REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TSUE może zmienić wynik Twojej sprawy – sprawdź, jak to działa!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
radca prawny
TSUE może zmienić wynik Twojej sprawy – sprawdź, jak to działa!
TSUE może zmienić wynik Twojej sprawy – sprawdź, jak to działa!

REKLAMA

REKLAMA

Twoja sprawa wydaje się przegrana w świetle polskiego prawa? Pytanie prejudycjalne do TSUE może odwrócić jej losy! W 2023 roku polskie sądy złożyły rekordową liczbę takich wniosków. Dowiedz się, jak działa ten mechanizm i jak możesz go wykorzystać, by wpłynąć na przebieg postępowania sądowego.

Pytanie prejudycjalne do TSUE może zadecydować o wyniku sprawy. Strona toczącego się przed polskim sądem postępowania może złożyć pismo procesowe, w którym uzasadni potrzebę wniesienia pytania prejudycjalnego do TSUE. W trudnych, przegranych w świetle krajowych przepisów sprawach, odesłanie prejudycjalne do unijnego Trybunału może odwrócić ich wynik na korzyść strony, w tym np. przedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

W 2023 roku polskie sądy wniosły do Trybunału Sprawiedliwości UE rekordową, czyli największą od czasu przystąpienia Polski do Unii, liczbę 48 pytań prejudycjalnych (odesłań prejudycjalnych). Więcej wniosły tylko bułgarskie i niemieckie. Ogólnie, w latach 2019 – 2023 do TSUE wpływało rocznie średnio o ponad 100 spraw więcej niż w latach 2014 – 2018.

Procedura odesłania prejudycjalnego do TSUE - na czym polega?

Procedura odesłania prejudycjalnego to mechanizm, który umożliwia sądom krajowym państw członkowskich Unii Europejskiej skierowanie do TSUE pytań dotyczących interpretacji prawa pierwotnego UE, takiego jak traktaty, oraz prawa pochodnego, czyli aktów wydanych przez instytucje unijne, takich jak rozporządzenia, dyrektywy czy decyzje. Celem odesłania prejudycjalnego jest zapewnienie jednolitego stosowania prawa wspólnotowego w całej Unii oraz rozstrzyganie wątpliwości prawnych przez TSUE, co ma kluczowe znaczenie dla zachowania spójności systemu prawnego Unii Europejskiej.

Procedura polega na skierowaniu przez sąd krajowy pytania prejudycjalnego w sytuacji, gdy poweźmie on wątpliwości co do interpretacji przepisów prawa unijnego lub konieczności ich zastosowania w kontekście konkretnej sprawy. Ważne jest, aby pytanie prejudycjalne miało związek z toczącym się postępowaniem przed sądem krajowym, oraz by odpowiedź TSUE była kluczowa dla rozstrzygnięcia sprawy.

REKLAMA

Co istotne dla uczestniczących w procesach przed polskimi sądami, nie mogą oni sami wnieść pytania prejudycjalnego do TSUE. Jednak z pomocą profesjonalnego pełnomocnika (adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego) mogą nakłonić sąd do wniesienia takiego pytania, w tym przygotować jego projekt. Jeśli uda się przekonać sąd, może to przynieść ogromne korzyści przedsiębiorcy, podatnikowi, czy innemu podmiotowi, toczącemu spór w postępowaniu krajowym, bo w wyniku odpowiedzi TSUE niekorzystny bieg sprawy może ulec istotnej zmianie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy sąd krajowy powinien złożyć wniosek do TSUE?

Pytanie prejudycjalne może być zadane na każdym etapie postępowania sądowego, aż do czasu wydania rozstrzygnięcia, tj. orzeczenia kończącego postępowanie w danej instancji tak merytorycznego, jak i formalnego. Pytanie prejudycjalne może, a nie musi, zadać sąd krajowy.

Sądy ostatnich instancji przy wydawaniu orzeczeń, od których nie przysługuje środek zaskarżenia, winny dokonać weryfikacji czy istnieje potrzeba zapytania TSUE o wykładnię prawa wspólnotowego. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrujący skargę kasacyjną w sprawie podatkowej ma generalnie obowiązek skierowania pytania prejudycjalnego jeśli poruszona w nim kwestia może mieć decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy. Jeśli wykładnia przepisu unijnego została już dokonana przez Trybunał w innym orzeczeniu, pytanie jest zasadne jeśli pojawiły się dodatkowe wątpliwości.

Obowiązek sądu zostanie ograniczony gdy wykładnia prawa unijnego jest tak oczywista, że brak racjonalnych i uzasadnionych wątpliwości co do sposobu odpowiedzi na pytanie prejudycjalne. Zaniechanie obowiązku skierowania pytania do TSUE może stanowić naruszenie prawa unijnego oraz skutkować odpowiedzialnością odszkodowawczą państwa członkowskiego.

Jakie są przepisy i elementy pytania prejudycjalnego?

Podstawą prawną procedury pytania prejudycjalnego jest art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a także art. 19 ust. 3 lit. b) Traktatu o Unii Europejskiej. Poza tym, do postępowania tego mają zastosowanie: Statut TSUE (protokół nr 3 dołączony do TFUE), Regulamin TSUE, Zalecenia dla sądów krajowych dotyczące składania wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym (Zalecenia TSUE 2019/C 380/01), oraz przepisy proceduralne regulujące zasady funkcjonowania sądów w danym państwie członkowskim. Na przykład, jak stanowi art. 177 § 1 pkt 31 Kodeksu postępowania cywilnego, sąd może zawiesić postepowanie z urzędu, jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku postępowania toczącego się przed TSUE.

Każde pytanie prejudycjalne powinno zawierać: sformułowanie pytań skierowanych do Trybunału, zwięzłe opis przedmiotu sporu oraz istotnych okoliczności faktycznych sprawy, przepisy prawa krajowego mające do niej zastosowanie, istotne dla sprawy orzecznictwo sądów krajowych, precyzyjne wskazanie treści przepisów prawa UE. Przede wszystkim elementem koniecznym każdego wniosku jest uzasadnienie, dlaczego w konkretnej sprawie interpretacja prawa unijnego jest niezbędna. Fakultatywnie wniosek może zawierać streszczenie argumentów strony postępowania. Uzasadnienie pytania prejudycjalnego ma kluczowe znaczenie, ponieważ TSUE może odmówić odpowiedzi, jeśli uzna pytanie za niejasne, nieistotne lub niepowiązane z danym sporem.

Nowe zasady rozpoznawania pytań prejudycjalnych TSUE

Od 1 października 2024 r. część kompetencji w przedmiocie rozpoznawania pytań prejudycjalnych TSUE przekazał Sądowi UE. Dotyczy to pytań związanych ze sprawami z zakresu: wspólnego systemu VAT, podatku akcyzowego, Kodeksu celnego, klasyfikacji taryfowej towarów w Nomenklaturze scalonej, odszkodowań i pomocy dla pasażerów w przypadku opóźnienia lub odwołania usług transportowych oraz systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. TSUE zachował wyłączną właściwość do orzekania w sprawach wykładni prawa pierwotnego, w tym Karty Praw Podstawowych UE, międzynarodowego prawa publicznego lub zasad ogólnych prawa UE.

Sąd UE będzie mógł również przekazać TSUE sprawę, która choć należy do jego właściwości, wymaga orzeczenia co do zasad mogących mieć wpływ na jedność lub spójność prawa UE. Sąd UE będzie stosować te same zasady proceduralne co TSUE. Jego orzeczenia będą miały tę samą moc prawną (w drodze wyjątku będą poddawane kontroli TSUE).

Mimo zmiany przepisów pytania prejudycjalne nadal trafiają do unijnego Trybunału, który w wyjątkowych sytuacjach może przejąć rozpoznanie sprawy. TSUE wszystkie pytania które wpłynęły po 30 września 2024 r. weryfikuje, by następnie przekazać je do Sądu UE, jeśli dotyczą powyższych spraw np. podatkowych czy celnej. W związku z reformą statutu TSUE uaktualnione zostały zalecenia dla sądów krajowych w zakresie składania wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

Zgodnie ze wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów z dnia z 16 października 2024 r. – udzielonymi w związku z wątpliwościami zgłaszamy m.in. przez niektórych doradców podatkowych nie ma potrzeby zmiany ordynacji podatkowej w związku z wejściem w życie nowelizacji statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zdaniem MF przez orzeczenia TSUE (do których nawiązują polskie przepisy) należy rozumieć zarówno orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości, jak i orzeczenia Sądu UE.

Jakie są skutki orzeczenia TSUE dla sądu krajowego?

Rozstrzygnięcie TSUE podjęte w odpowiedzi na pytanie prejudycjalne jest wiążące dla sądu krajowego, który zadał pytanie, oraz dla innych sądów orzekających w tej samej sprawie. Orzeczenie ma moc wsteczną (ex tunc), co oznacza, że obowiązuje od momentu zaistnienia stanu faktycznego, którego dotyczy. TSUE może również ponownie odpowiedzieć na pytanie prejudycjalne, jeśli ten sam sąd uzna, że istnieje potrzeba dalszej wykładni przepisów prawa unijnego.

Podsumowując, procedura odesłania prejudycjalnego to skuteczne narzędzie umożliwiające sądom krajowym wyjaśnienie wątpliwości w zakresie prawa unijnego, a także zapewnienie jednolitego stosowania tego prawa w całej Unii Europejskiej. Jest to mechanizm, który chroni interesy przedsiębiorców, podatników i innych podmiotów działających w ramach unijnego porządku prawnego. Odpowiedź TSUE na zadane pytanie prejudycjalne może wpłynąć na zmianę niekorzystnej sytuacji strony w postępowaniu toczonym przed polskim sądem.

Choć strona nie może bezpośrednio zadać pytania prejudycjalnego do TSUE może wnosić do sądu krajowego samodzielnie czy za pośrednictwem profesjonalnego pełnomocnika np. przedkładając stosowny wniosek, w którym wyjaśni potrzebę postawienia pytania, bądź przedstawić jego projekt. Jeśli przekona sąd o potrzebie zadania takiego pytania, niekorzystny obrót sprawy może ulec diametralnej zmianie. Dlatego by złożyć skuteczne wnioski do polskich sądów o wystąpienie do TSUE z pytaniem prejudycjalnym w każdej z istotnych dla firm dziedzin warto postawić na prawnika z doświadczeniem. Wniosek o odesłanie prejudycjalne można wnieść na każdym etapie postępowania (do wydania orzeczenia kończącego to postępowanie). Najczęściej składa się go w końcowej fazie postępowania, gdy sąd ma już pełen obraz sprawy.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

REKLAMA

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

REKLAMA

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA