REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa konsumenta-nowa dyrektywa

REKLAMA

REKLAMA

Nowa dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca praw konsumenta została oficjalnie przyjęta przez członków wspólnoty w Radzie Unii Europejskiej. Nowe ustawodawstwo wzmocni ochronę praw konsumenta we wszystkich 27 państwach Unii Europejskiej, szczególnie podczas dokonywania transakcji online.

Rządy państw członkowskich będą miały dwa lata na wprowadzenie w życie tych przepisów na poziomie ogólnokrajowym od momentu publikacji Dyrektywy w Dzienniku Urzędowym UE. Dzisiejsza przyjęcie Dyrektywy zostało poprzedzone ogromną liczbą głosów opowiadających się za wycofaniem przepisów w Parlamencie Europejskim 23 czerwca 2011 r. (MEMO/11/450). Komisja Europejska przedstawiła wniosek w październiku 2008 r. zaś ostateczne porozumienie między Parlamentem a Radą zostało zawarte w czerwcu tego roku, dzięki mediacji Komisarza Sprawiedliwości- Viviane Reding.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Wspólne przepisy dotyczące sprzedaży w Europie

10 korzyści dla konsumentów wynikających z nowej dyrektywy:


1. Projekt wyeliminuje ukryte opłaty i koszty w Internecie

REKLAMA

Konsumenci będą chronieni przed „pułapką kosztów” w Internecie. Taka sytuacja ma miejsce, jeżeli oszuści chcą podstępem zmusić użytkowników do zapłaty za „darmowe” usługi, takie jak horoskopy czy przepisy. Od teraz wszyscy konsumenci będą musieli wyraźnie potwierdzić, że rozumieją, że będą musieli zapłacić za usługę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Podwyższony poziom przejrzystości cen

Przedsiębiorcy będą zobligowani do ujawniania całkowitych kosztów za produkt lub usługę, a także wszystkich dodatkowych kosztów. Osoby kupujące online nie będą musiały pokrywać kosztów, o których nie zostały właściwie poinformowane przed dokonaniem zamówienia.

Zobacz:Ochrona konsumentów on-line w UE

3. Blokowanie z góry wypełnionych zamówień podczas kupowania online

Podczas zakupów online- na przykład biletu lotniczego- konsumentowi mogą być zaoferowane dodatkowe usługi, takie jak ubezpieczenie podróży czy wynajem samochodu. Czasami podczas internetowych zamówień te usługi z góry oznaczane są jako pożądane przez klienta. Konsumenci są obecnie zmuszeni do korygowania tych zamówień, jeżeli nie życzą sobie dodatkowych usług. W związku z nową dyrektywą ta praktyka będzie zabroniona na obszarze Unii Europejskiej

4. 14 dni na się zwrot towaru bez podania przyczyny

Okres, w którym konsument może wycofać się z zakupu został wydłużony do 14 dni kalendarzowych (na dzień dzisiejszy według prawa Unii Europejskiej obowiązuje okres siedmiu dni). Oznacza to, że konsumenci mogą zwrócić towar, niezależnie od przyczyny.

- dodatkowa ochrona związana z brakiem informacji. Jeżeli sprzedawca wyraźnie nie poinformuje klienta o prawie zwrotu, okres zwrotu będzie przedłużony do roku.
- konsumenci będą też mogli skorzystać z prawa do zwrotu w przypadku nieproszonych wizyt, np. w przypadku sprzedawcy, który wywiera presję na kliencie, aby ten zgodził się na wizytę.

Dodatkowo, nie będzie już potrzeby rozróżniania wizyt na nieproszone i te, na które konsument się zgodził.

- prawo do odstąpienia od umowy zostało wydłużone w przypadku aukcji online (na portalach typu eBay), jednak towary mogą być zwrócone jedynie, jeżeli zostały zakupione od profesjonalnego sprzedawcy.
- okres, w którym odstąpienie od umowy będzie możliwe, będzie się rozpoczynał od momentu, w którym klient otrzyma zamówiony towar, obecną przeciwnie do obecnej sytuacji, czyli od moment zakończenia umowy. Przepisy będą się odnosić do zakupów robionych przez Internet, telefon lub pocztą, a także tych robionych poza sklepami, na przykład w domu klienta, na ulicy, na przyjęciu firmy Tupperware podczas wycieczki organizowanej przez przedsiębiorcę.

5. Lepsze warunki zwrotu pieniędzy

Sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy za produkt w okresie 14 dni od odstąpienia od umowy przez konsumenta. Zwrot ten powinien zawierać koszty przesyłki. Przedsiębiorca ponieść odpowiada za ryzyko zniszczenia towaru podczas transportu, do czasu, kiedy zostanie on dostarczony do klienta.

6. Wprowadzenie modelu formularza dotyczącego zwrotu towaru na terenie całej Unii Europejskiej

Konsumenci będą mieli zapewniony dostęp do wzoru formularza zwrotu, z którego będą mogli (ale nie musieli) skorzystać, jeżeli po zakupie zmienią zdanie i będą chcieli odstąpić od umowy zawartej na odległość lub w domu. Ułatwi i usprawni to proces wycofywania się z umowy.

7. Wyeliminowanie dodatkowych opłat za używanie kart kredytowych, a także za dzwonienie na infolinie

Przedsiębiorcy nie będą już mogli żądać dodatkowych opłat za płatność przy pomocy karty kredytowej (bądź wpłaty inny sposób płatności) przekraczających rzeczywiste koszty, jakie pokrywa sprzedawca oferujące tę metodę płatności. Przedsiębiorcy oferujący kontakt z konsumentami poprzez infolinie, nie będą mogli obciążać klientów kosztami większymi niż te, za normalną rozmowę telefoniczną.

Zobacz: Prawa konsumentów kupujących przez Internet

8. Bardziej zrozumiałe informacje dotyczące tego, kto płaci za zwrot towaru

Jeśli sprzedawca chce, aby to konsument poniósł koszt zwrotu produktu, w przypadku wycofania się z umowy, musi o tym wyraźnie poinformować konsumenta przed dokonaniem zakupu. Jeżeli tego nie zrobi, będzie zmuszony do pokrycia zwrotu zwrotu kosztów. Sprzedawca musi przed dokonaniem transakcji przedstawić przynajmniej oszacowaną maksymalną cenę zwrotu nieporęcznych towarów (np. kanapa) zakupionych przez Internet lub pocztą, tak aby konsument mógł podjąć świadomą decyzję o tym, z kim przeprowadzić transakcję.

9. Większa ochrona konsumenta w zakresie produktów cyfrowych

Informacje dotyczące produktów cyfrowych będą musiały być bardziej szczegółowe, a także zawierać dane o kompatybilności produktu ze sprzętem i oprogramowaniem, a także zgłoszenie wszystkich technicznych posunięć związanych z ochroną danych, na przykład ograniczenie praw konsumenta do robienia kopii zawartości.

Konsumenci mają prawo do odstąpienia od umowy kupna produktów cyfrowych, takich jak muzyka czy filmy, jednak tylko do momentu, kiedy nastąpi rzeczywisty proces pobierania danych.

10. Powszechne przepisy dla firm uproszczą im sprzedaż na terenie całej Europy:

Przepisy te zawierają:

- zestaw podstawowych zasad obowiązujących podczas sprzedaży na odległość (transakcje zawierane przez telefon, Internet, pocztą) i tych przeprowadzanych poza siedzibą firmy (w domu klienta, na ulicy) na terenie Unii Europejskiej. Zestaw ten zapewnienia wszystkim równe szanse i redukuje koszty transakcji dla przedsiębiorców oferujących sprzedaż transgraniczną, szczególnie przy tych przeprowadzanych przez Internet.
- standardowe formularze ułatwią życie przedsiębiorcom: formularze podporządkowane wymaganym informacjom do prawa zwrotu.
- szczególne przepisy będą się odnosiły do małych przedsiębiorców i specjalistów, takich jak hydraulik. Nie będzie możliwości odstąpienia od umowy w przypadku pilnych napraw i prac konserwacyjnych.

Państwa członkowskie mogą też zadecydować o zwolnieniu przedsiębiorców, którzy byli proszeni o przeprowadzenie naprawy lub prac konserwacyjnych w domu klienta o wartości poniżej 200 € , od wymogu przedstawienia szczegółowych informacji.

Źródło: KE

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

REKLAMA

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. I Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Tyle, że Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego decyzje lekarzy z orzeczeń o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

REKLAMA

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA