| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > 15 marca – Światowy Dzień Konsumenta

15 marca – Światowy Dzień Konsumenta

15 marca obchodzony jest światowy dzień konsumenta. Z tego okazji Wieszjak.pl przypomina o najważniejszych uprawnieniach, które przysługują każdemu konsumentowi.

Prawo do reklamacji

Jest to podstawowe uprawnienie każdego konsumenta. W Polsce obowiązuje ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która jest wynikiem implementacji dyrektyw europejskich z zakresu prawa konsumenckiego.

Pamiętaj, że w każdy przypadku obrotu konsumenckiego masz prawo do reklamacji, które nie może być wyłączone. Niezależnie od tego czy kupujesz telewizor w Media Markt, telefon komórkowy u operatora, czy ogórki u lokalnego przedsiębiorcy. Jeżeli przedsiębiorca stwierdzi, że „reklamacja nie jest uwzględniania” to narusza przepisy prawa.

Tutaj dowiesz się więcej: Reklamacja

Takie same uprawnienia, jak przy zakupie produktów, istnieją przy zakupie usług.

Z paragonem czy bez?

Druga istotna rzecz, którą często poruszamy na portalu Wieszjak.pl to kwestia paragonu. Wielokrotnie zdarzają się sytuacje, kiedy to sprzedawcy uzależniają przyjęcie pisma reklamacyjnego od przedstawienia paragonu. Taka sytuacja jest także naruszeniem prawa. Nie ma bowiem przepisów, które nakładałyby na konsumenta obowiązek przedstawienia paragonu przy reklamacji. Wymaganie go przez sprzedawcę będzie stawianie pozaustawowych wymagań i tym samym będzie próbą ograniczenia praw konsumenta. Naruszy to przepisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Paragon przy reklamacji jest jedynie dowodem zawarcia umowy z danym przedsiębiorca. Dodajmy dowodem nie jedynym. Równie dobrze, jeżeli sprzedawca kwestionuje w ogóle sam fakt, iż produkt pochodzi z jego sklepu, można okoliczność tę wykazać zeznaniami świadków, czy dowodem z przelewu.

Więcej tutaj: Reklamacja bez paragonu

Gwarancja oraz zwrot towaru

W praktyce duże wątpliwości konsumentów wzbudza także kwestia gwarancji, jak również możliwość zwrotu towaru. W tym pierwszym przypadku wielu konsumentów samą gwarancję utożsamia z uprawnieniami do reklamacji. Jest to o tyle błędne, co szkodliwe. Gwarancja to dodatkowe uprawnienie konsumentów, funkcjonujące równolegle do uprawnień z ustawy. Niekiedy może ona przyznawać mniej korzystne prawa konsumentom.

Więcej dowiesz się tutaj: Gwarancja

Niekiedy można spotkać się także z błędnym poglądem, iż zwrot towaru to uprawnienie konsumenta. O tym, że nie to samo co reklamacja może dowiedzieć się czytając specjalny serwis na ten temat.

Zobacz: Zwrot towaru

Kupowanie w internecie

Coraz popularniejsze staje się kupowanie towarów w internecie. Warto pamiętac, że w takiej sytuacji zachowujemy uprawnienia reklamacyjne. Dodatkowo zyskujemy nowe, specyficzne dla internetu, uprawnienia.

Więcej dowiesz się tutaj: Konsument w internecie

Niedozwolone klauzule umowne

Z niedozwolonymi klauzulami umownymi miał do czynienia chyba każdy konsument. Czym one są, jak je rozpoznać oraz co zrobić, gdy w naszej umowie znajdą się klauzule zabronione?

Zobacz: Co zrobić, gdy przedsiębiorca stosuje niedozwolone klauzule umowne?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Halina Kochalska

Analityk Gold Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »