| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Jaka forma oświadczenia o odstąpieniu od umowy

Jaka forma oświadczenia o odstąpieniu od umowy

Oświadczenie kupującego o odstąpieniu od umowy może być co do zasady zawarte w dowolnej formie, czyli także ustnie. Lepiej, by odstąpienie sporządzić na piśmie.

Odstąpienie od umowy przy sprzedaży konsumenckiej jest możliwe w ściśle określonych sytuacjach. Konieczne jest przy tym istnienie niezgodności towaru z umową, jak również nie spełnienie pierwszego żądania kupującego dotyczącego naprawy lub wymiany wadliwego produktu.

Samo oświadczenie może mieć dowolną formę. Oznacza to, że kupujący może odstąpić od umowy również ustnie. W takiej sytuacji warto mieć jednak dowód chociażby w postaci świadków.

Jeżeli jednak sama umowa sprzedaży była sporządzona w formie pisemnej to zgodnie z art. 77 ust. 2 Kodeksu cywilnego odstąpienie od niej albo jej wypowiedzenie powinno być również stwierdzone pismem.

W przypadku sprzedaży konsumenckiej o wartości powyżej dwóch tysięcy złotych istnieje wymóg potwierdzenia przez sprzedawcę na piśmie wszelkich istotnych postanowień umowy.

Kiedy można odstąpić od umowy

Jednym z podstawowych uprawnień kupującego w przypadku sprzedaży konsumenckiej jest prawo do odstąpienia od umowy, w sytuacji niezgodności towaru z umową. Zgodnie z art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej takie uprawnienie jest jednak obwarowane kilkoma warunkami.

Po pierwsze w przypadku odkrycia niezgodności towaru z umową konsument nie może od razu odstąpić od umowy. Musi on najpierw wystąpić do sprzedawcy z żądaniem naprawienia zakupionego produktu lub jego wymiany. Wybór spośród tych dwóch możliwości należy do kupującego.

Konsument musi w reklamacji określić swoje żądanie. Może więc zdecydować się na żądanie naprawy lub na żądanie wymiany wadliwego towaru. Sprzedawca nie ma w tej kwestii prawa decydowania.

Sformułowanie żądania oznacza, że po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek uczynienia mu zadość. Wyjątkiem od tej zasady jest jednak sytuacji, kiedy naprawa lub wymiany są niemożliwe lub pociągałby za sobą nadmierne koszty.

Zobacz również dział: Umowa sprzedaży

Przy ocenie nadmierności kosztów należy wziąć pod uwagę wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, jak również stopień niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.

Dopiero w takiej sytuacji lub gdy sprzedawca nie zdoła uczynić zadość żądaniom kupującego, będzie można odstąpić od umowy lub też zażądać stosownego do niezgodności obniżenia ceny.

Zobacz również serwis: Reklamacje

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. 2002 nr 141 poz. 1176 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Pazik

Doradca podatkowy Dyrektor Oddziału Wielkopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Poznaniu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »