REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Odpowiedzialność prowokatora (art. 24)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prowokator odpowiada już za sam fakt prowokowania drugiej osoby do popełnienia przestępstwa.
Prowokator odpowiada już za sam fakt prowokowania drugiej osoby do popełnienia przestępstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiada jak za podżeganie, kto w celu skierowania przeciwko innej osobie postępowania karnego nakłania ją do popełnienia czynu zabronionego; w tym wypadku nie stosuje się art. 22 i 23.

Wskazany przepis wyróżnia odrębną instytucję karnoprawną w osobie prowokatora. Ustanawia on jego definicję, wskazując na to, że prowokatorem jest osoba, która namawia inną osobę do popełnienia czynu zabronionego wyłącznie w tym celu, aby przeciwko tej osobie skierować postępowanie karne. Prowokator zatem zawsze nakłania zatem do popełnienia określonego konkretnego przestępstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przysłowiowy Jan Kowalski namówi (lub będzie tylko namawiał) kolegę by kupił kradziony towar na bazarze tylko po to by zawiadomić policję o tym fakcie i spowodować wszczęcie wobec niego dochodzenia w sprawie paserstwa, to będzie to klasyczny przykład zachowania prowokatora i Jan Kowalski będzie odpowiadał za prowokowanie do popełnienia przestępstwa paserstwa (art. 291 § 1 Kodeksu karnego)

Należy podkreślić, iż występuje różnica w rozumieniu pojęcia prowokatora w świetle znaczenia nadanego mu przez prawo karne, a w świetle znaczenia jakie temu słowu nadaje język powszechny. Chodzi o to, że w rozumieniu języka powszechnego prowokatorem jest osoba zachowująca się wyzywająco, zaczepiająca kogoś. Dla prawa karnego taka osoba nie jest prowokatorem tak długo, dopóki nie udowodni się, iż celem głównym jego zachowania było skierowanie postępowania karnego przeciwko zaczepianej osobie.

Jeżeli dojdzie do sytuacji w której dwa mężczyźni na dyskotece zaczną sobie przed bójką ubliżać, to ten który pierwszy zaczął to robić lub pierwszy fizycznie spowodował spięcie np. celowo wylewając piwo rywalowi na ubranie, nie będzie w myśl prawa karnego uważany za prowokatora, chyba że robił to po to, aby spowodować odpowiedzialność karną tego rywala.

REKLAMA

Prowokator różni się od podżegacza tym, że celem podżegacza jest to aby dana osoba popełniła przestępstwo, a celem działania prowokatora jest to aby odpowiadała ona karnie za popełnienie (lub samo usiłowanie) przestępstwa do którego była namawiana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Kary i środki karne

Zgodnie z treścią analizowanego przepisu prowokator odpowiada jak za podżeganie, czyli de facto w granicach kary grożącej za dokonanie czynu, bo taka odpowiedzialność grozi podżegaczowi (art. 19 p. 1 Kodeksu karnego). Oznacza to zatem, że jeżeli X prowokował Y do popełnienia rozboju zagrożonego karą od 2 do 12 lat (art. 280 § 1 Kodeksu karnego) to i jemu grozi kara pozbawienia wolności od 2 do 12 lat za prowokowanie do popełnienia rozboju.

W myśl paragrafu drugiego analizowanego przepisu do prowokatora w ogóle nie stosuje się instytucji czynnego żalu (tj. art. 23 Kodeksu karnego)

Należy wskazać na to, że prowokator odpowiada już za sam fakt prowokowania drugiej osoby do popełnienia danego przestępstwa, niezależnie do faktu, czy osiągnie on cel, czyli niezależnie od tego czy przestępstwo to zostanie popełnione. W związku z tym prowokatora nie mogą dotyczyć przepisy przewidujące łagodniejszą odpowiedzialność podżegacza, jeżeli sprawca główny nie usiłował dokonać czynu w ogóle lub tylko go usiłował. (art. 22 Kodeksu karnego) bo odpowiadał on będzie zawsze.

Podkreślenia wymaga fakt, iż niekiedy przepisy szczególne prawa wyłączają odpowiedzialność za prowokację. Ma to miejsce np. w przypadku tzw. zakupu kontrolowanego (wprowadziła go ustawa z dnia 21 lipca 1995 r. o zmianie ustaw dotyczących Policji, Urzędu Ochrony Państwa (obecnie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego) i Straży Granicznej (Dz. U. Nr 104, poz. 515). Spowodowane jest to naturalnie koniecznością rozwijania metod walki z przestępczością i rozwijania skuteczności działań policyjnych.

Zobacz: Bezpłatne porady prawne

Podstawa prawna: Art. 24 Kodeksu karnego

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Luka w przepisach. Opiekun niepełnosprawnych traci 847 zł miesięcznie (4134 zł - 3287 zł). Zyskuje święty spokój

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

Wytyczne w MOPS, żeby dawać jak najmniej zasiłków. Fałsz czy prawda? Na przykładzie zasiłku celowego 200 zł i zasiłku stałego dla stopnia umiarkowanego [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

Spadek i zachowek a obowiązki rodzinne. Przepisy po zmianach

Niedopełnianie obowiązków rodzinnych może wpływać na późniejsze kwestie dotyczące dziedziczenia. Niekiedy jednak odsunięcie krewnych od spadku nie należy do najłatwiejszych. Trzeba pamiętać o szeregu wymogów. Jakich?

REKLAMA

Znalazłeś pracę, ale ją straciłeś? Nowe przepisy pozwalają bezrobotnym wrócić do zasiłku

1 czerwca 2025 roku weszła w życie nowa ustawa o rynku pracy, która wprowadza zmiany dotyczące powrotu do zasiłku dla bezrobotnych. Zgodnie z nowymi przepisami, osoba bezrobotna, która podjęła pracę lub rozpoczęła działalność gospodarczą, będzie mogła ponownie ubiegać się o zasiłek, jeśli spełni ustalone kryteria. Jakie? Oto szczegóły.

W 2026 roku pracownik z najniższym wynagrodzeniem dostanie ponad 14 tys. zł za rozwiązanie umowy. Skąd ta kwota?

Na co mogą liczyć najniżej wynagradzani pracownicy w przypadku niespodziewanej utraty pracy? Obowiązujące przepisy jasno regulują ich prawa i obowiązki pracodawców. Jednym z nich jest wypłata odprawy pieniężnej. Ale czy będzie należała się każdemu?

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co przysługuje [LISTA 2026]

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności nierzadko zastanawiają się nad tym, na jakiego rodzaju wsparcie mogą liczyć. Co daje orzeczenie? Jakie są przywileje w pracy? Czy w 2026 r. wzrosną kwoty dostępnych świadczeń i zasiłków? Co z kryteriami dochodowymi? Kto może dostać świadczenie wspierające z ZUS? Prezentujemy najważniejsze zasady w MOPS, PFRON i nie tylko.

Sąd unieważnił kredyt hipoteczny z WIBOR-em. W umowie zabrakło tych ważnych informacji. Co to oznacza dla innych kredytobiorców?

W dniu 23 października 2025 r. Sąd Okręgowy w Suwałkach, I Wydział Cywilny sygn. akt I C 600/23 unieważnił umowę kredytu hipotecznego opartego na stawce referencyjnej WIBOR, zawartą w 2021 r. z BNP Paribas Bank Polski S.A. To ważny sygnał dla rynku - sądy coraz uważniej przyglądają się przejrzystości umów kredytowych i temu, czy konsument ma realną szansę zrozumieć mechanizm oprocentowania.

REKLAMA

Urlop regeneracyjny dla wszystkich. Aż 3 miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Czy już niedługo każdy pracownik będzie mógł skorzystać aż z 3 miesięcy płatnego wolnego co 7 lat? Jedynym warunkiem, który trzeba by spełnić, byłoby odpowiednio długie świadczenie pracy na rzecz jednego pracodawcy. Problemy zdrowotne nie byłyby warunkiem udzielenia wolnego.

Choroba się przedłuża i kończy się zasiłek chorobowy? ZUS: bez obaw – jest jeszcze świadczenie rehabilitacyjne. Jak je uzyskać?

Świadczenie rehabilitacyjne może dostać osoba, która po wyczerpaniu zasiłku chorobowego nadal jest chora, a dalsze leczenie lub rehabilitacja dają jej szanse na odzyskanie zdolności do pracy. Świadczenie nie jest przyznawane z urzędu, tylko trzeba złożyć wniosek. O stanie zdrowia i konieczności przyznania świadczenia rehabilitacyjnego orzeka lekarz orzecznik ZUS - wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

REKLAMA