REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Abonent będzie monitorował koszty połączeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Projekt nowelizacji prawa telekomunikacyjnego przewiduje, że za wysyłanie niezamówionych reklam będzie groziło nawet 100 tys. zł kary. Operatorzy telekomunikacyjni będą dokładniej rozpatrywać reklamacje abonentów.
 

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie mógł z urzędu nałożyć karę administracyjną na wysyłającego niezamówioną informację, czyli spam. Kary te w zależności od stopnia przewinienia mają wynosić od 100 zł do 100 tys. zł. Ponadto to wysyłający będzie miał obowiązek udowodnienia posiadania zgody odbiorcy na wysyłanie mu informacji. Takie rozwiązania przewiduje projekt nowelizacji prawa telekomunikacyjnego (Dz.U. z 2004 r. nr 171, poz. 1800 z późn. zm.), nad którym pracuje Ministerstwo Infrastruktury. Projekt ma umożliwić także sprawowanie większej kontroli abonentów nad ich rachunkami. Umożliwi im się monitorowanie własnych połączeń telefonicznych i ułatwi składanie reklamacji.

REKLAMA

W pogoni za spamem

Propozycje ministerstwa zakładają, że dostawcy usług internetowych zostaną zobowiązani do lokalizowania nadawców spamu i przekazywania ich danych do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Prezes UKE uzyska tym samym możliwość nakładania kar do 5 tys. zł na operatorów, którzy nie pomagają wykrywać nadawców spamów.

- Jesteśmy w ścisłej czołówce państw, w których najwięcej wysyła się spamów - mówi Dariusz Dąbek, naczelnik wydziału usług telekomunikacyjnych w Ministerstwie Infrastruktury.

REKLAMA

Wyjaśnia, że w Polsce jest bardzo dużo tzw. komputerów zombie, które bez wiedzy ich użytkowników służą do wysyłania dużej ilości niezamówionych informacji reklamowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Kary, które są obecnie - do 5 tys. zł - nie odstraszają nadawców spamu. Są one też rzadko nakładane. Nowelizacja pozwoli na skuteczniejsze identyfikowanie nadawców niezamówionych informacji oraz firm, które czerpią korzyści z takich praktyk - zapewnia Dariusz Dąbek.

Impulsy pod kontrolą

Projekt zakłada również, że operator musi zapewnić klientom monitoring kosztów realizowanych przez nich połączeń. Firmy telekomunikacyjne mają np. informować abonenta, gdy zauważą nagły wzrost kosztów połączeń z konkretnego numeru. Przewiduje się też stworzenie systemu, który umożliwi klientom samodzielne kontrolowanie swoich połączeń telefonicznych za pośrednictwem strony internetowej lub infolinii.

- Nowy sposób ochrony konsumentów jest bardzo potrzebny. Trzeba jednak wyważyć cel ochronny i nakłady, jakie w związku z tym muszą ponieść operatorzy - uważa prof. Stanisław Piątek z Uniwersytetu Warszawskiego.

Dodaje, że trzeba pamiętać, aby nie dokładać zbyt dużo dodatkowych obowiązków, za których realizację zapłacą firmy telekomunikacyjne.

Eugeniusz Gaca z Netii dziwi się, że to operator ma mieć obowiązek pilnowania rachunków abonentów.

- Operator będzie musiał ustalić, jakie limity rozmów przewidzieć dla każdego abonenta. Firma telekomunikacyjna powinna informować, ile kosztuje usługa, natomiast to klient podejmuje decyzję, czy skorzysta z niej czy też nie - mówi Eugeniusz Gaca.

Dodaje, że wybranie numeru musi być tożsame z wyrażeniem chęci korzystania z danej usługi.

Projekt przewiduje, że numery o podwyższonej opłacie (np. 0700) będą domyślnie zablokowane. Jednak nawet jeżeli ktoś zechce mieć możliwość wykonywania takich połączeń, to będzie dodatkowo chroniony. Resort proponuje, aby informacja o cenie połączenia z takimi numerami była podawana w kwocie brutto, a nie netto, jak to jest obecnie. Znikną zatem komunikaty o koszcie połączenia np. 2 zł plus 22 proc. VAT. Ponadto zanim zostanie uruchomione naliczanie za połączenie z numerem o podwyższonej opłacie, abonent będzie musiał być poinformowany przez automat o tym, ile zapłaci za taką rozmowę.

Konsument szczególnie chroniony

Projekt nowelizacji zakłada, że przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie miał obowiązek poinformowania abonentów o zmianie cennika z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego. W przypadku zmiany taryf operator musi też informować klientów o prawie wypowiedzenia umowy.

Kolejną propozycją, która ma chronić konsumentów, będzie zakaz zawieszenia świadczenia usługi do czasu rozstrzygnięcia sprawy przed sądem w przypadku sporu klienta z operatorem co do wysokości należnych płatności. W takich sytuacjach abonent musi jednak uiszczać niesporne opłaty. W przypadku kwestionowania wysokości rachunku operator nie będzie mógł od razu odsprzedać wierzytelności firmie windykacyjnej. Uzyska do tego prawo dopiero po upływie 24 miesięcy od wniesienia reklamacji.

- Jeżeli klient zechce kwestionować każdy rachunek, to wówczas przepis ten będzie niezwykle uciążliwy dla operatorów. Firma stanie się bezbronna wobec klienta. Operatorom pozostanie wówczas rozbudowanie do monstrualnych rozmiarów własnych działów windykacyjnych - mówi prof. Stanisław Piątek.

Jego zdaniem, ciężko jest ocenić, czy proponowany przepis wpłynie na rzetelniejsze i szybsze rozpatrywanie reklamacji.

Zmiany w prawie telekomunikacyjny

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA