Kategorie

Bezpieczeństwo pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może nakazać pracownikom wykonywać pracę w domu w przypadku ich powrotu z podróży służbowej z regionu objętego epidemią koronawirusa? Co w sytuacji, gdy pracownicy odmówią pracy w domu?
Zimą pracodawcę obowiązują dodatkowe przepisy bhp. Dotyczą one pracy na wysokości, minimalnej temperatury w miejscu pracy, odśnieżania dachów, zapewnienia odzieży ochronnej, posiłków regeneracyjnych oraz ciepłych napojów. Sprawdź, o czym przypomina PIP.
Badanie "Bezpieczeństwo pracy w Polsce" wykazuje, że ponad 60% badanych pracowników było ofiarą mobbingu. Wysoki procent może wynikać z utożsamianiem mobbingu z nieodpowiednim traktowaniem. Tymczasem mobbing charakteryzuje się trwałością i uporczywością podejmowanych działań.
Główną przyczyną stresu w miejscu pracy jest nadmiar obowiązków. Zgodnie z wynikami raportu "Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2019" polski pracownik ma za mało czasu na wykonanie powierzonych zadań. Praca w stresie wpływa na zwiększenie ryzyka wypadku przy pracy. Co zrobić, aby poprawić bezpieczeństwo pracy?
Przepisy prawa pracy definiują osobę pracującą w nocy. Określają wysokość dodatku w przypadku wykonywania pracy w porze nocnej. Ograniczają czas pracy pracownika w porze nocnej. Natomiast nie wskazują określonej liczby pracowników, która powinna wykonywać pracę w porze nocnej podczas tej samej zmiany w danym zakładzie pracy.
Raport "Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2019" jest niepokojący. Aż 46% pracowników biurowych i fizyczno-umysłowych padło ofiarą mobbingu. Jakie konsekwencje niosą za sobą zagrożenia psychofizyczne w miejscu pracy?
Od dnia 21 kwietnia 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie środków ochrony indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady 89/686/EWG. Jakie zmiany wprowadziło ono wobec producenta, użytkownika i pracodawcy?
Dziś 19 września czyli Dzień Pracownika Służby BHP. Z tej okazji Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Bożena Borys-Szopa wystosowała list z podziękowaniami i życzeniami.
Ruszyła kampania informacyjna na temat ratunku dla operatorów żurawii wysokościowych. W przypadku tego zawodu niezbędny jest specjalistyczny sprzęt do samoewakuacji.
Dokumentacja powypadkowa sporządzana jest w toku prowadzenia postępowania, mającego na celu wyjaśnienie okoliczności i ustalenie czy dane zdarzenie jest wypadkiem przy pracy. W toku postępowania zespół powypadkowy gromadzi dokumentację powypadkową, którą następnie pracodawca zobowiązany jest przechowywać przez odpowiedni okres czasu.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek (13 sierpnia 2019 r.) uchwałę w sprawie ustanowienia programu "Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy". Poprawa warunków pracy i minimalizacja liczby wypadków przy pracy jest niezbędna.
Nowelizacja Ustawy o odpadach miała wejść w życie 5 września 2019 r., dając przedsiębiorcom niewiele czasu na dostosowanie zezwoleń wraz z wymaganym operatem pożarowym do nowych przepisów. 19 lipca parlament przedłużył ten termin do 5 marca 2020 r., przyjmując projekt Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Telepraca polega na regularnym wykonywaniu pracy poza zakładem pracy, najczęściej w domu pracownika. W związku z tym powstaje pytanie o przepisy bhp, które należy stosować do zatrudnienia w formie telepracy. Jakie obowiązki z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy ciążą na pracodawcy, a jakie na telepracowniku?
Telepraca polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy. Najczęściej pracownicy pracują w domu. Jak w takiej sytuacji może wyglądać kontrola telepracownika? Czy pracodawca może bez zapowiedzi pojawić się u pracownika?
Branża logistyczna jest obecnie bardzo popularna wśród osób poszukujących pracy. W magazynach pracują głównie ludzie młodzi do 25 roku życia. Powinni przejść szkolenia BHP uzupełnione o praktyczne ćwiczenia. Jak wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków przy pracy?
BHP w warsztacie samochodowym czekają nowe wyzwania. Wciąż rosnąca liczba samochodów hybrydowych, a zatem także ich napraw i serwisowania, zmusza mechaników do dostosowania miejsca pracy oraz środków ochrony indywidualnej do nowych realiów. Ponadto mechanicy powinni przejść odpowiednie szkolenia.
Nowe rozporządzenie o wózkach jezdniowych wprowadza pojęcie organizatora prac, konieczność pisemnego polecenia prac oraz zobowiązuje do opracowania instrukcji bezpieczeństwa prac transportowych.
Eksperci działający przy Pracodawcach RP przygotowują Kodeks bezpiecznej pracy na wysokości. Celem nowego dokumentu ma być zmniejszenie liczby wypadków przy pracy.
Nowe wzory karty szkolenia wstępnego i zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w dziedzinie bhp przewiduje projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Rezygnuje się z konieczności stosowania pieczątek przez pracodawców. Nowe wzory najprawdopodobniej zaczną obowiązywać jeszcze w 2019 r.
Zdarza się, iż pracownik prosi pracodawcę o chwilowe zwolnienie z pracy, aby udać się do domu w sprawie osobistej. Jak należy traktować wypadek, który przydarzy się w takiej sytuacji w drodze do lub z pracy?
W 2019 roku Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) planuje przeprowadzić liczne kontrole m.in. w budownictwie, przemyśle spożywczym, leśnictwie. Szczególną uwagą PIP objęte będą obszary prawnej ochrony pracy i związane z bezpieczeństwem oraz ochroną życia i zdrowia pracowników.
Zdaniem Pracodawców RP Rada Ochrony Pracy jako organ nadzoru nad warunkami pracy oraz działalnością PIP w roku 2019 powinna skupić się m.in. na systemie szkoleń z zakresu BHP, pracy na wysokości, służbie medycyny pracy, pracy osób 50+ w mikroklimacie gorącym oraz sprecyzowaniu katalogu rozwiązań mających na celu zapewnienie pracownikom posiłków profilaktycznych.
Pracodawca ma obowiązek zapewnić szkolenie dla pracownika w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy. Jak przeprowadzić szkolenie bhp, jeżeli pracownik nie włada językiem polskim?
Czy przepisy bhp określają formę, w jakiej pracodawca ma wydać zgodę na uruchomienie maszyny po wypadku? Jaka jest procedura uruchomienia maszyny?
Komisja Europejska zwiększa ochronę pracowników przed rakotwórczymi czynnikami w zakładzie pracy. Rozszerzyła listę niebezpiecznych substancji na które mogą być narażeni o 25 pozycji, wprowadziła także surowsze wartości dopuszczalne dla tych i kilku innych substancji.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) w ramach programu obejmującego działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy, chcąc wspomóc pracodawców przygotował ofertę o możliwości uzyskania finansowego wsparcia – zwrot kosztów finansowych zainwestowanych w bezpieczeństwo pracy.
Przedsiębiorcy gremialnie chcą poprawiać bezpieczeństwo w pracy. Już dziś złożone przez nich projekty dotyczące utrzymania zdolności pracowników do pracy pokrywają pełną pulę, blisko 48 mln zł, którą Zakład ma do rozdysponowania w tym roku. ZUS nie zaprzestaje jednak przyjmowania wniosków.
Lato to dla wielu firm okres odpoczynku i urlopów. Taki stan rzeczy ma swoje uzasadnienie w badaniach. Wynika z nich, że pracownicy są w tym okresie dużo mniej wydajni. Jakie czynniki są za to odpowiedzialne? Co zrobić, by niwelować ich wpływ?
ZUS przeznaczył w tym roku blisko 27 mln zł na dofinansowanie inwestycji przedsiębiorców w poprawę warunków pracy. W ramach programu mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na 90-proc. dofinansowanie budżetu projektu, największe firmy – nawet do 500 tys. zł. Wartość najdroższego projektu dofinansowanego przez ZUS sięgnęła 300 tys. zł. Od początku roku wpłynęło ponad 2 tys. wniosków.
Większość pracodawców i pracowników nie zdaje sobie sprawy z tego, że ma do czynienia z nanomateriałami. Ze względu na ich mikroskopijne rozmiary nie ma możliwości natychmiastowej ich identyfikacji np. wzrokowej czy zapachowej. Tymczasem jednym z powszechnie występujących źródeł niezamierzonej emisji nanocząsteczek są biurowe urządzenia laserowe, kopiarki faksy drukarki itp. urządzenia.
Dla bezpieczeństwa i komfortu pracy mechaników ważne są nie tylko podstawowe parametry, jak wielkość warsztatu czy liczba i wyposażenie stanowisk naprawczych. Znaczenie mają również odpowiednie oświetlenie, nawierzchnia i nieprzekraczające norm natężenie hałasu.
Bank Credit Agricole skupia się na wdrażaniu prozdrowotnych rozwiązań dla pracowników. W ramach polityki prozdrowotnej podejmowane są takie działania jak: badania okresowe, dofinansowanie do kart sportowych, dofinansowanie do okularów, zapewnienie prywatnej opieki medycznej, przeprowadzanie specjalistycznych szkoleń, wprowadzenie udogodnień dla rowerzystów, montaż defibrylatorów.
Państwowa Inspekcja Pracy nie pozostawia złudzeń - każdy wypadek w branży magazynowo transportowej kosztuje przedsiębiorstwo od 12 do 63,5 tys. zł. Jak zwiększyć bezpieczeństwo pracy w magazynie?
Wyjaśnienia poszkodowanego w postępowaniu powypadkowym powinny zostać wysłuchane przez zespół powypadkowy jeszcze przed sporządzeniem protokołu powypadkowego. Przedstawiamy wzór wyjaśnień poszkodowanego sporządzonych na piśmie.
Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy sporządza się na wzorze określonym w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Dokument opracowuje zespół powypadkowy nie później niż w terminie 14 dni od uzyskania wiadomości o wypadku.
Pracownik ma prawo do powstrzymywania się od wykonywania pracy ze względów bezpieczeństwa. Zgodnie z Kodeksem pracy, jeśli warunki pracy nie spełniają wymogów bezpieczeństwa i higieny pracy, przez co występuje bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, może on odmówić wykonywania pracy. Czy za czas powstrzymywania się od pracy otrzyma wynagrodzenie?
Prowadząc własną firmę, należy jak najdokładniej zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa pracy. Obowiązkiem pracodawcy jest dbanie o zdrowie i życie pracownika. Które przepisy BHP są szczególnie istotne? Na co zwrócić uwagę?
W ocenie MZ narażenie techników radioterapii na promieniowanie jonizujące jest niewielkie, a ich wynagrodzenie nie odbiega od poziomu zarobków innych techników medycznych.
Resort pracy stworzył projekt zmian w Kodeksie pracy dotyczący wykonywania pracy w formie telepracy. Proponowane regulacje dążą do uelastycznienia zasad stosowania telepracy. Zapraszamy do zapoznania się z wywiadem z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Radosławem Mleczko.
Wykrycie nieprawidłowości w miejscu pracy jest bardzo ważne ze względu na bezpieczeństwo pracowników. Przede wszystkim należy zapewnić ochronę informatorowi, który sygnalizuje o uchybieniach w funkcjonowaniu zakładu pracy. Powstają problemy dotyczące przetwarzania danych osobowych.
"Pracodawca - organizator pracy bezpiecznej" to konkurs Państwowej Inspekcji Pracy. Już po raz 21. zostali nagrodzeni pracodawcy, którzy w sposób szczególny dbają o bezpieczeństwo zdrowia i życia pracowników.
Wypadki przy pracy zdarzając się w Polsce – według danych GUS – bardzo często, około 2 tysiące tygodniowo. Wiedza o potencjalnych zagrożeniach przy pracy zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców jest niewystarczająca.
Prawo pracy wyróżnia dwa zdarzenia: wypadek przy pracy oraz wypadek w drodze do lub z pracy. W poniższym tekście przedstawiamy podstawowe różnice pomiędzy wypadkiem przy pracy a wypadkiem w drodze do lub z pracy oraz konsekwencje, jakie dla pracownika i pracodawcy wywołują te zdarzenia.
Warunkiem rozpoczęcia pracy jest odbycie szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Przeprowadzenie szkolenia bhp jest obowiązkiem pracodawcy. Kto w firmie powinien odbyć szkolenie i dlaczego jest ono takie ważne?
Zakaz palenia dla pracowników nie wynika wprost z przepisów Kodeksu pracy. Jednak pracodawca ma możliwości i narzędzia by skutecznie walczyć z nałogowymi palaczami. Czy zakaz palenia może być obwarowany karami finansowymi?
Każdy, kto planuje rozpocząć pracę w gastronomii bądź w sklepie powinien przejść wstępne badania sanitarno – epidemiologiczne i uzyskać zezwolenie do pracy w postaci tzw. książeczki sanepidu.
Zapewnienie pracownikowi minimalnej temperatury w miejscu pracy biurowej to obowiązek pracodawcy wynikający bezpośrednio z przepisów bhp. Niezachowanie norm dotyczących minimalnej temperatury w biurze może upoważniać pracownika do odmowy wykonywania obowiązków służbowych.
Osiem największych firm budowlanych w Polsce wraz z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych zawarło "Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie". Celem podjętej współpracy ma być podniesienie standardów BHP na budowach, zmniejszenie liczby wypadków oraz wyeliminowanie wypadków śmiertelnych.
Książeczka sanitaro-epidemiologiczna (sanepidowska) jest niezbędnym dokumentem dla osób przyjętych do pracy m.in.: w barze, restauracji czy kawiarni. Jak i gdzie wyrobić książeczkę sanepidowską? Ile kosztuje jej wyrobienie i jak długo jest ważna?
Coraz częściej maszyny zaczynają zastępować pracowników. Wpływa to na większe bezpieczeństwo pracy. Dotyczy to przede wszystkim górnictwa, gdzie automatyzacja całkowicie zmienia warunki pracy.