REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziecko, PIT - podatek dochodowy od osób fizycznych

Darowizna pieniężna dla dziecka. Ile razy można dać bez podatku? Uwaga, jest jeden warunek

Darowiznę pieniężną dla własnego dziecka można przekazać wielokrotnie i wciąż nie zapłacić żadnego podatku. Istotne znaczenie ma jednak łączna kwota otrzymanych pieniędzy oraz dopełnienie formalności po przekroczeniu limitu. Sprawdź, jakie kwoty wolne od podatku obowiązują w 2026 roku i kiedy trzeba zgłosić darowiznę do urzędu skarbowego.

4 lata doliczane do stażu pracy za każde wychowane dziecko, dodatek do emerytury za wychowanie dzieci i świadczenie także dla rodziców trójki dzieci. Znamy stanowisko sejmowej komisji

Rodzice trojga dzieci – w szczególności przedsiębiorcy, którzy przez dekady pracowali i opłacali składki – czują się pomijani przez obecny system emerytalny. Sejm rozpatrzył propozycję reformy zakładającej doliczenie dodatkowych lat do stażu pracy za wychowanie dzieci, wyższe świadczenia emerytalne oraz objęcie rodziców trojga dzieci rodzicielskim świadczeniem uzupełniającym.

Skarbówka potwierdza: można odliczyć w PIT remont, montaż klimatyzacji, wymianę pieca, wyposażenie łazienki, kuchni, sprzęt AGD - w celu przystosowania mieszkania dla osoby z niepełnosprawnością

Wydatki na różne rzeczy, urządzenia, czy nawet roboty budowlane ułatwiające życie niepełnosprawnym można odliczyć w PIT. Brzmi to trochę nieprawdopodobnie ale wynika wprost z przepisów ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych (ustawa o PIT). Ta ulga podatkowa przeznaczona dla osób z niepełnosprawnościami (ale także osób utrzymujących osoby niepełnosprawne) jest potocznie nazywana ulgą rehabilitacyjną. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej od lat w swoich urzędowych interpretacjach podatkowych wskazuje jakie przedmioty i urządzenia – w jakich konkretnych sytuacjach i pod jakimi warunkami – można odliczyć w ramach tej ulgi. W tym artykule zajmiemy się w szczególności wydatkami na adaptacje i wyposażenie mieszkań lub domów mieszkalnych dla potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Podatek od alimentów w 2026 r. - kto musi zapłacić, a kto jest zwolniony? Czy rodzic płacący alimenty może odliczyć ulgę na dziecko w PIT?

Czy alimenty są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT). Które alimenty są zwolnione z podatku? Jak obliczyć podatek od alimentów? Czy trzeba zapłacić podatek od odsetek od alimentów? Czy osoba płacąca alimenty może odliczyć ulgę na dziecko? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Ulga mieszkaniowa w PIT - skarbówka potwierdza odliczenie zakupu mieszkania, budowy domu, remontu, spłaty kredytu, zakupu mebli i sprzętu AGD

Na czym polega tzw. ulga mieszkaniowa w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT)? Kto może skorzystać z tego zwolnienia? Co to są wydatki na własne cele mieszkaniowe? Jak nie zapłacić podatku od dochodu ze sprzedaży mieszkania, domu lub działki? Jak interpretują te przepisy organy podatkowe i Minister Finansów? Opisane w niniejszym artykule przepisy dotyczące omawianego zwolnienia (tzw. ulgi mieszkaniowej) są aktualne w 2026 roku, były aktualne w poprzednim roku i nie zmieniły się od wielu lat.

Honorowi dawcy krwi od 2027 r. odliczą w PIT dwa razy więcej. Rządowy projekt nowelizacji już w Sejmie

Dwukrotne zwiększenie limitu odliczenia ulgi podatkowej z tytułu krwiodawstwa jest jedną ze zmian przewidzianych nowelizacją ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, którą 29 września 2026 r. przyjęła Rada Ministrów. Zmiana ma wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będzie miała zastosowanie do dochodów lub przychodów osiągniętych od tego dnia.

