REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicze Plany Kapitałowe w małych i średnich przedsiębiorstwach od 2020 r. (wywiad)

Robert Zapotoczny Prezes PFR Portal PPK sp. z o.o. - Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) w małych i średnich przedsiębiorstwach, wywiad.
Robert Zapotoczny Prezes PFR Portal PPK sp. z o.o. - Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) w małych i średnich przedsiębiorstwach, wywiad.

REKLAMA

REKLAMA

Zakończył się pierwszy etap wprowadzania Pracowniczych Planów Kapitałowych w największych firmach w Polsce. Od 1 stycznia 2020 r. kolejne podmioty, tym razem zatrudniające co najmniej 50 osób, zobligowane są do wprowadzenia PPK w swoich zakładach pracy. Na temat wdrożenia programu rozmawia Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.

1. W jaki sposób ustala się liczbę zatrudnionych?

REKLAMA

REKLAMA

Liczbę osób zatrudnionych, od której uzależniony jest termin wprowadzenia PPK ustala się poprzez zliczenie osób, które były zatrudnione u danego pracodawcy we wskazanym w ustawie dniu, tj. 31 grudnia 2018 r., 30 czerwca 2019 r., 31 grudnia 2019 r. Przy tym ważne jest, aby zliczyć wszystkie osoby zatrudnione w rozumieniu ustawy o PPK, czyli nie tylko pracowników, ale też zleceniobiorców, czy wynagradzanych członków rad nadzorczych, jeśli z tych tytułów podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym w Polsce.

To oznacza, że dla ustalenia, czy pracodawca powinien utworzyć PPK w tzw. II turze należy określić liczbę osób zatrudnionych przez niego na dzień 30 czerwca 2019 r. Jeżeli na ten dzień u pracodawcy było zatrudnionych co najmniej 50 osób zatrudnionych, już teraz powinien przygotowywać się do utworzenia PPK. Jeżeli zatrudniał mniej osób, kolejną datą, na którą powinien zweryfikować liczbę osób zatrudnionych będzie 31 grudnia 2019 r. W przypadku, gdy tego dnia zatrudniał co najmniej 20 osób zatrudnionych – PPK powinien utworzyć od 1 lipca 2020 roku. Przedsiębiorcy zatrudniający poniżej 20 pracowników wprowadzą PPK dopiero w 2021 roku.

Polecamy: Pracownicze Plany Kapitałowe. Praktyczny komentarz do ustawy

REKLAMA

2. Jakie terminy przewidziano na podpisanie umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK dla tej grupy pracodawców? Czym różnią się od siebie te dwie umowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawcy 50+ tworzący PPK w tzw. II turze powinni zawrzeć umowę o zarządzanie PPK najpóźniej do dnia 24 kwietnia 2020 r. i umowę o prowadzenie PPK najpóźniej do 11 maja 2020 r.

Obydwie umowy są niezbędne dla utworzenia i prowadzenia PPK u pracodawcy i zapewnienia pracownikom możliwości oszczędzania w tym programie. Umowa o zarządzanie PPK stanowi podstawę funkcjonowania PPK w danej firmie. Stronami takiej umowy są pracodawca i wybrana instytucja finansowa, która będzie zarządzała środkami gromadzonymi przez uczestników PPK.  Reguluje ona zasady funkcjonowania PPK u pracodawcy oraz prawa i obowiązki pracodawcy i instytucji finansowej.

Stronami umowy o prowadzenie PPK są natomiast osoba zatrudniona i instytucja finansowa, ta sama z którą pracodawca zawarł wcześniej umowę o zarządzanie PPK. Umowę tą zawiera pracodawca działając w imieniu i na rzecz pracownika, o ile ten wcześniej nie złożył deklaracji rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Umowa o prowadzenie PPK określa prawa i obowiązki instytucji finansowej i uczestnika PPK.

3. Aby pracodawcy zdążyli w wyznaczonych terminach podjąć wszystkie niezbędne czynności, powinni zaplanować je z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. Na przykładzie podmiotów zatrudniających co najmniej 250 pracowników, które wybrały już instytucje finansowe, można określić przybliżony czas trwania procedury wdrażania PPK w zakładzie pracy. Czy mógłby Pan podać okres niezbędny do wyboru instytucji, podpisania umowy o zarządzanie oraz umowy o prowadzenie PPK?

Trudno jest określić precyzyjnie, ile powinno trwać wdrażanie PPK w firmie. Z doświadczeń  pracodawców, którzy już utworzyliPPK wynika, że czas potrzebny na dokonanie formalności a także skuteczne poinformowanie pracowników może być bardzo różny. Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą wzorować się już na rozwiązaniach wcześniej wypracowanych przez największych pracodawców. Spółka PFR Portal PPK świadczy bezpłatne doradztwo w tym zakresie.

Kluczowe przy planowaniu wdrażania PPK w firmie, w tym ustalenia potrzebnego na to czasu  jest to, w jaki sposób pracodawca planuje dokonać wyboru instytucji finansowej, której zostanie powierzone zarządzanie PPK (np. ile czasu ma zamiar procedować na ten temat  przedstawicielami pracowników), oraz na jakie wsparcie ze strony instytucji finansowej może liczyć. Wydaje się, że jeśli wszyscy uczestnicy procesu będą zainteresowani sprawnym utworzeniem PPK wszystko powinno pójść sprawnie. Moim zdaniem jednak przygotowania do utworzenia PPK warto rozpocząć jak najwcześniej.

4. Czy mógłby Pan wskazać w kilku punktach podstawowe kroki, jakie pracodawca powinien podjąć, aby zgodnie z ustawą o PPK wdrożyć program w swojej firmie?

W pierwszej kolejności pracodawcy powinni zapoznać się z zasadami utworzenia i funkcjonowania PPK. Wszystkie informacje o PPK znajdują się na www.mojePPK.pl. Dostępne są bezpłatne szkolenia w całej Polsce, które prowadzą eksperci regionalni PPK. Harmonogram szkoleń jest dostępny również na portalu. Świadczymy usługi konsultacji indywidualnych a także organizujemy konferencje dla osób, które zajmują się wdrożeniem programu w przedsiębiorstwach. 

Następnym krokiem pracodawców powinno być wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za wdrożenie i obsługę PPK, przygotowanie się do informowania pracowników o PPK, terminowego dokonywania wpłat do PPK oraz prowadzenia i archiwizacji dokumentacji. Ważne jest też, aby w całym procesie tworzenia PPK zadbali o przekazanie pracownikom informacji o zasadach funkcjonowania PPK oraz przysługujących im prawach.


W następnej kolejności pracodawcy  powinni dokonać wyboru instytucji finansowej, która będzie zarządzała środkami gromadzonymi w PPK. Powinni to zrobić w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi lub  reprezentację osób zatrudnionych. Lista instytucji finansowych, które oferują zarządzanie środkami gromadzonymi w PPK publikowana jest na portalu PPK pod adresem www.mojePPK.pl.

Po wyborze instytucji finansowej kolejnym krokiem powinno być zawarcie z  tą instytucją umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK. A następnie powiększanie oszczędności pracowników. Pracodawca powinien naliczać wpłaty do PPK finansowane przez firmę i przez pracownika, a następnie przekazywać je do wybranej instytucji finansowej.

5. Przypuśćmy, że umowy są już podpisane i co dalej? Kiedy wpłyną pierwsze środki na indywidualne konta uczestników PPK?

Uczestnicy PPK otrzymają pierwsze wpłaty na ich indywidualne rachunki PPK w niedługim czasie po zawarciu umowy o prowadzenie PPK. Pierwsze wpłaty zostaną naliczone już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego im  po zawarciu umowy, a następnie przekazane na ich rachunki PPK w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały naliczone. To oznacza, że jeśli umowa o prowadzenie PPK zostanie zawarta np. 1 lutego, a wynagrodzenie zostanie wypłacone 10 lutego, pracodawca powinien najpóźniej do 15 marca przekazać instytucji finansowej wpłaty do PPK. Wtedy też wpłaty te pojawią się na rachunku PPK uczestnika.

6. Czy uczestnicy PPK mają wgląd do swojego konta i mogą monitorować przelewy?

Tak, uczestnicy PPK mogą na bieżąco monitorować wysokość środków na ich rachunkach PPK, jeśli tylko taką funkcjonalność zapewni im instytucja finansowa zarządzająca tymi środkami.

Zdecydowana większość instytucji zarządzających PPK zapewnia taką funkcjonalność.

7. Czy to prawda, że pracodawcy mogą skorzystać z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez PFR Portal PPK? Kto konkretnie może wziąć udział w takim szkoleniu? Co trzeba zrobić, aby się zapisać?

Tak, wsparcie edukacyjne pracodawców przez PFR Portal PPK jest całkowicie bezpłatne. W 2019 roku byliśmy zaangażowani jako prowadzący lub współprowadzący w ok. 1300 szkoleń i konferencji, w ramach których, przeszkolonych zostało blisko 40 000 osób. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracodawców oferujemy również szkolenia otwarte dedykowane pracownikom działów kadr, płac i działów administracyjnych. Szkolenia takie odbyły się w 88 miastach i wzięło w nich udział prawie 6000 uczestników z 2578 firm. Uzupełnieniem do tych szkoleń są prowadzone przez nas konsultacje z pracodawcami w zakresie planowania wdrożenia PPK, szkolenia i konsultacje dla zespołów projektowych, zajmujących się wdrożeniem PPK w danym zakładzie pracy oraz  szkolenia wewnętrzne dedykowane poszczególnym firmom. Spotykamy się również z pracownikami wyjaśniając szczegółowo zasady PPK. Naszym celem jest rzetelne dostarczanie wiedzy, aby pracownicy świadomie mogli podejmować decyzję o oszczędzaniu w tym programie. W 2020 roku będziemy kontynuować cykl szkoleń otwartych, tylko w pierwszym kwartale tego roku zaplanowaliśmy ponad 100 takich szkoleń w całej Polsce. Na wszystkie szkolenie można zarejestrować się za pośrednictwem strony www.mojePPK.pl, telefonicznie za pośrednictwem infolinii: 800 775 775 lub bezpośrednio kontaktując się z naszymi Ekspertami Regionalnymi.

Bardzo dziękuję za udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące wprowadzenia PPK w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Emilia Panufnik

redakcja portalu Infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Osoby niepełnosprawne: Trzy pytania lekarza ortopedy: "Jak masz na imię", "Ile masz lat", Czy sam się ubierasz". Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to ) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). 7421 zł to według stawek z 2025 r. Więc w 2026 r. (po podwyżkach obu świadczeń) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia.

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA