REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPK – porównanie ofert instytucji finansowych

PFR Portal PPK Sp. z o.o.
PPK – porównanie ofert instytucji finansowych. Wybór PPK. / fot. Shutterstock
PPK – porównanie ofert instytucji finansowych. Wybór PPK. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wybór instytucji finansowej, która będzie prowadziła program Pracowniczych Planów Kapitałowych to wyzwanie, przed którym stoi wielu pracodawców w Polsce. Decyzja ta jest bardzo ważna, ponieważ to od niej zależy bezpieczeństwo finansowe pracowników. Na co zwrócić uwagę przy tego rodzaju wyborze?

Oferty instytucji finansowych w zakresie Pracowniczych Planów Kapitałowych – czym są i co zawierają?

Jak wynika z art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ofertą jest oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Oferta stanowi zatem kluczowy element w doborze odpowiedniej firmy świadczącej usługi, które nas interesują. W przypadku Pracowniczych Planów Kapitałowych oferta instytucji finansowych zawiera przede wszystkim prezentację oferenta, kosztów związanych z prowadzeniem PPK, wysokość wynagrodzenia, a także prezentację  proponowanych rozwiązań  wspierających  pracodawcę i pracowników w procesie wdrażania i prowadzenia PPK.

REKLAMA

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników.

Polecamy: PPK dla pracownika

Porównanie ofert PPK instytucji finansowych – źródła informacji

Przy wyborze instytucji finansowej niezbędna jest jednak nie tylko analiza ofert dotyczących prowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych, ale też innych dokumentów, takich jak prospekt informacyjny czy statut funduszu inwestycyjnego. Są one źródłem informacji odnośnie szczegółowych warunków zarządzania gromadzonymi w PPK środkami. Szczególną uwagę przy wyborze instytucji finansowej należy zwrócić na koszty. Jednym z nich będzie pobierane przez instytucję finansową wynagrodzenie za zarządzanie  gromadzonymi w PPK środkami. I tak, tabelę porównawczą z zestawieniem średnich opłat za zarządzanie funduszami wszystkich 20 instytucji finansowych oferujących PPK wraz z dodatkowymi informacjami o poszczególnych instytucjach można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej programu Pracowniczych Planów Kapitałowych www.mojeppk.pl w zakładce „Pliki do pobrania”.

Co istotne, wspomniana tabela, przedstawiająca zestawienie średnich opłat za zarządzanie funduszami odzwierciedla realne koszty, tj. bez stawek promocyjnych. W przypadku poszczególnych funduszy zdefiniowanej daty stawki różnią się od siebie wysokością, ale średnio stawka ta jest niższa niż ustawowa maksymalna wartość – 0,5%. Jeśli chodzi o średnią dla kosztów zarządzania  we wszystkich subfunduszach poszczególnych instytucji finansowych to według stanu na dzień 25 września 2019 r. przedstawiają się one następująco: Aegon PTE S.A. – 0,37%, Aviva Investors TFI S.A. – 0,32%, Axa TFI S.A. – 0,36%, BNP Paribas TFI S.A. – 0,33%, BPS TFI S.A. – 0,39%, Compensa TUnŻ S.A. – 0,39%, Esaliens TFI S.A. – 0,44%, Generali Investment TFI S.A. – 0,40%, Investors TFI S.A. – 0,42%, Millennium TFI S.A. – 0,33%, Nationale-Nederlanden PTE S.A. – 0,39%, NN Investment Partners TFI S.A. – 0,38%, Pekao TFI S.A. – 0,34%, PFR TFI S.A. – 0,42%, PKO TFI S.A. – 0,36%, Pocztylion-Arka PTE S.A. – 0,36%, Santander TFI S.A. – 0,40%, Skarbiec TFI S.A. – 0,50%, TFI Allianz Polska S.A. – 0,34%, TFI PZU S.A. – 0,35%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PPK - ustawowe wytyczne a porównanie ofert instytucji finansowych

Wyboru instytucji finansowej pracodawca dokonuje w porozumieniu z działającą w firmie zakładową organizacją związkową, a jeśli taka u niego nie funkcjonuje − w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych wyłonioną w przyjętym u tego pracodawcy trybie (art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o PPK).

W praktyce funkcję takiego przedstawicielstwa najczęściej pełni pracownik lub grupa pracowników wybrana przez załogę, reprezentacja taka nie może bowiem zostać wskazana przez pracodawcę. Przy czym, jeżeli na miesiąc przed upływem terminu, w którym podmiot zatrudniający jest obowiązany do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, nie zostanie osiągnięte porozumienie co do wyboru instytucji finansowej, decyzja o wyborze instytucji, w której utworzy PPK, należy do pracodawcy. W ustawie znajdziemy też kryteria, które pracodawca powinien uwzględnić, są to:

  • proponowane przez instytucję finansową warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK,
  • efektywność instytucji w zarządzaniu aktywami;
  •  posiadane doświadczenie w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi.

Co najważniejsze, pracodawca wybierając instytucję powinien mieć na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych – to kolejny wymóg wskazany w ustawie.

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze instytucji finansowej PPK?

Wybór instytucji finansowej PPK powinien opierać się więc nie tylko na przenalizowaniu kosztów związanych z udziałem w programie. Warto zwrócić uwagę na pozycję poszczególnych firm na rynku, ich kapitał zakładowy, a także wartość zarządzanych aktywów ogółem. Te dane również zawarte są we wspomnianym wcześniej zestawieniu zbiorczym 20 instytucji finansowych oferujących PPK.

Pracownicze Plany Kapitałowe – zalety oszczędzania w programie

Różnorodność ofert Pracowniczych Planów Kapitałowych pozwala na dobór instytucji finansowej, spełniającej indywidualne oczekiwania. Jest to wyzwanie, które z pewnością wymaga czasu i dogłębnej analizy. Warto jednak podkreślić, że niezależnie od wyboru instytucji finansowej zaletą oszczędzania w PPK jest w każdym przypadku fakt, że program ten jest korzystny finansowo z powodu zaangażowania trzech stron – pracowników, pracodawców i państwa.

Więcej szczegółowych informacji o ofertach instytucji finansowych na stronie www.mojeppk.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe wytyczne przy świadczeniu pielęgnacyjnym 3287 zł. Jednoczesność pkt 7 i 8 orzeczenia o niepełnosprawności

Kilka dni temu Łukasz Krasoń (jako pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych) wydał zalecenia (wytyczne) dla zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności w sprawie orzeczeń o niepełnosprawności dla dwóch grup osób niepełnosprawnych, które nigdy nie odzyskają zdrowia i pełnej sprawności. Orzeczenia będą dla nich miały charakter stałych orzeczeń, czyli nie trzeba będzie ich ponownie zdobywać raz na kilka lat. Orzeczenia Wojewódzkich oraz Powiatowych Zespołów ds. Orzekania o Niepełnosprawności będą ujednolicone.

Czy to będą pierwsze e-wybory w Polsce? Są kraje, w których można głosować przez internet. Czy Polska do nich dołączy?

Zbliżają się wybory prezydenckie, przez co odżyła dyskusja o e-wyborach w Polsce. Dotychczas głosowanie przez internet wprowadziło lub przynajmniej testowało kilka europejskich krajów. Wśród nich jest Estonia, gdzie w ostatnich wyborach parlamentarnych głos przez internet oddała ponad połowa głosujących. Czy w Polsce możliwe jest wprowadzenie e-wyborów?

Wyższe jednorazowe świadczenie od 1 stycznia 2026 r. - zasiłek pogrzebowy w wysokości 7 000 zł. Negatywna opinia Ministra Finansów z 21.03.2025 r. [25.03.2025 r. Rada Ministrów]

Rada Ministrów rozpatrzy dziś, tj. we wtorek, 25 marca 2025 r. projekt o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt zawiera m.in. propozycje regulacji, które mają na celu podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4 000 zł do 7 000 zł oraz objęcie tego świadczenia mechanizmem waloryzacji.

Sejm na żywo 25 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Dziś zaplanowano przesłuchanie Edyty Gołąb, zatrudnionej w Biurze Kadr, Szkolenia i Obsługi Prawnej Komendy Głównej Policji. O godz. 10 zacznie się część jawna posiedzenia, część niejawna rozpocznie się o godz. 13:30.

REKLAMA

Dla kogo stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Dla kogo stopień niepełnosprawności w 2025 r.? Jakie są stopnie niepełnosprawności? Kto może uzyskać orzeczenie o stopniu niepełnosprawności? Co należy zrobić, by uzyskać orzeczenie o stopniu niepełnosprawności?

Wyrok TK: Emeryci stracili w ZUS nie tylko na przeliczeniu emerytur. Przepadł 15% bonus do kapitału początkowego. Był nawet waloryzowany

Do redakcji stale przychodzą listy od osób, które są poszkodowane przez wcześniejsze emerytury w okresie około ostatnich 15 lat. Pomniejszono im kapitał emerytalny (jakby za karę za to, że byli na tej wcześniejszej emeryturze). Moment kary? Przejście na emeryturę powszechną (60 lat albo 65 lat). W artykule kolejny list. Czytelnik pisze m.in. o tym, że była też inna konsekwencja przejścia na emeryturę wcześniejszą. Emeryci wcześniejsi tracili około 15% rekompensaty (był to dodatek do kapitału początkowego). To rodzaj odszkodowania za to, że emeryt mógł przejść na emeryturę wcześniejszą, ale zrezygnował z tego uprawnienia i dalej pracował (często aż do wieku emerytalnego).

Górnik i programista (14 000 zł brutto, 585 ton węgla i wartość 700 000 zł) kontra (10 000 zł brutto i 1 mln zł)

Na portalu Linkedin zasięgi zdobył post Pawła Kurasia (pracownik naukowy Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza). Zestawił oparte o dane z GUS średnie wynagrodzenie górnika ze średnim wynagrodzeniem programisty. Dodatkowo pokazał, ile średnio wypracowuje górnik, a ile programista.

Deregulacja wystartowała! Brzoska ma już 111 propozycji: Jest nowa instytucja, tzw. milczące załatwienie sprawy

Jest już pierwszych 111 propozycji deregulacyjnych od Rafała Brzoski, w tym nowa instytucja. "Jeśli urząd nie odpowie na wniosek obywatela w terminie, sprawa zostanie rozstrzygnięta automatycznie na korzyść obywatela" - zapowiedział premier Donald Tusk. "Wskazaliśmy 300 przepisów mających największy wpływ na społeczeństwo, w których proponujemy: milczące załatwienie sprawy" - powiedział Brzoska.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 r. do ZUS wypłynęło 600 tys. wniosków o rentę wdowią

Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią, czyli łączenie wypłaty renty rodzinnej po zmarłym małżonku z własnym świadczeniem, na przykład emeryturą. Pierwsze świadczenia będą wypłacane od 1 lipca 2025 r. Maksymalna kwota może wynieść ponad 5,6 tys. zł brutto.

111 propozycji deregulacji przepisów. R. Brzoska: dziś przekazaliśmy rządowi i rusza licznik 100 dni; liczymy, że w maju pierwsze z nich trafią do Sejmu

Stronie rządowej przekazanych zostało pierwszych 111 propozycji deregulacyjnych - poinformował 24 marca 2025 r. przed spotkaniem przedstawicieli strony społecznej z premierem Donaldem Tuskiem prezes InPostu Rafał Brzoska, który kieruje zespołem mającym zgłaszać propozycje zmian w prawie. "Do rządu, włącznie z dzisiejszym pakietem, poszło ponad 110, dokładnie 111 (propozycji deregulacyjnych - PAP) i dzisiaj odpalamy na stronie internetowej licznik odliczający 100 dni od momentu przekazania tych pierwszych 111 propozycji już oficjalnie stronie rządowej" - powiedział Brzoska.

REKLAMA