REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powierzenie przetwarzania danych osobowych, a udostępnienie danych osobowych – różnice

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie są różnice pomiędzy powierzeniem przetwarzania danych osobowych, a udostępnieniem danych osobowych?
Jakie są różnice pomiędzy powierzeniem przetwarzania danych osobowych, a udostępnieniem danych osobowych?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W biznesie, w kwestiach związanych z RODO często spotykamy się z sytuacją, w której kontrahenci mylą powierzenie przetwarzania danych osobowych z udostępnieniem danych osobowych. Przez ten zabieg niepotrzebnie wymagają zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, obok umowy głównej, w ramach której przekazywane są dane osobowe. Różnice pomiędzy tymi przepisami i wynikające z nich obowiązki dla przedsiębiorców wyjaśnia ekspert z zakresu ochrony danych osobowych, radca prawny Klaudia Nowak z Kancelarii Mirosławski, Galos, Mozes w Sosnowcu.

Powierzenie przetwarzania danych osobowych, a udostępnienie danych osobowych – przepisy prawa

Przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwane RODO, nie określają wprost czym jest powierzenie przetwarzania danych osobowych. Wymagają jednak zawarcia umowy, gdy do takiego powierzenia ma dojść.

REKLAMA

Administrator a podmiot przetwarzający - różnice

REKLAMA

Umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych reguluje relację między administratorem danych osobowych a podmiotem przetwarzającym. Zidentyfikowanie tej relacji wymaga sięgnięcia do definicji administratora i podmiotu przetwarzającego zawartych w RODO.

Administrator oznacza osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, który samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych.

Z kolei podmiot przetwarzający oznacza osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, który przetwarza dane osobowe w imieniu administratora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym jest powierzenie przetwarzania danych osobowych?

REKLAMA

Z powierzeniem przetwarzania danych osobowych mamy więc do czynienia, gdy administrator zleca wybranemu podmiotowi (podmiotowi przetwarzającemu) dokonanie określonych czynności przetwarzania, w imieniu i na rzecz administratora (np. zleca obsługę w zakresie płac firmie payrollowej i w ramach tej usługi przekazuje dane osobowe swoich pracowników celem dokonania im wypłat). Administrator mógłby samodzielnie wykonywać czynności w zakresie płac, jednak czasem bardziej efektywne jest powierzenie tych czynności podmiotowi, który specjalizuje się w tego rodzaju usługach. Wówczas taki podmiot przetwarza dane osobowe w imieniu administratora i działa na jego polecenie.

W przypadku powierzenia przetwarzania danych administrator nadal więc decyduje o celu i sposobie przetwarzania danych (kierując się podanym przykładem, administrator decyduje, iż powierza dane osobowe innemu podmiotowi celem wykonywania w jego imieniu usług kadrowo-płacowych i w sposób przez siebie określony) i ponosi odpowiedzialność za spełnienie wymogów określonych w RODO.  

Podmiotowi przetwarzającemu nie przysługuje natomiast dowolność w dokonywaniu operacji przetwarzania powierzonych danych osobowych, albowiem jest zobligowany powierzone dane przetwarzać zgodnie z interesem administratora i w ustalonych przez niego celach. Innymi słowy, podmiot przetwarzający nie może wykroczyć poza ustalone poprzez administratora cele i przetwarzać powierzone mu dane osobowe dla własnych celów (dla celów innych niż wykonywanie usług kadrowo – płacowych zgodnie z podanym przykładem). Dodać również trzeba, że w relacji administrator –  podmiot przetwarzający ten ostatni jest zobligowany pomagać administratorowi w realizacji obowiązków wynikających z RODO, a odnoszących się do:

  • odpowiadania na żądania osoby, której dane dotyczą, w zakresie wykonywania jej praw,
  • bezpieczeństwa przetwarzania,
  • zgłaszania naruszeń ochrony danych organowi nadzorczemu,
  • zawiadamiania osoby, której dane dotyczą, o naruszeniu ochrony danych osobowych,
  • oceny skutków dla ochrony danych oraz uprzednich konsultacji.

Podmiot przetwarzający zobligowany jest również do poddania się kontroli, która polega na udostępnieniu administratorowi wszelkich informacji niezbędnych do wykazania spełnienia obowiązków określonych w artykule 28 RODO (określającym warunki umożliwiające umocowanie przez administratora innego podmiotu do przetwarzania danych w jego imieniu) oraz na umożliwieniu administratorowi lub audytorowi upoważnionemu przez administratora przeprowadzanie audytów, w tym inspekcji u podmiotu przetwarzającego.

Udostępnienie danych osobowych

Z udostępnieniem danych osobowych mamy natomiast do czynienia, kiedy administrator przekazuje dane osobowe innemu podmiotowi, nie w celu przetwarzania tych danych w imieniu administratora, ale dla odrębnych celów realizowanych przez ten podmiot. Nie dochodzi wówczas do powierzenia przetwarzania danych osobowych, a do przekazania danych osobowych przez administratora innemu administratorowi, który wykorzysta te dane do swoich własnych celów.

Jako przykład można podać sytuację, gdy w umowie z kontrahentem np. na dostawę, podamy (udostępnimy) dane służbowe pracownika odpowiedzialnego za realizację umowy dostawy. Wówczas dochodzi do udostępnienia danych osobowych przez jednego administratora drugiemu, odrębnemu administratorami, który przetwarza te dane do swoich własnych celów, np. komunikacji w zakresie realizacji umowy. W związku z tym nie ma potrzeby podpisywać umowy powierzenia, bo do powierzenia danych osobowych nie dochodzi. Jednakże w każdym przypadku, na podmiocie odbierającym udostępnione dane spoczywa obowiązek spełnienia obowiązku informacyjnego, o którym mowa w art. 14 RODO, wobec osoby, której dane dotyczą, albowiem dane są pozyskiwane z innych źródeł niż od tej osoby.

Wnioski i rekomendacje dla kontrahentów

  1. Ustalenie właściwej relacji między stronami, czy to polegającej na powierzeniu, czy udostępnieniu danych osobowych, ma na celu ochronę przed zbyt pochopnym zawieraniem umów  powierzenia przetwarzania danych osobowych, czy też przed uzależnianiem współpracy od zawarcia takiej umowy.
  2. Podkreślić należy, że w przypadku zawarcia umowy o powierzenie przetwarzania danych osobowych podmiot, któremu w umowie została przypisana funkcja podmiotu przetwarzającego jest zobligowany partycypować  w realizacji zadań, które spoczywają na administratorze oraz poddawać się kontroli prowadzonej przez administratora.
  3. W  przypadku zatem faktycznego braku relacji polegającej na powierzeniu, dochodzi do niepotrzebnego obarczania podmiotów dodatkowymi obowiązkami i czynnościami.  

Kancelaria Radców Prawnych MGM Mirosławski, Galos, Mozes
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wotum zaufania dla rządu Tuska: Expose i głosowanie po zwycięstwie Nawrockiego

Dzisiaj premier Donald Tusk przedstawi w Sejmie expose i złoży formalny wniosek o wotum zaufania dla swojego rządu. Zapowiedział to dzień po II turze wyborów prezydenckich, wygranych przez kandydata PiS Karola Nawrockiego. Choć rządząca koalicja dysponuje większością, głosowanie stało się testem jedności i pretekstem do podkreślenia koalicyjnych napięć oraz ambicji liderów ugrupowań współtworzących rząd.

Za staż: dodatkowe 518 zł premii od 1 czerwca 2025 r., co miesiąc

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życia ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa reguluje szereg uprawnień dla osób bezrobotnych, pracodawców, urzędów pracy, osób z niepełnosprawnościami. W związku z wejściem przepisów w życie pojawiła się możliwość uzyskania aż 518 zł premii, od 1 czerwca 2025 r. co miesiąc za staż.

Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

REKLAMA

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. To szokujące kwoty pobrane od osób niepełnosprawnych. Jak to możliwe? System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZON 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

REKLAMA

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego od 1 stycznia 2026 r. do 7 tys. zł. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej. Co z waloryzacją? Kiedy koszt usług pogrzebowych rośnie?

30 maja 2025 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowela ta zakłada zwiększenie zasiłku pogrzebowego do kwoty 7 tys. zł. Nowa wysokość zasiłku pogrzebowego ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2026 r. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej.

REKLAMA