REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niekonstytucyjne przepisy o stawkach dla obrońców z urzędu w sprawach karnych

Niekonstytucyjne przepisy o stawkach dla obrońców z urzędu w sprawach karnych
Niekonstytucyjne przepisy o stawkach dla obrońców z urzędu w sprawach karnych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy o wynagrodzeniu dla obrońców z urzędu w sprawach karnych - przez to, że wskazane w nich stawki są niższe od stawek w tych samych sprawach dla adwokatów ustanowionych obrońcami z wyboru - są niekonstytucyjne - orzekł we wtorek Trybunał Konstytucyjny.

TK: przepisy o stawkach dla obrońców z urzędu ws. karnych - niekonstytucyjne

"Różnicowanie wynagrodzenia, to jest obniżenie pełnomocnikom z urzędu o połowę wynagrodzenia w stosunku do wynagrodzenia pełnomocników z wyboru, nie ma konstytucyjnego uzasadniania" - podkreślił w uzasadnieniu wtorkowego wyroku sędzia TK Andrzej Zielonacki.

REKLAMA

REKLAMA

Jak dodał, "nie ulega wątpliwości, że w sprawach wymagających profesjonalnej wiedzy prawnej, prawidłowe wykonywanie obowiązków przez adwokata - niezależnie od tego, czy jest to pełnomocnik lub obrońca z wyboru, czy urzędu - wymaga niejednokrotnie dużego nakładu pracy". "Adwokat ustanowiony obrońcą z urzędu, a więc działający na podstawie polecenia państwa, zmuszony jest do pracy za wynagrodzenie na ogół niższe od tego, które otrzymałby jako pełnomocnik lub obrońca z wyboru" - zaznaczył sędzia Zielonacki.

TK orzekł we wtorkowym wyroku w sprawie dwóch przepisów rozporządzenia ministra sprawiedliwości z października 2016 r. w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata z urzędu; w przepisach tych m.in. określono, że takie wynagrodzenie dla adwokata w sprawie objętej śledztwem wynosi 300 zł, zaś w sprawie prowadzonej przed sądem rejonowym w postępowaniu zwyczajnym – 420 zł.

Skutki wyroku

"Bezpośrednim skutkiem niniejszego wyroku jest utrata mocy obowiązującej wskazanych przepisów" - powiedział sędzia Zielonacki.

REKLAMA

Jak dodał, w związku z tym od dnia opublikowania orzeczenia w Dzienniku Ustaw, zamiast przepisów uznanych za niekonstytucyjne, podstawę zasądzania wynagrodzenia obrońcy z urzędu w sprawie objętej śledztwem oraz za obronę przed sądem rejonowym w postępowaniu zwyczajnym stanowić będą przepisy rozporządzenia z 2015 r. dotyczące wynagrodzenia adwokata w przypadku ustanowienia przez stronę obrońcy z wyboru. W rozporządzeniu dot. stawek obrońców z wyboru określono je - jako minimalne - (w analogicznych przypadkach) na 600 zł i 840 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Trybunał informuje także, że postanowił, w formie postanowienia sygnalizacyjnego, zwrócić ministrowi sprawiedliwości uwagę na obowiązek usunięcia uchybień w rozporządzeniu z 2016 r. ws. ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata z urzędu oraz w analogicznym rozporządzeniu z 2016 r. ws. ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy udzielonej przez radcę prawnego z urzędu polegających na nieuzasadnionym zróżnicowaniu zasad wynagradzania pełnomocników lub obrońców ustanowionych z urzędu względem pełnomocników lub obrońców ustanowionych z wyboru" - poinformował sędzia Zielonacki.

TK sprecyzował, że chodzi o to, aby zasygnalizować MS "konieczność podwyższenia stawek dla pełnomocników lub obrońców ustanowionych z urzędu do stawek przewidzianych dla pełnomocników lub obrońców ustanowionych z wyboru".

Sędzia Zielonacki podkreślił bowiem w uzasadnieniu, że z analizy obecnych przepisów nie można "wyprowadzić podstawy dla ministra sprawiedliwości do zróżnicowania wynagrodzenia adwokatów w reżimie rozporządzenia z 2016 r. dotyczącego obrońców z urzędu w porównaniu z rozporządzeniem z 2015 r. dotyczącym obrońców z wyboru".

Tymczasem - jak przypomniał sędzia Zielonacki - adwokat działający jako obrońca z urzędu nie może uchylić się od wykonania zleconych mu obowiązków jako - w przeciwieństwie do adwokata działającego jako pełnomocnik lub obrońca z wyboru, który może odmówić podjęcia się reprezentacji prawnej potencjalnego klienta. Dodał, że obrońcy z urzędu - w przeciwieństwie do pełnomocników lub obrońców z wyboru - nie mogą też otrzymać wynagrodzenia "z góry", co oznacza, że "do zakończenia postępowania w danej instancji de facto świadczą pomoc prawną za darmo".

Skargę konstytucyjną w tej sprawie złożył jeden z adwokatów. TK orzekł w składzie trzech sędziów. Poza sędzią Zielonackim w składzie byli, jako przewodniczący, sędzia Jarosław Wyrembak oraz sędzia Zbigniew Jędrzejewski.

Sędzia Wyrembak zgłosił zdanie odrębne do wyroku wskazując, że za niekonstytucyjne jego zdaniem powinno zostać uznane całe rozporządzenie z 2016 r., zaś kwestie opłat należnych adwokatom za obowiązki wykonywane z urzędu określać powinna ustawa.

Jak przypomniano w uzasadnieniu wtorkowego orzeczenia już w kwietniu 2020 r. TK orzekł, że obniżenie o połowę wynagrodzenia adwokata będącego pełnomocnikiem z urzędu w porównaniu do wynagrodzenia, które otrzymałby, gdyby w tej samej sprawie był pełnomocnikiem z wyboru, jest niezgodne z konstytucją. Wówczas Trybunał rozstrzygał jednak w sprawie poprzedniego rozporządzenia szefa MS w sprawie kosztów pomocy prawnej z urzędu, które obowiązywało do listopada 2016 r. (PAP)

autor: Marcin Jabłoński
mja/ itm/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od czerwca wakacyjna korekta rozkładu jazdy pociągów. Warszawa Zachodnia już ze wszystkimi peronami

Ministerstwo Infrastruktury informuje, że od czerwca będzie więcej połączeń w wakacyjnym rozkładzie jazdy, zgodnie z tzw. wakacyjną korektą rozkładu jazdy pociągów. Od 9 czerwca 2024 r. podróżni na stacji Warszawa Zachodnia wsiądą do pociągów z trzech nowych peronów. Co dokładnie się zmieni?

ZUS zwraca nadpłatę składki zdrowotnej. Zbliża się termin złożenia wniosku

ZUS zwróci nadpłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne. Żeby otrzymać zwrot nadpłaty, przedsiębiorcy muszą złożyć wniosek o jej zwrot.

Kiedy jest Dzień Dziecka w 2024 r.

Kiedy obchodzimy Dzień Dziecka? Jak ten dzień wypada w 2024 r.?

ZNP ostrzega nauczycieli: Stracicie 20% na wcześniejszych emeryturach. I kolejne 20% z świadczenia kompensacyjnego

Emerytura może być niższa o 20 proc. od świadczenia kompensacyjnego. Przejście na wcześniejszą emeryturę pomniejsza stan konta emerytalnego, dlatego emerytura naliczona w wieku powszechnym może być niższa o kolejne 20 proc. 

REKLAMA

ZNP ostrzega: Nauczyciele stracicie 20% na wcześniejszych emeryturach. Dostaniecie też 20% mniej niż z świadczenia kompensacyjnego

20% straty wobec emerytury powszechnej (od 60 roku życia) wynika z pomniejszenia stanu konta emerytalnego. 20% mniej niż z świadczenia kompensacyjnego, to efekt obliczenia: stan konta/średnia trwania życia.

Bon energetyczny 2024: ile wynosi, wniosek, od kiedy, dla kogo

Jesienią lub zimą 2024 roku niektóre osoby dostaną (o ile złożą wniosek i spełnią kryterium dochodowe) jednorazowy bon energetyczny. Będzie to rekompensata za częściowe odmrożenie cen prądu po 1 lipca 2024 r. Bon energetyczny jest przewidziany w ustawie z 23 maja 2024 r. ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego. Ile wynosi i kto może go otrzymać?

Tarcza Wschód - szczegóły dotyczące programu za 10 mld zł. Pierwsze instalacje mają powstać w 2025 roku, zakończenie projektu przewidziano na rok 2028

"Tarcza Wschód" ma kosztować 10 mld zł za same materiały. Jeżeli chodzi o szczegóły, MON wyjaśnia, że ma to być systemy wykrywania i ostrzegania, składy materiału, który w razie potrzeby posłuży do budowy zapór, umocnienia i pozostawienie gęsto porośniętych, podmokłych terenów zmniejszających mobilność wroga. Pierwsze instalacje "Tarczy Wschód" mają powstać w 2025 roku, zakończenie projektu przewidziano na rok 2028.

2500 zł dla osoby samotnej oraz 1700 zł na osobę w rodzinie. Bon energetyczny 2024 a kryterium dochodowe

Uchwalona 23 maja 2024 r. ustawa o bonie energetycznym (…) przewiduje częściowe odmrożenie cen prądu od 1 lipca 2024 r. co ma być zrekompensowane najuboższym wypłatą jednorazowego bonu energetycznego. Jakie kryterium dochodowe trzeba spełnić, by otrzymać bon energetyczny?

REKLAMA

Jak złożyć wniosek przez ePUAP (Internet) o bon energetyczny? Aktywny wzór wniosku najwcześniej za miesiąc. Możesz otrzymać od 300 zł do 1200 zł

Wniosek o bon energetyczny (czekamy na niego - ustawę musi podpisać prezydent, a strona rządowa opublikować wzór w rozporządzeniu) bedzie można wysłać przez ePUAP do gminy emailem jako załącznik. Trzeba złożyć dwa podpisy korzystając z profilu zaufanego - na emailu i na załączniku. 

9 czerwca 2024 r. to data wyborów do Parlamentu UE. Najważniejsze informacje, wynagrodzenie, kandydaci

 9 czerwca 2024 r. między godziną 7:00 a 21:00 odbędzie się głosowanie w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Na kogo będzie można oddać głos? Ile wynosi dieta poselska? 

REKLAMA