REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis własnoręczny a elektroniczny – podobieństwa i różnice

Joanna Grynfelder
Praktyk z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w zarządzaniu projektami i doradztwie w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy i compliance. Pierwsze doświadczenia zawodowe zdobyła w Banku Pekao S.A,. monitorując transakcje klientów oraz tworząc zawiadomienia o transakcjach podejrzanych. Brała udział w budowie AML Hub dla Citibank, dostarczającego swoje usługi w 50 krajach. Występowała na międzynarodowych i krajowych wydarzeń poświęconych przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i compliance. Jest członkinią Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw.
Podpis własnoręczny a elektroniczny – podobieństwa i różnice /fot. Fotolia
Podpis własnoręczny a elektroniczny – podobieństwa i różnice /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podpis własnoręczny i podpis elektroniczny to równorzędne narzędzia prawne. Wywołują takie same skutki dla czynności prawnych, są także podstawą weryfikacji tożsamości każdego z nas, ale też różnią się od siebie w kilku kwestiach.

Podpis może być złożony w dwóch postaciach: tradycyjnej i elektronicznej. Niezależnie od formy, podpis przypisany jest jednej osobie, co umożliwia jej identyfikację i pozbawia możliwości wyparcia się go przez autora. Każdy z nich może być bez problemu rozpoznany przez osoby niezależne.

REKLAMA

REKLAMA

Zapytaj na FORUM

Podpis własnoręczny jako element formy pisemnej czynności prawnej

Kwestia podpisu regulowana w kodeksie cywilnym dotyczy tylko podpisu własnoręcznego. O konieczności złożenia podpisu jest wzmianka przy okazji pisemnej formy czynności prawnej. Na gruncie art. 78 §1 Kodeksu cywilnego aby zachować pisemną formę czynności prawnej wystarcza dokument obejmujący treść oświadczenia woli opatrzyć własnoręcznym podpisem.

Bezpieczny podpis elektroniczny

W polskim systemie prawnym podpis elektroniczny, czyli dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służące do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny, został wprowadzony ustawą o podpisie elektronicznym z dnia 18 września 2001 r. (Dz. U.  Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) i funkcjonuje od 2002 roku.

REKLAMA

Bezpieczny podpis elektroniczny charakteryzuje się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przyporządkowaniem wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
  • sporządzaniem za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,
  • powiązaniem z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna;

Kwalifikowany podpis elektroniczny

Oprócz bezpiecznego podpisu elektronicznego wyróżniamy podpis kwalifikowany, czyli taki, który posiada certyfikat spełniający warunki szczegółowo określone w ustawie o podpisie elektronicznym, wydany przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne.

Zobacz również: Oświadczenie woli przez Internet


Różnice między podpisem tradycyjnym a podpisem elektronicznym

Podpis elektroniczny w przeciwieństwie do podpisu własnoręcznego, który jest związany nierozłącznie z dokumentem, może być składowany i przesyłany. Możemy także zauważyć znaczącą różnicę odnośnie umiejscowienia tych dwóch form podpisów – podpis elektroniczny obejmuje cały dokument, natomiast podpis własnoręczny jest składany na końcu dokumentu.

Podpis elektroniczny wywołuje takie same skutki prawne jak podpis własnoręczny. Równoznaczność podpisu elektronicznego z podpisem własnoręcznym wymaga jednak wejścia w życie jeszcze kilku nowelizacji prawnych. Ze względu na obowiązujące przepisy skuteczność i rozległe zastosowania podpisu elektronicznego można podważyć np. w postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zgodnie z postanowieniem Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygn. akt I OPP 25/08 dotyczącym złożenia skargi na przewlekłość postępowania Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego drogą elektroniczną dla skuteczności pisma wnoszonego przez stronę tą drogą wymagane jest późniejsze złożenie własnoręcznego podpisu na tym dokumencie, by spełniał on wymagania wynikające z art. 46 §1 p.p.s.a.

Polecamy serwis: Umowy

Podstawa prawna:

Ustawa o podpisie elektronicznym (Dz. U.  Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.).

Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.; art. 78 §1).

Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lipca 2008r. (sygn. akt I OPP 25/08).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Podział majątku po rodzicach. Co musisz wiedzieć o podziale spadku po śmierci rodziców? Oto lista obowiązków, o których nie możesz zapomnieć

Po śmierci rodziców, sprawy spadkowe zazwyczaj wymagają formalnego uregulowania i podziału majątku między wszystkich prawnie uprawnionych. Bez znajomości procedur i praw, łatwo o konflikty rodzinne i nieporozumienia, dlatego kluczowe jest, aby od początku wiedzieć, jak postępować. Oto szczegóły.

Nowa lista refundacyjna. Ministerstwo zdecydowało

Od 1 stycznia 2026 roku refundacją zostaną objęte 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych i 8 przeznaczonych dla pacjentów z chorobami rzadkimi. Siedemnaście z nich trafi do programów lekowych, a siedem będzie dostępnych w refundacji aptecznej. „Nakłady na politykę lekową i refundację leków systematycznie wzrastają” – podkreśliła wiceminister zdrowia Katarzyna Kacperczyk, podsumowując zmiany w polityce lekowej na koniec roku.

Najemca nie płaci czynszu - właściciel zabiera drzwi do mieszkania. Czy tak można legalnie pozbyć się niechcianego lokatora?

Wiadomo nie od dziś, że system eksmisyjny działa w Polsce źle. Nie są rzadkością: odległy termin wydania prawomocnego wyroku eksmisyjnego i długi czas przyznawania mieszkań socjalnych lub pomieszczeń tymczasowych. Dlatego wielu właścicieli mieszkań na wynajem w obliczu uciążliwego, niesolidnego najemcy popada w desperację. Czasem konflikty z lokatorami, którzy odmawiają wyprowadzki, mogą kończyć się dość nietypowo. Dwa miesiące temu, media społecznościowe obiegło zdjęcie mężczyzny, który deklarował, że w ramach pomocy swojej znajomej zabrał drzwi do mieszkania zasiedlonego przez zadłużoną lokatorkę. Takie niestandardowe rozwiązanie wzbudziło entuzjazm i rozbawienie dużej części internautów. Trzeba natomiast pamiętać, że jeśli lokator będzie odpowiednio zdeterminowany, to próby zabierania drzwi wejściowych lub podobnych działań, mogą skończyć się odpowiedzialnością karną. Wszystko za sprawą przepisów, które wprowadzono po doniesieniach o „czyścicielach kamienic”.

Przepisy nowej ustawy weszły w życie. To nie jest żadna rewolucja, choć niektórzy tak twierdzą. KEUZP jest już postrachem, choć jeszcze go nie ma

W ostatnim czasie niemal każdą zmianę przepisów określa się jako rewolucję. Zanim się przestraszymy, warto przyjrzeć się zakresowi wprowadzanych zmian i ocenić, jakie mogą być ich skutki. A te często okazują się znikome i niekoniecznie nas dotyczą.

REKLAMA

Mały prezent źródłem dużych problemów. Gdy szef chce być miły, pracownik musi zapłacić podatek

Czy od prezentu otrzymanego od pracodawcy trzeba zapłacić podatek? To zależy od kilku czynników. Jak się bowiem okazuje, mały prezent może być źródłem dużych problemów. I to na gruncie więcej niż jednego podatku.

Czy za udział w firmowej Wigilii pracownik musi zapłacić podatek? Ta sprawa nadal budzi wątpliwości, choć od dawna już nie powinna

Czy biorąc udział w firmowej Wigilii pracownik uzyskuje korzyść, którą trzeba opodatkować? Z pewnością wiele osób powiedziałoby, że takie wydarzenie to nie tyle korzyść, co przykry obowiązek. Jednak czy organy podatkowe podzielają ten pogląd?

Prezydent podpisał ustawę o zdrowiu zwierząt - mamy nowy akt prawny, a nie nowelizację. Co reguluje ta ustawa i co z niej wynika dla właścicieli zwierząt - najważniejsze informacje

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. ustawę z 21 listopada 2025 r. o zdrowiu zwierząt. Dostosowuje ona polskie przepisy do unijnego prawa. Ustawa o zdrowiu zwierząt wprowadza szereg ułatwień dla hodowców, w tym np. tańsze przemieszczanie świń oraz szybsze reagowanie na epidemie. Zmiany dotyczą również lekarzy weterynarii. Ustawa wchodzi w życie z 3-miesięcznym vacatio legis.

Czy szef może pytać chorego pracownika o sprawy służbowe? Gdzie kończy się normalność, a zaczyna nękanie i łamanie praw?

Czy szef może zadzwonić do chorego pracownika? A może lepiej wysłać maila? Relacje pracodawców i pracowników, choć wyczerpująco uregulowane w przepisach, bywają trudne. Gdzie kończy się normalność, a zaczyna łamanie praw?

REKLAMA

Czy nowa opłata turystyczna przyniesie gminom miliony? Jest już projekt nowelizacji przepisów. Ile będziemy musieli dopłacić do urlopu?

Czy czeka nas kolejna nowelizacja przepisów o podatkach i opłatach lokalnych? Powstał projekt ustawy nowelizującej, która miałaby wprowadzić nową opłatę – turystyczną. Co to oznacza dla kieszeni przeciętnego Polaka?

Pod koniec roku ryczałtowca może uratować tylko uważność. Co zrobić by nie stracić ponad 7 tys. złotych?

Koniec roku kalendarzowego to moment, w którym szczególnie trzeba przyglądać się limitom kwotowym, które mają znaczenie dla rozliczeń podatkowych. Czasami przekroczenie granicy o 1 grosz może skutkować utratą nawet 7 tys. złotych. Jak temu zapobiec?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA