| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w Święta > Dlaczego warto zatrzymać paragon?

Dlaczego warto zatrzymać paragon?

Robiąc zakupy powinniśmy upomnieć się o paragon. Może on stać się pomocny przy reklamacji. Z drugiej strony brak paragonu nie może być powodem odrzucenia reklamacji.

Bardzo często zdarza się, iż robiąc zakupy zapominamy zabrać paragonu. Przeważnie jest on dla nas nieistotny, co jednak może zmienić się, gdy zajdzie potrzeba reklamacji. W znacznej mierze może on ułatwić nam dochodzenia naszych praw. Dlaczego?

Zobacz serwis: Konsument w Święta

Paragon jest często jedynym stwierdzonym pismem potwierdzeniem faktu zawarcia umowy sprzedaży. Sam paragon ma walor dokumentu fiskalnego, a sprzedawca ma obowiązek wydać go kupującemu. To co powinno znajdować się na paragonie jest określone w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Na paragonie powinny znaleźć się m.in.:

  • imię i nazwisko lub nazwa podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,
  • nazwa towaru lub usługi i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,
  • data sprzedaży;
  • cena;

Jak widać po tym wyliczeniu, paragon jest idealnym dokumentem, który potwierdza fakt zawarcia umowy, strony umowy, a także cenę i rodzaj produktu. Należy bowiem pamiętać, że reklamacja musi być wnoszona do sprzedawcy, który towar na sprzedał. Ten zaś w określonych sytuacjach może zażądać wskazania dowód na okoliczność, że dany produkt został rzeczywiście u niego kupiony. Pytanie co jeśli zgubimy lub zniszczymy paragon?

Z racji tego, że paragon bardzo szybko blakną warto go skopiować.

Paragon, jak zostało to zresztą już wyżej stwierdzone, stanowi jedynie dowód na zawarcie umowy. W żadnym jednak wypadku nie jest koniecznym elementem, który wymagany jest przy reklamacji. Może, ale nie musi, pomóc nam jedynie udowodnić fakt, że dany towar został zakupiony u tego konkretnego sprzedawcy.

Zobacz serwis: Reklamacje

Brak paragonu nie oznacza zatem, że sprzedawca może odmówić przyjęcia reklamacji do rozpatrzenia. Może jednak powodować, że konsument będzie musiał w inny sposób udowodnić fakt nabycia rzeczy. Może to być na przykład wyciąg z konta bankowego, czy nawet zeznania świadków.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Ziółkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »