| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Jakie prawa ma konsument, gdy kupuje towar w sklepie internetowym?

Jakie prawa ma konsument, gdy kupuje towar w sklepie internetowym?

Konsument, który nabywa towar w sklepie internetowym objęty jest szczególnymi regulacjami ochronnymi, które są rezultatem implementacji do polskiego systemu prawnego dyrektywy unijnej.

Kto jest konsumentem?

Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie cywilnym, za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Zakupy w Internecie – czym różnią się od sprzedaży w „stacjonarnym” sklepie ?

Konsumentowi, kupującemu za pośrednictwem Internetu, a zatem przy umowie „zawieranej na odległość” - poza lokalem przedsiębiorcy, czyli poza jego sklepem czy biurem, przysługują dodatkowe prawa. Jednocześnie sprzedawca „internetowy” ma dodatkowe obowiązki, które nie dotyczą sprzedawców w sklepach tradycyjnych.

Prawo do wyczerpującej informacji o towarze i usłudze

Konsument przed dokonaniem zakupu, musi zostać poinformowany przez sprzedawcę o jego danych (nazwie, adresie, szczegółach dotyczących rejestracji firmy), a także o właściwościach towaru lub usługi którą zamawia. Dodatkowo sprzedawca jest zobowiązany powiadomić o sposobie zapłaty jak i o łącznej cenie i wszystkich opłatach (w tym opłatach pocztowych i podatkach), które ponosi konsument. Ponadto powiadomienie takie musi zawiera informacje o terminie i sposobie dostawy towaru, prawie do odstąpienia od umowy, miejscu i sposobie składania reklamacji, a w odniesieniu do usług – również o terminie ich wypowiedzenia. Przedsiębiorca powinien potwierdzić te informacje na piśmie (przykładowo: w treści komunikatu wyświetlanego na stronie WWW, za pośrednictwem której dochodzi do złożenia zamówienia; albo w treści maila przesyłanego przed lub bezpośrednio po złożeniu zamówienia klientowi). Brak potwierdzenia tych informacji może mieć dla sprzedawcy negatywne konsekwencje. O czym poniżej.

Zobacz serwis: Konsument w sieci

Prawo odstąpienia od umowy

Podstawowa różnica jaka odróżnia sprzedaż „na odległość” od sprzedaży w tradycyjnym sklepie, to przysługujące konsumentowi uprawnienie do odstąpienia od umowy, bez podania przyczyn. Polega ono na tym, że konsument w terminie 10 dni od otrzymania towaru, może bez podania przyczyn odstąpić od umowy. W razie odstąpienia od umowy zobowiązany jest on odesłać towar do sklepu internetowego w stanie niezmienionym a przedsiębiorca zobowiązany jest zwrócić konsumentowi pieniądze.

Ponieważ prawo odstąpienia od umowy, może doznać niewielkich ograniczeń wynikających z warunków sprzedaży oferowanych przez sprzedawcę, należy szczegółowo zapoznać się z tymi warunkami, tak aby nie być zaskoczonym w razie odmowy przyjęcia przez sprzedawcę zwracanego towaru. Między innymi, sama ustawa przewiduje - w odniesieniu do nagrań audio i wideo oraz programów zapisanych na informatycznych nośnikach danych – że konsumentowi nie przysługuje zwrot o ile usunie on z towaru ich oryginalne opakowanie. Dodatkowo – prawo odstąpienia nie przysługuje w przypadku dostawy prasy, usług w zakresie gier hazardowych oraz dostawy towarów i usług wyprodukowanych „na miarę” – tj. o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą.

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży

reklama

Eksperci:

Rafał Tołwiński

Radca Prawny z kancelarii BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska to kancelaria radców prawnych specjalizująca się w obsłudze prawnej spraw z zakresu szeroko pojmowanej własności intelektualnej, w szczególności prawa autorskiego, własności przemysłowej, a także zagadnień dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w Internecie (nowe media).

Autor:

aplikant radcowski

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Kupującemu, który zawiera umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, przysługują dodatkowe prawa.
Kupującemu, który zawiera umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, przysługują dodatkowe prawa.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Wróbel

doradca, interim manager PM Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »