REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakupy bez handlowych niedziel. Przez inflację kupowaliśmy mniej i głównie na promocjach. Jak jest teraz

Nawyk kupowania głównie z ofert promocyjnych wpływa na to do jakich sklepów chodzimy częściej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najpierw pandemia a potem inflacja i związane z nią dramatyczne podwyżki cen w sklepach sprawiły, że ruch w sklepach a i same obroty kupców i sieci handlowych dramatycznie spadły. Teraz jednak powoli wszystko wraca do normy – spędzamy w sklepach coraz więcej czasu i zostawiamy w nich coraz więcej pieniędzy.

Nastąpiły jednak duże zmiany co do miejsc, w których robimy zakupy. Jak pokazują badania i analizy, zdecydowanie więcej czasu spędzamy w sklepach sieci dyskontowych, a nieznaczny tylko przyrost odnotowują hipermarkety oraz sklepy osiedlowe. Czy to oznacza, że nadal najchętniej duże zakupy robimy korzystając z ofert promocyjnych – by zaoszczędzić jak najwięcej w domowym budżecie – a dyskonty właśnie z promocji są znane?

Częstsze i bardziej urozmaicone promocje przyciągają klientów

REKLAMA

Z analiz przygotowanych dla agencji Monday News Polska (badanie Proxi.cloud i UCE RESEARCH), wynika, że w trzech kwartałach br. ruch w sklepach zwiększył się o niecałe 4 procent, licząc rok do roku. Supermarkety i dyskonty zanotowały w tym czasie wzrosty powyżej 10 proc. a hipermarkety i małe sklepy (convenience) – poniżej 1 procent.

Do tego widać, że osoby robiące zakupy nieco dłużej przebywały w sklepach niż rok wcześniej, ale na plusie były tylko dyskonty. Takie są wyniki analizy zachowań ponad 520 tys. konsumentów. Komentujący je eksperci uważają, że Polacy częściej bywają na zakupach z powodu czynionych oszczędności.

– Wzrost na takim poziomie stanowczo nie powinien być interpretowany przez przedstawicieli handlu jako powód do entuzjazmu. Na taki rezultat mogło wpłynąć wiele czynników. Mogły to być np. oferty produktowe poszczególnych sieci, promocje, ale też trendy związane ze zmieniającą się każdego roku sytuacją ekonomiczną państwa i konsumentów – mówi Miłosz Sojka z Proxi.cloud.

Po większe zakupy Polacy idą tam gdzie są pewni zaoszczędzenia na promocjach

REKLAMA

Wyniki badania wskazują na nowe sposoby zachowań klientów w zakresie robienia zakupów. Ważne zmiany, które obserwujemy zarówno w omawianej analizie, jak i w naszej sieci odnoszą się do częstotliwości wizyt w sklepach i znaczenia promocji. Klienci częściej decydują się na zakupy w odpowiedzi na bieżące akcje promocyjne i dotyczące ich działania reklamowe – informuje Daria Raganowicz z sieci sklepów Stokrotka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei dr Nikodem Sarna z Proxi.cloud stwierdza, że różnica na poziomie mniejszym niż 1% w przypadku sklepów convenience i hipermarketów nie jest zaskakująca. Oferty sieci należących do tych segmentów są dość przewidywalne. Grupa konsumentów, która je odwiedza, ma konkretne cele zakupowe. W placówkach convenience zazwyczaj są nabywane art. pierwszej potrzeby. Z kolei w hipermarketach z reguły są robione duże zapasy produktów spożywczych i chemii gospodarczej.

– Natomiast wzrost o ponad 10% w przypadku supermarketów i dyskontów potwierdza to, że mają one szerszą ofertę i lepsze ceny niż convenience oraz są bardziej dostępne niż hipermarkety. Dlatego są pierwszym wyborem konsumentów, jeśli chodzi o codzienne zakupy uzupełniające domowe półki – dodaje dr Sarna.

Chęć kupowania taniej bez robienia zapasów skłania klientów do częstszych zakupów

W trzech pierwszych kwartałach br. średnia liczba wizyt we wszystkich sklepach przypadająca na jednego skupującego wyniosła prawie 129. To wzrost o ponad 6% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – ok. 121. Wszystkie formaty poszły do góry, a najbardziej – supermarkety, bo o prawie 16%. Kolejne w zestawieniu są dyskonty – ponad 14,5%, hipermarkety – przeszło 6%, a także convenience – niecałe 4%. 

– Spowalniająca inflacja skłoniła najbardziej konkurujące ze sobą formaty, tj. dyskonty i supermarkety, do wznowienia agresywnych promocji i akcji marketingowych. W efekcie prowokują one konsumentów do częstszych odwiedzin ich placówek – zauważa Andrzej Wojciechowicz, Ekspert Komisji Europejskiej i firmy doradczej FMCG Business Consulting.

– Drugim czynnikiem jest relatywne zubożenie portfela konsumenckiego. Robienie zakupów częściej wywołuje iluzję mniejszych wydatków. Kupujemy mniej, a co za tym idzie – często pomijamy produkty, które – według nas – nie są jeszcze niezbędne. Jednak za ok. dwa dni zaczyna nam ich brakować i musimy powtórnie udać się na zakupy. Ta reguła nie dotyczy oczywiście sklepów convenience i hipermarketów. I z tego wynika różnica w przyrostach – dodaje ekspert.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rosną prywatne długi Polaków. Na spłatę średniego zadłużenia nie wystarczają już nawet półroczne zarobki

Te liczby mogą szokować. Niespłacane w terminie długi ma już ponad 1,5 mln Polaków, średnia suma zaległości wynosi już ponad 20 tys. zł, a w rok takie zaległości wzrosły o ponad 10 procent – konkretnie trzy miliardy złotych, co daje nową sumę przekraczającą już wyraźnie 30 mld zł.

Dzień Dziecka 2024: nie wiesz jaki prezent przygotować, zobacz co planują kupić inni

Ale najlepiej nie sugeruj się tym, co wybiera większość: słodycze, zabawki i… pieniądze. Nawet jeśli na tę okoliczność masz skromny budżet – 50-100 złotych, jak większość, pomyśl o czymś oryginalnym, nietuzinkowym, by dziecko poza wartością materialną miało radość z takiej wyjątkowej niespodzianki.

MS: tabele alimentacyjne i alimenty natychmiastowe. Czy sądy stracą prawo do przyznawania indywidualnie alimentów?

W MS powołana została grupa robocza, która zajmie się opracowaniem dla Polski tabel alimentacyjnych. Tabele miałyby ułatwiać sądom zasądzenie alimentów w odpowiedniej wysokości. Obecnie występują tu duże rozbieżności między sądami w poszczególnych rejonach Polski.

Alimenty do zmiany? MS pracuje nad nowymi rozwiązaniami

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało o planach dotyczących zmian w zasądzaniu alimentów. Mają być odpowiedzią na postulaty rodziców i sędziów. Czego dotyczą?

REKLAMA

PFRON: Trwa nabór wniosków o dofinansowanie z programu Rehabilitacja 25 plus. Można uzyskać 3200,00 zł miesięcznie

Do 7 czerwca 2024 r. można składać wnioski o przyznanie środków na realizację programu „Rehabilitacja 25 plus”. Dofinansowanie ze środków PFRON ma na celu pomoc osobom z niepełnosprawnością intelektualną, które nie są objęte rehabilitacją społeczną w placówkach dziennej aktywności.

Bezpieczeństwo transakcji i danych osobowych oraz nowoczesne metody płatności – tego oczekują emeryci po banku

Dla większości seniorów przy wyborze usług i produktów bankowych najważniejsze są kwestie bezpieczeństwa, dostępność i lokalizacja placówek bankowych oraz wysokość opłat i prowizji.

 

QUIZ Bajki z czasów PRL. Dasz radę zdobyć 10/10?
Pamiętasz bajki w PRL? A może dopiero chcesz je poznać? Nasz quiz to doskonała zabawa dla całej rodziny!
Podwyżka cen prądu od lipca znów zwiększy opłacalność przydomowej fotowoltaiki

Osoby zainteresowane fotowoltaiką na własny użytek mają teraz dwa dylematy. Pierwszy – czy w ogóle w to wchodzić, skoro coraz częściej przychodzą nakazy wyłączania instalacji z sieci. Drugi – jeśli inwestować to czekać na nową, szóstą już edycję programu Mój Prąd czy działać bez oglądania się na nią.

REKLAMA

Tantiemy dla twórców za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Nowelizacja prawa autorskiego przyjęta przez rząd. Co się zmieni?

W dniu 14 maja 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ta nowelizacja ma sprawić, że twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych i słowno-muzycznych będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w Internecie. Wprowadzone zostanie także nowe prawo pokrewne dla wydawców prasy do korzystania online z ich publikacji prasowych. Projekt dostosowuje polskie przepisy do dyrektyw Unii Europejskiej.

Trzy warianty dla zasiłku pogrzebowego i zasiłku celowego: 2000 zł, 7000 zł i 9000 zł [Nowelizacja]

Zwrot kosztów pogrzebu po zmianach: Wariant 1) 2000 zł to maksymalna kwota zasiłku celowego. Wariant 2) 7000 zł to kwota podwyższonego zasiłku pogrzebowego. Wariant 3) 9000 zł to kwota zsumowana zasiłku pogrzebowego (po podwyżce) i zasiłku celowego.  

REKLAMA