REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3 kroki wdrożenia PPK w firmie 50+

3 kroki wdrożenia PPK w firmie 50+. Pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników na dzień 30 czerwca 2019 r. musi wprowadzić PPK w 2020 r. 1 krok - wybór instytucji finansowej 2 krok - podpisanie umowy o zarządzanie PPK 3. krok podpisanie umowy o prowadzenie PPK 4. krok - pierwsze wpłaty na PPK. / fot. Shutterstock
3 kroki wdrożenia PPK w firmie 50+. Pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników na dzień 30 czerwca 2019 r. musi wprowadzić PPK w 2020 r. 1 krok - wybór instytucji finansowej 2 krok - podpisanie umowy o zarządzanie PPK 3. krok podpisanie umowy o prowadzenie PPK 4. krok - pierwsze wpłaty na PPK. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Drugi etap (od 1 stycznia 2020 r.) wprowadzania ustawy o PPK w życie dotyczy pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Firmy 50+ muszą wybrać instytucję finansową, podpisać umowę o zarządzanie PPK do 24 kwietnia oraz umowę o prowadzenie PPK do 11 maja. Sprawdź, jak zrobić to w 3 krokach.

Jak wdrożyć PPK w firmie zatrudniającej co najmniej 50 osób?

Dla pracownika udział w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) jest zawsze dobrowolny. Pracodawcy, a posługując się językiem ustawy – podmioty zatrudniające, muszą jednak  utworzyć PPK, jeżeli spełniają wymagania wskazane w przepisach. 

REKLAMA

REKLAMA

Tworzenie PPK jest pewnym procesem. Zanim omówimy jego poszczególne etapy, ustalmy, którzy pracodawcy wchodzą do programu PPK na jego II etapie, tj. od 1 stycznia 2020 roku.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników.

REKLAMA

Firmy, które miały na 30 czerwca 2019 r. co najmniej 50 osób zatrudnionych, stosują przepisy ustawy o PPK od 1 stycznia 2020 r. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin, w jakim pracodawca musi uruchomić PPK dla swojej załogi, zależy od wielkości tego pracodawcy, mierzonej wielkością zatrudnienia. Najwięksi pracodawcy (zatrudniający 250 i więcej osób) mają już za sobą wdrożenie PPK. Na rachunki PPK osób zatrudnionych w tych podmiotach wpływają już kolejne wpłaty. Następny etap wdrażania PPK obejmuje pracodawców, którzy na dzień 30 czerwca 2019 r. zatrudniali co najmniej 50 osób (Pracodawca 50+). 

PPK nie tworzy się dla wszystkich zatrudnionych w danej firmie i nie wszystkich uwzględnia  się w stanie zatrudnionych. PPK dotyczy tylko tych pracowników, którzy mieszczą się w definicji osoby zatrudnionej. Ustawa o PPK precyzyjnie wskazuje kogo obejmuje PPK. Odsyłamy Państwa do Słowniczka – Osoba zatrudniona.

Stosowanie ustawy o PPK

 zasadniczo oznacza obowiązek utworzenia PPK w danej firmie. Pracodawca może zwolnić się z tego obowiązku, jeżeli w dniu, od którego stosuje się do niego ustawę o PPK (w tym przypadku od 1 stycznia br.), prowadził pracowniczy program emerytalny (PPE) oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia dla co najmniej 25% osób zatrudnionych.

Przed przystąpieniem do wdrożenia PPK w firmie niezbędne są odpowiednie czynności przygotowawcze. Należy do nich poinformowanie pracowników o zasadach funkcjonowania PPK, a także o przysługujących im prawach. Może się okazać, że w procesie tworzenia PPK niezbędne będzie zaangażowanie takich obszarów w firmie jak kadry i płace, IT czy dział prawny. Pracodawca musi również odpowiednio zaplanować koszty obsługi PPK oraz finansowane przez siebie wpłaty na program.

Wdrażanie PPK krok po kroku

Przejdźmy teraz do poszczególnych etapów wdrażania PPK dla Pracodawcy:

1. Wybierz instytucję finansową wspólnie z Twoimi pracownikami

Pracodawca nie wybiera instytucji finansowej sam. Powinien porozumieć się w tej sprawie z zakładową organizacją związkową, a jeżeli taka organizacja nie działa w firmie, to z reprezentacją osób zatrudnionych, wyłonioną w trybie przyjętym u tego pracodawcy.

Pracodawca (50+) w sprawie wyboru instytucji finansowej powinien porozumieć się z pracownikami do 24 marca 2020 r. Jeżeli do tego dnia nie osiągnie z nimi porozumienia, będzie mógł samodzielnie zdecydować o wyborze instytucji finansowej.

