| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Reklamacja: kiedy można żądać zwrotu pieniędzy

Reklamacja: kiedy można żądać zwrotu pieniędzy

W ramach reklamacji konsument może domagać się bezpłatnej naprawy lub wymiany. Nie można od razu odstąpić i zażądać zwrotu pieniędzy. Kiedy jednak reklamacja uprawnia do żądania zwrotu pieniędzy?

W przypadku niezgodności towaru z umową konsumenci mają prawo reklamować wadliwy towar. W takiej sytuacji ich uprawnienia określa art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z tym przepisem jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy.

Są to jedyne uprawnienia, które w pierwszej kolejności może wykorzystać konsument. Co jednak istotne nie ma zatem możliwości zażądania od razu od sprzedawcy zwrotu pieniędzy. Często jednak konsumenci sądzą inaczej.

X kupił buty, które po tygodniu używania rozkleiły się. X wniósł reklamację do sprzedawcy i zażądał zwrotu zapłaconej ceny. Sprzedawca odmówił.

Zobacz również: Jakie są terminy przy reklamacji konsumenckiej?

W odróżnieniu od przepisów określających uprawnienia z rękojmi za wady fizyczne sprzedanej rzeczy, jakie przy okazji regulacji umowy sprzedaży znalazły się w Kodeksie cywilnym (art. 556 i n.), przepisy prawa konsumenckiego nie dają nam możliwości, byśmy od razu mogli odstąpić od umowy.

Przepisy z Kodeksu cywilnego dotyczące m.in. rękojmi za wady fizyczne rzeczy nie mają zastosowania do przypadków sprzedaży konsumenckiej.

Kiedy zatem można żądać zwrotu pieniędzy? Pod tym powszechnie używam zwrotem kryje się tak naprawdę odstąpienie od umowy. Odstąpienie od umowy ma ten skutek, że umowa jest uważana za niezawartą, a strony mają wzajemny obowiązku świadczeń. Kupujący będzie musiał oddać zakupiony towar, zaś sprzedawca uiszczoną cenę. 

Zobacz również: Prawo do namysłu, czyli odstąpienie od umowy

Zgodnie z art. 8 ustawy prawo do odstąpienia od umowy powstaje w konkretnych sytuacjach. Przede wszystkim odstąpienie od umowy będzie możliwe wtedy, gdy żądanie naprawy lub wymiany będzie niemożliwe albo będzie wymagać nadmiernych kosztów. Ponadto odstąpienie od umowy możliwe będzie w sytuacji jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość żądaniu konsumenta w odpowiednim czasie, jak również w sytuacji gdy naprawa lub wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności (art. 8 ust. 4 ustawy).

X kupił wózek dziecięcy, który po tygodniu uległ awarii. Sytuacja się powtórzyła po naprawie reklamacyjnej. W takiej sytuacji X może odstąpić od umowy w związku z nieudaną reklamacją na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich

Stowarzyszenie zajmuje się ochroną praw konsumentów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »