REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakacyjne zakazy ruchu w Polsce i w Europie 2024 - zmiany już od 21 czerwca. Sprawdź, gdzie nie wjedziesz! Jakie kary za złamanie zakazu?

Wakacyjne zakazy ruchu w Polsce i w Europie 2024 - zmiany już od 21 czerwca. Sprawdź, gdzie nie wjedziesz! Jakie kary za złamanie zakazu?
Wakacyjne zakazy ruchu w Polsce i w Europie 2024 - zmiany już od 21 czerwca. Sprawdź, gdzie nie wjedziesz! Jakie kary za złamanie zakazu?
hpgruesen
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Okres wakacyjny stanowi spore wyzwanie dla przewoźników. Poza brakami kadrowymi spowodowanymi urlopami firmy transportowe muszą wnikliwie planować trasy przejazdu ciężarówek, aby terminowo wykonywać załadunki i dostawy towarów pomimo wakacyjnych zakazów ruchu. Kluczowe w tym okresie jest także znalezienie komfortowych i bezpiecznych miejsc postoju ciężarówki zarówno w Polsce, jak i na głównych europejskich szlakach komunikacyjnych. 

Wakacyjne zakazy ruchu w Polsce

Wakacyjne zakazy ruchu dla samochodów ciężarowych w Polsce mają za zadanie ograniczyć przemieszczanie się pojazdów ciężarowych nie tylko podczas świąt, lecz także m.in. w piątki oraz w weekendy, czyli w okresach zwiększonego, wakacyjnego ruchu samochodów osobowych. Szczegółowe informacje dotyczące letnich zakazów dla ciężarówek zawarte są w rozporządzeniu Ministra Transportu z 31 lipca 2007 r.[1] Wspomniane ograniczenia dotyczą w Polsce pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton i poza świętem Wniebowzięcia WNP obchodzonym 15 sierpnia zakaz ruchu dla ciężarówek obowiązuje od 21 czerwca do 28 sierpnia 2024 r. w następujących dniach i godzinach:
- w piątki od godz. 18.00 do 22.00,
- w soboty od godz. 8.00 do 14.00,
- w niedziele w godzinach od 8.00 do 22.00.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Za niedostosowanie się do przepisów ograniczenia ruchu drogowego przewoźnicy mogą otrzymać karę finansową w wysokości 2000 zł. Z kolei zarządcy transportu mogą dostać mandat w kwocie 1000 zł. 

Kogo nie obejmują ograniczenia? 

Spod wakacyjnego zakazu ruchu w Polsce wyjęte są m.in. ciężarówki przewożące towary szybko psujące się i artykuły spożywcze, leki, żywe zwierzęta, a także niektóre pojazdy przewożące towary ADR oraz ciężarówki wykorzystywane w transporcie kombinowanym. Jednak znaczna część pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 12 ton zmuszona jest pozostać w bazach transportowych lub na parkingach w czasie obowiązywania ograniczeń. 

Szczególnie w tym okresie przydatna okazuje się telematyka, która pozwala na bieżąco monitorować sytuację drogową, czas pracy kierowców oraz parametry pojazdu. Stały dostęp do tych informacji pozwala skutecznie planować przejazdy i postoje każdej ciężarówki wchodzącej w skład floty transportowej przewoźnika.

„Kluczowe dla przewoźników będzie szczegółowe zaplanowanie harmonogramu wyjazdów i przyjazdów z wyprzedzeniem i ciągły monitoring, gdzie występują ograniczenia w ruchu drogowym na europejskich drogach. Warto tutaj sprawdzić sobie również opcjonalne trasy dojazdu do punktów docelowych, które mogą być dostępne w tym czasie” - zaznacza Tomasz Góralewicz, National Sales Manager, Grupa Eurowag.

REKLAMA

Miejsca postojowe w okresie letnim

Według raportu PITD o zarobkach kierowców zawodowych w Polsce 2023[2], aż 17 proc. badanych na pytanie: „Czego nie lubisz w swojej pracy?” odpowiedziało, że niewystarczającej liczby miejsc parkingowych. Z kolei 16 proc. kierowców narzeka na warunki sanitarne. Choć brak infrastruktury i dobrego wyposażenia w miejscach załadunku czy rozładunku już od dawna jest bolączką sektora TSL, to coraz częściej pojawiają się inicjatywy społeczne, mające na uwadze ochronę kierowców, które dążą do poprawy sanitariatów i stworzenia dla nich miejsc do odpoczynku. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem takiego działania jest fundacja TruckersLife, która działa od 2013 roku w zakresie poprawy zdrowia, bezpieczeństwa i warunków kierowców zawodowych. Bardzo ważna jest również działalność firm związana z transportem, które chcą inwestować w nowe koncepty, zwiększające bezpieczeństwo kierowców i komfort jazdy, jak np. Eurowag Prime - sieć stacji paliw zlokalizowanych w najbardziej strategicznych i wyeksponowanych lokalizacjach w Europie, które mogą wystąpić z parkingami dla samochodów ciężarowych.

„W całej Europie znajduje się już ponad 70 placówek EW Prime, a ich liczba stale rośnie. W Polsce stacje i parkingi premium znajdują się przy wszystkich głównych drogach, takich jak m.in. autostrady A1, A2, czy A4. Lokalizację najbliższej stacji benzynowej oznaczonej niebieskim logo z czarną koroną można łatwo sprawdzić za pomocą aplikacji mobilnej Eurowag dostępnej w sklepach Google Play oraz App Store. Zależało nam na tym, żeby zrealizować koncept, który będzie dostarczał kierowcom i klientom wyższy standard usług, lepsze ceny i dodatkowe udogodnienia, które są w trasie szczególnie istotne. W planach mamy oczywiście stopniowe powiększanie sieci” – wyjaśnia Tomasz Góralewicz, National Sales Manager, Grupa Eurowag.

Letnie zakazy ruchu w Europie - wybrane kierunki

Niemcy

Wakacyjne zakazy ruchu obowiązują również w wielu europejskich krajach. W Niemczech stały zakaz ruchu dla ciężarówek o DMC powyżej 7,5 tony obowiązujący w każdą niedzielę w godzinach od północy do 22.00 zostaje rozszerzony w lipcu i sierpniu o każdą sobotę w godzinach od 7.00 do 22.00 na niektórych odcinkach dróg. Ograniczenie ruchu ciężarówek na niemieckich drogach nie obowiązuje w pewnym zakresie pojazdów używanych w transporcie kombinowanym, a także m.in. aut przewożących świeże produkty mleczarskie, mięsne, rybne, owoce i warzywa oraz pojazdów jadących na miejsce załadunku tego typu produktów „na pusto”.[3]
Jeżeli chodzi o kary za nieprzestrzeganie niemieckich przepisów to kierowca może dostać mandat w kwocie 120 euro (około 500 zł). Z kolei kwota kary dla przewoźnika zależna jest od kilku czynników, m.in. od liczby przejechanych kilometrów i ustalana jest na podstawie niemieckich wzorów naliczania kar – mówi Jakub Ordon, ekspert regionalny, Inelo z Grupy Eurowag. 

Francja

We Francji w okresie wakacyjnym zakaz dotyczy większości sobót w godz. od godz. 7.00 do 19.00 oraz we wszystkie niedziele od północy do 22.00 a także od 22.00 w przeddzień święta do 22.00 w dniu świątecznym. W tym czasie przypadają dwa święta, podczas których obowiązuje zakaz ruchu dla pojazdów o DMC powyżej 7,5 tony. Pierwszym z nich jest święto narodowe 14 lipca, a drugim Wniebowzięcie NMP obchodzone 15 sierpnia. Wspomniane zakazy ruchu nie obejmują m.in. pojazdów przewożących żywe zwierzęta i szybko psującą się żywność, taką jak jaja, skorupiaki, ryby, mięso i inne produkty spożywcze wymagające stałej i schłodzonej temperatury przewozu.[4]
Firmy transportowe, które zignorują obowiązujące przepisy o zakazie ruchu mogą otrzymać karę finansową w wysokości od 750 euro do nawet 4000 euro, czyli od około 3200 zł do nawet 17 000 zł.[5](aktualizacja - 17.06.2024). 