Przy wyborze instytucji zarządzającej PPK należy kierować się jej doświadczeniem, dotychczasowymi wynikami w zarządzaniu oraz proponowanymi kosztami. Wyboru instytucji finansowej dokonuje się biorąc pod uwagę najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych. Oznacza to np., że sam tylko oferowany przez instytucję finansową zakres wsparcia w procesie wdrażania programu i jego obsługi nie może być decydującym kryterium wyboru.

Lista instytucji dopuszczonych do udziału w omawianym systemie, spośród których wybiera się instytucję do prowadzenia PPK w danej firmie, jest dostępna pod tym adresem: www.mojeppk.pl/lista-instytucji-finansowych.html.

2. Podpisz umowy tworzące PPK

Z wybraną instytucją finansową trzeba następnie podpisać umowy, które ustanawiają zasady prowadzenia programu i formalnie tworzą PPK w danej firmie.

Umowę o zarządzanie PPK Pracodawca (50+) zawiera najpóźniej 24 kwietnia 2020 r. W tej umowie zostaną uregulowane najważniejsze zasady dotyczące gromadzenia i zarządzania środkami na rachunkach PPK pracowników.

Po podpisaniu umowy o zarządzanie PPK poinformuj pracowników, którzy ukończyli 55. rok życia, a nie ukończyli 70 roku życia o tym, że do PPK mogą przystąpić tylko na swój wniosek. Upewnij się, że wszyscy pracownicy otrzymali informację o możliwości zadeklarowania wpłaty dodatkowej oraz o możliwości obniżenia wpłaty podstawowej (na etapie wdrażania programu są to Twoje ustawowe obowiązki informacyjne).

Umowę o prowadzenie PPK Pracodawca (50+) powinien zawrzeć najpóźniej 11 maja 2020 r.  Jest to umowa, którą pracodawca zawiera w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych. Po zawarciu  tych umów staną się oni uczestnikami PPK. 

Umowę o prowadzenie PPK należy zawrzeć dla osób zatrudnionych u danego pracodawcy na 1 stycznia 2020 r. - bez względu na ich staż pracy.  Zawiera się ją także dla osób zatrudnionych po tej dacie, ale spełniających, na dzień zawarcia umowy, wymóg 3-miesięcznego okresu zatrudnienia.

Umowę o prowadzenie PPK pracodawca podpisuje w imieniu i na rzecz zatrudnionych, którzy ukończyli 18 lat, ale nie ukończyli 55. roku życia (poza tymi, którzy złożyli deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat). W przypadku osób, które ukończyły 55 lat, a nie ukończyły 70. roku życia, umowę o prowadzenie PPK zawiera się wyłącznie na ich wniosek.

Uchylanie się od obowiązku tworzenia PPK lub nakłanianie osób zatrudnionych do rezygnacji z oszczędzania w systemie podlega karom finansowym. 

Jeśli jesteś Pracodawcą (50+):

  • umowę o prowadzenie PPK powinieneś zawrzeć do 24.04.2020;

  • umowę o zarządzanie PPK powinieneś zawrzeć do 11.05.2020.
     

3. Odprowadź pierwsze wpłaty do PPK

Po zawarciu umów o prowadzenie PPK instytucja finansowa tworzy dla uczestników prywatne, imienne rachunki PPK, na które będą trafiały wpłaty ze środków pracownika, pracodawcy oraz wpłaty i dopłaty finansowane przez państwo.

Już od pierwszego wynagrodzenia wypłacanego pracownikom po podpisaniu w ich imieniu umowy o prowadzenie PPK pracodawca nalicza i pobiera wpłaty do PPK. To, kiedy trzeba przekazać do instytucji finansowej pierwsze pobrane wpłaty, zależy od terminu zawarcia umowy o prowadzenie PPK. 

Jeżeli pierwsze wynagrodzenie po zawarciu umowy o prowadzenie PPK zostanie wypłacone:

  • jeszcze w miesiącu zawarcia tej umowy – wpłat należy dokonać w okresie od 1 do 15 dnia następnego miesiąca;
  • w następnym miesiącu po zawarciu umowy o prowadzenie PPK (wynagrodzenie wypłacane z przesunięciem) – wpłat należy dokonać w okresie od dnia ich obliczenia i pobrania do 15 dnia miesiąca następującego po ich obliczeniu i pobraniu.

Więcej na temat procesu wdrożenia PPK dowiesz się na MojePPK w zakładce dla pracodawcy lub pod numerem bezpłatnej infolinii 800 775 775.

Źródło: PFR Portal PPK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA