REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane osobowe dłużnika w świetle RODO

Rafał Kufieta
RODO fot. shutterstock
RODO fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jaki wpływ na przetwarzanie danych osobowych dłużnika mają przepisy RODO? Jakie dane może przetwarzać wierzyciel?

RODO a przetwarzanie danych osobowych dłużnika

W dniu 25 maja 2018 r. weszły w życie przepisy powszechnie nazywane RODO, czyli rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – Dz.U. UE, L z 2016, nr 119, poz. 1). Jaki wpływ na przetwarzania danych osobowych dłużnika w kontekście prowadzenia przez różne osoby, w tym instytucje państwowe postępowań windykacyjnych i egzekucyjnych mają ww. przepisy?

REKLAMA

REKLAMA

Wiele wątpliwości pojawiało się jeszcze przed wprowadzeniem ww. przepisów, w tym również w ramach prowadzonych postępowań windykacyjnych. Przepisy RODO wzbudzały na początku szereg niejasności w zakresie ich stosowania. Przepisy wewnętrzne dotyczące ochrony danych osobowych na terenie naszego kraju zostały dostosowane do przepisów unijnych dopiero 10 maja 2018 r. Na szczęście kilka miesięcy po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych sytuacja z interpretacją zapisów stabilizuje się i coraz więcej można odnaleźć spójnych i rzetelnych informacji na temat stosowania zapisów RODO w konkretnych przypadkach. Takim konkretnym przypadkiem jest również postępowanie windykacyjne.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami PREMIUM

RODO a dłużnik

Zgodnie z art. 6 ust 1 pkt b rozporządzenie RODO:

REKLAMA

Przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy – i w takim zakresie, w jakim – spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków: b) przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepis ten stanowi podstawę prawną do przetwarzania przez wierzyciela danych osobowych dłużnika.

W sytuacji, gdy zawarliśmy umowę pożyczki,  wierzyciel nie musi pozyskiwać od nas zgody na przetwarzanie danych osobowych, ponieważ jak powyżej wskazuje przepis, przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy.  Brak bowiem zgody w tej materii powodowałby totalny i niezrozumiały paraliż – tj. brak możliwości zawarcia umowy i podjęcia w tym wymiarze czynności prawnych, co tak naprawdę sprowadziłoby życie do chaosu.

Wobec powyższego wierzyciel ma pełne prawo przetwarzać nasze dane osobowe wobec podpisania  z nim przez dłużnika umowy, albo też w sytuacji gdy czynności podjęte przez dłużnika wraz z wierzycielem zmierzały do zawarcia umowy.

Kolejnym przepisem pozwalającym wierzycielowi lub w jego imieniu firmie windykacyjnej na przetwarzanie naszych danych osobowych jest art. 6 ust 1 pkt f rozporządzenia RODO, albowiem

Przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy – i w takim zakresie, w jakim – spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków: f) przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem.

Mając na uwadze powyższy zapis „przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią”, wierzyciel ma prawo przetwarzać nasze dane osobowe, podejmując wobec nas działania windykacyjne lub egzekucyjne.

Na podstawie ww. przepisów, wierzyciel lub firma windykacyjna działająca w imieniu wierzyciela, lub która działa we własnym imieniu z uwagi na wejście w prawa wierzyciela poprzez cesję wierzytelności, posiadają legitymację procesową i formalną do podejmowania czynności procesowych wobec dłużnika, np. poprzez wysyłanie do dłużnika wezwań do zapłaty,  skierowania sprawy z niespłaconym zadłużeniem na drogę postępowania polubownego lub do postępowania sądowego.

RODO a organy państwowe wobec dłużnika

Organy państwowe, m.in. sąd czy komornik sądowy mogę przetwarzać nasze dane osobowe na postawie ww. rozporządzenia RODO oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o chronię danych osobowych, a także przepisów szczególnych dotyczących m.in. ustroju sądów polskich, czy przepisów regulujących zakres działań podejmowanych przez komorników wobec dłużnika.

Art. 6 ust. 1 pkt c oraz e rozporządzenia RODO w związku z artykułami między innymi: 2 i 3 oraz 37 a ustawy z dnia 29.08.1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji, zezwalają komornikowi na przetwarzanie danych osobowych dłużnika w celu wypełnienia obowiązku wykonania czynności powierzonych m.in. ww. ustawą.

Jakie dane może przetwarzać wierzyciel?

Wierzyciel, zawierający z nami umowę pożyczki, kredytu czy też cesję wierzytelności może przede wszystkim przetwarzać takie dane jak nasze:

  • imię i nazwisko dłużnika,
  • PESEL,
  • adres zamieszkania,
  • adres do korespondencji,
  • dane dotyczące składników majątku.
  • Komornik może dodatkowo przetwarzać dane osobowe związane z:
  • siedzibą pracodawcy dłużnika lub siedzibą prowadzonej przez dłużnika działalności gospodarczej,
  • NIP,
  • REGON,
  • dane dotyczące prowadzonych na rzecz dłużnika kont bankowych,
  • dane dotyczące członków rodziny w związku z podjętymi czynnościami dotyczącymi środków prawnie przeznaczonych do zajęcia komorniczego (np. bez informacji o pozyskanych przez nas środkach pieniężnych na podstawie świadczeń rodzinnych i socjalnych, komornik mógłby dokonać zajęcia komorniczego świadczenia 500+, w sytuacji,gdy w jego posiadaniu znajdują się informacje, iż ww. świadczenia są dłużnikowi wypłacane, wówczas zgodnie z prawem takich świadczeń nie może zająć, zgodnie bowiem z przepisami prawa pozostają one wolne od zajęć komorniczych).

Nadto przetwarzać dane osobowe dłużnika mogą również, w ramach postępowań windykacyjnych i egzekucyjnych, takie organy państwowe jak policja, prokuratura czy organy administracyjne np. MOPS.

Kancelaria Prawna Rafał Kufieta

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

REKLAMA

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

REKLAMA

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA