REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenie władzy rodzicielskiej nie zawsze świadczy o niewłaściwym jej wykonywaniu

Aneta Słodzińska
Ograniczenie władzy rodzicielskiej. /Fot. Fotolia
Ograniczenie władzy rodzicielskiej. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jakiej sytuacji sąd może ograniczyć władzę rodzicielską? Kiedy wykonywanie władzy rodzicielskiej jest niewłaściwe?

W wyroku rozwodowym sąd powierzył wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnią córką stron matce, ograniczając władzę rodzicielską ojca do współdecydowania w wyborze szkoły, zawodu oraz sposobu leczenia. Czy na tej podstawie można twierdzić, że ojciec nadużywał władzy rodzicielskiej, zaniedbywał w sposób rażący jego obowiązki względem córki, czy też wykazywał brak zainteresowania córką, a więc wykonywał ją w sposób uzasadniający ograniczenie tej władzy rodzicielskiej również w sytuacji, gdyby jego małżeństwo z matką dziecka nie zostało rozwiązane przez rozwód?

REKLAMA

W wyroku orzekającym rozwód sąd zawsze rozstrzyga o władzy rodzicielskiej nad wspólnym małoletnim dzieckiem obojga małżonków i o kontaktach z dzieckiem oraz orzeka, w jakiej wysokości każdy z małżonków obowiązany jest do ponoszenia kosztów utrzymania i wychowania dziecka.

Jakie w aktualnym stanie prawnym są możliwości rozstrzygnięć sądu w zakresie władzy rodzicielskiej?

Sąd może powierzyć wykonywanie władzy jednemu z rodziców. W tym wypadku ogranicza jednocześnie władzę rodzicielską drugiego z rodziców do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka.

REKLAMA

Sąd może również pozostawić władzę rodzicielską obojgu rodzicom. Wydanie tego orzeczenia jest możliwe wyłącznie na zgodny wniosek rodziców. Warunkiem uwzględnienia tego wniosku jest przedstawienie przez nich porozumienia o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem po rozwodzie (tzw. porozumienia rodzicielskiego). Ponadto sąd musi uzyskać uzasadnione przekonanie, że rodzice będą faktycznie współdziałać w sprawach dziecka, jak również ustalić, że takie rozwiązanie będzie zgodne z dobrem dziecka.

Możliwość pozostawienia władzy rodzicielskiej obojgu rozwiedzionym rodzicom wynika ze zmian wprowadzonych do Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego w roku 2008. Wcześniej w takiej sytuacji sąd mógł jedynie powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego rodzica do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka. Zdaniem Sądu Najwyższego obserwacja praktyki z ostatnich lat wykazuje na to, iż sądy nie zauważyły w sposób dostateczny zmian, jakie w zakresie rozstrzygania w wyroku rozwodowym o władzy rodzicielskiej wprowadziła zmiana przepisów w porównaniu ze stanem prawnym obowiązującym wcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z czego to wynika?

Co prawda obecnie dopuszczalne jest pozostawienie pełni władzy rodzicielskiej obojgu rozwiedzionym małżonkom, jednakże takiego rozstrzygnięcia nie można traktować jako reguły. Wymaga ono ustalenia, że stosunek wzajemny małżonków oraz inne okoliczności, a przede wszystkim ich dotychczasowy stosunek do dzieci oraz wzajemne kontakty w tym zakresie, zapewniają szanse zgodnego wykonywania przez oboje rodziców władzy rodzicielskiej wspólnie, w sposób odpowiadający dobru dziecka i interesowi społecznemu. W efekcie pozostawienie pełni władzy rodzicielskiej obojgu rozwiedzionym małżonkom zdarza się zupełnie wyjątkowo. Zdaniem Sądu Najwyższego takie rozstrzygnięcie możliwe jest w zasadzie tylko wtedy, gdy strony po rozwodzie zamierzają nadal mieszkać razem i istnieje nadzieja, że będą harmonijnie współpracować przy wychowywaniu wspólnego dziecka.

Zobacz serwis: Rozwody

REKLAMA

W praktyce sądowej z reguły powierza się wykonywanie władzy rodzicielskiej nad dziećmi jednemu z rodziców, z ograniczeniem władzy rodzicielskiej drugiego z nich do określonych obowiązków i praw w stosunku do osoby dziecka. Wyraźnie preferowane są przy tym naturalne zdolności matki do wychowywania małoletniego dziecka.

Z tych względów ograniczenie w wyroku orzekającym rozwiązanie małżeństwa przez rozwód władzy rodzicielskiej ojca nad małoletnimi dziećmi w sytuacji powierzenia wykonywania tej władzy matce nie można uznać za przesądzające o tym, iż ojciec ten nadużywał władzy rodzicielskiej, w sposób rażący zaniedbywał swoje obowiązki względem dziecka, czy też nie interesował się dzieckiem.

Reasumując, na podstawie przedstawionej wyżej sentencji wyroku rozwodowego nie można więc twierdzić, że ojciec wykonywał władzę rodzicielską względem swojej małoletniej córki w sposób uzasadniający ograniczenie tej władzy rodzicielskiej w sytuacji, gdyby jego małżeństwo z matką dziecka nie zostało rozwiązane przez rozwód.

Zobacz serwis: Sprawy rodzinne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: Pełnoletnie i niepełnosprawne dzieci. Jakie ulgi i zwolnienia podatkowe 2025 r.

MF odpowiedziało na pytanie: Jakie są możliwości wspólnego z rodzicem, będącym opiekunem faktycznym,
opodatkowania pełnoletniej osoby, która nigdy nie pracowała, jest niezdolna do samodzielnej egzystencji i pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym?

WSA o starym świadczeniu pielęgnacyjnym 2988 zł. Staruszek (87 lat), MOPS, wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Sądy bronią staruszków pozbawionych świadczenia pielęgnacyjnego. MOPS ignorują korzystny wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2014 r. Wszyscy już wiedzą, że jak się ignoruje wyrok TK, to zapewne przez neosędziów. W 2014 r. nie było jednak tego problemu. Więc gminy nie mogą twierdzić, że nie wykonując tego wyroku z uwagi na obecny spór polityczny wobec TK. Postępowanie urzędników jest niezrozumiałe biorąc pod uwagę stanowisko WSA i NSA - sędziowie w dziesiątkach wyroków uznają moc wyroku TK z 2014 r. 

Ekspertka: zawieszenie prawa do azylu jest niehumanitarne i sprzeczne z prawami człowieka; prawo to przewiduje zarówno Konstytucja RP w art. 56, jak i Karta Praw Podstawowych UE w art. 18

Pomysł czasowego, terytorialnego zawieszenia prawa do azylu jest krótkowzroczny, niehumanitarny i sprzeczny z prawami człowieka - powiedziała adwokatka współpracująca z Helsińską Fundacją Praw Człowieka Maria Poszytek odnosząc się do zapowiedzianej przez premiera strategii migracyjnej.

Premier: zredukujemy do minimum nielegalną migrację w Polsce; jednym z elementów strategii migracyjnej będzie czasowe terytorialne zawieszenie prawa do azylu

Na najbliższym posiedzeniu rządu przedstawię strategię migracyjną; jednym z jej elementów będzie czasowe terytorialne zawieszenie prawa do azylu - zapowiedział premier Donald Tusk. Oświadczył, że rząd nie będzie wdrażać europejskich pomysłów godzących w bezpieczeństwo Polski, jak pakt migracyjny.

REKLAMA

MOPS: Bon energetyczny opóźniony? Ustawa nie zawiera daty wypłaty bonu. Ale podaje datę rozliczenia wypłat przed wojewodą

Przepisy nie nakazują wprost wypłaty bonu energetycznego w 2024 r. Ma to nastąpić "niezwłocznie". Zależne jest to "niezwłocznie" od przekazania środków na wypłatę przez wojewodę. Nie wszędzie są przekazywane te pieniądze. Np. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Łopiennik Górny informuje mieszkańców gminy, że nie ma pieniędzy na bon (czeka na nie). W ustawie nie ma terminu wypłaty bonu, ale jest termin dla raportu przez gminy wydania tych pieniędzy - ostateczny termin 31 stycznia 2025 r.

Można będzie zarejestrować koło gospodyń wiejskich nawet gdy działa w mieście

W dniu 11 października 2024 r. Sejm zaakceptował poprawkę Senatu do nowelizacji ustawy o kołach gospodyń wiejskich, zgodnie z którą można będzie rejestrować (jako koło gospodyń wiejskich) także koła działające także na obszarze miast. Zakończyła się już parlamentarna procedura legislacyjna tej nowelizacji. Teraz ustawa trafi do podpisu Prezydenta RP.

Możesz sprawdzić, czy wypłacona kwota 14 emerytury była prawidłowa. Porównaj otrzymaną sumę z decyzją ZUS

ZUS zaczął w bieżącym tygodniu wysyłać emerytom i rencistom decyzje o przyznaniu tzw. czternastej emerytury. Decyzje ZUS zostaną przesłane do prawie 6,8 mln osób. Będzie można sprawdzić, czy otrzymana kwota czternastkii zgadza się z decyzją ZUS-u. Jeżeli nie, to trzeba zapytać ZUS o przyczynę tej rozbieżności.

1000 złotych stracą rodzice, którym państwo w 2024 roku zapłaci za żłobek. Aktywny Rodzic pełen niejasności. Rodzice są zdezorientowani i czują się pokrzywdzeni

1000 złotych stracą rodzice, którym państwo w 2024 roku zapłaci za żłobek. Aktywny Rodzic pełen niejasności. Rodzice są zdezorientowani i czują się pokrzywdzeni. Twierdzą, że podwyżka wysokości świadczenia jest tylko pozorna.

REKLAMA

Już nie uciekniesz przez ZUS-em! Oskładkowanie umów o dzieło

„Ostatni bastion” nieoskładkowany przez ZUS, czyli umowy o dzieło, mają zostać objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi, tj. ubezpieczeniami emerytalnym, rentowymi i wypadkowym oraz dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym. Jedyny wyjątek od powyższej zasady ma dotyczyć umów zawieranych przez studentów albo uczniów poniżej 26 roku życia. 

Rząd: Na świadczenie wspierające 9 575 000 minut. 380 000 wniosków osób niepełnosprawnych. To jedna z przyczyn opóźnień

Rząd wskazuje przyczyny opóźnień w przyznawaniu świadczeń wspierających. Dwie obciążają osoby niepełnosprawne. Bo składali wnioski "papierowe" oraz wnioski "wadliwe" albo "przez osoby nieuprawnione". Jeden wniosek papierowy to 25 minut czasu na wprowadzenie do systemu. Dla 380 000 wniosków daje to 9 575 000 minut pracy i 20 000 pracy po 8h dziennie. I ta ilość pracy to jedna z przyczyn "zawieszenia" systemu WZON.

REKLAMA