REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

500 plus, 800 plus. Stabilne wsparcie dla rodzin czy kropla w morzu potrzeb?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
500 plus, 800 plus. Stabilne wsparcie dla rodzin czy kropla w morzu potrzeb?
500 plus, 800 plus. Stabilne wsparcie dla rodzin czy kropla w morzu potrzeb?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Program 800 plus, czyli rozwinięcie popularnego świadczenia 500 plus, od lat stanowi istotny element budżetów polskich rodzin. Choć jego założeniem jest pomoc w wychowywaniu dzieci, nie brakuje głosów, że to za mało, by skutecznie wspierać rodziny i przeciwdziałać wyzwaniom demograficznym. Czy 800 plus to teraz stabilna pomoc, czy jedynie doraźne rozwiązanie w obliczu narastających potrzeb?

REKLAMA

Program 800 plus, wcześniej 500 plus, to na pewno istotny element wsparcia polskich rodzin, ale w obliczu rosnących kosztów życia i niekorzystnych trendów demograficznych staje się jasne, że to za mało. Choć program przyczynił się do zmniejszenia ubóstwa wśród dzieci, jego wpływ na dzietność był krótkotrwały, a wzrost kosztów życia w ostatnich latach częściowo zniwelował pozytywne efekty. Takie wnioski nasuwają się po debacie sejmowej nad tym programem.

REKLAMA

Czy 800 plus to dzisiaj wystarczające wsparcie, czy konieczne są kolejne zmiany? Na pewno przydałoby się wprowadzenie bardziej kompleksowej polityki prorodzinnej, która nie tylko zapewni stabilność finansową, ale także stworzy warunki sprzyjające rozwojowi rodzin. Politycy i eksperci podkreślają potrzebę uzupełnienia programu m.in. o wsparcie mieszkaniowe i rozwój opieki nad dziećmi.

Program 500 plus, 800 plus. Liczby mówią same za siebie

Jak poinformowała podczas debaty w Sejmie w dniu 10 stycznia br. wiceministra rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandra Gajewska, w 2023 roku wydatki budżetowe na program 800 plus wyniosły 41,7 miliarda złotych. W ramach świadczenia złożono 5,3 miliona wniosków, dotyczących aż 8,1 miliona dzieci. Przeciętna liczba dzieci uprawnionych do świadczenia wyniosła 6,9 miliona, w tym 51,4 tysiąca to dzieci z pieczy zastępczej.

Podniesienie świadczenia z 500 zł do 800 zł od początku 2024 roku miało być odpowiedzią na wzrost inflacji, który w ostatnich latach znacznie uszczuplił siłę nabywczą rodzin. Zdaniem rządu, wyższa kwota pozwala na zniwelowanie części skutków wzrostu cen, co szczególnie dotyka najmłodszych.

Czy 800 plus wpłynęło na dzietność? A co z ubóstwem?

REKLAMA

Jednym z głównych celów wprowadzenia programu 500 plus, a następnie 800 plus, było zachęcenie Polaków do posiadania większej liczby dzieci. Jednak dane wskazują, że efekt był krótkotrwały. Jak zaznaczyła wiceministra Gajewska, program przyczynił się do niewielkiego wzrostu liczby urodzeń jedynie w pierwszych latach jego funkcjonowania. Długofalowy wpływ na demografię pozostał znikomy, co wywołuje pytania o potrzebę szerszych działań prorodzinnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Raport rządowy jednoznacznie pokazuje, że program znacząco zmniejszył ubóstwo wśród dzieci. Jednak wzrost inflacji w latach 2022–2023 częściowo zniwelował ten efekt. Podniesienie świadczenia do 800 zł to krok w stronę poprawy sytuacji materialnej rodzin, ale czy to wystarczy?

Podczas debaty sejmowej posłowie z różnych ugrupowań zwracali uwagę na konieczność uzupełnienia programu o inne formy wsparcia. Odwrócenie niekorzystnych trendów demograficznych wymaga kompleksowej polityki rodzinnej, która obejmie mieszkalnictwo, elastyczne formy zatrudnienia dla matek oraz rozwój opieki nad małymi dziećmi – wskazywali posłowie.

„Wkrótce nawet program 1000 plus nie wystarczy

Bożena Borys-Szopa z PiS przypomniała, że program 800 plus jest jednym z kluczowych osiągnięć rządu Zjednoczonej Prawicy. „Zmienił rolę państwa w kształtowaniu polityki rodzinnej” – podkreśliła.

Z kolei Joanna Frydrych z KO zwróciła uwagę na brak waloryzacji świadczenia w poprzednich latach. „To doprowadziło do wzrostu ubóstwa wśród dzieci” – powiedziała. Przedstawiciele ugrupowań takich jak Polska 2050 czy PSL, nawoływali do stworzenia długofalowej strategii demograficznej, która wykraczałaby poza to jedno świadczenie.

Niektórzy politycy, jak Grzegorz Płaczek z Konfederacji, wyrażali wątpliwości co do skuteczności programu. „Wkrótce nawet program 1000 plus nie wystarczy, by zapewnić godne warunki życia rodzinom” – stwierdził.

Choć program „Rodzina 800 Plus” znacząco odciąża budżety polskich rodzin, rosnące koszty życia i potrzeba bardziej kompleksowej polityki społecznej stawiają pod znakiem zapytania jego długoterminową skuteczność. Wyzwania takie jak drogie mieszkania, trudności z dostępem do opieki nad dziećmi czy brak elastycznych form zatrudnienia nadal pozostają nierozwiązane.

Rodzina 800 plus w 2025 roku - okres oświadczeniowy i terminy składania wniosków

Świadczenie z programu „Rodzina 800+” przyznawane jest na tzw. okres świadczeniowy, który trwa od 1 czerwca danego roku do 31 maja roku następnego. W 2025 roku osoby, które chcą zachować ciągłość wypłat, muszą pamiętać o dwóch kluczowych terminach:

  • 1 lutego 2025 r. – to moment, od którego można składać wnioski na nowy okres świadczeniowy,
  • 30 kwietnia 2025 r. – ostateczny termin, aby zachować płynność finansową i otrzymać pierwszą wypłatę świadczenia już w czerwcu.

Rodzice, którzy złożą wniosek do końca kwietnia, mogą być pewni, że środki za czerwiec zostaną wypłacone terminowo. Wniosek o świadczenie 800 plus można złożyć wyłącznie w formie elektronicznej. Dostępne kanały to:

  • platforma PUE ZUS lub aplikacja mobilna mZUS,
  • portal informacyjno-usługowy Emp@tia na stronie empatia.mpips.gov.pl,
  • bankowość elektroniczna.

Pieniądze są wypłacane wyłącznie w formie bezgotówkowej, na konto bankowe wskazane we wniosku. Zobacz artykuł: Termin na złożenie wniosku o 800 plus w 2025 r. – dwie ważne daty dla rodziców

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

REKLAMA

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji, chodź przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 r. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

REKLAMA