Zmiany w PIT od 2027 r. już w Sejmie: 130 tys. zł II. próg podatkowy i nowa stawka 24% z nowym progiem 150 tys. zł. Niższy limit dla ryczałtu i 22% CIT dla największych firm

Rząd proponuje od 2027 roku podniesienie II. progu podatkowego ze 120 tys. do 130 tys. zł oraz nową stawkę 24% PIT dla osób zarabiających od 130 do 150 tys. zł - poinformował 19 sierpnia 2026 r. premier Donald Tusk. Zapowiedział też podwyżki podatków, które mają sfinansować te zamiany w PIT, w tym wyższy CIT dla największych firm. W dniu 29 września 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt tej nowelizacji trzech ustaw podatkowych - i skierowała go do Sejmu. Tego samego dnia Marszałek Sejmu skierował projekt do I. czytania na posiedzeniu Sejmu.

Dowód osobisty dziecka a pozbawienie lub ograniczenie władzy rodzicielskiej

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę na problem związany z procedurą uzyskania tymczasowego dowodu osobistego dla dziecka. Organ gminy nie ma możliwości weryfikacji, czy rodzic, który wstępuje o dokument albo go odbiera jest pozbawiony władzy rodzicielskiej albo tą władzę ma ograniczoną.

REKLAMA

Świadczenia alimentacyjne. Od 1 października 2026 r. wyższe kryterium dochodowe

Od 1 października 2026 r. obowiązuje wyższy próg dochodowy dla świadczeń z funduszu alimentacyjnego. To podwyżka, na którą czeka wielu rodziców i dzieci. Rząd kilka miesięcy temu zapowiadał coroczną waloryzację kryterium. Wciąż jednak obowiązują dotychczasowe przepisy, zgodnie z którymi wzrasta ono raz na trzy lata.

Zakup i sprzedaż działki ROD: cena, formalności, umowa. Jakie podatki trzeba zapłacić i kto to powinien zrobić?

W Polsce jest prawie milion ogródków działkowych działających na podstawie ustawy z 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (ROD). Z roku na rok ich ceny rosną. Warto wiedzieć jakie formalności towarzyszą sprzedaży takiego ogródka i czy trzeba zapłacić od sprzedaży podatki.

Darowizny kościelne w 2026 r. - odliczenie w PIT z limitem albo bez. Dla parafii, na budowę kościoła, cele charytatywne, dla mediów promujących kult religijny

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) a także płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, którzy wspierają finansowo swoją parafię lub inne podmioty kościelne, mają prawo odliczyć te darowizny od swojego dochodu (albo przychodu) przed opodatkowaniem. Pozwala to zapłacić niższy podatek dochodowy za rok, w którym została przekazana darowizna. Warto wiedzieć, że są dwie oddzielne ulgi kościelne – jedna nie ma żadnego limitu, a druga jest ograniczona limitem 6% dochodu. Jakie darowizny można odliczyć? Omówione w artykule zasady dotyczą zarówno rozliczenia za 2025 rok jak i poprzednich lat. Zasady tych odliczeń nie zmieniły się również w 2026 roku.

Ulga w PIT na ocieplenie domu (tzw. termomodernizacyjna) i zwolnienie podatkowe. Minister wyjaśnił jak rozumieć obowiązujące przepisy

Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień. Objaśnienia są aktualne także w 2026 roku, bo nie uległy zmianie przedmiotowe przepisy.

Czym jest inwestycja w obcym środku trwałym? Tylko ulepszeniem, czy także remontem?

Pojęcie „inwestycji w obcym środku trwałym” nie zostało bezpośrednio zdefiniowane zarówno w ustawie o PIT jak i w ustawie o CIT. W związku z tym, u podatnika, mogą pojawić się wątpliwości przy próbie ustalenia, czy dana czynność będzie spełniała znamię inwestycji w obcym środku trwałym.

Skarbówka potwierdza: Odliczenie w PIT wydatków na samochód - limit 2280 zł (eksploatacja) i bez limitu (adaptacja). Ulga podatkowa dla osób z niepełnosprawnością i osób je utrzymujących. Jak potwierdzać wydatki?

Wypełniając roczne zeznanie podatkowe PIT podatnicy, którzy mają orzeczoną niepełnosprawność lub mają na utrzymaniu osoby z niepełnosprawnościami - mogą odliczyć ponoszone w zeszłym roku wydatki na samochód osobowy, którego są właścicielami lub współwłaścicielami. Mogą także odliczyć wydatki na  przystosowanie (adaptację) pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Jakie są zasady i limity tej ulgi podatkowej? Jak należy dokumentować odliczane wydatki? Warunki i limity tej ulgi są w 2026 roku takie same jak w dwóch poprzednich latach.

Ulga rehabilitacyjna w 2026 r. - wykaz wydatków możliwych do odliczenia w PIT. Limity, warunki, dokumentacja, formalności i wyjaśnienia skarbówki

Osoby niepełnosprawne, a także ci, którzy mają na utrzymaniu osoby niepełnosprawne mogą skorzystać z odliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i w ryczałcie ewidencjonowanym. To odliczenie jest nazywane potocznie ulgę rehabilitacyjną. Wypełniając roczne zeznanie podatkowe PIT można odliczyć od dochodu wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych. Można m.in. odliczyć wydatki na samochód, na zakup lekarstw, na zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne a także na adaptację i wyposażenie mieszkania dla potrzeb niepełnosprawnego. Warunki i limity tej ulgi w 2025 roku były takie same jak były w poprzednim roku i nie zmieniły się także od początku 2026 roku.

Odliczenie w PIT wydatków na lekarstwa zapisane przez lekarza specjalistę przy orzeczonej niepełnosprawności. Uwaga na limit 100 zł w miesiącu

W rocznym zeznaniu podatkowym PIT niektórzy podatnicy mogą odliczyć ponoszone w zeszłym roku wydatki na lekarstwa. Kto może skorzystać z tego odliczenia? Jakie są zasady i limity tej ulgi? W 2026 roku obowiązuję te same zasady, co w 2025 roku i nic nie wskazuje na to by uległy zmianie w 2027 roku.

Likwidacja obowiązku wysyłania PIT-11 pracownikom. Doradca podatkowy: to będzie dla ludzi cyfrowa pułapka przy logowaniu do e-Urzędu Skarbowego

Planowana przez rząd deregulacja podatkowa ma znieść obowiązek przesyłania pracownikom formularzy PIT-11 przez firmy. Resort finansów zakłada, że podatnicy mają dostęp do swoich dokumentów na portalu e-Urząd Skarbowy. Jak ostrzega Monika Piątkowska, doradca podatkowy z e-pity, dla części obywateli brak PIT-11 od pracodawcy całkowicie zablokuje możliwość zalogowania się do rządowego serwisu.

10 tys. złotych przy urodzeniu trzeciego dziecka i przedszkola pracujące na dwie zmiany. To odpowiedź na spadającą liczbę mieszkańców

Odpowiedzią większości samorządów na alarmujące wskaźniki demograficzne są m.in. przekształcenia, likwidacje i zmniejszenie zatrudnienia w placówkach oświatowych. Jednak niektórzy podchodzą do sprawy inaczej. 10 tys. złotych przy urodzeniu trzeciego dziecka i przedszkola pracujące na dwie zmiany - który samorząd wdrożył takie rozwiązania?

Coroczna waloryzacja progów podatkowych PIT o wskaźnik inflacji - propozycja Minister Klimatu i Środowiska

Należy wprowadzić mechanizm corocznej waloryzacji kwot progów podatkowych określonych w art. 27 ust. 1 ustawy PIT np. o wskaźnik wzrostu cen. Taką propozycję zgłosiła Paulina Hennig-Kloska, Minister Klimatu i Środowiska, w piśmie do Jarosława Nenemana Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów. Jest to oficjalne stanowisko Ministra Klimatu i Środowiska odnośne rządowego projektu nowelizacji trzech ustaw podatkowych (ustawy o PIT, ustawy o CIT i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym), która ma obowiązywać od 2027 roku.

Pracodawca zwraca pracownikom wydatki na taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego – czy musi pobrać zaliczkę na PIT? Skarbówka wyjaśnia

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Ulga na jedno dziecko w PIT- warunki odliczenia w 2026 roku. 112 tys. zł to jeden wspólny limit dochodów rodziców

Rodzice (lub opiekunowie prawni) odliczający ulgę na dziecko w podatku dochodowym często są zaskoczeni informacją, że możliwość skorzystania z tego odliczenia ogranicza limit ich dochodów nie tylko w przypadku, gdy mają jedno dziecko. Także gdy mają np. dwoje dzieci, jedno z ich dzieci jest małoletnie (czyli uprawnia do ulgi) a drugie np. ukończyło 25. rok życia (czyli nie uprawnia do odliczenia ulgi prorodzinnej). Dotyczy to też sytuacji gdy dziecko po ukończeniu 18 roku życia (a przed ukończeniem 25. rok życia) przestało uczyć się lub studiować. Te zasady dotyczą zarówno roku 2026 jak i poprzednich: 2025 r., 2024 r., 2023 r. i 2022 r.

10 tysięcy złotych na dziecko bez względu na dochody. Wprowadzili zupełnie nowe świadczenie. trzeba złożyć wniosek

Jest już 800 plus, 300 plus, „babciowe”, a teraz do tej listy finansowego wsparcia dla rodzin dojdzie jeszcze 10 tys. zł jednorazowej zapomogi dla tych, którym urodzi się trzecie lub kolejne dziecko. Na wprowadzenie zupełnie nowego świadczenia, określanego jako „Maluszkowe”, zdecydowali się radni z Sosnowca. Wypłata pieniędzy rusza z początkiem września. Będą przysługiwać niezależnie od dochodów

Zmiany w roku szkolnym 2026/2027. Rozporządzenie weszło w życie 1 września

Dyskusja na ten temat od początku była burzliwa, jednak od lutego, gdy miała miejsce, wiele osób już o niej zapomniało. Tymczasem rok szkolny 2026/2027 przywitał uczniów istotnymi zmianami. Są ważne, bo dotyczą spraw żywienia i będą miały konsekwencje dla zdrowia dzieci i młodzieży.

Masz dziecko w wieku do 8 lat, możesz złożyć wniosek o pracę zdalną [WZÓR]

Jak napisać wniosek o pracę zdalną dla rodziców dziecka do 8 lat? Pracownik wychowujący dziecko do ukończenia 8 roku życia składa wniosek o zastosowanie elastycznej organizacji pracy. Jak wygląda wzór wniosku o pracę zdalną dla rodziców dzieci do 8 lat?

Od ilu lat można pracować na umowie o pracę, umowę zlecenie i umowę o dzieło?

Od ilu lat można pracować w Polsce? Od kiedy można pracować na umowie o pracę, a od ilu lat można wykonywać czynności na umowę zlecenie czy dzieło? Co na to prawo?

Ryczałt w 2027 r. tylko do 250 tys. euro przychodu i inne projektowane przez rząd zmiany w podatkach na przyszły rok

W dniu 21 sierpnia 2026 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy (UD458), który zakłada istotne zmiany w podatkach dochodowych oraz ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych. Większość nowych przepisów miałaby wejść w życie 1 stycznia 2027 r. Projekt jest obecnie na etapie konsultacji publicznych, dlatego jego ostateczny kształt może się jeszcze zmienić.

Nie wydawaj fortuny na szkolną śniadaniówkę. Dietetyczka zdradza prostą zasadę

Nie trzeba kupować drogich produktów ani spędzać codziennie dużo czasu w kuchni, aby przygotować dziecku zdrowe drugie śniadanie. Dietetyczka Małgorzata Słoma-Krześlak wskazuje, że dobrze skomponowana szkolna śniadaniówka powinna zawierać produkt zbożowy, źródło białka, warzywo lub owoc oraz wodę.

Kontynuacja programu Aktywny Rodzic we wrześniu 2026 - do tej pory wypłacono aż 10,8 mld złotych

ZUS wypłacił ponad 10,8 mld zł na świadczenia z programu Aktywny Rodzic. Do 31 lipca 2026 r. wpłynęło 1,20 mln wniosków. Początek września to moment, w którym wielu rodziców zapisuje dzieci do żłobków - a to dobry czas, by sprawdzić, czy warto zmienić rodzaj pobieranego wsparcia. Jak to zrobić? Wyjaśnił to ZUS w komunikacie.

Czy świadczenie Dobry Start przysługuje dla dziecka w zerówce?

Świadczenie Dobry Start to wsparcie przyznawane raz w roku na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia, a na dziecko niepełnosprawne, do ukończenia przez nie 24. roku życia. Czy rodzice dzieci, które rozpoczęły w tym roku zerówkę również mają szansę na takie świadczenie?

620 zł - tyle średnio trzeba wydać na wyprawienie dziecka do szkoły w 2026 roku. To więcej niż przed rokiem choć nadal największy jest koszt podręczników

Średnia szacunkowa kwota tegorocznej wyprawki szkolnej wynosi 620 zł na jedno dziecko. Lista wydatków nie kończy się jednak na zeszytach i przyborach. W kolejnych miesiącach domowe budżety obciążą również zajęcia dodatkowe i szkolne wyjazdy.

Ubezpieczenie dziecka do szkoły. Na co rodzic powinien zwrócić uwagę? [Gość INFOR.PL]

Początek roku szkolnego to dla rodziców czas wielu decyzji. Trzeba wybrać szkołę, zajęcia dodatkowe, kupić podręczniki, zeszyty i plecak. Jednym z tematów, który wraca co roku, jest również ubezpieczenie dziecka. Jak wybrać polisę, która rzeczywiście zapewni ochronę, kiedy wydarzy się wypadek? Kluczowe znaczenie ma nie cena, ale zakres ubezpieczenia i aktywność dziecka.

Wychowujący dzieci do 4. i 8. roku życia mają prawo do pracy zdalnej całkowitej lub hybrydowej. Czy pracodawca musi zaakceptować wniosek? [Kodeks pracy]

Rodzice dzieci do 4., a nawet 8. roku życia mogą ubiegać się o pracę zdalną całkowitą lub hybrydową na preferencyjnych zasadach. Gwarantuje to Kodeks pracy. Ile dni pracy zdalnej przysługuje rodzicom małych dzieci? Czy pracodawca musi zaakceptować wniosek?

Jaki wybrać plecak dla dziecka i jak przygotować miejsce do nauki [poradnik]

Już za tydzień zabrzmi pierwszy dzwonek. Sporo rodziców ma już skompletowaną wyprawkę dla dziecka i przygotowane miejsce do nauki, część z nich będzie szykować w ciągu tych kilku dni przed rozpoczęciem roku. Warto wiedzieć, że prawidłowo dobrany plecak i ergonomiczne miejsce do nauki to inwestycja w zdrowie dziecka.

Do 3600 zł niższy PIT w 2027 r. ale dla lepiej zarabiających (przykładowe wyliczenia). Dla osób z pensją do 120 tys. zł nic się nie zmieni. Rząd przedstawił plan zmian podatkowych

W dniu 19 sierpnia 2026 r. rząd przedstawił propozycje zmian w systemie podatkowym, które mają obowiązywać od 2027 roku. Najważniejsza dla wielu podatników będą nowe progi PIT. Pakiet obejmuje także przedsiębiorców: przewiduje modyfikację zasad ryczałtu, CIT i daniny solidarnościowej oraz modyfikację ulgi IP Box, której zakresu Ministerstwo Finansów jeszcze nie przedstawiło. lle mogą na tych zmianach zyskać podatnicy PIT?

PIT w 2026 roku: progi podatkowe, kwota wolna od podatku, skala podatkowa. Czy zajdzie zmiana z powodu kwoty minimum egzystencji?

Zdecydowana większość podatników PIT, czyli podatku dochodowego od osób fizycznych oblicza swój podatek wg skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT. Ta skala podatkowa określa stawki opodatkowania dochodów podatników, progi podatkowe, kwotę wolną od podatku i kwotę zmniejszającą podatek.

Komornik może zabrać pieniądze na wyprawkę dla dziecka. Zbliża się rozpoczęcie roku szkolnego 2026/2027. Zasady są proste

Czy rodzicom uczniów przed rozpoczęciem roku szkolnego 2026/2027 bardziej przyda się zastrzyk gotówki, czy pomoc rzeczowa? Na takie pytanie muszą odpowiedzieć sobie pracodawcy, którzy w ramach prowadzonej działalności socjalnej przewidzieli świadczenia związane z edukacją. Warto brać pod uwagę jeszcze jeden aspekt.

Będą przepisy dotyczące sharentingu. Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało co się zmieni

Czy to będzie koniec sharentingu? Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało jaki kształt będą miały przepisy, nad którymi pracuje, a które mają chronić wizerunek, dane osobowe i codzienną aktywność w szkołach. Ograniczenia dotkną rodziców, ale też placówki oświatowe.

Gdy temperatura w żłobku przekroczy 30 stopni, rodzice będą musieli odebrać dzieci. Jest projekt przepisów

Czy w każdym żłobku już niedługo będzie musiała działać klimatyzacja? Teoretycznie nie, jednak w praktyce sprostanie wymaganiom wynikającym z przepisów, nad którymi toczą się prace, może być bez niej co najmniej utrudnione.

Świadczenie pielęgnacyjne. Czy wzrośnie w 2027 roku?

Świadczenie pielęgnacyjne wzrośnie od stycznia 2027 roku. Oficjalną kwotę podwyżki poznamy w listopadzie. Jeśli plany rządu dotyczące wysokości minimalnej płacy się nie zmienią, to - podobnie jak w ubiegłym roku - nie będzie to wysoki wzrost.

Seniorzy zwolnieni z PIT po dożyciu wieku emerytalnego - limit zarobków 85 528 zł rocznie. Skarbówka i ZUS wyjaśniają zasady zwolnienia podatkowego

Tak zwana "Ulga dla seniorów", czy "PIT 0 dla seniorów", to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy? Stan prawny dotyczący tego zwolnienia podatkowego obowiązujący w 2024 roku nie zmienił się w 2025 roku i pozostanie bez zmian w 2026 roku.

Zgłoszenie w USC nie wystarcza. ZUS wyjaśnił kto i kiedy powinien zgłosić dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego

Narodziny dziecka to wyjątkowy czas dla rodziców, ale także moment, w którym trzeba zadbać o ważne formalności. Jedną z nich jest zgłoszenie noworodka do ubezpieczenia zdrowotnego. Dzięki temu dziecko będzie mogło korzystać z bezpłatnej opieki medycznej finansowanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ).

Dziecko, które pada ofiarą przemocy w rodzinie po godzinach pracy OPS, nie może liczyć na pracownika socjalnego

Dziecko doznaje przemocy w rodzinie w piątek wieczorem. Policja interweniuje – ale pracownik socjalny nie odbiera telefonu, bo OPS jest już zamknięty do poniedziałku. W efekcie mały pokrzywdzony nie może zostać umieszczony u babci czy wujostwa. Trafia do placówki interwencyjnej. Takie sytuacje – jak wynika z ustaleń RPO – nie są w Polsce wyjątkiem. Pełnomocnik Rządu ds. Równości uznała je za niedopuszczalne i zaapelowała o pilne zmiany w organizacji pracy OPS.

Seniorzy zwolnieni z PIT po osiągnięciu wieku emerytalnego - w tym od wynagrodzeń z pracy, zlecenia i dochodów z działalności gospodarczej. Jest limit tego zwolnienia podatkowego

Już kolejny rok w systemie podatkowym obowiązuje zwolnienie przeznaczone dla osób, które pozostają aktywne zawodowo mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Ulga dla pracującego seniora jest preferencją, z której chętnie korzystają podatnicy. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona niejednokrotnie problematyczna i trudna w rozliczeniu. A także, że nie przysługuje każdemu seniorowi.

Destrukcyjny styl życia dorosłego dziecka, a obowiązek rodzica do ponoszenia kosztów przymusowego pobytu w DPS

Czy rodzic ma obowiązek ponosić koszty przymusowego pobytu dorosłego dziecka w DPS? Przepisy wskazują w jakich sytuacjach może do tego dojść. Przewidziano w nich konkretną procedurę, która musi zostać wyczerpana, aby móc obciążyć kosztami wstępnych.

690 zł na dojazdy do szkoły w roku szkolnym 2026/2027. Dla kogo?

Na jaką pomoc będą mogli liczyć w roku szkolnym 2026/2027 rodzice uczniów? Ta dostępna dla każdego, niezależnie od kryterium dochodowego, jest powszechnie znana. Warto jednak pamiętać również o tej przeznaczonej dla rodzin znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji.

Okazjonalna sprzedaż lemoniady, czy owoców przez dzieci pod nadzorem rodziców bez sanepidu i kasy fiskalnej ale PIT trzeba mieć na uwadze

Okazjonalna sprzedaż lemoniady, owoców czy domowych wypieków przez dzieci nie podlega kontroli sanitarnej ani nie wymaga rejestracji działalności gospodarczej. Tak wynika z najnowszych, spójnych wytycznych Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz interpretacji Ministerstwa Finansów. Choć urzędnicy dają zielone światło dla wakacyjnej nauki biznesu, doradca podatkowy Monika Piątkowska wskazuje na prawne granice, których przekroczenie rodzi konkretne obowiązki podatkowe.

Limit zwolnienia z PIT (1000 zł) dla świadczeń z zfśs nie zmienił się od 9 lat. RPO: sprawiedliwe byłoby 2000 zł; budżet korzysta na pomocy socjalnej. Jest odpowiedź Ministerstwa Finansów

Rzecznika Praw Obywatelskich uważa, że podniesienie do 2000 zł limitu zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) rzeczowych świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – byłoby realizacją konstytucyjnej zasady sprawiedliwości podatkowej i jednocześnie przyczyniłaby się do poprawy sytuacji finansowej polskich rodzin. Jednak Ministerstwo Finansów nie widzi obecnie możliwości, by podnieść obecny limit zwolnienia (1000 zł), obowiązujący od 2018 roku.

Łącznie 5000 zł na dziecko ale jednorazowo (1000 becikowego + 4000 za życiem). Dla kogo i czy będzie obowiązywało w 2027?

W gąszczu ogólnodostępnych dodatków, takich jak 800 plus czy 300 plus, istnieje jeszcze jedna, szczególna forma wsparcia – jednorazowe świadczenie w wysokości 4000 zł. Nie jest ono jednak przeznaczone dla każdego rodzica. To ukierunkowana pomoc finansowa dla wybranych rodzin. Choć świadczenie nie jest uzależnione od dochodu, jego przyznanie wiąże się ze spełnieniem rygorystycznych warunków. Sprawdź, kto może złożyć wniosek i na co zwrócić szczególną uwagę, aby nie stracić prawa do tej pomocy.

Czy pracodawca może odmówić pracy zdalnej rodzicowi małego dziecka?

Kodeks pracy w 2026 roku: czy pracodawca może odmówić pracy zdalnej rodzicowi małego dziecka? Są dwie podstawy do wnioskowania o pracę z domu - którą wybrać? Kiedy osoba zatrudniająca musi zaakceptować wniosek, a kiedy nie?

Rząd D. Tuska realizuje plan faktycznej podwyżki PIT dla lepiej zarabiających - co rok do 2028 r. To skutek braku waloryzacji progów podatkowych

Od początku obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j od 1992 r., progi podatkowe były waloryzowane corocznie. Przerwa nastąpiła w latach 2002 – 2006, a następnie od 2009 r. do 2021 r. Ostatnia waloryzacja miała miejsce w 2022 r. Od tamtego czasu przeciętne wynagrodzenie brutto wg danych GUS wzrosło o 12,8% w 2023 r., 14,3% w 2024 r. oraz o ok. 9% w 2025 roku. Oznacza to, że brak waloryzacji progów podatkowych powoduje, że coraz więcej osób przekracza drugi próg podatkowy – a więc płaci wyższy podatek dochodowy.

REKLAMA