REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa konsumenta-nowa dyrektywa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Nowa dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca praw konsumenta została oficjalnie przyjęta przez członków wspólnoty w Radzie Unii Europejskiej. Nowe ustawodawstwo wzmocni ochronę praw konsumenta we wszystkich 27 państwach Unii Europejskiej, szczególnie podczas dokonywania transakcji online.

Rządy państw członkowskich będą miały dwa lata na wprowadzenie w życie tych przepisów na poziomie ogólnokrajowym od momentu publikacji Dyrektywy w Dzienniku Urzędowym UE. Dzisiejsza przyjęcie Dyrektywy zostało poprzedzone ogromną liczbą głosów opowiadających się za wycofaniem przepisów w Parlamencie Europejskim 23 czerwca 2011 r. (MEMO/11/450). Komisja Europejska przedstawiła wniosek w październiku 2008 r. zaś ostateczne porozumienie między Parlamentem a Radą zostało zawarte w czerwcu tego roku, dzięki mediacji Komisarza Sprawiedliwości- Viviane Reding.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Wspólne przepisy dotyczące sprzedaży w Europie

10 korzyści dla konsumentów wynikających z nowej dyrektywy:


1. Projekt wyeliminuje ukryte opłaty i koszty w Internecie

REKLAMA

Konsumenci będą chronieni przed „pułapką kosztów” w Internecie. Taka sytuacja ma miejsce, jeżeli oszuści chcą podstępem zmusić użytkowników do zapłaty za „darmowe” usługi, takie jak horoskopy czy przepisy. Od teraz wszyscy konsumenci będą musieli wyraźnie potwierdzić, że rozumieją, że będą musieli zapłacić za usługę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Podwyższony poziom przejrzystości cen

Przedsiębiorcy będą zobligowani do ujawniania całkowitych kosztów za produkt lub usługę, a także wszystkich dodatkowych kosztów. Osoby kupujące online nie będą musiały pokrywać kosztów, o których nie zostały właściwie poinformowane przed dokonaniem zamówienia.

Zobacz:Ochrona konsumentów on-line w UE

3. Blokowanie z góry wypełnionych zamówień podczas kupowania online

Podczas zakupów online- na przykład biletu lotniczego- konsumentowi mogą być zaoferowane dodatkowe usługi, takie jak ubezpieczenie podróży czy wynajem samochodu. Czasami podczas internetowych zamówień te usługi z góry oznaczane są jako pożądane przez klienta. Konsumenci są obecnie zmuszeni do korygowania tych zamówień, jeżeli nie życzą sobie dodatkowych usług. W związku z nową dyrektywą ta praktyka będzie zabroniona na obszarze Unii Europejskiej

4. 14 dni na się zwrot towaru bez podania przyczyny

Okres, w którym konsument może wycofać się z zakupu został wydłużony do 14 dni kalendarzowych (na dzień dzisiejszy według prawa Unii Europejskiej obowiązuje okres siedmiu dni). Oznacza to, że konsumenci mogą zwrócić towar, niezależnie od przyczyny.

- dodatkowa ochrona związana z brakiem informacji. Jeżeli sprzedawca wyraźnie nie poinformuje klienta o prawie zwrotu, okres zwrotu będzie przedłużony do roku.
- konsumenci będą też mogli skorzystać z prawa do zwrotu w przypadku nieproszonych wizyt, np. w przypadku sprzedawcy, który wywiera presję na kliencie, aby ten zgodził się na wizytę.

Dodatkowo, nie będzie już potrzeby rozróżniania wizyt na nieproszone i te, na które konsument się zgodził.

- prawo do odstąpienia od umowy zostało wydłużone w przypadku aukcji online (na portalach typu eBay), jednak towary mogą być zwrócone jedynie, jeżeli zostały zakupione od profesjonalnego sprzedawcy.
- okres, w którym odstąpienie od umowy będzie możliwe, będzie się rozpoczynał od momentu, w którym klient otrzyma zamówiony towar, obecną przeciwnie do obecnej sytuacji, czyli od moment zakończenia umowy. Przepisy będą się odnosić do zakupów robionych przez Internet, telefon lub pocztą, a także tych robionych poza sklepami, na przykład w domu klienta, na ulicy, na przyjęciu firmy Tupperware podczas wycieczki organizowanej przez przedsiębiorcę.

