REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowania powypadkowe - komunikacyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odszkodowania powypadkowe - komunikacyjne.
Odszkodowania powypadkowe - komunikacyjne.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Odszkodowania powypadkowe przysługują poszkodowanym wskutek wypadku komunikacyjnego. Co zrobić, gdy zostaliśmy poszkodowani? Kiedy przysługuje odszkodowanie? Od kogo możemy je uzyskać? Jak obliczyć jego wysokość? Czym odszkodowanie różni się od zadośćuczynienia? Czy przysługuje zadośćuczynienie za śmierć bliskiej osoby?

Kiedy należy się odszkodowanie powypadkowe?

Każdego dnia media informują nas o kolejnych wypadkach komunikacyjnych, do których doszło na polskich drogach. Co zrobić w sytuacji, kiedy to my zostaliśmy poszkodowani na skutek wypadku? Kiedy i jakie świadczenia nam przysługują?

REKLAMA

W pierwszej kolejności warto podkreślić, iż wypadek nie musi zostać zgłoszony policji, aby móc dochodzić roszczeń od sprawcy zdarzenia. Poszkodowani w wypadkach komunikacyjnych, którzy doznali uszczerbku na zdrowiu, ponieśli koszty leczenia (m. in. prywatnej opieki medycznej bądź zakupu leków) oraz utracili dochody ze względu na czasową niezdolność do pracy mogą liczyć na odszkodowanie komunikacyjne. Odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu powinno obejmować wszelkie wynikłe z tego tytułu koszty, niemniej jednak należy pamiętać, iż muszą to być koszty faktycznie poniesione przez poszkodowanego, co należy wykazać w postępowaniu likwidacyjnym prowadzonym przez ubezpieczyciela bądź w postępowaniu sądowym. Aczkolwiek gdy poszkodowanego nie stać na kosztowne leczenie, może on zażądać od sprawcy szkody, aby wyłożył z góry potrzebną sumę celem sfinansowania leczenia, któremu poszkodowany będzie poddany dopiero w przyszłości. Co więcej odszkodowanie komunikacyjne wypłacane poszkodowanemu, który na skutek wypadku stał się inwalidą, obejmuje także koszt przystosowania do wykonywania innego zawodu, rentę z tytułu obniżonego wynagrodzenia oraz rentę z tytułu zwiększonych potrzeb.

Dochodzenie odszkodowań powypadkowych, w tym odszkodowań komunikacyjnych, obejmuje także żądanie naprawienia szkody powstałej w mieniu poszkodowanego, np. w związku z uszkodzeniem pojazdu należącego do poszkodowanego. W ramach odszkodowania po wypadku samochodowym możemy także wnosić o rekompensatę pieniężną obejmującą utratę wartości rynkowej samochodu powypadkowego oraz o odszkodowanie za brak samochodu zastępczego.

Więcej o odszkodowaniach możesz przeczytać na: https://radkiewicz.net.pl/odszkodowania/

Od kogo można żądać odszkodowania?

Odszkodowania powypadkowego możemy żądać zarówno bezpośrednio od sprawcy szkody, jak również od ubezpieczyciela – w przypadku ubezpieczeń OC od ubezpieczyciela sprawcy szkody (tzw. odszkodowanie z OC sprawcy kolizji), zaś w przypadku ubezpieczeń na życie bądź NNW od ubezpieczyciela, z którym mamy podpisaną umowę ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak obliczyć wysokość odszkodowania za wypadek komunikacyjny?

Wysokość odszkodowania komunikacyjnego zależeć będzie od rzeczywistej szkody poniesionej przez poszkodowanego. Na wysokość odszkodowania będą wpływać takie elementy składowe jak:

  1. koszt naprawy pojazdu;
  2. utracona wartość pojazdu ustalona jako różnica między wartością pojazdu przed wypadkiem oraz po wypadku;
  3. koszt najmu samochodu zastępczego;
  4. koszt konsultacji lekarskich i zabiegów medycznych;
  5. koszt zakupu leków;
  6. koszt zmiany zawodu, np. szkoleń.

Wszystkie wyżej wymienione koszty po zsumowaniu stanowią odszkodowanie po wypadku, na jakie liczyć może osoba poszkodowana.

W zakresie odszkodowania z tytułu uszkodzenia pojazdu warto dodać, iż nie jest konieczne wykazywanie wysokości rzeczywiście poniesionych kosztów naprawy. Z doświadczenia radcy prawnego Kamila Radkiewicza z Kancelarii Prawnej Radkiewicz Adwokaci i Radcowie Prawni, posiadającego na swym koncie liczne sukcesy w dochodzeniu odszkodowań powypadkowych, wynika, że z reguły wystarczającym dowodem dla sądu jest wycena szkody dokonana przez rzeczoznawcę.

Odszkodowanie a zadośćuczynienie - różnice

Oprócz odszkodowania powypadkowego, które obejmuje zwrot poniesionych kosztów, poszkodowany może uzyskać zadośćuczynienie. Zadośćuczynienie w przeciwieństwie do odszkodowania rekompensuje nam poniesione straty moralne oraz doznaną krzywdę, np. cierpienie i ból związane z koniecznością pobytu w szpitalu i poddawania się wielu operacjom chirurgicznym celem powrotu do zdrowia.

Wysokość zadośćuczynienia

Wysokość zadośćuczynienia zależeć będzie przede wszystkim od doznanej krzywdy. W dodatku, również aktualne warunki ekonomiczne oraz stopa życiowa społeczeństwa także mają wpływ na wysokość przyznanego zadośćuczynienia. Nie znajdziemy żadnych taryfikatorów określających wysokość maksymalnego zadośćuczynienia w zależności od okoliczności. Także zasądzenie zadośćuczynienia w podobnej sprawie do naszej nie stanowi podstawy do skutecznego żądania zasądzenia analogicznego zadośćuczynienia na naszą rzecz. Orzeczenia w innych sprawach mogą co najwyżej stanowić dla nas wskazówkę, na co możemy liczyć w naszej sprawie. Na wysokość zadośćuczynienia będą miały wpływ m. in.:

  1. czas trwania i stopień intensywności cierpień fizycznych i psychicznych;
  2. nieodwracalność skutków urazu (inwalidztwo, oszpecenie);
  3. rokowania na przyszłość;
  4. rodzaj wykonywanej pracy;
  5. wiek;
  6. postawa sprawcy.

Tytułem przykładu Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z dnia 9 lutego 2016 r. (sygn. akt I ACa 850/15) uznał za zasadne przyznanie osobie poszkodowanej zadośćuczynienia w wysokości 135.000,00 zł tytułem doznanego przez nią uszczerbku na zdrowiu powodującego konieczność poddania się kilkumiesięcznemu leczeniu.

Większe rozbieżności znajdziemy w orzecznictwie, gdy wskutek wypadku dochodzi do  trwałego inwalidztwa. Zasądzane przez sądy zadośćuczynienie wynosi wówczas od kilkuset tysięcy do nawet kilku milionów złotych. Tytułem przykładu Sąd Okręgowy w Olsztynie wyrokiem z dnia 3 czerwca 2019 r. (sygn. akt I C 117/11) zasądził w takich okolicznościach tytułem zadośćuczynienia kwotę 1.500.000,00 zł.

Zadośćuczynienie za śmierć osoby bliskiej

REKLAMA

W przypadku śmierci poszkodowanego także osoby bliskie poszkodowanego mogą wystąpić z żądaniem zadośćuczynienia przeciwko sprawcy szkody. Wątpliwości w tym zakresie rozwiała bowiem uchwała składu siedmiu sędziów z dnia 27 marca 2018 r. (sygn. akt III CZP 60/17), zgodnie z którą zadośćuczynienie przysługuje także osobom bliskim osoby poszkodowanej w wypadku. Tytułem przykładu Sąd Apelacyjny w Warszawie zasądził w dniu 18 stycznia 2016 r. (sygn. akt VI ACa 1405/14) tytułem zadośćuczynienia 200.000 zł dla ojca oraz 300.000 zł dla matki dziecka, które doznało ciężkiego i trwałego uszczerbku na zdrowiu.

Co więcej, na co zwraca uwagę radca prawny Kamil Radkiewicz z Kancelarii Prawnej Radkiewicz Adwokaci i Radcowie Prawni, w takich okolicznościach osoby bliskie mogą żądać także: zwrotu poniesionych przez nich kosztów leczenia, zwrotu kosztów pogrzebu oraz odszkodowania za znaczne pogorszenie ich sytuacji życiowej. Osobie, wobec której na zmarłym ciążył obowiązek alimentacyjny, przysługuje także roszczenie o rentę.

Jak i gdzie dochodzić roszczeń?

Dochodzenie odszkodowania powypadkowego oraz zadośćuczynienia za wypadek komunikacyjny zależeć będzie od tego, wobec kogo roszczenie jest kierowane. Jeżeli żądamy zapłaty odszkodowania powypadkowego bezpośrednio od sprawcy szkody, powinniśmy skierować sprawę na drogę postępowania sądowego. Jeżeli roszczenie kierowane jest jednak do ubezpieczyciela sprawcy szkody, to należy najpierw zgłosić szkodę ubezpieczycielowi celem przeprowadzenia przez niego postępowania likwidacyjnego. Jeśli ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania bądź wypłaci znacznie zaniżone odszkodowanie np. OC, wówczas aby uzyskać odszkodowanie bądź dopłatę do odszkodowania, należy skierować sprawę do sądu. Co ciekawe na nieprawidłowości stawek stosowanych przez ubezpieczycieli np. za roboczogodzinę prac blacharskich, lakierniczych i mechanicznych zwracał wielokrotnie uwagę Rzecznik Finansowy (dawniej: Rzecznik Ubezpieczonych). Z analizy przez niego przeprowadzonej wynika, iż w procesach likwidacji szkód komunikacyjnych nie można zauważyć jakichkolwiek obiektywnych kryteriów określania stawek za roboczogodzinę prac blacharskich i lakierniczych, a stosowane przez ubezpieczycieli stawki są znacznie niższe od stawek rynkowych. Analiza Rzecznika Finansowego potwierdza, iż niejednokrotnie w pełni zasadne jest dochodzenie od ubezpieczyciela na drodze sądowej wyższego odszkodowania od pierwotnie przyznanego przez ubezpieczyciela w postępowaniu likwidacyjnym.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski system emerytalny pod presją. Eksperci ostrzegają: bez reform czekają nas głodowe świadczenia

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA