REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do usunięcia danych osobowych według RODO

Sylwia Czub-Kiełczewska
Specjalista ds. ochrony danych osobowych i informacji niejawnych
Prawo do usuwania danych zgodnie z RODO/fot. Fotolia
Prawo do usuwania danych zgodnie z RODO/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak skorzystać z prawa do usunięcia danych osobowych, jakie daje nam RODO? Kiedy administrator może odmówić usunięcia danych?

Prawo do usuwania danych – jak i kiedy można z niego skorzystać?

RODO rozbudziło Wasze apetyty na korzystanie ze swoich praw do prywatności! Dostaję bardzo dużo wiadomości z pytaniami, jak skorzystać z prawa do usuwania danych, a także sposobu w jaki realizują lub nie to prawo, różne podmioty. Ponieważ macie sporo wątpliwości w tym zakresie, szczególnie wtedy, gdy administrator danych odmawia prawa do usunięcia danych (lub gdy działacie w imieniu administratora i dokonujecie analizy, czy prawo do usunięcia przysługuje), postanowiłam opisać prawo do usuwania danych w formie pytań i odpowiedzi.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Nowa ustawa o ochronie danych osobowych z uzasadnieniem rządowym

Czy każdemu przysługuje prawo do usuwania danych?

Tak, każda osoba fizyczna ma prawo do wnioskowania o usuwanie jej danych. Uwaga nie jest to prawo przysługujące firmom i przedsiębiorcom (na mocy RODO). Zawsze masz prawo wnioskować, jednak nie zawsze to prawo będzie Ci przysługiwać.

REKLAMA

Kiedy administrator danych ma obowiązek usunąć dane na mój wniosek?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z artykułem 17 RODO, administrator danych ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć Twoje dane, gdy oto prosisz, jeżeli:

  • Twoje dane (lub ich część) nie są niezbędne administratorowi do realizacji celu, w jakim zostały przez niego zebrane lub w inny sposób przetwarzane
  • Cofniesz zgodę na przetwarzanie Twoich danych (jeżeli wyraziłeś zgodę, to zawsze masz prawo ją cofnąć), administrator musi usunąć dane, które były przetwarzane na tej podstawie (szczególnie, gdy chodzi o cel marketingowy)
  • Wniesiesz  uzasadniony Twoją szczególną sytuacją sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych przez administratora do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej lub niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora (odnośnie sprzeciwu patrz art. 21 RODO)
  • Twoje dane były przetwarzane niezgodnie z prawem (np. nie ma podstawy prawnej do przetwarzania lub są wykorzystywane w innym celu)
  • Obowiązek usunięcia danych wynika z obowiązujących przepisów prawa
  • Dane osobowe zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego dziecku

Jeżeli jeden z powyższych warunków jest spełniony, administrator ma obowiązek usunąć dane.

Czy jeżeli żądam usunięcia moich danych, to administrator realizując wniosek powinien powiadomić o żądaniu inne podmioty, którym udostępnił moje dane?

Jeżeli administrator upublicznił Twoje dane (w szczególności udostępnił innym administratorom), a ma obowiązek usunąć te dane osobowe, to – biorąc pod uwagę dostępną technologię i koszt realizacji – podejmuje rozsądne działania, w tym środki techniczne, by poinformować administratorów przetwarzających te dane osobowe, że osoba, której dane dotyczą, żąda, by administratorzy ci usunęli wszelkie łącza do tych danych, kopie tych danych osobowych lub ich replikacje.

Tu warto podkreślić, że jeżeli powiadomienie tych podmiotów, jest ustawowym obowiązkiem administratora. Jeżeli cofasz zgodę na marketing, a Twoja zgoda obejmowała udostępnienie danych podmiotom współpracującym, to administrator musi powiadomić te podmioty o konieczności usunięcia Twoich danych z ich bazy (ponieważ zgoda została wycofana, nie mają już podstawy do dalszego, legalnego przetwarzania danych).

Jest to metoda na walkę z niechcianym marketingiem.

Kiedy administrator danych odmówi mi prawa do usunięcia danych?

Pamiętaj, że nie zawsze administrator danych spełni Twoje żądanie. Okres przetwarzania wielu kategorii danych określają często przepisy prawa (dane pracowników, dane przetwarzane do celów podatkowych, itd.). Administrator odmówi usunięcia Twoich danych osobowych, jeżeli są one niezbędne do:

  • do korzystania z prawa do wolności wypowiedzi i informacji
  • do wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania na mocy przepisów prawa lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi
  • z uwagi na względy interesu publicznego w dziedzinie zdrowia publicznego (zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. h) oraz i) i art. 9 ust. 3 RODO)
  • do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych o ile prawdopodobne jest, że skorzystanie z prawa do usunięcia danych, uniemożliwi lub poważnie utrudni realizację celów przetwarzania
  • do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń

Zwróć uwagę na ostatni punkt. Dochodzenie roszczeń jest ograniczone w czasie. W zależności od rodzaju roszczeń, są różne terminy ich przedawnienia, ale maksymalny czas to aż 10 lat!

Przestałem korzystać z usługi / rozwiązałem umowę, czy administrator ma obowiązek usunąć moje dane?

To zależy od rodzaju usługi. Jeżeli była to usługa marketingowa (newsletter), jak najbardziej ma obowiązek usunąć dane. Jeżeli na przykład zrezygnowałeś z konta bankowego, to nawet po rozwiązaniu umowy, administrator (bank) będzie miał obowiązek dalej przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym i określonym w przepisach sektorowych prawa bankowego oraz przepisach podatkowych. W takiej sytuacji będziesz mógł najwyżej skorzystać z prawa do ograniczenia przetwarzania danych (tzn. usunięcia tych danych, które nie są niezbędne).

Czy administrator może zrealizować mój wniosek usuwając częściowo dane?

Tak, jeżeli nie będzie Ci przysługiwało prawo do usunięcia danych, administrator powinien zrealizować Twój wniosek w takim zakresie, w jakim jest to możliwe.

Czy administrator ma prawo zachować mój wniosek o usunięcie danych (czyli dane w nim zawarte)?

Tak, ponieważ wniosek stanowi podstawę do usunięcia Twoich danych.

Ile czasu ma administrator na realizację mojego wniosku?

Administrator powinien zrobić to niezwłocznie po otrzymaniu i rozpatrzeniu wniosku. Czas na realizację Twojego żądania to miesiąc. Maksymalnie w terminie miesiąca od złożenia Twojego wniosku, powinieneś otrzymać informację o usunięciu lub odmowie usunięcia. W szczególnym przypadku, jeżeli żądanie ma skomplikowany charakter lub administrator otrzymał dużą liczbę wniosków, może poinformować o przedłużeniu terminu realizacji do maksymalnie jeszcze dwóch miesięcy.

Czy muszę złożyć wniosek na piśmie?

To Ty decydujesz o formie złożenia wniosku, możesz zrobić to elektronicznie.

Czy administrator w celu rozpatrzenia wniosku ma prawo zażądać ode mnie danych do weryfikacji tożsamości?

Tak, nawet musi to zrobić, aby upewnić się, że realizuje wniosek osoby, której faktycznie to dotyczy.

Co zrobić, jeżeli administrator odmówił usunięcia moich danych?

Jeżeli nie zgadzasz się z decyzją administratora, który odmówił usunięcia danych, możesz złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który może potwierdzić decyzję administratora lub nakazać mu usunąć dane.

Co zrobić, jeżeli administrator w ogóle nie odpowiedział na mój wniosek o usunięcie danych?

Złóż skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych. Administrator ma obowiązek udzielić Ci odpowiedzi, jeżeli tego nie zrobił po upływie miesiąca, powinieneś złożyć skargę. Możesz to także zrobić elektronicznie.

Do kogo w firmie kierować żądanie usunięcia danych?

Jeżeli firma wyznaczyła Inspektora Ochrony Danych, jego dane i adres e-mail są dostępne na jej stronie internetowej. To on odpowiada za nadzorowanie spraw związanych z ochroną danych osobowych,  a także ma być punktem kontaktowym dla Ciebie. Zwracaj się do niego ze wszystkimi pytaniami dotyczącymi przetwarzania Twoich danych.

Jeżeli administrator nie wyznaczył Inspektora, a na stronie nie wskazał adresu, pod który kierować żądanie, możesz napisać na adres ogólny lub bezpośrednio do kierownictwa spółki. Nie powinno mieć znaczenia, do kogo się zgłosisz, każdy pracownik administratora, powinien być w stanie pokierować Cię w tej sprawie lub przekazać Twoje żądanie do odpowiedniej osoby.

Czym różni się prawo do bycia zapomnianym od prawa do usuwania danych?

Prawo do bycia zapomnianym to właśnie prawo do usunięcia danych. Jest to fundamentalne prawo RODO i jeden z punktów wyjścia do powstania nowych przepisów o ochronie danych w UE.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Osoby niepełnosprawne: Trzy pytania lekarza ortopedy: "Jak masz na imię", "Ile masz lat", Czy sam się ubierasz". Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). 7421 zł to według stawek z 2025 r. Więc w 2026 r. (po podwyżkach obu świadczeń) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia.

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA