| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Ubezpieczenia > Odszkodowania > Odszkodowanie za wypadek w sklepie

Odszkodowanie za wypadek w sklepie

Właściciel sklepu będzie ponosił odpowiedzialność za szkody, których doznał klient wywracając się na śliskiej posadzce. Należy jednak pamiętać o zabezpieczeniu dowodów.

Właściciel sklepu, niezależnie czy chodzi o wielki supermarket, czy o mały osiedlowy sklepik, ma obowiązek przestrzegać określonych zasad oraz utrzymywać całą infrastrukturę sklepową w stanie, który nie spowoduje zagrożenia dla jego klientów.

Podstawowe pytanie, co się stanie jeżeli takich zasad właściciel nie dopilnuje? Jakie prawa będzie miała osoba, która z uwagi na mokrą posadzkę upadnie i dozna obrażeń? Czy w takiej sytuacji możemy domagać się od właściciela odpowiedniego odszkodowania?

Pani X wybrała się na zakupu do jednego z dużych hipermarketów. W trakcie zakupów poślizgnęła się na mokrej posadzce. Upadając złamała nogę, a płyn który był rozlany zniszczył jej ubrania.

Odpowiedzialność cywilna właściciela sklepu

W sytuacji, jaka została przedstawiona w powyższym przykładzie, możemy mieć do czynienia z odpowiedzialnością deliktową właściciela sklepu. Podstawą takiej odpowiedzialności będzie art. 415 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.

Zobacz: Odpowiedzialność deliktowa a kontraktowa

W danej sytuacji trzeba będzie wykazać, iż z winy właściciela sklepu (lub też z powodu niedopatrzeń personelu pracowniczego za który odpowiada), doszło do wypadku, którego normalnym następstwem stały się szkody na osobie (złamana noga) oraz szkody na mieniu (uszkodzone ubrania).

Z uwagi na fakt, iż zgodnie z art. 6 Kodeksu cywilnego, ciężar dowody będzie ciążył na poszkodowanych, powinniśmy w takiej sytuacji zadbać o zabezpieczenie odpowiednich dowodów.

Zabezpieczenie dowodów

W takiej sytuacji warto zabezpieczyć się zeznaniami świadków, zarówno na okoliczność naszego upadku, jak i faktu, iż był on spowodowany mokrą posadzką. Pomocny może przydać się także telefon komórkowy, którym sfotografujemy stan posadzki.

Wreszcie zdarzenia należałoby zgłosić kierownikowi albo właścicielowi sklepu i zażądać sporządzenia odpowiedniej pisemnej adnotacji. Należy pamiętać, by notatka została podpisana przez osobę, która ją sporządziła.

Wysokość odszkodowania

Żądanie odpowiedniej wysokość odszkodowania będzie zależało od tego jakie ponieśliśmy szkody i czy możemy ich wysokość udowodnić. Także w tym przypadku, ciężar dowodu będzie spoczywał na poszkodowanym. Dlatego też warto zachować wszelkie rachunki związane z naszym leczeniem, przedstawić udokumentowane wyliczenia utraconego zarobku, a także sporządzić listę szkód majątkowych (np. zniszczone ubrania).

Na podstawie art. 444 Kodeksu cywilnego w przypadku szkód na osobie będziemy mogli domagać się wyłożenia przez sprawcę z góry sumy potrzebnej  na koszty leczenia.

Oprócz odszkodowania, na podstawie art. 445 Kodeksu cywilnego, możemy również domagać się stosownego zadośćuczynienia za krzywdy (cierpienie, niedogodności związane ze szkodą), których doznaliśmy w związku ze szkodą na osobie.

Zobacz: Co to jest zadośćuczynienie?

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Grupa Deweloperska GEO

Grupa Deweloperska GEO to holding kilkunastu spółek, prowadzących aktywną działalność na terenie trzech polskich aglomeracji: Krakowa, Wrocławia i Katowic.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »