| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Prawa pacjenta > Łamanie praw pacjenta

Łamanie praw pacjenta

Każdy z nas był, jest lub najprawdopodobniej będzie pacjentem korzystającym ze świadczeń zdrowotnych i bezpłatnej opieki lekarskiej. Jak dochodzić swoich praw kiedy mamy do czynienia z łamaniem praw pacjenta?

Najogólniej rzecz biorąc każdy pacjent ma prawo do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Sposób udzielania pomocy medycznej i procedury z tym związane muszą odpowiadać wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.

Jeżeli istnieją ograniczenia w możliwości udzielania odpowiednich świadczeń, każdy ma prawo do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń (tzw. kolejki). Każdy, kto ma prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, otrzymać ma pomoc medyczną na takim samym poziomie.

Zgodnie z prawem pacjenta wyrażonym w art. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 roku o zawodach lekarza i lekarza dentysty, lekarz ma obowiązek wykonywać zawód, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi lekarzowi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz z należytą starannością.

Art. 8 Kodeksu Etyki Lekarskiej, mówi, iż lekarz powinien przeprowadzać wszelkie postępowanie diagnostyczne, lecznicze i zapobiegawcze z należytą starannością poświęcając im niezbędny czas.

Według orzecznictwa sądów staranność ta powinna być nawet wyższa niż przeciętna ze względu na przedmiot zabiegów leczniczych, którym jest człowiek i skutki, które często są nieodwracalne. Artykuł 21 Kodeksu Etyki Lekarskiej, stanowi, że w przypadku popełnienia przez lekarza poważnej pomyłki lub wystąpienia nieprzewidzianych powikłań w trakcie leczenia powinien on poinformować o tym chorego i podjąć działania dla naprawy ich szkodliwych skutków.

Zobacz serwis: Prawa pacjenta

Co zrobić jeżeli uważamy, że nasze prawa jako pacjenta są łamane ?

Po pierwsze: kontakt z Sekcją ds Skarg i Wniosków w oddziale lub centrali Narodowego Funduszu Zdrowia.

Narodowy Fundusz Zdrowia w każdym swoim oddziale wojewódzkim oraz w Centrali w Warszawie wyodrębnił Sekcję ds Skarg i Wniosków.

Jeżeli zatem naruszenie praw pacjenta następuje w związku z wykonywaniem umowy z NFZ przez zakład opieki zdrowotnej czy praktykę lekarską lub pielęgniarską umowa ta stanowi solidy argument wobec możliwości kontroli oraz wymierzania kar finansowych naruszającemu.

Po drugie: Rzecznika Praw Pacjenta

Skorzystajmy z pomocy Rzecznika Praw Pacjenta w zwróceniu się ze skargą na działanie NFZ lub świadczeniodawców

Po trzecie: wojewódzka komisja ds. orzekania o zdarzeniach medycznych lub sąd

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Kaszubiak

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »