Zakaz reklamy notariuszy

REKLAMA
REKLAMA
Notariusz zgodnie z art. 1 § 1 ustawy o notariacie (Dz.U. 2008, nr 189, poz. 1158) powołany jest do dokonywania czynności, którym strony pragną nadać formę notarialną. Jako osoba zaufania publicznego notariusz korzysta z ochrony przyznanej funkcjonariuszom publicznym, wobec czego nie prowadzi on działalności gospodarczej i nie jest przedsiębiorcą. Wszelkie czynności dokonywane przez notariusza zgodnie z prawem są dokumentami urzędowymi, objętymi domniemaniem autentyczności. Sam notariusz zobowiązany jest do przestrzegania podstawowych zasad moralnych oraz zasad etyki zawodowej z zachowaniem przede wszystkim bezstronności, tajemnicy zawodowej oraz poszanowaniem zasad uczciwości. Notariusz powinien wystrzegać się jakichkolwiek form nieuczciwej konkurencji zawodowej na podstawie Kodeksu Etyki Zawodowej Notariuszy.
REKLAMA
Reklama zawodowa
Za reklamę notariusza należy rozumieć jego wypowiedź bądź bliskiej mu osoby zachęcającą do korzystania z czynności notarialnych lub taką wypowiedź, która zachęca do nabycia usług, jeżeli nawet sprawiają wrażenie neutralnej formy przekazu. Wypowiedzi notariusza w szczególności do środków masowego przekazu nie mogą w jakikolwiek sposób nawiązywać do prowadzonej przez niego kancelarii oraz działalności zawodowej. Niedopuszczalny jest wszelki sponsoring notariusza, który prowadziłby do kojarzenia sponsora z osobą notariusza. Prowadzenie reklamy zawodowej stanowi naruszenie podstawowych zasad etyki zawodowej oraz dobrych obyczajów i jako czyn nieuczciwej konkurencji stanowi podstawę do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przez innego notariusza lub Krajową Radę Notarialną. Za podstawę prawną można uznać art. 50 ustawy prawo o notariacie, który przewiduje odpowiedzialność dyscyplinarną notariusza za oczywistą i rażącą obrazę przepisów prawnych.
Zobacz też: Jakie profesje mogą korzystać z reklamy
Na mocy § 27 do działań nieuczciwej konkurencji zalicza się uprawianie reklamy osobistej przez notariusza w jakiejkolwiek postaci. Ponadto art. 16 § 1 pkt. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reklama sprzeczna z przepisami prawa i dobrymi obyczajami jest czynem nieuczciwej konkurencji.
Dozwolona forma reklamy
REKLAMA
Dozwoloną formą reklamowania kancelarii notarialnej jest zakładanie stron internetowych, które nie są zabronione przepisami prawa. Zgodnie z § 6 regulaminu wewnętrznego urzędowania kancelarii notarialnej Krajowa Rada Notarialna jest uprawniona do określenia formy i sposobu prowadzenia stron internetowych, które nie są formą zakazanej reklamy sprzecznej z zasadami wykonywanego zawodu. Sąd Najwyższy uznał, iż regionalna Izba Notarialna nie jest uprawniona do zakazywania zakładania indywidualnych stron internetowych oraz zamieszczania innych danych, niż podane na stronie internetowej Izby Notarialnej.
Regulamin wewnętrzny określa również sposoby umieszczania tablic informujących o nazwie kancelarii. Tablica powinna być wykonana w kolorze białym lub stalowym z literami w kolorze czarnym i umieszczona przy wejściu do budynku, w którym znajduje się lokal. Na podstawie § 3 regulaminy wraz z tablicą powinna zostać zamieszczona informacja o dniach i godzinach przyjęć interesantów. Dodatkowo można umieścić w pobliżu budynku tablicę informującą o tym, że w pobliżu znajduje się kancelaria notarialna. Ważne jest, aby każda tablica miała odpowiednie wymiary oraz aby nie zawierała imion i nazwiska notariusza oraz firmy spółki partnerskiej. Tablice notarialne nie mogą być traktowane jako forma reklamy, gdyż nie zawierają treści związanych z promowaniem usług i zachęcaniem do korzystania z nich. Przede wszystkim mają charakter informacyjny i wskazują jedynie na miejsce, w którym znajduje się kancelaria notarialna. Ze względu na specyficzny charakter zawodu notariusza i zakaz reklamy indywidualnej, o miejscach urzędowania notariuszy informują rady izb notarialnych.
Uchybienie zakazowi prowadzenie reklamy osobistej bądź kryptoreklamy, czyli reklamy ukrytej niesie za sobą konsekwencje w postaci odpowiedzialności dyscyplinarnej notariusza, w tym kary pieniężnej, upomnienia, nagany bądź pozbawienia prawa do prowadzenia kancelarii.
Zobacz też: Zakaz reklamy adwokatów
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA