Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BHP w warsztacie samochodowym - naprawa i serwis aut hybrydowych

Jan Obojski
Grupa Kapitałowa Inter Cars S.A.
BHP w warsztacie samochodowym - naprawa i serwis aut hybrydowych.
BHP w warsztacie samochodowym - naprawa i serwis aut hybrydowych.
ShutterStock
BHP w warsztacie samochodowym czekają nowe wyzwania. Wciąż rosnąca liczba samochodów hybrydowych, a zatem także ich napraw i serwisowania, zmusza mechaników do dostosowania miejsca pracy oraz środków ochrony indywidualnej do nowych realiów. Ponadto mechanicy powinni przejść odpowiednie szkolenia.

Większa liczba samochodów hybrydowych to nowe wyzwanie dla warsztatów samochodowych w zakresie bhp

W Norwegii po raz pierwszy zakupiono więcej aut elektrycznych niż tradycyjnych, podaje Associated Press. Tymczasem w Polsce wzrasta popyt na samochody z napędem hybrydowym, których sama Toyota sprzedała już ponad 40 tysięcy. Czy za tym trendem podąża sektor usług serwisowych?  

16 205 kupionych hybryd w ciągu 9 miesięcy

Rok 2016 był dla rynku motoryzacyjnego w Polsce przełomowy, bowiem sprzedano wówczas o 50 proc. więcej pojazdów hybrydowych niż w roku 2015. Aktualny wzrost popytu na auta z napędem hybrydowym potwierdza najnowszy raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Zgodnie z tym badaniem w ciągu pierwszych III kwartałów 2018 roku w Polsce zarejestrowano ponad 16,5 tys. takich samochodów, czyli o ponad 35 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Oznacza to, że już po III kwartale wynik sprzedażowy był niewiele mniejszy za cały rok 2017. Raport za ten sam okres przygotowany przez KPMG oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje, że w ciągu dziewięciu miesięcy 2018 roku sprzedano 16 205 hybryd. Te wyniki skłaniają coraz więcej warsztatów samochodowych do otwarcia się na potrzeby kierowców aut hybrydowych.

Mniej usterek i tańsze naprawy

Samochody z napędem hybrydowym, będące etapem przed samochodami elektrycznymi, stają się coraz bardziej powszechne i to nie tylko w autach osobowych, ale również dostawczych oraz ciężarowych. Ich zaletą oprócz przyjazności dla środowiska jest niższa awaryjność w porównaniu do ich standardowych odpowiedników. W dodatku ich przegląd jest tańszy – brak takich części jak pasek klinowy, sprzęgło cierne, rozrusznik i alternator obniżają koszty serwisu. Cena wzrasta dopiero w wypadku uszkodzenia baterii i urządzeń wysokonapięciowych. Najczęstszymi usterkami w samochodach hybrydowych, z którymi muszą poradzić sobie mechanicy, są między innymi uszkodzenia instalacji elektrycznej oraz niesprawność baterii trakcyjnej. Auto jest bezpieczne, gdyż zastosowano w nim nowatorskie rozwiązania techniczne nadzorowane mi.in. przez komputery pokładowe. Oczywiście żeby sprostać takim zadaniom warsztat, rozszerzający swój serwis o obsługę  samochodów z napędem hybrydowym powinien posiadać odpowiednie wyposażenie, jednak kluczowa jest przede wszystkim kwestia zatrudniania wykwalifikowanych pracowników.

Polecamy: RODO Jak przygotować się do kontroli

Wyposażenie stanowisk warsztatowych

Stanowisko warsztatowe oprócz podstawowego wyposażenia powinno być dostosowane do obsługi samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz posiadać instrukcje stanowiskowe, również z zakresu wysokich napięć (HV). Należy wykonać ocenę zagrożeń i odpowiednio zorganizować stanowiska warsztatowe oraz odpowiednio je wyposażyć. A konieczne są specjalistyczne narzędzia, wyspecjalizowany sprzęt pomiarowy oraz dodatkowe wyposażenie bhp. Oprócz tego nie może zabraknąć narzędzi z ochroną izolacyjną, taśm i mat izolacyjnych, miernika uniwersalnego z dopuszczeniem do 750V prądu stałego, i tym podobnych. Ponadto należy zapewnić dostęp do sorbentu, wiążącego chemikalia na wypadek wycieku z akumulatorów. Jest to ważne ze względu na akumulatory Litowo-Jonowe (Li-Ion), posiadające organiczny elektrolit, który w przypadku jego wydostania się może być usuwany przez pracowników ze specjalistycznym wyposażeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wykonywaniu prac naprawczych bądź serwisowych pojazdów z napędem hybrydowym powinna być zablokowana możliwość ponownego włączenia wyłączonych wcześniej obwodów HV – najprościej jest, gdy mechanik zabierze do kieszeni jeden ze zworników obwodów HV lub gdy założy blokadę mechaniczną. Sąsiadujące urządzenia pojazdu powinny być zabezpieczone taśmą izolacyjną lub przykryte materiałem izolacyjnym. Zaleca się, aby była zapewniona asysta drugiej osoby, a samo stanowisko być wydzielone i odpowiednio oznaczone.

Środki ochrony indywidualnej

W zakres tego sprzętu niezbędnego w warsztatach samochodowych obsługujących kierowców aut hybrydowych wchodzą atestowane izolacyjne rękawice, obuwie, fartuch oraz osłona twarzy i  ochrona dróg oddechowych. W pobliżu powinno być stanowisko do przemywania oczu. Odzież roboczą i ochronną należy dobierać nie tyle do warsztatu samochodowego, ale do stanowisk pracy, jakie występują w danym warsztacie i zakresu wykonywanych w nim prac. Podstawą jest znajomość czynności wykonywanych w warsztacie samochodowym i stosowanych technologii, materiałów oraz maszyn, urządzeń i narzędzi. Mechanicy mają kontakt z substancjami, które mogą nie tylko brudzić, ale mogą również być niebezpieczne dla zdrowia. Oprócz tego narażeni są na szereg urazów mechanicznych. Upadek z wysokiej platformy, wpadnięcie do kanału rewizyjnego, zranienie narzędziami i urządzeniami wykorzystywanymi w warsztacie samochodowym i  to niektóre z zagrożeń.

Należy mieć na uwadze również, że Kodeks pracy nakazuje pracodawcy dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach, jeżeli:

  1. odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,
  2. jest to niezbędne ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pracodawca musi zadbać również, aby odzież oraz obuwie posiadały właściwości ochronne i użytkowe. Natomiast na pracowników nakłada obowiązek używania przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem.

Środki ochrony indywidualnej, o których mowa w przepisach muszą spełniać wymagania dotyczące oceny zgodności, które określone zostały w odrębnych przepisach. Środki ochrony indywidualnej mają przede wszystkim chronić pracownika i minimalizować ryzyko uszkodzeń ciała. Warto przypomnieć, że zgodnie z art. 237 Kodeksu pracy Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami.

Szkolenia pracowników

Mechanik powinien przejść specjalne szkolenia oparte o instrukcje producenta i zdobyć uprawnienia do pracy przy urządzeniach elektrycznych – SEP do 1kV, wydawane przez Stowarzyszenie Elektryków Polskich. Ponadto serwis oferujący naprawę hybryd powinien mieć w swojej kadrze wykwalifikowanych elektryków oraz mechatroników, posiadających wiedzę i umiejętności diagnostyki i naprawy wysokonapięciowych układów elektrycznych (HV). Standardowe szkolenie wymaga nie tylko zapoznania pracowników ze specyfiką budowy hybrydy, ale przede wszystkim przekazania im podstawowych zasad zachowania bezpieczeństwa podczas serwisowania, tak aby po zakończeniu każdy pracownik miał niezbędną wiedzę teoretyczną z zakresu bezpiecznej eksploatacji i naprawy urządzeń i instalacji elektrycznych. W końcu będzie on miał styczność z prądem o wartości do 350A i napięciu nawet 750V. Ponadto producenci samochodów nie zawsze udostępniają dokumentację techniczną, a w polskich warunkach do serwisów trafiają zazwyczaj samochody po upływie okresu gwarancyjnego lub po naprawach powypadkowych.

Wraz ze szkoleniem ogólnym co do obsługi pojazdów i ich napraw, pracownicy warsztatów zajmujących się hybrydami przechodzą szkolenia specjalistyczne do pracy z urządzeniami wysokonapięciowymi, jak i z urządzeniami pod napięciem. Również z zakresu udzielania pierwszej pomocy, która kieruje się  specyficznymi zasadami dla stanowisk warsztatowych z urządzeniami HV.

Są organizacje, które widząc potrzebę takich szkoleń podejmują się ich prowadzenia dla współpracujących z nimi warsztatów. Zajmują się tym przede wszystkim firmy serwisowe oraz dostawcy urządzeń, jak na przykład firma Inter Cars lub Centrum Szkoleniowe BOSH. Wśród tematów szkoleń można wymienić między innymi „Technikę Hybrydową” czy „ Technikę Hybrydową – Monografia Toyoty Prius” oraz szkolenie dla mechaników samochodowych do uzyskania uprawnień SEP do 1kV. Tematyka elektro-mobilności jest też uwzględniana w szkoleniach i nauce uczniów niektórych szkół samochodowych. W ramach współpracy z producentami i dostawcami części zamiennych  otrzymują one nowoczesny sprzęt do napraw i diagnostyki usterek samochodowych.

Potencjalne zagrożenia

Przestrzeganie zasad bhp przy serwisie hybryd jest tym istotniejsze, iż błąd może się skończyć zapaleniem samochodu, a w skrajnych przypadkach – podpaleniem człowieka.

Zagrożeniem dla osób, które wejdą w kontakt z urządzeniami elektrycznymi są:

  • występowanie wysokich napięć i wysokich prądów, a te przy wartościach:
    • 5mA – powodują mrowienie
    • 10mA – powodują skurcze, trudności w odłożeniu narzędzi
    • 50mA – powodują migotanie komór serca, bezdech
    • 80mA – powodują zagrożenia śmiertelne
  • występowanie łuku elektrycznego (poparzenia, wzrok)
  • występowanie oparów trujących (zagrożone drogi oddechowe)
  • zagrożenia wtórne jak skaleczenia, urazy kończyn etc.

Właśnie dlatego do podstawowych zasad bezpieczeństwa w serwisie hybryd jest praca w asyście kolegi oraz dbałość o odpowiedni strój i rękawice ochronne. Warto również zwrócić uwagę na stan bezpieczników i zabezpieczeń producenckich. Po każdej naprawie należy sprawdzić ciągłość przewodów i stan ich izolacji. Z kolei podczas napraw blacharsko-lakierniczych należy postępować zgodnie z procedurą odłączania wysokiego napięcia, udostępnioną przez producenta.

Pomoc w trakcie kolizji

Często warsztaty mogą znaleźć się w sytuacji konieczności działania w przypadku wystąpienia uszkodzenia czy kolizji pojazdu hybrydowego. Wówczas podstawowym działaniem jest ratowanie osób. Aby tego dokonać trzeba ocenić możliwość dostępu do nich. Samo dotknięcie uszkodzonego pojazdu może być niebezpieczne dla ratowników ze względu na możliwość uszkodzenia obwodów elektrycznych i wystąpienia wysokiego napięcia na obudowie auta,  na jego karoserii. Trzeba rozpoznać z jakim autem mamy do czynienia. Można to ocenić po oznaczeniu na karoserii, po oznaczeniach na desce rozdzielczej, po pomarańczowym kolorze izolacji przewodów wysokiego napięcia.

Trzeba pamiętać, że zastosowane w pojazdach hybrydowych akumulatory HV mogą osiągać temperaturę do ok. 80 stopni, a to może doprowadzić do samozapłonu. Ważne jest też, aby wiedzieć, że odłączenie akumulatorów od instalacji auta nie powoduje zaniku napięcia w instalacji – czas rozładowania zajmuje do 12 minut. Również w autach tych są rozwiązania polegające na zasilaniu wielu układów komfortu pojazdu z instalacji wysokonapięciowej. I to też stwarza zagrożenie dla obsługi.

Podsumowanie

Rośnie ilość używanych pojazdów z napędem hybrydowym i dlatego coraz większa liczba warsztatów samochodowych będzie musiała przystosować się i zdobyć odpowiednie kwalifikacje do ich serwisowania oraz napraw. Jest to wyzwanie zarówno dla właścicieli warsztatów, jak i dla pracowników. Dla właścicieli zachodzi potrzeba odpowiedniego urządzenia i wyposażenia stanowisk naprawczych, a dla pracowników potrzeba szkolenia się i podwyższania swoich kwalifikacji. Jednak w realizacji tych wyzwań jest rosnące zrozumienie i wsparcie ze strony producentów pojazdów oraz blisko współpracujących z warsztatami dostawców części zamiennych.

Podstawa prawna:

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/15
    Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
    od 1 stycznia i od 1 lipca
    od 1 stycznia i od 1 czerwca
    od 1 lutego i od 1 lipca
    Następne
    Prawo
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe tablice średniego trwania życia podstawą obliczania emerytur

    Nowe tablice średniego dalszego trwania życia, ogłoszone przez Główny Urząd Statystyczny będą od początku kwietnia podstawą obliczania nowo przyznawanych emerytur. Co do zasady Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie będzie ich stosował do osób, które są już na emeryturze.

    Święta z mamą czy z tatą? Jak ustalić kontakty z dzieckiem po rozwodzie?

    Święta czy rodzinne uroczystości to szczególny czas w życiu dziecka, również po rozwodzie rodziców. Nie sposób zatem pominąć tych wydarzeń przy ustalaniu kontaktów.

    Minister ds. UE: do końca kwietnia Polska może otrzymać 1 mld zł

    Polska otrzymała już ponad 100 mln zł wsparcia z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju; liczymy, że do końca kwietnia do polskiego budżetu może wpłynąć nawet 1 mld zł - powiedział w poniedziałek w Poznaniu minister ds. UE Szymon Szynkowski.

    mObywatel 2.0 na przełomie czerwca i lipca. Będzie zawierał szereg nowych usług
    Na przełomie czerwca i lipca wejdzie mObywatel 2.0; w aplikacji znajdzie się szereg nowych usług, w tym tymczasowe prawo jazdy, które odbierzemy zaraz po zdaniu egzaminu i nowe dokumenty, jak prawo wykonywania zawodów medycznych - poinformował sekretarz stanu w KPRM Janusz Cieszyński.
    Bezpieczny kredyt 2%. Lista wad, które niszczą entuzjazm

    Czy bezpieczny kredyt 2% to manna z nieba? Mógłby się wydawać, że tak. Drogie kredyty, brak zdolności kredytowej, niedobór mieszkań – to sprawia, ze wiele osób musi tracić większość wynagrodzenia na opłatę za najem. Bezpieczny kredyt ma rozwiązać problemy. Rzeczywistość jest bardziej przyziemna. 

    Darowizna w rodzinie a zwolnienie podatkowe. Uchwała NSA

    Zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego warunkiem wystarczającym do skorzystania ze zwolnienia podatkowego uregulowanego w przepisie jest udokumentowanie dokonania przekazania środków pieniężnych.

    Jaki podatek od nieujawnionej darowizny?

    Nieujawniona darowizna. W przypadku ujawnienia majątku niemającego pokrycia w wiarygodnych źródłach przychodu, organ skarbowy może wymierzyć sankcyjną stawkę opodatkowania w wysokości 75% wartości tego majątku. W celu ograniczenia stosowanej przez podatników praktyki uwiarygodniania pochodzenia posiadanego mienia zawarciem umowy darowizny lub pożyczki, wprowadzono 20% stawkę opodatkowania dla nieopodatkowanej dotąd umowy.

    Zabójstwo a pobicie ze skutkiem śmiertelnym

    W jaki sposób różni się kwalifikacja prawna tych czynów i dlaczego sądy przyjmują w takiej sytuacji często odpowiedzialność karną sprawców z łagodniejszego przepisu?

    POLMEDIQ z zarzutami od UOKiK za nieuczciwe praktyki. Jakie?

    Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty poznańskiej spółce POLMEDIQ. Za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych spółce grozi do 10 proc. obrotu, kara pieniężna może zostać nałożona także na członków zarządu. 

    Pogrzeb strażaka na koszt Straży Pożarnej. Czy także w przypadku poległych na ćwiczeniach

    Pogrzeb strażaka na koszt Państwowej Straży Pożarnej odbywa się tylko w przypadku, gdy jego śmierć nastąpiła na skutek wypadku pozostającego w związku z udziałem w akcji ratowniczej. Jeżeli strażak poniósł śmierć w czasie ćwiczeń, nie ma uroczystego pogrzebu, a rodzinie nie zwraca się jego kosztów. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje o zmianę przepisów w tym zakresie – tym bardziej, że inne służby mundurowe pokrywają koszty pogrzebów również funkcjonariuszy poległych wskutek wypadków na ćwiczeniach.

    Prywatne pakiety medyczne drożeją, ale pracodawcy nie chcą z nich rezygnować

    Prywatne ubezpieczenie zdrowotne. Prywatnym ubezpieczeniem zdrowotnym jest objęty już średnio co 10. Polak i co 4. aktywna zawodowa osoba. Prawie 11-proc. wzrost liczby takich polis na przestrzeni ostatniego roku pokazuje, że ich popularność ciągle rośnie, choć – w związku z galopującą inflacją – rosną również ich ceny. Zgodnie z obecnym trendem firmy akceptują podwyżki, nie szukając oszczędności w ograniczaniu swoim pracownikom zakresu ubezpieczenia. Co ciekawe, część pracodawców zastanawia się wręcz nad rozszerzeniem obowiązującego w ich firmie programu prywatnej opieki medycznej.

    Czy rząd zablokuje TiKToka

    Rada ds. Cyfryzacji ma zarekomendować rządowi zakaz korzystania z chińskiej aplikacji TikTok przez urzędników i pracowników administracji publicznej na telefonach służbowych.

    Sędziowie pokoju. Wybory już w maju 2024?

    Sędziowie pokoju i sądy pokoju – te instytucje mają wprowadzić ustawy, których projektami zajmie się w tym tygodniu sejmowa podkomisja. Planuje ona wprowadzić do projektów kilkanaście projektów. Po zakończeniu prac w komisji projekty trafią pod obrady komisji sprawiedliwości Sejmu.

    Czy dziecko może samo robić zakupy? Kiedy możliwy zwrot?

    Osoba przed osiągnięciem pełnoletności nie ma zdolności do czynności prawnych, co wyklucza swobodę w zakupach. Prawo zakłada jednak wyjątki. W pewnych przypadkach można prawnie podważyć zakup dokonany przez niepełnoletniego.

    Rośnie liczba ataków hakerskich. Jak chronić swoje dane?

    Pomysłowość przestępców w wymyślaniu nowych sposobów wyłudzenia danych osobowych jest bardzo duża. Ale mechanizm działania zawsze podobny. 

    Ostatnie dni na płatności bonem turystycznym. Co z terminem wyjazdu?

    Polska Organizacja Turystyczna przypomina, iż tylko do 31 marca przedsiębiorcy mogą przyjmować płatności bonem turystycznym. Jest to jednak ostateczny termin na opłacenie usługi turystycznej. Wyjazd może się odbyć później.

    Rząd dopłaci do transportu zboża do nadbałtyckich portów

    Rząd chce dofinansować transport pszenicy i kukurydzy do portów nadbałtyckich; stawki będą uzależnione od odległości od portów; najwięcej do tony zboża dopłaci się we wschodnich i południowych województwach - wynika z projektu, o którym poinformowano w wykazie prac legislacyjnym rządu.

    Rewolucja w przepisach o zagospodarowaniu przestrzennym?

    Reforma planowania przestrzennego wpłynie na dostępność i ceny działek pod budownictwo mieszkaniowe, a co za tym idzie na ceny mieszkań - podkreślił w piątek w TVP1 minister rozwoju i technologii Waldemar Buda. Mieszkańcy chcą mieć dostępne mieszkania, cena może spaść nawet o 15 proc. 

    Oszuści próbują podszyć się pod ZUS

    Po raz kolejny Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega klientów przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości w celu wyłudzenia danych. 

    Czy będzie rewolucja w leczeniu stwardnienia rozsianego?

    Stwardnienie rozsiane. Lekarze wskazują, że zmiany w leczeniu stwardnienia rozsianego (SM) są jednym z największych osiągnięć medycyny w ostatnich latach. Wraz z pojawianiem się kolejnych leków i włączaniem ich do refundacji neurolodzy mają możliwość coraz lepszej personalizacji leczenia uwzględniającej styl i plany życiowe pacjenta. 

    Pielęgniarka rodzinna. Jak nią zostać? Ile zarabia?

    Pielęgniarka rodzinna – kto to jest? Ścieżek rozwoju dla pielęgniarek jest wiele, jedną z nich to pielęgniarstwo rodzinne. Jakie kwalifikacje są niezbędne, aby móc pracować, jako pielęgniarka rodzinna? Czy jest to opłacalne zajęcie? 

    Kawalerzyści dostaną w tym roku śmigłowce ze Świdnika

    Pierwsze dwa śmigłowce AW149 produkowane w PZL Świdnik trafią do końca roku do 25 Brygady Kawalerii Powietrznej w Tomaszowie Mazowieckim. W 2024 r. kawalerzyści otrzymają kolejnych sześć. Uzbrojone m.in. w pociski Hellfire będą transportować żołnierzy i wspierać ich z powietrza; posłużą także do operacji ewakuacyjnych i poszukiwawczych.

    Najwięcej prób samobójczych jest w poniedziałki

    Próba samobójcza. Z danych KGP wynika, że w 2022 roku było o ponad 5% więcej prób samobójczych niż rok wcześniej. Powód wciąż najczęściej pozostaje nieustalony. W ub.r. tak stwierdzono w 5,7 tys. przypadków, a rok wcześniej – w 5,5 tys. Z kolei wśród znanych przyczyn przeważnie wskazuje się chorobę psychiczną i zaburzenia psychiczne. Miejscem popełnienia takiego czynu zwykle jest mieszkanie lub dom. Najwięcej osób próbuje odebrać sobie życie w poniedziałki. Eksperci komentujący dane podnoszą alarm, że wciąż zbyt mało wiadomo o przyczynach takich dramatów. Przypominają też o pogarszającym się zdrowiu psychicznym Polaków i o braku wystarczających nakładów budżetowych w celu zminimalizowania tego zjawiska.

    Nakaz noszenia maseczek będzie przedłużony. Jak długo jeszcze?

    Nakaz noszenia maseczek ma zostać przedłużony o kolejny miesiąc – do końca kwietnia 2023 r. Gdzie wciąż należy nosić maseczki? Kto podlega temu obowiązkowi? Czy są jakieś wyjątki od obowiązku noszenia maseczek?

    Cyfryzacja. mObywatel do aktualizacji

    Aktualizacja aplikacji mObywatel ma pojawić się na przełomie czerwca i lipca. Zmieni się interfejs aplikacji, pojawią się w niej nowe funkcjonalności. Aktualizacja ma być powiązana w czasie z planowanym wejściem w życie nowych przepisów o uznawaniu elektronicznych dokumentów.