REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3 kroki wdrożenia PPK w firmie 50+

Subskrybuj nas na Youtube
3 kroki wdrożenia PPK w firmie 50+. Pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników na dzień 30 czerwca 2019 r. musi wprowadzić PPK w 2020 r. 1 krok - wybór instytucji finansowej 2 krok - podpisanie umowy o zarządzanie PPK 3. krok podpisanie umowy o prowadzenie PPK 4. krok - pierwsze wpłaty na PPK. / fot. Shutterstock
3 kroki wdrożenia PPK w firmie 50+. Pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników na dzień 30 czerwca 2019 r. musi wprowadzić PPK w 2020 r. 1 krok - wybór instytucji finansowej 2 krok - podpisanie umowy o zarządzanie PPK 3. krok podpisanie umowy o prowadzenie PPK 4. krok - pierwsze wpłaty na PPK. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Drugi etap (od 1 stycznia 2020 r.) wprowadzania ustawy o PPK w życie dotyczy pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Firmy 50+ muszą wybrać instytucję finansową, podpisać umowę o zarządzanie PPK do 24 kwietnia oraz umowę o prowadzenie PPK do 11 maja. Sprawdź, jak zrobić to w 3 krokach.

Jak wdrożyć PPK w firmie zatrudniającej co najmniej 50 osób?

Dla pracownika udział w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) jest zawsze dobrowolny. Pracodawcy, a posługując się językiem ustawy – podmioty zatrudniające, muszą jednak  utworzyć PPK, jeżeli spełniają wymagania wskazane w przepisach. 

REKLAMA

REKLAMA

Tworzenie PPK jest pewnym procesem. Zanim omówimy jego poszczególne etapy, ustalmy, którzy pracodawcy wchodzą do programu PPK na jego II etapie, tj. od 1 stycznia 2020 roku.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników.

REKLAMA

Firmy, które miały na 30 czerwca 2019 r. co najmniej 50 osób zatrudnionych, stosują przepisy ustawy o PPK od 1 stycznia 2020 r. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin, w jakim pracodawca musi uruchomić PPK dla swojej załogi, zależy od wielkości tego pracodawcy, mierzonej wielkością zatrudnienia. Najwięksi pracodawcy (zatrudniający 250 i więcej osób) mają już za sobą wdrożenie PPK. Na rachunki PPK osób zatrudnionych w tych podmiotach wpływają już kolejne wpłaty. Następny etap wdrażania PPK obejmuje pracodawców, którzy na dzień 30 czerwca 2019 r. zatrudniali co najmniej 50 osób (Pracodawca 50+). 

PPK nie tworzy się dla wszystkich zatrudnionych w danej firmie i nie wszystkich uwzględnia  się w stanie zatrudnionych. PPK dotyczy tylko tych pracowników, którzy mieszczą się w definicji osoby zatrudnionej. Ustawa o PPK precyzyjnie wskazuje kogo obejmuje PPK. Odsyłamy Państwa do Słowniczka – Osoba zatrudniona.

Stosowanie ustawy o PPK

 zasadniczo oznacza obowiązek utworzenia PPK w danej firmie. Pracodawca może zwolnić się z tego obowiązku, jeżeli w dniu, od którego stosuje się do niego ustawę o PPK (w tym przypadku od 1 stycznia br.), prowadził pracowniczy program emerytalny (PPE) oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia dla co najmniej 25% osób zatrudnionych.

Przed przystąpieniem do wdrożenia PPK w firmie niezbędne są odpowiednie czynności przygotowawcze. Należy do nich poinformowanie pracowników o zasadach funkcjonowania PPK, a także o przysługujących im prawach. Może się okazać, że w procesie tworzenia PPK niezbędne będzie zaangażowanie takich obszarów w firmie jak kadry i płace, IT czy dział prawny. Pracodawca musi również odpowiednio zaplanować koszty obsługi PPK oraz finansowane przez siebie wpłaty na program.

Wdrażanie PPK krok po kroku

Przejdźmy teraz do poszczególnych etapów wdrażania PPK dla Pracodawcy:

1. Wybierz instytucję finansową wspólnie z Twoimi pracownikami

Pracodawca nie wybiera instytucji finansowej sam. Powinien porozumieć się w tej sprawie z zakładową organizacją związkową, a jeżeli taka organizacja nie działa w firmie, to z reprezentacją osób zatrudnionych, wyłonioną w trybie przyjętym u tego pracodawcy.

Pracodawca (50+) w sprawie wyboru instytucji finansowej powinien porozumieć się z pracownikami do 24 marca 2020 r. Jeżeli do tego dnia nie osiągnie z nimi porozumienia, będzie mógł samodzielnie zdecydować o wyborze instytucji finansowej.

Przy wyborze instytucji zarządzającej PPK należy kierować się jej doświadczeniem, dotychczasowymi wynikami w zarządzaniu oraz proponowanymi kosztami. Wyboru instytucji finansowej dokonuje się biorąc pod uwagę najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych. Oznacza to np., że sam tylko oferowany przez instytucję finansową zakres wsparcia w procesie wdrażania programu i jego obsługi nie może być decydującym kryterium wyboru.

Lista instytucji dopuszczonych do udziału w omawianym systemie, spośród których wybiera się instytucję do prowadzenia PPK w danej firmie, jest dostępna pod tym adresem: www.mojeppk.pl/lista-instytucji-finansowych.html.

2. Podpisz umowy tworzące PPK

Z wybraną instytucją finansową trzeba następnie podpisać umowy, które ustanawiają zasady prowadzenia programu i formalnie tworzą PPK w danej firmie.

Umowę o zarządzanie PPK Pracodawca (50+) zawiera najpóźniej 24 kwietnia 2020 r. W tej umowie zostaną uregulowane najważniejsze zasady dotyczące gromadzenia i zarządzania środkami na rachunkach PPK pracowników.

Po podpisaniu umowy o zarządzanie PPK poinformuj pracowników, którzy ukończyli 55. rok życia, a nie ukończyli 70 roku życia o tym, że do PPK mogą przystąpić tylko na swój wniosek. Upewnij się, że wszyscy pracownicy otrzymali informację o możliwości zadeklarowania wpłaty dodatkowej oraz o możliwości obniżenia wpłaty podstawowej (na etapie wdrażania programu są to Twoje ustawowe obowiązki informacyjne).

Umowę o prowadzenie PPK Pracodawca (50+) powinien zawrzeć najpóźniej 11 maja 2020 r.  Jest to umowa, którą pracodawca zawiera w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych. Po zawarciu  tych umów staną się oni uczestnikami PPK. 

Umowę o prowadzenie PPK należy zawrzeć dla osób zatrudnionych u danego pracodawcy na 1 stycznia 2020 r. - bez względu na ich staż pracy.  Zawiera się ją także dla osób zatrudnionych po tej dacie, ale spełniających, na dzień zawarcia umowy, wymóg 3-miesięcznego okresu zatrudnienia.

Umowę o prowadzenie PPK pracodawca podpisuje w imieniu i na rzecz zatrudnionych, którzy ukończyli 18 lat, ale nie ukończyli 55. roku życia (poza tymi, którzy złożyli deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat). W przypadku osób, które ukończyły 55 lat, a nie ukończyły 70. roku życia, umowę o prowadzenie PPK zawiera się wyłącznie na ich wniosek.

Uchylanie się od obowiązku tworzenia PPK lub nakłanianie osób zatrudnionych do rezygnacji z oszczędzania w systemie podlega karom finansowym. 

Jeśli jesteś Pracodawcą (50+):

  • umowę o prowadzenie PPK powinieneś zawrzeć do 24.04.2020;

  • umowę o zarządzanie PPK powinieneś zawrzeć do 11.05.2020.
     

3. Odprowadź pierwsze wpłaty do PPK

Po zawarciu umów o prowadzenie PPK instytucja finansowa tworzy dla uczestników prywatne, imienne rachunki PPK, na które będą trafiały wpłaty ze środków pracownika, pracodawcy oraz wpłaty i dopłaty finansowane przez państwo.

Już od pierwszego wynagrodzenia wypłacanego pracownikom po podpisaniu w ich imieniu umowy o prowadzenie PPK pracodawca nalicza i pobiera wpłaty do PPK. To, kiedy trzeba przekazać do instytucji finansowej pierwsze pobrane wpłaty, zależy od terminu zawarcia umowy o prowadzenie PPK. 

Jeżeli pierwsze wynagrodzenie po zawarciu umowy o prowadzenie PPK zostanie wypłacone:

  • jeszcze w miesiącu zawarcia tej umowy – wpłat należy dokonać w okresie od 1 do 15 dnia następnego miesiąca;
  • w następnym miesiącu po zawarciu umowy o prowadzenie PPK (wynagrodzenie wypłacane z przesunięciem) – wpłat należy dokonać w okresie od dnia ich obliczenia i pobrania do 15 dnia miesiąca następującego po ich obliczeniu i pobraniu.

Więcej na temat procesu wdrożenia PPK dowiesz się na MojePPK w zakładce dla pracodawcy lub pod numerem bezpłatnej infolinii 800 775 775.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PFR Portal PPK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

Osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł. Świadczenie pielęgnacyjne w 2026 r. Tylko stopień znaczny. Stopień umiarkowany poszkodowany w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Bo zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (stopień znaczny). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA

Najniższa krajowa 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

REKLAMA

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

Sąd: Jak liczyć zachowek od mieszkania [Wyrok w sprawie wydziedziczonego synka i trójki wnuków]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku dla rodziny, w której spadkodawca miał trójkę dzieci i trójkę wnuków. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

REKLAMA