| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Do działalności turystycznej wykształcenie niepotrzebne

Do działalności turystycznej wykształcenie niepotrzebne

Niedawna nowelizacja ustawy o usługach turystycznych zniosła wymóg zapewnienia kierowania przedsiębiorstwem lub jego oddziałem przez osobę spełniającą określone wymagania co do wykształcenia, praktyki i niekaralności. To oznacza, że do świadczenia usług nie jest potrzebne wykształcenie.

Ułatwienia w prowadzeniu działalności regulowanej organizatorów turystyki i pośredników turystycznych przez zniesienie wymogu zapewnienia kierowania przedsiębiorstwem lub jego oddziałem przez osobę spełniającą określone wymagania co do wykształcenia, praktyki i niekaralności wprowadziła nowelizacja ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2010 r., Nr 106, poz. 672, dalej „nowelizacja”), która dnia 17 września 2010 r. weszła w życie.

W wyniku nowelizacji każda osoba będzie mogła kierować działalnością w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz działalnością w zakresie pośrednictwa
w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych, gdyż uchylony został przepis, zgodnie z którym, aby kierować tego typu działalnością, należało skończyć studia wyższe na kierunku turystyki i rekreacji, prawa, ekonomii lub zarządzania i marketingu i mieć rok praktyki w obsłudze turystów, albo mieć odpowiednią praktykę.

Nowelizacja przewiduje wyeliminowanie możliwości oferowania za pośrednictwem agentów turystycznych usług turystycznych przedsiębiorców zagranicznych, nieposiadających oddziałów w kraju. Zmiana ta ma zapewnić skuteczny nadzór nad spełnieniem wymagań ustawy, a także dochodzenie roszczeń według polskiego prawa i przed polskimi sądami. 

Co ważne, spod tego obowiązku wyłączono przedsiębiorców zagranicznych posiadających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej.

Bardzo istotną kwestią dla klientów biur podróży, którą wprowadza nowelizacja jest doprecyzowanie przepisów w zakresie składania zawiadomień o wadliwym wykonaniu umowy, jak i składania reklamacji dotyczących wykonywania usług wchodzących w skład imprezy turystycznej. Zmiana ta ma służyć ograniczeniu uznaniowości organizatorów turystyki w tym zakresie, a jednocześnie jasno określać prawa i obowiązki każdej ze stron umowy o świadczenie imprezy turystycznej. 

Zobacz serwis: Umowy

Niezależnie od zawiadomienia w trakcie imprezy turystycznej, klient będzie mógł złożyć organizatorowi turystyki reklamację zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej. Warto przypomnieć, że takie zawiadomienie w trakcie imprezy turystycznej (czyli wycieczki, wczasów) było do tej pory obowiązkowe. Wiadomo, że nie zawsze osoby będące na urlopie pamiętały o takim obowiązku, dlatego wspomnianą zmianę należy ocenić jak najbardziej pozytywnie.

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Spółki z Górnej Półki

Blog o spółce z o.o. i S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »