REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W mniejszych miejscowościach nie zaparkujesz już za darmo. Za postój w centrum możesz zapłacić nawet 20,99 zł/godzinę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
strefa płatnego parkowania, śródmiejska strefa płatnego parkowania, postój, opłata, projekt ustawy
W mniejszych miejscowościach nie zaparkujesz już za darmo. Za postój w centrum możesz zapłacić nawet 20,99 zł/godzinę
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

21 listopada br. do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych, zakładający możliwość wprowadzania śródmiejskich stref płatnego parkowania w miejscowościach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców. Powodem tego jest niszczenie przez kierowców zieleni miejskiej, uszkadzanie zabytkowej tkanki miejskiej oraz nadmierna emisja spalin i hałasu.

Aktualnie śródmiejskie strefy płatnego parkowania mogą być ustanawiane wyłącznie w miejscowościach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców

Zgodnie z art. 13b ust. 2a ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych – w obecnym stanie prawnym – śródmiejska strefa płatnego parkowania ustalana jest na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, w mieście o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców, jeżeli:

REKLAMA

REKLAMA

  • dany obszar charakteryzuje się znacznym deficytem miejsc postojowych i uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności – ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej oraz

  • ustanowienie strefy płatnego parkowania (w której opłaty za postój są dużo niższe niż opłaty za postój w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania) może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.

Opłata za postój w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania nawet trzykrotnie wyższa od opłaty za postój w „normalnej” strefie płatnego parkowania

Ustalona przez Radę gminy opłata za parkowanie:

  • w strefie płatnego parkowania – za pierwszą godzinę postoju samochodu, nie może przekraczać 0,15% minimalnego wynagrodzenia za pracę (czyli w 2024 r., od 1 lipca br.1 – 6,45 zł, a od 1 stycznia 2025 r.26,99 zł),

  • w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania natomiast – opłata za pierwszą godzinę postoju samochodu, nie może przekraczać 0,45% minimalnego wynagrodzenia za pracę (czyli w 2024 r., od 1 lipca br.1 – 19,35 zł, a od 1 stycznia 2025 r.220,99 zł),

przy czym, przy ustalaniu stawek opłat za kolejne godziny postoju – uwzględnia się progresywne narastanie opłaty przez pierwsze trzy godziny. Progresja ta, nie może jednak przekraczać powiększenia stawki opłaty o 20% za kolejne godziny w stosunku do stawki za poprzednią godzinę postoju. Oznacza to, że w 2025 r. – za drugą i trzecią godzinę parkowania w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania, będzie można zapłacić nawet 25,19 zł i odpowiednio – 30,23 zł. Stawka opłaty za czwartą godzinę i za kolejne godziny postoju nie może natomiast przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę postoju.

Z powyższego porównania jasno wynika, że wprowadzenie możliwości tworzenia w mniejszych miejscowościach śródmiejskich stref płatnego parkowania – umożliwi gminom nakładanie trzykrotnie wyższych opłat za postój samochodów w centrach tych miejscowości, co powinno realnie przełożyć się na zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego na tych obszarach. 

REKLAMA

Pobieranie opłat za postój samochodów w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania może zostać ustalone w wyznaczonych miejscach, wyłącznie w określone dni albo codziennie, w określonych godzinach lub nawet całodobowo. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do Sejmu wpłynął projekt ustawy umożliwiający ustanawianie śródmiejskich stref płatnego parkowania również w mniejszych miejscowościach

W dniu 21 listopada br. do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych, zakładający możliwość wprowadzania śródmiejskich stref płatnego parkowania również w miejscowościach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców. Powodem powyższej zmiany jest niszczenie przez kierowców zieleni miejskiej, uszkadzanie zabytkowej tkanki miejskiej oraz nadmierna emisja spalin i hałasu w centrach miast.

W ocenie wnioskodawców projektu – zmiana ta, ma pozytywnie wpłynąć również na mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje działalności w centrach miejscowości, ponieważ – ze względu na większą rotację parkujących, a co za tym idzie – większą ilość miejsc postojowych – ich klienci, będą mieli do nich łatwiejszy dostęp. Ponadto – proponowane rozwiązanie ma poprawić dostępność do instytucji kultury mieszkańcom, którzy swoje miejsca zamieszkania mają poza centrum miasta, jak i mieszkańcom miejscowości okolicznych. 

Umożliwienie gminom wprowadzania śródmiejskich stref płatnego parkowania w mniejszych miejscowościach – z pewnością – realnie przełoży się również na dochód tych gmin, ponieważ ustalane przez radę gminy opłaty za postój w tych strefach, mogą być aż trzykrotnie wyższe, niż opłaty za postój poza strefami śródmiejskimi.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14.09.2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 1893) – od 1 lipca 2024 r., minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. (Dz.U. z 2024 r., poz. 1362) – od 1 stycznia 2025 r., minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4666 zł

Podstawa prawna:

  • Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (znak: SH-020-287/24)

  • Ustawa z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 320 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd pokazał jak obliczyć zachowek od mieszkania 191 500 zł. Dla córki, syna, wnuka. Obliczenia. Zasady. Wzory [Przykład]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku od mieszkania dla trójki dzieci i trójki wnuków. Wybrana przeze mnie sprawa sądowa jest typowa. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

Abp Przybylski: Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe [wywiad]

"Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe" – powiedział nowy metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski w wywiadzie dla PAP. Dodał, że człowiek z natury jest religijny i etyczny, dlatego potrzebuje wiedzy o religii i wyborach moralnych, żeby harmonijnie się rozwijać.

Na firmę i jej pracowników można nałożyć obowiązkowe świadczenia po wybuchu wojny. Pracownika powołanego do wojska firma nie może zwolnić [Prawo]

Przepisy przewidują możliwość nałożenia na firmę świadczeń rzeczowych na rzecz wojska po wybuchu wojny. Pracodawcy muszą uwzględnić ryzyko prowadzenia działalności w sytuacji rekrutacji części pracowników do służby wojskowej. Pracownicy w czasie zatrudnienia mogą wykonywać świadczenia osobiste na rzecz wojska przerywając na ten okres (jednorazowo do 7 dni) świadczenie pracy dla pracodawcy.

Odpowiedź na pozew o zachowek. Jak napisać po zmianach?

Czym jest odpowiedź na pozew o zachowek i jakie ma znaczenie procesowe? Co powinno zawierać takie pismo? Prezentujemy najważniejsze informacje i aktualne przepisy.

REKLAMA

Jawność wynagrodzeń w Polsce – co zmieni się od Wigilii 2025 roku? Jak się przygotować (checklista)? Co powinni wiedzieć pracownicy i pracodawcy?

Transparentność wynagrodzeń to temat, który od lat budzi emocje zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Z jednej strony – jawne płace to większa równość i eliminacja dyskryminacji płacowej. Z drugiej – to rewolucja w podejściu do rekrutacji, polityki kadrowej i zarządzania firmą. W dniu 24 grudnia 2025 roku wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy - Ustawa z 4 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy, która nałoży na pracodawców szereg nowych obowiązków związanych z jawnością wynagrodzeń. Jest to efekt wdrażania unijnej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z 10 maja 2023 r., której celem jest wzmocnienie stosowania zasady równego wynagrodzenia kobiet i mężczyzn za taką samą pracę lub pracę o tej samej wartości.

Składki emerytalne, rentowe i zdrowotne za opiekuna osoby ze świadczeniem wspierającym zapłaci budżet państwa. Jakie warunki trzeba spełnić? Konieczny wniosek do ZUS

Od 1 stycznia 2024 r. opiekunowie osób pobierających świadczenie wspierające mogą zostać objęci ubezpieczeniem emerytalnym, rentowym i zdrowotnym. Składki w całości finansuje budżet państwa. Wystarczy złożyć elektroniczny wniosek do ZUS. Opiekun zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu sprawowania opieki nad osobą pobierającą świadczenie wspierające może zgłosić do tego ubezpieczenia także członków swojej rodziny.

Opinia Rzecznika Generalnego TSUE ws. WIBOR – kto faktycznie wygrał? Banki, czy kredytobiorcy - "wiborowicze"?

W dniu 11 września 2025 r. została wydana z dawana wyczekiwana opinia Rzecznika Generalnego (właściwie Rzecznik Generalnej) TSUE dotycząca WIBOR, w sprawie C-471/24, gdzie pozwanym jest PKO BP. Pytania prejudycjalne w tej sprawie zadał Sąd Okręgowy w Częstochowie.Wielu uznawało, że odpowiedzi będą absolutnie kluczowe dla spraw z powództwa „wiborowiczów” przeciwko bankom. Nic dziwnego, że po ogłoszeniu opinii każda ze stron – zarówno banki, jak i konsumenci – prześcigają się w ogłaszaniu swojej wygranej w mediach.

Sejm: Od 900 zł do 1800 zł dla mundurowych - bo na około 160 000 funkcjonariuszy przypada zasób mieszkaniowy niespełna 9000 lokali

Projekt ustawy obejmuje Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa. Dotyczy także funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego. I pracuje nad nim odpowiednia komisja sejmowa. Sama ustawa - tak ważna dla funkcjonariuszy i żołnierzy - już niebawem będzie uchwalona.

REKLAMA

Osoba niepełnosprawna, PFRON i UP: Wyciągano bzdurne i bezzasadne zarzuty żeby tylko dotacji nie przyznać. Np. bo 17 lat temu dostałem dotację z UP jako osoba młoda i sprawna, że lata wcześniej kierowano mnie na kursy

Redakcja Infor.pl otrzymuje sygnały od czytelników, że nie jest łatwo osobom niepełnosprawnym otrzymać dotację z PFRON na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Publikujemy list od czytelnika, który takiej dotacji nie otrzymał.

Wyrok TSUE: ochrona przed dyskryminacją w miejscu pracy obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

W dniu 11 września 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał, że ochrona praw osób niepełnosprawnych przed dyskryminacją pośrednią obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zdaniem TSUE pracodawca powinien dostosować warunki zatrudnienia i pracy rodziców takich dzieci w taki sposób, żeby mogli oni sprawować opiekę nad swoimi dziećmi bez obawy, że będą przez to narażeni na dyskryminację pośrednią.

REKLAMA