Czechy 

W Czechach wakacyjne zakazy ruchu dla ciężarówek o DMC powyżej 7,5 tony obowiązują od 1 lipca do 31 sierpnia. W tym okresie niedzielne ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych w godzinach od 13.00 do 22.00 jest rozszerzone o każdą sobotę w godzinach od 7.00 do 13.00 oraz o każdy piątek od godz. 17.00 do 21.00. Ponadto na czeskich autostradach, drogach ekspresowych i trasach pierwszej klasy zakaz ruchu ciężarówek obowiązuje w dni świąteczne 5 i 6 lipca. Ograniczenia nie dotyczą, m.in. pojazdów używanych w transporcie kombinowanym na odcinku od nadawcy do najbliższego miejsca rozładunku, a także ciężarówek przewożących żywe zwierzęta i towary łatwo psujące się, pod warunkiem, że produkty wrażliwe zajmują co najmniej połowę przestrzeni ładunkowej[6]. Warto pamiętać, że kierowcy w tym kraju, którzy nie dostosują się do wspomnianych zakazów mogą zostać ukarani mandatem o równowartości około 500 zł. 

Słowacja

Na Słowacji obowiązują w lipcu i w sierpniu letnie zakazy ruchu dla ciężarówek w soboty. W tych dniach pojazdy ciężarowe nie mogą poruszać się po drogach w godzinach od 7.00 do 19.00. Zakaz dotyczy również wszystkich niedziel i świąt od północy do 22.00.  Dni świąteczne w Słowacji wypadają na 5 lipca (św. Cyryla i Metodego) i 29 sierpnia (rocznica Słowackiego Powstania Narodowego). Spod zakazów ruchu wyjęte są, m.in. pojazdy przewożące żywe zwierzęta i towary niebezpieczne.[7] Pozostałe ciężarówki zobowiązane są do postoju na parkingach. 

Austria 

W Austrii wakacyjny zakaz ruchu obowiązuje od 6 lipca do 31 sierpnia na autostradzie A13 prowadzącej przez Przełęcz Brenner we wszystkie soboty w godzinach od godz. 7.00 do 15.00 i łączy się ze stałym zakazem weekendowym obowiązującym w soboty od 15.00 do północy oraz w niedziele i święta od północy do godz. 22.00.[8]

Włochy

We Włoszech podczas okresu wakacyjnego, czyli w lipcu i w sierpniu stały zakaz ruchu ciężarówek o DMC powyżej 7,5 tony obowiązujący w niedziele w godzinach od 7.00 do 22.00 jest rozszerzony o soboty. W tych dniach ograniczenia poruszania się ciężarówek po drogach obowiązują od godz. 8.00 do 16.00. Warto pamiętać także o zakazie ruchu 15 sierpnia, który będzie obowiązywać od godz. 7.00 do 22.00. Zakazy ruchu nie obejmują, m.in. ciężarówek przewożących świeżą żywność i żywe zwierzęta. Ponadto w przypadku wjeżdżających do Włoch z zagranicy czas rozpoczęcia obowiązywania zakazu przesunięty jest o cztery godziny.[9]

*****

[1] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210000783/O/D20210783.pdf

[2] Raport, Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023. Bezpieczeństwo i stan infrastruktury parkingowej

[3] Trafficban.com, Zakazy ruchu ciężarówek w Europie, Niemcy 

[4] Trafficban.com, Zakazy ruchu ciężarówek w Europie, Francja  

[5] Wise.com.pl, Przelicznik walut

[6] Trafficban.com, Zakazy ruchu ciężarówek w Europie, Czechy 

[7] Trafficban.com, Zakazy ruchu ciężarówek w Europie, Słowacja 

[8] Trafficban.com, Zakazy ruchu ciężarówek w Europie, Austria  

[9] Trafficban.com, Zakazy ruchu ciężarówek w Europie, Włochy 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA