REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakacyjne zakazy ruchu w Polsce i w Europie 2024 - zmiany już od 21 czerwca. Sprawdź, gdzie nie wjedziesz! Jakie kary za złamanie zakazu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wakacyjne zakazy ruchu w Polsce i w Europie 2024 - zmiany już od 21 czerwca. Sprawdź, gdzie nie wjedziesz! Jakie kary za złamanie zakazu?
Wakacyjne zakazy ruchu w Polsce i w Europie 2024 - zmiany już od 21 czerwca. Sprawdź, gdzie nie wjedziesz! Jakie kary za złamanie zakazu?
hpgruesen
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Okres wakacyjny stanowi spore wyzwanie dla przewoźników. Poza brakami kadrowymi spowodowanymi urlopami firmy transportowe muszą wnikliwie planować trasy przejazdu ciężarówek, aby terminowo wykonywać załadunki i dostawy towarów pomimo wakacyjnych zakazów ruchu. Kluczowe w tym okresie jest także znalezienie komfortowych i bezpiecznych miejsc postoju ciężarówki zarówno w Polsce, jak i na głównych europejskich szlakach komunikacyjnych. 

Wakacyjne zakazy ruchu w Polsce

Wakacyjne zakazy ruchu dla samochodów ciężarowych w Polsce mają za zadanie ograniczyć przemieszczanie się pojazdów ciężarowych nie tylko podczas świąt, lecz także m.in. w piątki oraz w weekendy, czyli w okresach zwiększonego, wakacyjnego ruchu samochodów osobowych. Szczegółowe informacje dotyczące letnich zakazów dla ciężarówek zawarte są w rozporządzeniu Ministra Transportu z 31 lipca 2007 r.[1] Wspomniane ograniczenia dotyczą w Polsce pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton i poza świętem Wniebowzięcia WNP obchodzonym 15 sierpnia zakaz ruchu dla ciężarówek obowiązuje od 21 czerwca do 28 sierpnia 2024 r. w następujących dniach i godzinach:
- w piątki od godz. 18.00 do 22.00,
- w soboty od godz. 8.00 do 14.00,
- w niedziele w godzinach od 8.00 do 22.00.

REKLAMA

Ważne

Za niedostosowanie się do przepisów ograniczenia ruchu drogowego przewoźnicy mogą otrzymać karę finansową w wysokości 2000 zł. Z kolei zarządcy transportu mogą dostać mandat w kwocie 1000 zł. 

Kogo nie obejmują ograniczenia? 

REKLAMA

Spod wakacyjnego zakazu ruchu w Polsce wyjęte są m.in. ciężarówki przewożące towary szybko psujące się i artykuły spożywcze, leki, żywe zwierzęta, a także niektóre pojazdy przewożące towary ADR oraz ciężarówki wykorzystywane w transporcie kombinowanym. Jednak znaczna część pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 12 ton zmuszona jest pozostać w bazach transportowych lub na parkingach w czasie obowiązywania ograniczeń. 

Szczególnie w tym okresie przydatna okazuje się telematyka, która pozwala na bieżąco monitorować sytuację drogową, czas pracy kierowców oraz parametry pojazdu. Stały dostęp do tych informacji pozwala skutecznie planować przejazdy i postoje każdej ciężarówki wchodzącej w skład floty transportowej przewoźnika.

„Kluczowe dla przewoźników będzie szczegółowe zaplanowanie harmonogramu wyjazdów i przyjazdów z wyprzedzeniem i ciągły monitoring, gdzie występują ograniczenia w ruchu drogowym na europejskich drogach. Warto tutaj sprawdzić sobie również opcjonalne trasy dojazdu do punktów docelowych, które mogą być dostępne w tym czasie” - zaznacza Tomasz Góralewicz, National Sales Manager, Grupa Eurowag.

Miejsca postojowe w okresie letnim

REKLAMA

Według raportu PITD o zarobkach kierowców zawodowych w Polsce 2023[2], aż 17 proc. badanych na pytanie: „Czego nie lubisz w swojej pracy?” odpowiedziało, że niewystarczającej liczby miejsc parkingowych. Z kolei 16 proc. kierowców narzeka na warunki sanitarne. Choć brak infrastruktury i dobrego wyposażenia w miejscach załadunku czy rozładunku już od dawna jest bolączką sektora TSL, to coraz częściej pojawiają się inicjatywy społeczne, mające na uwadze ochronę kierowców, które dążą do poprawy sanitariatów i stworzenia dla nich miejsc do odpoczynku. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem takiego działania jest fundacja TruckersLife, która działa od 2013 roku w zakresie poprawy zdrowia, bezpieczeństwa i warunków kierowców zawodowych. Bardzo ważna jest również działalność firm związana z transportem, które chcą inwestować w nowe koncepty, zwiększające bezpieczeństwo kierowców i komfort jazdy, jak np. Eurowag Prime - sieć stacji paliw zlokalizowanych w najbardziej strategicznych i wyeksponowanych lokalizacjach w Europie, które mogą wystąpić z parkingami dla samochodów ciężarowych.

