REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicze Plany Kapitałowe w małych i średnich przedsiębiorstwach od 2020 r. (wywiad)

Robert Zapotoczny Prezes PFR Portal PPK sp. z o.o. - Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) w małych i średnich przedsiębiorstwach, wywiad.
Robert Zapotoczny Prezes PFR Portal PPK sp. z o.o. - Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) w małych i średnich przedsiębiorstwach, wywiad.

REKLAMA

REKLAMA

Zakończył się pierwszy etap wprowadzania Pracowniczych Planów Kapitałowych w największych firmach w Polsce. Od 1 stycznia 2020 r. kolejne podmioty, tym razem zatrudniające co najmniej 50 osób, zobligowane są do wprowadzenia PPK w swoich zakładach pracy. Na temat wdrożenia programu rozmawia Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.

1. W jaki sposób ustala się liczbę zatrudnionych?

REKLAMA

REKLAMA

Liczbę osób zatrudnionych, od której uzależniony jest termin wprowadzenia PPK ustala się poprzez zliczenie osób, które były zatrudnione u danego pracodawcy we wskazanym w ustawie dniu, tj. 31 grudnia 2018 r., 30 czerwca 2019 r., 31 grudnia 2019 r. Przy tym ważne jest, aby zliczyć wszystkie osoby zatrudnione w rozumieniu ustawy o PPK, czyli nie tylko pracowników, ale też zleceniobiorców, czy wynagradzanych członków rad nadzorczych, jeśli z tych tytułów podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym w Polsce.

To oznacza, że dla ustalenia, czy pracodawca powinien utworzyć PPK w tzw. II turze należy określić liczbę osób zatrudnionych przez niego na dzień 30 czerwca 2019 r. Jeżeli na ten dzień u pracodawcy było zatrudnionych co najmniej 50 osób zatrudnionych, już teraz powinien przygotowywać się do utworzenia PPK. Jeżeli zatrudniał mniej osób, kolejną datą, na którą powinien zweryfikować liczbę osób zatrudnionych będzie 31 grudnia 2019 r. W przypadku, gdy tego dnia zatrudniał co najmniej 20 osób zatrudnionych – PPK powinien utworzyć od 1 lipca 2020 roku. Przedsiębiorcy zatrudniający poniżej 20 pracowników wprowadzą PPK dopiero w 2021 roku.

Polecamy: Pracownicze Plany Kapitałowe. Praktyczny komentarz do ustawy

REKLAMA

2. Jakie terminy przewidziano na podpisanie umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK dla tej grupy pracodawców? Czym różnią się od siebie te dwie umowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawcy 50+ tworzący PPK w tzw. II turze powinni zawrzeć umowę o zarządzanie PPK najpóźniej do dnia 24 kwietnia 2020 r. i umowę o prowadzenie PPK najpóźniej do 11 maja 2020 r.

Obydwie umowy są niezbędne dla utworzenia i prowadzenia PPK u pracodawcy i zapewnienia pracownikom możliwości oszczędzania w tym programie. Umowa o zarządzanie PPK stanowi podstawę funkcjonowania PPK w danej firmie. Stronami takiej umowy są pracodawca i wybrana instytucja finansowa, która będzie zarządzała środkami gromadzonymi przez uczestników PPK.  Reguluje ona zasady funkcjonowania PPK u pracodawcy oraz prawa i obowiązki pracodawcy i instytucji finansowej.

Stronami umowy o prowadzenie PPK są natomiast osoba zatrudniona i instytucja finansowa, ta sama z którą pracodawca zawarł wcześniej umowę o zarządzanie PPK. Umowę tą zawiera pracodawca działając w imieniu i na rzecz pracownika, o ile ten wcześniej nie złożył deklaracji rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Umowa o prowadzenie PPK określa prawa i obowiązki instytucji finansowej i uczestnika PPK.

3. Aby pracodawcy zdążyli w wyznaczonych terminach podjąć wszystkie niezbędne czynności, powinni zaplanować je z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. Na przykładzie podmiotów zatrudniających co najmniej 250 pracowników, które wybrały już instytucje finansowe, można określić przybliżony czas trwania procedury wdrażania PPK w zakładzie pracy. Czy mógłby Pan podać okres niezbędny do wyboru instytucji, podpisania umowy o zarządzanie oraz umowy o prowadzenie PPK?

Trudno jest określić precyzyjnie, ile powinno trwać wdrażanie PPK w firmie. Z doświadczeń  pracodawców, którzy już utworzyliPPK wynika, że czas potrzebny na dokonanie formalności a także skuteczne poinformowanie pracowników może być bardzo różny. Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą wzorować się już na rozwiązaniach wcześniej wypracowanych przez największych pracodawców. Spółka PFR Portal PPK świadczy bezpłatne doradztwo w tym zakresie.

Kluczowe przy planowaniu wdrażania PPK w firmie, w tym ustalenia potrzebnego na to czasu  jest to, w jaki sposób pracodawca planuje dokonać wyboru instytucji finansowej, której zostanie powierzone zarządzanie PPK (np. ile czasu ma zamiar procedować na ten temat  przedstawicielami pracowników), oraz na jakie wsparcie ze strony instytucji finansowej może liczyć. Wydaje się, że jeśli wszyscy uczestnicy procesu będą zainteresowani sprawnym utworzeniem PPK wszystko powinno pójść sprawnie. Moim zdaniem jednak przygotowania do utworzenia PPK warto rozpocząć jak najwcześniej.

4. Czy mógłby Pan wskazać w kilku punktach podstawowe kroki, jakie pracodawca powinien podjąć, aby zgodnie z ustawą o PPK wdrożyć program w swojej firmie?

W pierwszej kolejności pracodawcy powinni zapoznać się z zasadami utworzenia i funkcjonowania PPK. Wszystkie informacje o PPK znajdują się na www.mojePPK.pl. Dostępne są bezpłatne szkolenia w całej Polsce, które prowadzą eksperci regionalni PPK. Harmonogram szkoleń jest dostępny również na portalu. Świadczymy usługi konsultacji indywidualnych a także organizujemy konferencje dla osób, które zajmują się wdrożeniem programu w przedsiębiorstwach. 

Następnym krokiem pracodawców powinno być wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za wdrożenie i obsługę PPK, przygotowanie się do informowania pracowników o PPK, terminowego dokonywania wpłat do PPK oraz prowadzenia i archiwizacji dokumentacji. Ważne jest też, aby w całym procesie tworzenia PPK zadbali o przekazanie pracownikom informacji o zasadach funkcjonowania PPK oraz przysługujących im prawach.


W następnej kolejności pracodawcy  powinni dokonać wyboru instytucji finansowej, która będzie zarządzała środkami gromadzonymi w PPK. Powinni to zrobić w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi lub  reprezentację osób zatrudnionych. Lista instytucji finansowych, które oferują zarządzanie środkami gromadzonymi w PPK publikowana jest na portalu PPK pod adresem www.mojePPK.pl.

Po wyborze instytucji finansowej kolejnym krokiem powinno być zawarcie z  tą instytucją umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK. A następnie powiększanie oszczędności pracowników. Pracodawca powinien naliczać wpłaty do PPK finansowane przez firmę i przez pracownika, a następnie przekazywać je do wybranej instytucji finansowej.

5. Przypuśćmy, że umowy są już podpisane i co dalej? Kiedy wpłyną pierwsze środki na indywidualne konta uczestników PPK?

Uczestnicy PPK otrzymają pierwsze wpłaty na ich indywidualne rachunki PPK w niedługim czasie po zawarciu umowy o prowadzenie PPK. Pierwsze wpłaty zostaną naliczone już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego im  po zawarciu umowy, a następnie przekazane na ich rachunki PPK w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały naliczone. To oznacza, że jeśli umowa o prowadzenie PPK zostanie zawarta np. 1 lutego, a wynagrodzenie zostanie wypłacone 10 lutego, pracodawca powinien najpóźniej do 15 marca przekazać instytucji finansowej wpłaty do PPK. Wtedy też wpłaty te pojawią się na rachunku PPK uczestnika.

6. Czy uczestnicy PPK mają wgląd do swojego konta i mogą monitorować przelewy?

Tak, uczestnicy PPK mogą na bieżąco monitorować wysokość środków na ich rachunkach PPK, jeśli tylko taką funkcjonalność zapewni im instytucja finansowa zarządzająca tymi środkami.

Zdecydowana większość instytucji zarządzających PPK zapewnia taką funkcjonalność.

7. Czy to prawda, że pracodawcy mogą skorzystać z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez PFR Portal PPK? Kto konkretnie może wziąć udział w takim szkoleniu? Co trzeba zrobić, aby się zapisać?

Tak, wsparcie edukacyjne pracodawców przez PFR Portal PPK jest całkowicie bezpłatne. W 2019 roku byliśmy zaangażowani jako prowadzący lub współprowadzący w ok. 1300 szkoleń i konferencji, w ramach których, przeszkolonych zostało blisko 40 000 osób. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracodawców oferujemy również szkolenia otwarte dedykowane pracownikom działów kadr, płac i działów administracyjnych. Szkolenia takie odbyły się w 88 miastach i wzięło w nich udział prawie 6000 uczestników z 2578 firm. Uzupełnieniem do tych szkoleń są prowadzone przez nas konsultacje z pracodawcami w zakresie planowania wdrożenia PPK, szkolenia i konsultacje dla zespołów projektowych, zajmujących się wdrożeniem PPK w danym zakładzie pracy oraz  szkolenia wewnętrzne dedykowane poszczególnym firmom. Spotykamy się również z pracownikami wyjaśniając szczegółowo zasady PPK. Naszym celem jest rzetelne dostarczanie wiedzy, aby pracownicy świadomie mogli podejmować decyzję o oszczędzaniu w tym programie. W 2020 roku będziemy kontynuować cykl szkoleń otwartych, tylko w pierwszym kwartale tego roku zaplanowaliśmy ponad 100 takich szkoleń w całej Polsce. Na wszystkie szkolenie można zarejestrować się za pośrednictwem strony www.mojePPK.pl, telefonicznie za pośrednictwem infolinii: 800 775 775 lub bezpośrednio kontaktując się z naszymi Ekspertami Regionalnymi.

Bardzo dziękuję za udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące wprowadzenia PPK w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Emilia Panufnik

redakcja portalu Infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Nadciśnienie i orzeczenie o stopniu niepełnosprawności. Czy to możliwe?

Czy z nadciśnieniem dostanę orzeczenie o stopniu niepełnosprawności? Na tak zadane pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkretnego przypadku i tego czy wskutek nadciśnienia doszło do naruszenia sprawności organizmu. Jakie są aktualne przepisy? Czy osoby z nadciśnieniem mogą uzyskać zasiłek pielęgnacyjny?

Przełom dla podatników w 2025: Prezydent podpisał dwie ustawy ograniczające zapędy skarbówki

Uprawnienia aparatu skarbowego systematycznie rosną. Prawie każdego dnia docierają do nas informacje o kolejnych zmianach prawnych rozszerzających możliwości fiskusa do poziomu jeszcze niedawno trudnego do wyobrażenia. W tym kontekście szczególnie pozytywnie wybrzmiewa podpisana przez Prezydenta nowelizacja Ordynacji podatkowej, która działa na korzyść osób i firm płacących podatki. W rzeczywistości mamy do czynienia z dwoma odrębnymi, krótkimi aktami prawnymi, przyjętymi tego samego dnia. Obydwie regulacje już weszły w życie i mogą skutecznie ograniczyć zapędy administracji skarbowej.

Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

REKLAMA

Prawnik na LinkedIn. Od czego zacząć?

Jak prawnik może zacząć budowanie wizerunku? Najczęściej pierwszą myślą jest założenie profilu w mediach społecznościowych – to powszechne narzędzia, w których stosunkowo łatwo, szybko i tanio można dotrzeć do potencjalnych klientów. Obecnie funkcjonuje wiele różnych portali i aplikacji, jednak tylko jedna przeznaczona jest wyłącznie do komunikacji biznesowej. Mowa oczywiście o LinkedIn.

Dlaczego warto wdrożyć w swojej firmie program motywacyjny (ESOP, opcje na akcje itp.) i jak to zrobić?

Korzyści z wprowadzenia programu motywacyjnego dla firmy (ESOP, opcje menedżerskie, warranty, akcje fantomowe). Etapy projektowania, wymogi sprawozdawcze (MSSF 2), rozwiązania dla spółek akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – wskazówki biura aktuarialnego.

Podatek od spadku. Nowe przepisy w 2026 roku?

Nowelizacja przepisów ma uporządkować sprawy dotyczące podatków od spadków. Dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy zmiany oznaczają przede wszystkim możliwość przywrócenia terminu do złożenia zgłoszenia. Co jeszcze ma się zmienić?

Barbórka pod znakiem zapytania. Czy górnicy dostaną w 2025 roku przysługujące im nagrody? Niektórych ominie dodatkowe wynagrodzenie. W tle kryzys i straty

Niektórych pracowników ominie coroczna nagroda. To ważne, bo ma nie tylko wymiar finansowy, ale i symboliczny. Dlaczego górnikom nie zostanie wypłacona zwyczajowa barbórka? Ta dodatkowa wypłata jest istotnym elementem wynagrodzenia przysługującego tej grupie zawodowej.

REKLAMA

Problemy osób niepełnosprawnych w podróży samolotem - RPO podejmuje działania

Z jakimi problemami spotykają się osoby niepełnosprawne w trakcie podróży samolotem? Okazuje się, że jest ich całkiem sporo. RPO wystąpił w tej sprawie do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Pełnomocnika Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami.

Co najmniej 7000 zł na rękę. Kto ma dostać takie wynagrodzenie? Uzasadnienie jest proste – to istotne dla bezpieczeństwa państwa

Państwo powinno zapobiegać odpływowi pracowników z kluczowych sektorów istotnych dla bezpieczeństwa obywateli. Trzeba podnieść ich wynagrodzenia i objąć je finansowaniem centralnym. Mowa o 7000 zł na rękę.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA