REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać pozwolenie na budowę

Adam Kret
Aby uzyskać pozwolenie na budowę domu musimy dysponować jakimś prawem do nieruchomości.
Aby uzyskać pozwolenie na budowę domu musimy dysponować jakimś prawem do nieruchomości.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli planujemy budowę domu jednorodzinnego, obiektu handlowego, a nawet remont budynku wpisanego do rejestru zabytków, musimy uzyskać pozwolenie na budowę. Decyzję o pozwoleniu na budowę wydaje starosta na wniosek osoby, która posiada prawo do terenu.

Wymagane dokumenty/rzeczy:

  • projekt budowlany –wraz z wymaganymi opiniami itp.,
  • oświadczenie o prawie do nieruchomości,
  • dowód prawa dysponowania nieruchomością(księga wieczysta, umowa dzierżawy itp.),
  • ew. zgoda współwłaściciela/ właściciela,
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej,
  • decyzja o warunkach zabudowy (gdy brak jest lokalnego planu zagospodarowania)

Plan zagospodarowania i inne problemy z działką

W urzędzie gminy sprawdzimy czy istnieje plan zagospodarowania przestrzennego dotyczący m.in. naszej działki. Jeśli go nie ma będziemy musieli wystąpić o decyzję o warunkach zabudowy dla naszej nieruchomości.

REKLAMA

Można to zrobić dopiero po wyłączeniu działki z produkcji rolnej (odrolnieniu)- wszystkie niezabudowane działki w gminach bez planu zagospodarowania uznaje się za „rolne”.

Decyzja może być wydana o ile na sąsiednim gruncie jest podobna zabudowa do planowanej przez nas, działka ma zaś dostęp do drogi publicznej oraz jej uzbrojenie (nawet projektowane) jest wystarczające do zabudowy.

Dokumenty, oświadczenia i zgody

Aby uzyskać pozwolenie na budowę domu musimy dysponować jakimś prawem do nieruchomości, lub do korzystania z niej, musimy ten fakt również udowodnić i złożyć odpowiednie oświadczenie.

REKLAMA

Jeżeli jesteśmy właścicielem(lub użytkownikiem wieczystym) do wydania decyzji wystarczy załączenie aktualnego odpisu z księgi wieczystej nieruchomości. Jeżeli działka jej nie posiada, konieczne będzie sięgnięcie po inny dowód: tj. akt notarialny (sprzedaży, czy darowizny), dokument sądowy (wyrok, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli nie jesteśmy właścicielem, a jedynie korzystamy z nieruchomości (np. na podstawie umowy najmu, dzierżawy, czy użytkowania) do oświadczenia, oprócz dokumentów wskazujących właściciela gruntu musimy załączyć jego zgodę na zabudowanie nieruchomości, wyrażoną piśmie.

Jeżeli jesteśmy jedynie współwłaścicielami gruntu- wymagana będzie zgoda pozostałych współwłaścicieli. Jeżeli nie chcą wyrazić zgody, współwłaściciele łącznie co najmniej ½ nieruchomości mogą domagać się rozstrzygnięcia sprawy przez sąd. Orzeczenie sądu zastąpi wtedy zgodę współwłaścicieli.

Pracownia architektoniczna, inżynierowie, specjaliści, warunki i zgody

Kolejnym warunkiem do uzyskania pozwolenia na budowę jest uzyskanie i załączenie do wniosku projektu budowlanego na który składa się :

  • projekt zagospodarowania działki.
  • projekt architektoniczno-budowlany.

Zazwyczaj wymagane są też oświadczenia właściwych jednostek o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych i dróg lądowych.

Potrzebne też będą badania geologiczne dotyczące posadowienia obiektu budowlanego (nikt nie postawi domu nie wiedząc czy nie zapadnie się w gruncie).

Wniosek

Wniosek należy wypełnić na urzędowym formularzu, najczęściej dostępnym na stronach internetowych starostw. Należy w nim wskazać inwestora (osobę/ osoby finansujące budowę) oraz wskazać rodzaj inwestycji np. dom jednorodzinny, dwukondygnacyjny). Należy również wskazać adres miejsca budowy wraz z oznaczeniem nieruchomości : obręb ewidencyjny, numer działki ewidencyjnej.

Do wniosku o pozwolenie na budowę obowiązkowo należy dołączyć:

  • cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczenie potwierdzające wpis architekta na listę właściwej izby samorządu zawodowego,
  • oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
  • zaświadczenie potwierdzające wpis architekta na listę izby samorządu zawodowego oraz opinie, uzgodnienia, pozwolenia wymagane przepisami szczególnymi. (np. zezwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, jeśli prace mają być przeprowadzane na obszarze wpisanym do rejestru zabytków)

Wniosek kierujemy do starosty właściwego ze względu na położenie nieruchomości i składamy bezpośrednio w urzędzie starostwa, lub wysyłamy przesyłką poleconą.

Podania i załączniki do podań, czynności urzędowe, zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego nie podlegają opłacie skarbowej.

Pozwolenie na budowę

W decyzji o pozwoleniu na budowę starosta określa w zależności od tego, czy w danym przypadku jest to konieczne, m.in.:

  • szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych,
  • czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych,
  • terminy rozbiórki: istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania lub tymczasowych obiektów budowlanych,
  • szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie.

REKLAMA

Jeśli starosta nie wyda decyzji w sprawie pozwolenia na budowę w ciągu 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, organ wyższego stopnia wymierza temu organowi karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Kara ta stanowi dochód Skarbu Państwa.

Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem dwóch lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna, lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż dwa lata.

UWAGI OGÓLNE:

  • zazwyczaj uzyskaniem pozwolenia na budowę zajmuje się biuro projektowe,
  • nie wszystkie prace budowlane wymagają pozwolenia na budowę,
  • planowane są zmiany w prawie budowlanym, które zniosą obowiązek starania się o pozwolenie na budowę odnośnie domów mieszkalnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżka dla nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025. Decyzja ma zapaść 22 sierpnia. Spłaszczenie wynagrodzeń to duży problem

Podwyżka dla nauczycieli mianowanych w roku szkolnym 2024/2025. Decyzja ma zapaść 22 sierpnia 2024 roku. Spłaszczenie wynagrodzeń jest dużym problemem i w praktyce utrudnia funkcjonowanie systemu awansu zawodowego.

W 2025 r. kolejna waloryzacja progów dochodowych w świadczeniach z ZUS

Od 1 marca 2024 r. kryterium dochodowe uprawniające do otrzymania świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wynosi 2419,33 zł, w 2025 r. zostanie zwaloryzowane. Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż próg dochodowy dla tzw. świadczenia 500 plus nie zostanie w najbliższym czasie zniesiony. 

Renta wdowia: od kiedy i dla kogo 2024, czy będzie działała wstecz

W piątek, 26 lipca komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o wprowadzenie tzw. renty wdowiej.

Czy renta wdowia weszła już w życie?

Przepisy wprowadzające instytucję renty wdowiej nie weszły jeszcze w życie. Ustawa została uchwalona przez Sejm w piątek 26 lipca, jednak to nie koniec prac legislacyjnych. Nowelizacją zajmie się teraz Senat. Co już wiemy o rencie wdowiej? Jakie rozwiązania zaproponował rząd i kiedy miałyby wejść w życie?

REKLAMA

Zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025. W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie dotyczące informatorów

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Chodzi o informatory zawierające przykładowe zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025 r.

Emerytury stażowe w lipcu? OPZZ informuje co się dzieje z projektem

Na piątek, 26 lipca 2024 r. na godzinę 12:15 zaplanowane jest posiedzenie sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, która zajmie się kwestią emerytur stażowych. Jest to odpowiedź na wniosek OPZZ przypominający o projekcie ustawy OPZZ i Lewicy dotyczący emerytur stażowych.

2520 zł dodatku dopełniającego do renty socjalnej, ale nie dla wszystkich

Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rencie socjalnej. Zakłada on wypłatę dodatku dopełniającego osobom uprawnionym do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji. Od kiedy będzie przysługiwał nowy dodatek?

Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności. Co zadecydował Senat?

Senat obradował nad nowelizacją ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowe przepisy mają przedłużyć maksymalnie o 6 miesięcy ważność orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności, które wygasają 30 września 2024 r.

REKLAMA

Renta wdowia: Będą dalsze prace – projekt został skierowany do komisji sejmowej

W czwartek, 25 lipca 2024 r., podczas debaty w Sejmie wszystkie kluby zadeklarowały chęć dalszej pracy nad projektem w sprawie renty wdowiej. Regulacja została skierowana do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Jej posiedzenie zaplanowano na piątek, 26 lipca.

Lista organizacji mających prawo do otrzymania 1,5% podatku rolnego. Wnioski w wpis do końca roku

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że do 31 grudnia 2024 r. można składać wnioski o wpis na listę podmiotów uprawnionych do otrzymania 1,5 proc. podatku rolnego za bieżący rok.

REKLAMA