„W całej Europie znajduje się już ponad 70 placówek EW Prime, a ich liczba stale rośnie. W Polsce stacje i parkingi premium znajdują się przy wszystkich głównych drogach, takich jak m.in. autostrady A1, A2, czy A4. Lokalizację najbliższej stacji benzynowej oznaczonej niebieskim logo z czarną koroną można łatwo sprawdzić za pomocą aplikacji mobilnej Eurowag dostępnej w sklepach Google Play oraz App Store. Zależało nam na tym, żeby zrealizować koncept, który będzie dostarczał kierowcom i klientom wyższy standard usług, lepsze ceny i dodatkowe udogodnienia, które są w trasie szczególnie istotne. W planach mamy oczywiście stopniowe powiększanie sieci” – wyjaśnia Tomasz Góralewicz, National Sales Manager, Grupa Eurowag.

Letnie zakazy ruchu w Europie - wybrane kierunki

Niemcy

Wakacyjne zakazy ruchu obowiązują również w wielu europejskich krajach. W Niemczech stały zakaz ruchu dla ciężarówek o DMC powyżej 7,5 tony obowiązujący w każdą niedzielę w godzinach od północy do 22.00 zostaje rozszerzony w lipcu i sierpniu o każdą sobotę w godzinach od 7.00 do 22.00 na niektórych odcinkach dróg. Ograniczenie ruchu ciężarówek na niemieckich drogach nie obowiązuje w pewnym zakresie pojazdów używanych w transporcie kombinowanym, a także m.in. aut przewożących świeże produkty mleczarskie, mięsne, rybne, owoce i warzywa oraz pojazdów jadących na miejsce załadunku tego typu produktów „na pusto”.[3]
Jeżeli chodzi o kary za nieprzestrzeganie niemieckich przepisów to kierowca może dostać mandat w kwocie 120 euro (około 500 zł). Z kolei kwota kary dla przewoźnika zależna jest od kilku czynników, m.in. od liczby przejechanych kilometrów i ustalana jest na podstawie niemieckich wzorów naliczania kar – mówi Jakub Ordon, ekspert regionalny, Inelo z Grupy Eurowag. 

Francja

We Francji w okresie wakacyjnym zakaz dotyczy większości sobót w godz. od godz. 7.00 do 19.00 oraz we wszystkie niedziele od północy do 22.00 a także od 22.00 w przeddzień święta do 22.00 w dniu świątecznym. W tym czasie przypadają dwa święta, podczas których obowiązuje zakaz ruchu dla pojazdów o DMC powyżej 7,5 tony. Pierwszym z nich jest święto narodowe 14 lipca, a drugim Wniebowzięcie NMP obchodzone 15 sierpnia. Wspomniane zakazy ruchu nie obejmują m.in. pojazdów przewożących żywe zwierzęta i szybko psującą się żywność, taką jak jaja, skorupiaki, ryby, mięso i inne produkty spożywcze wymagające stałej i schłodzonej temperatury przewozu.[4]
Firmy transportowe, które zignorują obowiązujące przepisy o zakazie ruchu mogą otrzymać karę finansową w wysokości od 750 euro do nawet 4000 euro, czyli od około 3200 zł do nawet 17 000 zł.[5](aktualizacja - 17.06.2024). 

Czechy 

W Czechach wakacyjne zakazy ruchu dla ciężarówek o DMC powyżej 7,5 tony obowiązują od 1 lipca do 31 sierpnia. W tym okresie niedzielne ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych w godzinach od 13.00 do 22.00 jest rozszerzone o każdą sobotę w godzinach od 7.00 do 13.00 oraz o każdy piątek od godz. 17.00 do 21.00. Ponadto na czeskich autostradach, drogach ekspresowych i trasach pierwszej klasy zakaz ruchu ciężarówek obowiązuje w dni świąteczne 5 i 6 lipca. Ograniczenia nie dotyczą, m.in. pojazdów używanych w transporcie kombinowanym na odcinku od nadawcy do najbliższego miejsca rozładunku, a także ciężarówek przewożących żywe zwierzęta i towary łatwo psujące się, pod warunkiem, że produkty wrażliwe zajmują co najmniej połowę przestrzeni ładunkowej[6]. Warto pamiętać, że kierowcy w tym kraju, którzy nie dostosują się do wspomnianych zakazów mogą zostać ukarani mandatem o równowartości około 500 zł. 

Słowacja

Na Słowacji obowiązują w lipcu i w sierpniu letnie zakazy ruchu dla ciężarówek w soboty. W tych dniach pojazdy ciężarowe nie mogą poruszać się po drogach w godzinach od 7.00 do 19.00. Zakaz dotyczy również wszystkich niedziel i świąt od północy do 22.00.  Dni świąteczne w Słowacji wypadają na 5 lipca (św. Cyryla i Metodego) i 29 sierpnia (rocznica Słowackiego Powstania Narodowego). Spod zakazów ruchu wyjęte są, m.in. pojazdy przewożące żywe zwierzęta i towary niebezpieczne.[7] Pozostałe ciężarówki zobowiązane są do postoju na parkingach. 

Austria 

W Austrii wakacyjny zakaz ruchu obowiązuje od 6 lipca do 31 sierpnia na autostradzie A13 prowadzącej przez Przełęcz Brenner we wszystkie soboty w godzinach od godz. 7.00 do 15.00 i łączy się ze stałym zakazem weekendowym obowiązującym w soboty od 15.00 do północy oraz w niedziele i święta od północy do godz. 22.00.[8]

Włochy

We Włoszech podczas okresu wakacyjnego, czyli w lipcu i w sierpniu stały zakaz ruchu ciężarówek o DMC powyżej 7,5 tony obowiązujący w niedziele w godzinach od 7.00 do 22.00 jest rozszerzony o soboty. W tych dniach ograniczenia poruszania się ciężarówek po drogach obowiązują od godz. 8.00 do 16.00. Warto pamiętać także o zakazie ruchu 15 sierpnia, który będzie obowiązywać od godz. 7.00 do 22.00. Zakazy ruchu nie obejmują, m.in. ciężarówek przewożących świeżą żywność i żywe zwierzęta. Ponadto w przypadku wjeżdżających do Włoch z zagranicy czas rozpoczęcia obowiązywania zakazu przesunięty jest o cztery godziny.[9]

*****

[1] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210000783/O/D20210783.pdf

[2] Raport, Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023. Bezpieczeństwo i stan infrastruktury parkingowej

[3] Trafficban.com, Zakazy ruchu ciężarówek w Europie, Niemcy 

[4] Trafficban.com, Zakazy ruchu ciężarówek w Europie, Francja  

[5] Wise.com.pl, Przelicznik walut

[6] Trafficban.com, Zakazy ruchu ciężarówek w Europie, Czechy 

[7] Trafficban.com, Zakazy ruchu ciężarówek w Europie, Słowacja 

[8] Trafficban.com, Zakazy ruchu ciężarówek w Europie, Austria  

[9] Trafficban.com, Zakazy ruchu ciężarówek w Europie, Włochy 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy to w porządku? Ministerstwo odmówiło ochrony osób niepełnosprawnych (stopień znaczny) przed opłatami. Bo to działka innego ministerstwa

O jakie opłaty ponoszone przez osoby niepełnosprawne chodzi? To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji. Na dziś.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w relacjach z ZUS-em. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników. Co wynika z założeń projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 roku. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

Rachunki uśpione wreszcie dostępne dla spadkobierców! Prezydent podpisał nowelę Prawa bankowego

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację Prawa bankowego, która umożliwia szybkie zamknięcie tzw. „rachunków uśpionych” i ułatwia spadkobiercom dostęp do środków po zmarłych. Równocześnie przyjął ustawę wydłużającą terminy na przechowywanie nawozów naturalnych w gospodarstwach rolnych, a zdecydowanie zawetował przepisy obniżające kary za przestępstwa skarbowe.

Umowa szkoleniowa (tzw. „Lojalka”) – zasady, terminy, plusy i minusy. Kiedy trzeba dać pracownikowi urlop szkoleniowy?

Sfinansowanie przez pracodawcę kosztownego szkolenia czy studiów pracownika to inwestycja. W naturalny sposób rodzi się pytanie: co jeśli pracownik po zakończeniu nauki szybko odejdzie z firmy? Jednym z narzędzi, które mają chronić pracodawcę przed stratą takiej inwestycji, jest umowa szkoleniowa, potocznie nazywana lojalką.

REKLAMA

Świadczenia alimentacyjne. MRPiPS zapowiada ważną zmianę

Wprawdzie kryterium dochodowe pozostanie, ale ma podlegać corocznej waloryzacji. Aktualnie próg dochodowy dla świadczeń z funduszu alimentacyjnego zmienia się raz na trzy lata.

Nawet 6,3 tys. zł miesięcznie dla studentów tych uczelni. MON już uszczelnia przepisy!

Studia wojskowe kuszą wysokim uposażeniem już od pierwszego roku, jednak atrakcyjny system sprzyja nadużyciom. MON wprowadza zmiany i uszczelnia przepisy, by ograniczyć rezygnacje studentów-żołnierzy oraz straty dla budżetu państwa.

REKLAMA