REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Obowiązki pracodawcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zgrany zespół to podstawa

Zostać przedsiębiorcą w kapitalistycznym świecie - to banalnie proste, wystarczy zarejestrować firmę, mieć produkt i grupę docelową. Schody zaczynają się później, gdy musimy utrzymać dobrą pozycję na rynku. Do tego celu potrzebujemy czegoś więcej oprócz dobrego pomysłu, a mianowicie zgranego zespołu, który pomoże nam osiągnąć cel.

Siła nawyku, czyli o nieświadomych błędach, jakie popełniamy na rozmowach rekrutacyjnych

Rozmów kwalifikacyjnych prowadzi się w życiu wiele i teoretycznie taki trening powinien sprawić, że każda kolejna powinna nam wypaść lepiej. Jak pokazują badania, wcale nie uczymy się na własnych pomyłkach. Najczęściej bowiem pogrążają nas te błędy, które najtrudniej kontrolować. Może i Tobie zdarza się popełnić nieświadomie jakieś rekrutacyjne faux pas?

Czym jest wolontariat pracowniczy?

Wolontariat pracowniczy to w Polsce zjawisko coraz bardziej rozpowszechniane. Czym jest? Komu i dlaczego pomagamy? Te wszystkie pytania zadaje sobie każdy pracownik, któremu takie rozwiązanie jest proponowane.

Jak zostać trenerem biznesu?

Co trzeba zrobić żeby w niedalekiej przyszłości tytułować siebie trenerem biznesu? Skończyć odpowiednią szkołę, certyfikat trenerski, a może przeczytać specyficzne książki na ten temat? Trener biznesu - to brzmi naprawdę dumnie...

REKLAMA

Podwyżki dla nauczycieli od 1 września 2012 roku. Dla firm bez zmian

Rośnie wynagrodzenie dla nauczycieli. Od 1 września 2012 minimalne pensje zasadnicze nauczycieli wzrosną o niecałe 4 proc. Dowiedz się jakie podwyżki dostaną nauczyciele w 2012 roku.

Dieta za podróż służbową w 2013 r.

Dieta za podróż służbową w 2013 r. Dowiedz się jakie diety przysługują z tytułu podróży służbowych od 1 stycznia 2013 roku. Informujemy, jakie są stawki diety dla podróży służbowych krajowych i zagranicznych.

Prowadzenie akt osobowych pracownika

Obowiązek założenia i prowadzenia dokumentacji pracowniczej dotyczy każdego pracodawcy, nawet zatrudniającego jednego pracownika. Obowiązkowe jest również jej przechowywanie przez 50 lat w odpowiednich warunkach.

Ważny wywiad

Niezależnie od metod stosowanych w ocenie kandydatów do pracy, rozmowa kwalifikacyjna, nazywana też często wywiadem, jest jednym z najważniejszych elementów całego procesu rekrutacji. Jak przygotować rozmowę kwalifikacyjną, aby przyniosła oczekiwane efekty?

REKLAMA

Na urlopie bez 50% kosztów uzyskania przychodu

Pracownik, który w związku z przenoszeniem praw autorskich ma prawo do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, w czasie urlopu nie może z nich korzystać. Pracodawca zastosuje wtedy kwotowe koszty przewidziane dla umów o pracę. Dla osoby, która zarabia 7 tys. zł brutto oznacza to 197 zł mniej za miesiąc, w którym wybrała się na dwutygodniowy urlop.

Kryzys 2012/2013: Outsourcing obniży koszty

Zatrudnienie pracownika na stałe jest w Polsce drogie. Przedsiębiorcy w celu racjonalizacji kosztów coraz chętniej korzystają z usług opartych na outsourcingu.

Przyrzeczona umowa

Nierzadko od momentu podjęcia przez pracodawcę decyzji o zatrudnieniu konkretnej osoby do chwili faktycznego rozpoczęcia przez nią świadczenia pracy mija kilka, a nawet kilkanaście tygodni. Jaka forma określenia warunków współpracy z nowym pracownikiem jest najdogodniejsza dla pracodawcy? Jak zagwarantować pracownikowi komfort, tak aby bez żalu i stresu odchodził z dotychczasowego miejsca pracy?

Nowelizacja kodeksu pracy

Rada Ministrów przyjęła 17 sierpnia 2012 r. projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw.

Czy można ograniczyć pracownikowi wyjścia z pracy związane ze sprawowaniem funkcji radnego

Nasza główna księgowa jest gminną radną. Kilka razy w miesiącu zwalnia się z części dnia pracy, aby wziąć udział w posiedzeniach komisji samorządowych, do których należy. Z tego powodu często nie ma jej w pracy, kiedy jest potrzebna. Czy możemy ograniczyć jej wyjścia związane z pracą radnej?

PIT od diet zagranicznych wypłacanych z tytułu podróży służbowej do Polski

Do jakiej wysokości zwolnione z opodatkowania mogą być diety, które pracownik zatrudniony przez zagraniczny podmiot otrzymuje z tytułu podróży służbowej do Polski? Przepisy polskiej ustawy o PIT w zestawieniu z przepisami dotyczącymi należności z tytułu podróży służbowych nie dają jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wątpliwość ta nabiera szczególnej wagi w przypadku, gdy diety – na podstawie stosownego porozumienia - w imieniu zagranicznego pracodawcy wypłaca podmiot polski.

Transfer danych osobowych za granicę

Wzrastająca liczba międzynarodowych korporacji powoduje, że dane pracowników często są transferowane do krajów trzecich. Taka sytuacja wymaga od pracodawców posiadania niezbędnych informacji dotyczących bezpiecznego przesyłania danych osobowych.

Wysokie kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców

Surowe kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców bez ważnego prawa pobytu w Polsce oraz odpowiedzialność wykonawców i podwykonawców zatrudniających nielegalnie cudzoziemców w Polsce przewidują przepisy ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nowelizacja weszła w życie 21 lipca 2012 r.

Jak ciepło może być w biurze

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jednym z nich jest zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, a nie jego sytuacją ekonomiczną. Wskazany wyrok oznacza, że pracodawca nie może zwolnić się z obowiązku zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy, powołując się na sytuację ekonomiczną (np. zbyt duże rachunki za ogrzewanie, zbyt wysoką cenę oleju opałowego). Jedyne odstępstwo od tej zasady to względy technologiczne lub nieprzewidziane awarie.

Praca w nadgodzinach pracownicy uprawnionej do urlopu wychowawczego, która obniżyła wymiar etatu

Pracownica uprawniona do urlopu wychowawczego wystąpiła do nas z pismem o obniżenie wymiaru etatu z pełnego do 3/4 etatu. Czy w takim przypadku powinniśmy zawrzeć w jej umowie o pracę zapisy dotyczące godzin ponadwymiarowych, po przekroczeniu których będzie ona uprawniona do takiego dodatku, jak za godziny nadliczbowe? Czy taka pracownica może w ogóle pracować w godzinach ponadwymiarowych?

W jakiej maksymalnej temperaturze mogą pracować pracownicy

W naszym zakładzie zatrudniamy pracowników pracujących w biurze oraz przy lekkich pracach fizycznych w hali. W okresie letnim, kiedy występują upały, często w pomieszczeniach pracy jest wysoka temperatura – około 30°C. Czy taka temperatura jest dopuszczalna?

Niedozwolone praktyki

Zgodnie z prawem, to pracodawca odpowiada za równe traktowanie w zatrudnieniu oraz właściwe relacje pracownicze, niezależnie od tego, czy niewłaściwego zachowania dopuścił się członek zarządu, kierownik średniego szczebla, czy szeregowy pracownik oraz czy pracodawca w ogóle wiedział o takich praktykach. Przydatne może być przeprowadzanie okresowych audytów, które pozwolą oszacować ryzyko w tym zakresie i podjąć decyzje o dalszych krokach.

Świadczenia dodatkowe dla pracowników w 2012 r.

Świadczenia dodatkowe w 2012 r. przyznaje pracownikom aż 87% firm. Pracodawcy najczęściej decydują się na finansowanie zatrudnionym kursów zawodowych.

Przejęcie podmiotu to także obowiązek sporządzenia PIT-11

Wraz z przejęciem innego podmiotu oprócz szeregu kwestii finansowych oraz organizacyjnych Spółka przejmująca powinna mieć na uwadze kwestie rozliczeń podatkowych, w tym w szczególności obowiązki informacyjne w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Przy przejęciu mającym miejsce w trakcie roku podatkowego następującym wraz z przejściem pracowników na podstawie art. 23(1) kodeksu pracy, podatnicy zgłaszają bowiem wątpliwości, za jaki okres obowiązani są złożyć informację PIT-11 dla przejętych pracowników.

Oporna nauka

Zdarza się, że pracownicy nie zawsze chcą uczestniczyć w organizowanych dla nich szkoleniach. Nawet jeśli zapiszą się na jakiś trening, w ostatniej chwili potrafią zmienić zdanie i nie zjawić się na zajęciach. Czasem wynika to z tego, że uważają szkolenie za stratę czasu. Z czego mogą wynikać takie zachowania i postawy? Co zrobić, by je zmienić?

Nadgodziny w porze nocnej - jak obliczyć za nie wynagrodzenie

Pracownik, który wykonywał pracę w nocy, ma prawo do dodatku w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę obwiązującego w danym roku. Dodatek ten przysługuje bez względu na to, czy praca w porze nocnej była zaplanowana, czy stanowiła pracę ponad wymiar czasu pracy obowiązujący pracownika.

Narzekanie w pracy

Czy narzekanie to nasza cecha narodowa? Narzekamy także w pracy - na pogodę, piłkarzy, rząd, urzędników i … pracę. Dużo oczywiście zależy od osób i warunków, w których się pracuje. Ludzie pogodni, podchodzący do wszystkiego z dystansem, raczej nie będą podatni na zmianę nastawienia z powodu wpływu środowiska pracy, chyba że warunki, w których przyjdzie im codziennie wykonywać zawodowe obowiązki, okażą się naprawdę nieprzyjazne.

Donosicielstwo w pracy

Szefie, u tych obok ciągle głośno – pewnie nie pracują. Z donosem w pracy spotkał się prawie każdy. Im większe skupisko ludzi, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdą się „życzliwi”, którzy dopilnują, by szef dowiedział się o tym, co robią inni.

Nadgorliwość w pracy często się nie opłaca

Wiele osób z różnych względów bierze na siebie zbyt wiele obowiązków służbowych. Regularnie zostają po godzinach, biorą pracę do domu. Często wysiłek takich osób nie jest doceniany przez przełożonych. Dlaczego? Najwidoczniej starają się… za bardzo i nie są asertywni.

Jak wyłowić niezawodnych pracowników metodami on-line?

W firmie, w której pracuję, przeprowadzam wiele rekrutacji. Często jest to długotrwały, żmudny proces, a efekty nie są zadowalające. Gdy finalnie uda się znaleźć pozornie dobrego kandydata, często w praktyce nie radzi on sobie ze stawianymi przed nim zadaniami. Mam świadomość tego, jak duże koszty ponosi w związku z tym organizacja. Dużo się ostatnio mówi o rekrutacji z wykorzystaniem metod on-line. Jak skutecznie rekrutować, korzystając z tych metod i jak usprawnić cały proces?

Pozew zbiorowy do sądu pracy - czy mozliwy?

Pozew zbiorowy do sądu pracy jest możliwy, jednak nie we wszystkich rodzajach roszczeń. Pracodawca może odpowiadać przed sądem z tytułu czynu niedozwolonego.

Obowiązek utrzymania zatrudnienia pracowników - przejęcie zakładu pracy chronionej

Decyzję w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej (ZPCHR) wydaje właściwy miejscowo wojewoda. Decyzja administracyjna w tym zakresie zostaje wydana po uprzednim stwierdzeniu, iż pracodawca spełnił wymagane warunki określone w art. 28 ustawy o rehabilitacji.

Podstawowe obowiązki pracownika

Obowiązkiem każdego pracownika jest nie tylko świadczenie pracy, ale również wykonywanie wielu dodatkowych, szczegółowych powinności. Można do nich zaliczyć m.in. obowiązek ochrony życia i zdrowia innych uczestników procesu pracy.

Diety za podróże krajowe i zagraniczne w 2012 r.

Diety za podróże krajowe i zagraniczne 2012. Dowiedz się jakie diety przysługują z tytułu podróży służbowych.

Na jakich warunkach zatrudniać młodocianego, który ukończył naukę zawodu

Zatrudniamy pracownika młodocianego w celu przygotowania zawodowego. W czerwcu 2012 r. ukończył on naukę w szkole zawodowej. Co mamy zrobić, jeżeli dalej chcemy go zatrudniać? Czy jego umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego rozwiązuje się automatycznie wraz z ukończeniem szkoły, czy trwa dalej? Jak ustalić mu wynagrodzenie po zakończeniu nauki? Czy musimy go wyrejestrować z ZUS i ponownie zarejestrować jako zwykłego pracownika?

Spór z byłym pracownikiem – czy wydatki na ten cel są kosztem podatkowym pracodawcy?

Zdaniem organów podatkowych ani zapłata odszkodowania pracownikowi (np. za naruszenie przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę), ani koszty sądowe związane ze sporem z byłym pracownikiem nie są kosztem uzyskania przychodu dla pracodawcy. Na szczęście sądy administracyjne są nieco innego zdania.

Czy Polacy dbają o swój wygląd w pracy w porównaniu do innych nacji?

W Niemczech kobiety w pracy nie pokazują kolan, a Francuzki są bardzo eleganckie. Holendrzy na spotkania służbowe chodzą w t-shirtach i dżinsach. A Polacy… Polacy coraz więcej czasu spędzają przed lustrem. I to przed wyjściem do pracy, a nie na randkę.

Sezon urlopowy w pracy: jedni leżakują na plaży, reszta … w biurze

Urlopy w pełni. Ale kiedy jedni odpoczywają na plaży, drudzy niechętnie przejmują ich obowiązki. A przecież wiosną i latem trudniej o koncentrację. Słońce za oknem zachęca do leniuchowania, nie pracowania. Dlatego niektórzy angielscy przedsiębiorcy namawiają swoich pracowników do brania laptopów pod pachy i spędzania pracowniczej dniówki na łonie natury czy pod parasolem w kawiarni.

Cudzoziemcy z wyższymi kwalifikacjami nie muszą mieć zezwolenia na pracę

Przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2012 roku o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wskazują kolejną grupę osób, które mogą pracować w Polsce bez konieczności uzyskiwania zezwolenia na pracę.

Zezwolenia na pracę dla cudzoziemców w Polsce 2012 / 2013

Zezwolenie na pracę wydawane jest przez wojewodę właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego, bądź ze względu na siedzibę podmiotu, do którego cudzoziemiec jest delegowany. Zezwolenie wydawane jest wyłącznie na pisemny wniosek podmiotu, który chce powierzyć pracę cudzoziemcowi.

Firmy nie lubią palących

Są bardziej zdekoncentrowani i szybciej się denerwują. Częściej chorują, a za nimi ciągle unosi się swąd. Osoby palące tytoń, bo o nich mowa, coraz częściej popadają w niełaskę współpracowników i pracodawców. Ci drudzy coraz częściej poszukują do pracy osób, które nie potrzebują przerwy na papieroska.

Żarty i pogaduchy o seksie … w pracy

Okazuje się, że seks przestaje być tematem tabu w miejscu pracy. Mało tego, o seksie rozmawiamy nawet w obecności naszego przełożonego. Choć w zasadzie, częściej zamiast rozmawiać, żartujemy. Nikomu rozmowy o seksie nie przeszkadzają, ale pogawędki takie mogą wpłynąć na naszą efektywność. Niewątpliwie jest to temat, który nas angażuje i po rozmowie dotyczącej seksu, trudniej nam jest wrócić do służbowych obowiązków. Zwłaszcza wiosną.

Aktywizacja bezrobotnych: nowe narzędzia w walce z bezrobociem wśród młodych

W związku z alarmującym poziomem bezrobocia wśród młodych, w urzędach pracy rusza program aktywizacji osób do 30. roku życia. Czy pomoże im w zdobyciu zatrudnienia?

Ekwiwalent za pranie odzieży dla pracownika socjalnego

Jeżeli odzież używana do wykonywania obowiązków służbowych spełnia kryteria uznania za odzież roboczą, to świadczenia wypłacane z tego tytułu są zwolnione od podatku. W przeciwnym razie należy uznać, że wypłata ekwiwalentu za odzież i jej pranie stanowi przychód opodatkowany.

Surowe kary czekają pracodawców zatrudniających nielegalnie cudzoziemców

Surowe kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców bez ważnego prawa pobytu w Polsce oraz odpowiedzialność wykonawców i podwykonawców zatrudniających nielegalnie cudzoziemców w Polsce przewidują przepisy ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nowelizacja weszła w życie 21 lipca 2012 r.

Temperatura w pomieszczeniach pracy

W pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18°C. Natomiast maksymalna temperatura w biurze nie jest określona wprost w żadnych przepisach. Można jednak przyjąć, że dla tego rodzaju pomieszczeń dopuszczalna jest temperatura nieprzekraczająca 30°C.

Kompletowanie dokumentacji emerytalnej

Jeden z naszych pracowników w sierpniu br. kończy 65 lat i chce przejść na emeryturę. Jakie dokumenty powinniśmy za niego złożyć?

Szkolenie bhp przeprowadzane w warunkach samokształcenia

Wobec dużej mobilności kadry menedżerskiej w naszej (przebijającej się na rynku) niedużej firmie nie mamy możliwości skompletowania grupy szkoleniowej w celu odbycia szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Przeprowadzanie następujących po sobie szkoleń, w których uczestniczyłoby po kilka osób w grupie drastycznie podnosi koszty szkolenia. Na tak wysokie wydatki firma nie może sobie pozwolić. W jaki sposób możemy poradzić sobie z problemem?

Jakie są podatkowe skutki przyznania pracownikom świadczeń pozapłacowych

Popularną formą premiowania pracowników jest przyznawanie im dodatkowych świadczeń. Na tym tle dochodzi jednak często do sporów pracodawców z organami podatkowymi. Przekazywane pracownikom świadczenia powodują bowiem różne skutki podatkowe.

Skutki utrudniania kontroli PIP przez pracodawcę

Pracodawca został telefonicznie poinformowany przez inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy o rozpoczęciu kontroli wraz z podaniem daty i godziny wizyty inspektora pracy na terenie zakładu pracy. Pracodawca nie wpuścił inspektora pracy na teren zakładu pracy. Czy takie działanie pracodawcy jest zgodne z prawem, czy może ono wywołać jakiekolwiek negatywne skutki dla pracodawcy? Czy opisane powyżej zachowanie może być uznane przez inspektora pracy za utrudnianie działalności? Czy jest to wykroczenie czy przestępstwo?

Jak zwolnić pracownika tymczasowego

Możliwość rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem tymczasowym zależy od rodzaju umowy o pracę i zawartych w niej ustaleń stron. Rozwiązania umowy o pracę dokonuje pracodawca, a więc agencja pracy tymczasowej. Natomiast pracodawca-użytkownik w każdym czasie i bez względu na rodzaj umowy może zrezygnować z wykonywania pracy przez pracownika tymczasowego.

Zmiana warunków zatrudniania pracowników w wieku przedemerytalnym

Pracodawca nie może obniżyć wynagrodzenia pracownikowi, któremu brakuje maksymalnie 4 lata do uzyskania emerytury. Zakaz ten nie ma jednak charakteru absolutnego. Pracodawca może tego dokonać np. w sytuacji, gdy wprowadzenie nowych zasad wynagradzania dotyczy ogółu pracowników.

REKLAMA