REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W mniejszych miejscowościach nie zaparkujesz już za darmo. Za postój w centrum możesz zapłacić nawet 20,99 zł/godzinę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
strefa płatnego parkowania, śródmiejska strefa płatnego parkowania, postój, opłata, projekt ustawy
W mniejszych miejscowościach nie zaparkujesz już za darmo. Za postój w centrum możesz zapłacić nawet 20,99 zł/godzinę
/
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

21 listopada br. do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych, zakładający możliwość wprowadzania śródmiejskich stref płatnego parkowania w miejscowościach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców. Powodem tego jest niszczenie przez kierowców zieleni miejskiej, uszkadzanie zabytkowej tkanki miejskiej oraz nadmierna emisja spalin i hałasu.

Aktualnie śródmiejskie strefy płatnego parkowania mogą być ustanawiane wyłącznie w miejscowościach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców

Zgodnie z art. 13b ust. 2a ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych – w obecnym stanie prawnym – śródmiejska strefa płatnego parkowania ustalana jest na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, w mieście o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców, jeżeli:

REKLAMA

  • dany obszar charakteryzuje się znacznym deficytem miejsc postojowych i uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności – ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej oraz

  • ustanowienie strefy płatnego parkowania (w której opłaty za postój są dużo niższe niż opłaty za postój w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania) może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.

Opłata za postój w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania nawet trzykrotnie wyższa od opłaty za postój w „normalnej” strefie płatnego parkowania

Ustalona przez Radę gminy opłata za parkowanie:

  • w strefie płatnego parkowania – za pierwszą godzinę postoju samochodu, nie może przekraczać 0,15% minimalnego wynagrodzenia za pracę (czyli w 2024 r., od 1 lipca br.1 – 6,45 zł, a od 1 stycznia 2025 r.26,99 zł),

  • w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania natomiast – opłata za pierwszą godzinę postoju samochodu, nie może przekraczać 0,45% minimalnego wynagrodzenia za pracę (czyli w 2024 r., od 1 lipca br.1 – 19,35 zł, a od 1 stycznia 2025 r.220,99 zł),

REKLAMA

przy czym, przy ustalaniu stawek opłat za kolejne godziny postoju – uwzględnia się progresywne narastanie opłaty przez pierwsze trzy godziny. Progresja ta, nie może jednak przekraczać powiększenia stawki opłaty o 20% za kolejne godziny w stosunku do stawki za poprzednią godzinę postoju. Oznacza to, że w 2025 r. – za drugą i trzecią godzinę parkowania w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania, będzie można zapłacić nawet 25,19 zł i odpowiednio – 30,23 zł. Stawka opłaty za czwartą godzinę i za kolejne godziny postoju nie może natomiast przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę postoju.

Z powyższego porównania jasno wynika, że wprowadzenie możliwości tworzenia w mniejszych miejscowościach śródmiejskich stref płatnego parkowania – umożliwi gminom nakładanie trzykrotnie wyższych opłat za postój samochodów w centrach tych miejscowości, co powinno realnie przełożyć się na zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego na tych obszarach. 

Pobieranie opłat za postój samochodów w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania może zostać ustalone w wyznaczonych miejscach, wyłącznie w określone dni albo codziennie, w określonych godzinach lub nawet całodobowo. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do Sejmu wpłynął projekt ustawy umożliwiający ustanawianie śródmiejskich stref płatnego parkowania również w mniejszych miejscowościach

REKLAMA

W dniu 21 listopada br. do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych, zakładający możliwość wprowadzania śródmiejskich stref płatnego parkowania również w miejscowościach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców. Powodem powyższej zmiany jest niszczenie przez kierowców zieleni miejskiej, uszkadzanie zabytkowej tkanki miejskiej oraz nadmierna emisja spalin i hałasu w centrach miast.

W ocenie wnioskodawców projektu – zmiana ta, ma pozytywnie wpłynąć również na mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje działalności w centrach miejscowości, ponieważ – ze względu na większą rotację parkujących, a co za tym idzie – większą ilość miejsc postojowych – ich klienci, będą mieli do nich łatwiejszy dostęp. Ponadto – proponowane rozwiązanie ma poprawić dostępność do instytucji kultury mieszkańcom, którzy swoje miejsca zamieszkania mają poza centrum miasta, jak i mieszkańcom miejscowości okolicznych. 

Umożliwienie gminom wprowadzania śródmiejskich stref płatnego parkowania w mniejszych miejscowościach – z pewnością – realnie przełoży się również na dochód tych gmin, ponieważ ustalane przez radę gminy opłaty za postój w tych strefach, mogą być aż trzykrotnie wyższe, niż opłaty za postój poza strefami śródmiejskimi.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14.09.2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 1893) – od 1 lipca 2024 r., minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. (Dz.U. z 2024 r., poz. 1362) – od 1 stycznia 2025 r., minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4666 zł

Podstawa prawna:

  • Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (znak: SH-020-287/24)

  • Ustawa z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 320 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Teraz surowe kary za brak meldunku. Zameldowania w terminie powinny szczególnie pilnować osoby zamożne, dlaczego

Brak zameldowania na pobyt stały lub czasowy to wykroczenie. Kodeks wykroczeń przewiduje za niedopełnienie obowiązku meldunkowego różne kary. Jedną z nich jest kara grzywny – przy czym nietypowo jej wysokość nie jest z góry ustalona, ale uzależniona od statusu majątkowego osoby dopuszczającej się wykroczenia.

Co oznaczają i do czego uprawniają wskazania w orzeczeniu o niepełnosprawności?

Wskazania są ważnym elementem orzeczenia o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Jakie są możliwe punkty i do czego uprawniają? Oto najważniejsze informacje.

Praca emerytów. Kiedy emerytura zostanie zmniejszona?

Emeryci, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny, mogą uzyskiwać dodatkowe przychody bez żadnych ograniczeń. Liczba pracujących emerytów wzrasta - na koniec 2024 r. liczba pracujących emerytów wyniosła 872,6 tys. osób. W ciągu ostatnich dziewięciu lat wzrosła o 51,7 proc.

Co trzeba zrobić, żeby dostać orzeczenie o niepełnosprawności? Zasady na 2025 r. to: elementy biologiczny, ekonomiczny i socjalny

Co trzeba zrobić, żeby dostać orzeczenie o niepełnosprawności? Zasady na 2025 r. są zmienione bo wydane zostały wytyczne. Dotyczą one jednak orzeczeń wydawanych na stałe przez PZON i WZON. Jeżeli chodzi o czasowe orzeczenia, to na przykładzie ciekawej i rzeczywistej sprawy, która dotarła aż do Sądu Najwyższego opisujemy jak ważne dla WZON, PZON, ZUS, SADÓW są takie elementy jak: elementy biologiczny; element ekonomiczny, element socjalny przy orzekaniu o niepełnosprawności.

REKLAMA

NSA: nieważna uchwała dot. opłaty miejscowej w Zakopanem. Większość hotelarzy nadal pobiera tę daninę od turystów. TIG chce podatku turystycznego pod Tatrami

W dniu 1 kwietnia 2025 r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił kasację miasta Zakopane i podtrzymał wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który stwierdził nieważność uchwały o pobieraniu opłaty miejscowej w Zakopanem. Po tym NSA hotelarze i wynajmujący pokoje pod Giewontem nie wiedzą, czy mają nadal mają pobierać tę daninę od turystów. Tatrzańska Izba Gospodarcza (TIG) proponuje likwidację opłaty miejscowej i zastąpienie jej lokalnym podatkiem turystycznym.

Od kwietnia 2025 r. ruszą wypłaty dodatku do prądu, nawet do 600 zł

Udało się dotrzeć do zapowiedzi instytucji pomocowej, z której wynika, że najwcześniej od II kwartału 2025 r. czyli od kwietnia ruszą wypłaty dodatku do prądu. Kwota sięga nawet do 600 zł. Kto, kiedy i w jakich warunkach może otrzymać takie świadczenie? Okazuje się, że nie jest skierowane do tak szerokiej grupy, jakiej powinna przysługiwać ta pomoc finansowa, także zarzuca się rządowi dyskryminację części osób potrzebujących.

WZON i 43 punkty dla osoby niepełnosprawnej na wózku. Za test samodzielności. Bez świadczeń. Sprawne ciało powyżej pasa [stopień znaczny]

Do redakcji wpłynął list od osoby niepełnosprawnej, która ma przerwany rdzeń kręgowy od 25 lat. Stopień znaczny niepełnosprawności. Orzeczenie stałe. Otrzymała niezwykle niską liczbę punktów w WZON od komisji ustalającej poziom potrzeby wsparcia. Nie ma żadnej szansy na świadczenie wspierające (co do zasady 70 punktów, w okresie przejściowym dla 2025 r. 78 punkty). Nie ma też starego świadczenia pielęgnacyjnego. Jest to kolejny list od czytelników z informacją o bardzo niskich wartościach punktów dla ciężko doświadczonych. Kilka dni temu opublikowaliśmy list czytelniczki, która jako osoba niewidoma otrzymała 61 punktów (czyli nie będzie świadczenia wspierającego.

Rewolucja dla palaczy i zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych. Prezydent RP podpisał ustawę: wejście w życie 17 kwietnia 2025 r.

To prawdziwa rewolucja dla palaczy. Jest już podpisana ustawa przez Prezydenta, która wchodzi w życie, w połowie kwietnia 2025 r., tuż przed Świętami Wielkanocnymi. Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia nie kryją radości. Podkreślają: mniej dymu, więcej zdrowia. Prawda jest jednak taka, że kto chce palić, to i tak palić będzie.

REKLAMA

W rządzie projekt: 5 lat pracy da aż 2 dni urlopu, 10 lat pracy 4 dni, 15 lat pracy 6 dni, 20 lat pracy 8 dni, 25 lat pracy 10 dni. Przywilej dla opiekunek

Rok temu (4 kwietnia 2024 r.) Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej na konferencji prasowej zapowiedziało wprowadzenie nowego typu urlopu. To była (wtedy i dziś) rewolucja prawna. Za każde 5 lat pracy (stażu) pracownik otrzyma dodatkowe 2 dni urlopu. Za 25 lat pracy przysługuje więc aż 10 dni dodatkowego, płatnego urlopu wypoczynkowego. To bardzo hojny przywilej pracowniczy. Nie dziwi więc, że prawo do tego urlopu mają tylko niektórzy pracownicy. W tym wypadku opiekunki opiekunowie dzieci do lat 3 pracujący w żłobkach. Po roku (także 4 kwietnia tym razem 2025 r.) okazuje się, że urlop ten ma szansę na wejście w życie (być może od 2026 r. jest możliwy jednak także 2027 r.) - trwają konsultacje społeczne odpowiedniego projektu ustawy nowelizującej przepisy.

Jeżeli masz to w swoim rowerze – możesz Cię to kosztować nawet 3560 zł, a jazda na nim po drogach publicznych jest nielegalna. Niewiele osób jest tego świadomych

Coraz popularniejsze rowery elektryczne – bo o nie chodzi, mogą przysporzyć ich nieświadomym właścicielom niemałych problemów. Określone parametry pojazdu, mogą bowiem przesądzić o tym, że tak naprawdę ma się do czynienia z motorowerem, a nie z rowerem wyposażonym w pomocniczy napęd elektryczny. Z tymi pierwszymi natomiast – wiąże się cały szereg obowiązków formalno-prawnych, za których niedopełnienie grożą surowe konsekwencje.

REKLAMA