzu w którym wnosiliśmy o wpis hipoteki wnosimy o :

REKLAMA

„wnoszę o wykreślenie hipoteki …. W kwocie …. Ustanowionej na rzecz …… . Podstawą do wykreślenia jest spłacenie długu zabezpieczonego hipoteką i tym samym jej wygaśnięcie. Na dowód załączono (np.) zaświadczenie o spłacie kredytu z dnia …… sporządzone przez ….. .

Jeśli ustanowiliśmy dwie hipoteki (np. umowną i kaucyjną) – od naszej woli zależy, czy w tym przypadku zostaną wykreślone obie hipoteki czy tylko jedna z nich. W przypadku, gdy oświadczenie banku dotyczy obu hipotek, ale złożyliśmy wniosek o wykreślenie tylko jednej, tylko ta przez nas wskazana zostanie wykreślona.

Pamiętaj by wniosek wypełnić tak samo jak przy wpisie, w szczególności chodzi o:

  • numer KW,
  • dane wnioskodawcy,
  • dane uczestników.

Krok 3: załączniki

Analogicznie do wpisu hipoteki, w ostatniej części formularza podajemy załączniki. W naszym przypadku: zaświadczenie o spłacie zadłużenia (i ewentualnie dowód uiszczenia opłaty – przy przelewach). Jeśli musieliśmy skorzystać z dodatkowych formularzy (np. przy dużej ilości uczestników) musimy je również wskazać.

Krok 4: opłata

Opłata za wykreślenie hipoteki wynosi połowę opłaty za jej wpis - 100 zł. Można ją wnieść za pomocą znaków sądowych, opłacić w kasie sądu, lub przelewem na rachunek (wówczas do wniosku musimy załączyć dowód polecenia przelewu, przy czym może to być ksero).

Jeśli wykreślamy kilka hipotek - każde wykreślenie musimy oddzielnie opłacić. W sytuacji, gdy opłaciliśmy wykreślenie tylko jednej hipoteki (100 zł) a żądamy wykreślenia obu hipotek, praktyka sądu może być różna. Może nastąpić zwrot całego wniosku z pouczeniem o możliwości uzupełnienia opłaty w terminie 7 dni, albo sąd wykreśli jedną hipotekę a co do pozostałej nastąpi zwrot wniosku.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łukasz Krasoń o nowym systemie orzekania o niepełnosprawności. Czy tak jak świadczenie wspierające z kryterium niesamodzielności? Co ze stopniami niepełnosprawności (lekki, umiarkowany, znaczny)?

To dwa podstawowe pytania nurtujące osoby niepełnosprawne - czy nowy system będzie oparty o sprawdzenie rzeczywistej samodzielności osoby niepełnosprawnej (oznacza to niskie świadczenia dla osoby niewidomej czy sparaliżowanej od pasa w dół - osoby te są wysoko samodzielne według osób przyznających świadczenie wspierające). No i co się stanie ze stopniami niepełnosprawności (lekki, umiarkowany, znaczny)? Na dziś nie znamy odpowiedzi na nie.

Czy zagraniczny pracodawca zatrudniający w Polsce pracowników musi wdrożyć PPK?

Program PPK został stworzony, aby umożliwić pracownikom regularne gromadzenie środków stanowiących dodatkowe zabezpieczenie emerytalne. Oszczędności w ramach PPK pochodzą z 3 różnych źródeł: od pracownika, od pracodawcy a także od państwa. Obowiązkiem wdrożenia PPK objęci są wszyscy pracodawcy zatrudniający w Polsce pracowników. Nie jest to jednak tylko obowiązek, pracodawcy mogą wykorzystać fakt zapewnienia pracownikom możliwości uczestnictwa w PPK jako element motywacyjny. Wielu pracodawców, stosując pewne obiektywne kryteria (np. staż pracy w firmie), oferuje pracownikom finansowanie dodatkowej składki PPK finansowanej przez zakład pracy. Niewątpliwie, jest to jeden z elementów podnoszących atrakcyjność danego pracodawcy na rynku pracy.

Zasiłek pogrzebowy 2026 – nie tylko podwyżka ale i zmiany w formalnościach, wnioskach, terminie wypłaty

Od 1 stycznia 2026 r. w przepisach dotyczących zasiłku pogrzebowego zajdą duże zmiany. Najważniejszą jest z pewnością pierwsza od ponad 14 lat podwyżka kwoty zasiłku (z 4 tys. zł do 7 tys. zł). Zmiana ta wynika z ustawy z 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która zawiera także mechanizm waloryzacji kwoty zasiłku pogrzebowego i wprowadzi nowy zasiłek celowy z pomocy społecznej na pokrycie uzasadnionych i udokumentowanych kosztów pogrzebu – jeżeli przekraczają wysokość zasiłku pogrzebowego. Ale ponadto podpisana 21 sierpnia 2025 r. kolejna nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zmieni od nowego roku zasady i tryb składania oraz rozpatrywania wniosków o zasiłek pogrzebowy. Zajdą również zmiany w zakresie trybu i sposobu wypłaty zasiłku pogrzebowego.

Pułapka w rządowym pilotażu! Firmy zapłacą wyższe podatki i składki. „To zaskakujące, że nikt z rządu o tym nie uprzedził”

Okazuje się, że pracodawca, który skorzysta z pilotażowego programu skróconego czasu pracy, zapłaci większe podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną. „To zaskakujące, że nikt z rządu o tym nie uprzedził” – czytamy w dzisiejszym „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

REKLAMA

Urodzenie martwego dziecka - nowe zasady składania dokumentów do zasiłku macierzyńskiego i pogrzebowego od 6 sierpnia 2025 r.

W dniu 6 sierpnia 2025 roku weszły w życie przepisy, które umożliwiają ustalenie prawa do zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu macierzyńskiego lub zasiłku pogrzebowego na podstawie zaświadczenia o martwym urodzeniu. W przypadku zasiłku pogrzebowego będzie to możliwe również na podstawie karty zgonu.

Kierowcy: będą nowe zakazy i wysokie kary. Policja i starosta zatrzymają prawo jazdy za pewne zachowania

Kierowcy - będzie nowy zakaz. Policja i starosta zatrzymają prawo jazdy za drift i celową utratę przyczepności. Dlaczego? Bo jak wskazuje projektodawca: problem nielegalnych wyścigów, rajdów i tym podobnych imprez odbywających się na drogach, na których odbywa się ruch kołowy, staje się coraz bardziej odczuwalny i ma coraz większy wpływ na spadek poczucia bezpieczeństwa wśród użytkowników dróg.

Sprzeczności u osób niepełnosprawnych. W PZON bez stopnia niepełnosprawności (nawet lekkiego i umiarkowanego). MOPS bez świadczeń. WKL - trwała niezdolność

Infor.pl opublikował artykuł opisujący perypetie "mundurowej" osoby niepełnosprawnej, która musi stawać przed komisjami lekarskimi wojskowymi (w celu potwierdzenia niepełnosprawności), a następnie przed analogicznymi komisjami "cywilnymi". Wynika to z tego, że orzeczenia "wojskowe" o niepełnosprawności nie są akceptowane przez systemy świadczeń "cywilnych" dla niepełnosprawnych. Stan zdrowia osoby niepełnosprawnej w pierwszej historii ewoluował między stopniem lekkim niepełnosprawności a umiarkowanym. Po artykule otrzymaliśmy listy osób niepełnosprawnych "mundurowych", które "krążą" między komisjami "wojskowymi" a cywilnymi". M.in. napisał do nas czytelnik, który został uznany za osobę niezdolną do służby wojskowej (z uwagi na trwałe okaleczenie) oraz jednocześnie za całkowicie zdrową według Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności (PZON). Pierwszy artykuł dotyczył historii osoby uznawanej za niepełnosprawną zarówno według komisji "cywilnych" jak i "wojskowych". Historia poniżej to człowiek okaleczony (według lekarzy wojskowych) oraz jednocześnie zdrowy (według lekarzy cywilnych).

Duża zmiana w sprawach frankowych. W niektórych sądach spadek liczby pozwów r/r jest nawet 60-proc. [DANE Z SĄDÓW]

Tysiące frankowiczów wciąż idą na zwarcie z bankami, ale impet słabnie. Do sądów wpływa coraz mniej pozwów. W I połowie 2025 roku do 47 sądów okręgowych w całej Polsce wpłynęło ok. 25,5 tys. pozwów w sprawach frankowych. W analogicznym okresie zeszłego roku odnotowano ich blisko 40 tys. To spadek o 36,5% rdr. Natomiast w niektórych sądach wyniósł on nawet 60% rdr.

REKLAMA

Nie tylko sprawca może być odpowiedzialny za wyrządzoną szkodę

Pojęcia odszkodowania i szkody najczęściej kojarzą się z takimi osobami jak sprawca oraz pokrzywdzony. Niemniej jednak przy wyrządzeniu szkody mogą pojawić się jeszcze inni ludzie. Mogą nimi być także i ci, którzy na mocy przepisów prawa cywilnego są obowiązani do naprawienia szkody.

Osoba niepełnosprawna w stopniu lekkim a potem umiarkowanym: Muszę stawać na wielu komisjach

Emeryt mundurowy poskarżył się rządowi, że musi – pomimo posiadania potwierdzenia ze strony instytucji mundurowych – dowodzić niepełnosprawności także przed komisjami cywilnymi dla osób niepełnosprawnych. I pyta „Gdzie sens i gdzie logika, aby dwa razy wykonywać te czynności marnując mój czas oraz zasoby państwowe (przecież praca komisji kosztuje państwo, a zaoszczędzone pieniądze można byłoby przeznaczyć na pomoc osobom niepełnosprawnym).

REKLAMA