5. Lepsze warunki zwrotu pieniędzy

Sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy za produkt w okresie 14 dni od odstąpienia od umowy przez konsumenta. Zwrot ten powinien zawierać koszty przesyłki. Przedsiębiorca ponieść odpowiada za ryzyko zniszczenia towaru podczas transportu, do czasu, kiedy zostanie on dostarczony do klienta.

6. Wprowadzenie modelu formularza dotyczącego zwrotu towaru na terenie całej Unii Europejskiej

Konsumenci będą mieli zapewniony dostęp do wzoru formularza zwrotu, z którego będą mogli (ale nie musieli) skorzystać, jeżeli po zakupie zmienią zdanie i będą chcieli odstąpić od umowy zawartej na odległość lub w domu. Ułatwi i usprawni to proces wycofywania się z umowy.

7. Wyeliminowanie dodatkowych opłat za używanie kart kredytowych, a także za dzwonienie na infolinie

Przedsiębiorcy nie będą już mogli żądać dodatkowych opłat za płatność przy pomocy karty kredytowej (bądź wpłaty inny sposób płatności) przekraczających rzeczywiste koszty, jakie pokrywa sprzedawca oferujące tę metodę płatności. Przedsiębiorcy oferujący kontakt z konsumentami poprzez infolinie, nie będą mogli obciążać klientów kosztami większymi niż te, za normalną rozmowę telefoniczną.

Zobacz: Prawa konsumentów kupujących przez Internet

8. Bardziej zrozumiałe informacje dotyczące tego, kto płaci za zwrot towaru

Jeśli sprzedawca chce, aby to konsument poniósł koszt zwrotu produktu, w przypadku wycofania się z umowy, musi o tym wyraźnie poinformować konsumenta przed dokonaniem zakupu. Jeżeli tego nie zrobi, będzie zmuszony do pokrycia zwrotu zwrotu kosztów. Sprzedawca musi przed dokonaniem transakcji przedstawić przynajmniej oszacowaną maksymalną cenę zwrotu nieporęcznych towarów (np. kanapa) zakupionych przez Internet lub pocztą, tak aby konsument mógł podjąć świadomą decyzję o tym, z kim przeprowadzić transakcję.

9. Większa ochrona konsumenta w zakresie produktów cyfrowych

Informacje dotyczące produktów cyfrowych będą musiały być bardziej szczegółowe, a także zawierać dane o kompatybilności produktu ze sprzętem i oprogramowaniem, a także zgłoszenie wszystkich technicznych posunięć związanych z ochroną danych, na przykład ograniczenie praw konsumenta do robienia kopii zawartości.

Konsumenci mają prawo do odstąpienia od umowy kupna produktów cyfrowych, takich jak muzyka czy filmy, jednak tylko do momentu, kiedy nastąpi rzeczywisty proces pobierania danych.

10. Powszechne przepisy dla firm uproszczą im sprzedaż na terenie całej Europy:

Przepisy te zawierają:

- zestaw podstawowych zasad obowiązujących podczas sprzedaży na odległość (transakcje zawierane przez telefon, Internet, pocztą) i tych przeprowadzanych poza siedzibą firmy (w domu klienta, na ulicy) na terenie Unii Europejskiej. Zestaw ten zapewnienia wszystkim równe szanse i redukuje koszty transakcji dla przedsiębiorców oferujących sprzedaż transgraniczną, szczególnie przy tych przeprowadzanych przez Internet.
- standardowe formularze ułatwią życie przedsiębiorcom: formularze podporządkowane wymaganym informacjom do prawa zwrotu.
- szczególne przepisy będą się odnosiły do małych przedsiębiorców i specjalistów, takich jak hydraulik. Nie będzie możliwości odstąpienia od umowy w przypadku pilnych napraw i prac konserwacyjnych.

Państwa członkowskie mogą też zadecydować o zwolnieniu przedsiębiorców, którzy byli proszeni o przeprowadzenie naprawy lub prac konserwacyjnych w domu klienta o wartości poniżej 200 € , od wymogu przedstawienia szczegółowych informacji.

Źródło: KE

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

REKLAMA

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Płaca minimalna 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

REKLAMA

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

REKLAMA