REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TSUE może zmienić wynik Twojej sprawy – sprawdź, jak to działa!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
radca prawny
TSUE może zmienić wynik Twojej sprawy – sprawdź, jak to działa!
TSUE może zmienić wynik Twojej sprawy – sprawdź, jak to działa!

REKLAMA

REKLAMA

Twoja sprawa wydaje się przegrana w świetle polskiego prawa? Pytanie prejudycjalne do TSUE może odwrócić jej losy! W 2023 roku polskie sądy złożyły rekordową liczbę takich wniosków. Dowiedz się, jak działa ten mechanizm i jak możesz go wykorzystać, by wpłynąć na przebieg postępowania sądowego.

REKLAMA

Pytanie prejudycjalne do TSUE może zadecydować o wyniku sprawy. Strona toczącego się przed polskim sądem postępowania może złożyć pismo procesowe, w którym uzasadni potrzebę wniesienia pytania prejudycjalnego do TSUE. W trudnych, przegranych w świetle krajowych przepisów sprawach, odesłanie prejudycjalne do unijnego Trybunału może odwrócić ich wynik na korzyść strony, w tym np. przedsiębiorcy.

REKLAMA

W 2023 roku polskie sądy wniosły do Trybunału Sprawiedliwości UE rekordową, czyli największą od czasu przystąpienia Polski do Unii, liczbę 48 pytań prejudycjalnych (odesłań prejudycjalnych). Więcej wniosły tylko bułgarskie i niemieckie. Ogólnie, w latach 2019 – 2023 do TSUE wpływało rocznie średnio o ponad 100 spraw więcej niż w latach 2014 – 2018.

Procedura odesłania prejudycjalnego do TSUE - na czym polega?

REKLAMA

Procedura odesłania prejudycjalnego to mechanizm, który umożliwia sądom krajowym państw członkowskich Unii Europejskiej skierowanie do TSUE pytań dotyczących interpretacji prawa pierwotnego UE, takiego jak traktaty, oraz prawa pochodnego, czyli aktów wydanych przez instytucje unijne, takich jak rozporządzenia, dyrektywy czy decyzje. Celem odesłania prejudycjalnego jest zapewnienie jednolitego stosowania prawa wspólnotowego w całej Unii oraz rozstrzyganie wątpliwości prawnych przez TSUE, co ma kluczowe znaczenie dla zachowania spójności systemu prawnego Unii Europejskiej.

Procedura polega na skierowaniu przez sąd krajowy pytania prejudycjalnego w sytuacji, gdy poweźmie on wątpliwości co do interpretacji przepisów prawa unijnego lub konieczności ich zastosowania w kontekście konkretnej sprawy. Ważne jest, aby pytanie prejudycjalne miało związek z toczącym się postępowaniem przed sądem krajowym, oraz by odpowiedź TSUE była kluczowa dla rozstrzygnięcia sprawy.

Co istotne dla uczestniczących w procesach przed polskimi sądami, nie mogą oni sami wnieść pytania prejudycjalnego do TSUE. Jednak z pomocą profesjonalnego pełnomocnika (adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego) mogą nakłonić sąd do wniesienia takiego pytania, w tym przygotować jego projekt. Jeśli uda się przekonać sąd, może to przynieść ogromne korzyści przedsiębiorcy, podatnikowi, czy innemu podmiotowi, toczącemu spór w postępowaniu krajowym, bo w wyniku odpowiedzi TSUE niekorzystny bieg sprawy może ulec istotnej zmianie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy sąd krajowy powinien złożyć wniosek do TSUE?

Pytanie prejudycjalne może być zadane na każdym etapie postępowania sądowego, aż do czasu wydania rozstrzygnięcia, tj. orzeczenia kończącego postępowanie w danej instancji tak merytorycznego, jak i formalnego. Pytanie prejudycjalne może, a nie musi, zadać sąd krajowy.

Sądy ostatnich instancji przy wydawaniu orzeczeń, od których nie przysługuje środek zaskarżenia, winny dokonać weryfikacji czy istnieje potrzeba zapytania TSUE o wykładnię prawa wspólnotowego. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrujący skargę kasacyjną w sprawie podatkowej ma generalnie obowiązek skierowania pytania prejudycjalnego jeśli poruszona w nim kwestia może mieć decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy. Jeśli wykładnia przepisu unijnego została już dokonana przez Trybunał w innym orzeczeniu, pytanie jest zasadne jeśli pojawiły się dodatkowe wątpliwości.

Obowiązek sądu zostanie ograniczony gdy wykładnia prawa unijnego jest tak oczywista, że brak racjonalnych i uzasadnionych wątpliwości co do sposobu odpowiedzi na pytanie prejudycjalne. Zaniechanie obowiązku skierowania pytania do TSUE może stanowić naruszenie prawa unijnego oraz skutkować odpowiedzialnością odszkodowawczą państwa członkowskiego.

Jakie są przepisy i elementy pytania prejudycjalnego?

Podstawą prawną procedury pytania prejudycjalnego jest art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a także art. 19 ust. 3 lit. b) Traktatu o Unii Europejskiej. Poza tym, do postępowania tego mają zastosowanie: Statut TSUE (protokół nr 3 dołączony do TFUE), Regulamin TSUE, Zalecenia dla sądów krajowych dotyczące składania wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym (Zalecenia TSUE 2019/C 380/01), oraz przepisy proceduralne regulujące zasady funkcjonowania sądów w danym państwie członkowskim. Na przykład, jak stanowi art. 177 § 1 pkt 31 Kodeksu postępowania cywilnego, sąd może zawiesić postepowanie z urzędu, jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku postępowania toczącego się przed TSUE.

Każde pytanie prejudycjalne powinno zawierać: sformułowanie pytań skierowanych do Trybunału, zwięzłe opis przedmiotu sporu oraz istotnych okoliczności faktycznych sprawy, przepisy prawa krajowego mające do niej zastosowanie, istotne dla sprawy orzecznictwo sądów krajowych, precyzyjne wskazanie treści przepisów prawa UE. Przede wszystkim elementem koniecznym każdego wniosku jest uzasadnienie, dlaczego w konkretnej sprawie interpretacja prawa unijnego jest niezbędna. Fakultatywnie wniosek może zawierać streszczenie argumentów strony postępowania. Uzasadnienie pytania prejudycjalnego ma kluczowe znaczenie, ponieważ TSUE może odmówić odpowiedzi, jeśli uzna pytanie za niejasne, nieistotne lub niepowiązane z danym sporem.

Nowe zasady rozpoznawania pytań prejudycjalnych TSUE

Od 1 października 2024 r. część kompetencji w przedmiocie rozpoznawania pytań prejudycjalnych TSUE przekazał Sądowi UE. Dotyczy to pytań związanych ze sprawami z zakresu: wspólnego systemu VAT, podatku akcyzowego, Kodeksu celnego, klasyfikacji taryfowej towarów w Nomenklaturze scalonej, odszkodowań i pomocy dla pasażerów w przypadku opóźnienia lub odwołania usług transportowych oraz systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. TSUE zachował wyłączną właściwość do orzekania w sprawach wykładni prawa pierwotnego, w tym Karty Praw Podstawowych UE, międzynarodowego prawa publicznego lub zasad ogólnych prawa UE.

Sąd UE będzie mógł również przekazać TSUE sprawę, która choć należy do jego właściwości, wymaga orzeczenia co do zasad mogących mieć wpływ na jedność lub spójność prawa UE. Sąd UE będzie stosować te same zasady proceduralne co TSUE. Jego orzeczenia będą miały tę samą moc prawną (w drodze wyjątku będą poddawane kontroli TSUE).

Mimo zmiany przepisów pytania prejudycjalne nadal trafiają do unijnego Trybunału, który w wyjątkowych sytuacjach może przejąć rozpoznanie sprawy. TSUE wszystkie pytania które wpłynęły po 30 września 2024 r. weryfikuje, by następnie przekazać je do Sądu UE, jeśli dotyczą powyższych spraw np. podatkowych czy celnej. W związku z reformą statutu TSUE uaktualnione zostały zalecenia dla sądów krajowych w zakresie składania wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

Zgodnie ze wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów z dnia z 16 października 2024 r. – udzielonymi w związku z wątpliwościami zgłaszamy m.in. przez niektórych doradców podatkowych nie ma potrzeby zmiany ordynacji podatkowej w związku z wejściem w życie nowelizacji statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zdaniem MF przez orzeczenia TSUE (do których nawiązują polskie przepisy) należy rozumieć zarówno orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości, jak i orzeczenia Sądu UE.

Jakie są skutki orzeczenia TSUE dla sądu krajowego?

Rozstrzygnięcie TSUE podjęte w odpowiedzi na pytanie prejudycjalne jest wiążące dla sądu krajowego, który zadał pytanie, oraz dla innych sądów orzekających w tej samej sprawie. Orzeczenie ma moc wsteczną (ex tunc), co oznacza, że obowiązuje od momentu zaistnienia stanu faktycznego, którego dotyczy. TSUE może również ponownie odpowiedzieć na pytanie prejudycjalne, jeśli ten sam sąd uzna, że istnieje potrzeba dalszej wykładni przepisów prawa unijnego.

Podsumowując, procedura odesłania prejudycjalnego to skuteczne narzędzie umożliwiające sądom krajowym wyjaśnienie wątpliwości w zakresie prawa unijnego, a także zapewnienie jednolitego stosowania tego prawa w całej Unii Europejskiej. Jest to mechanizm, który chroni interesy przedsiębiorców, podatników i innych podmiotów działających w ramach unijnego porządku prawnego. Odpowiedź TSUE na zadane pytanie prejudycjalne może wpłynąć na zmianę niekorzystnej sytuacji strony w postępowaniu toczonym przed polskim sądem.

Choć strona nie może bezpośrednio zadać pytania prejudycjalnego do TSUE może wnosić do sądu krajowego samodzielnie czy za pośrednictwem profesjonalnego pełnomocnika np. przedkładając stosowny wniosek, w którym wyjaśni potrzebę postawienia pytania, bądź przedstawić jego projekt. Jeśli przekona sąd o potrzebie zadania takiego pytania, niekorzystny obrót sprawy może ulec diametralnej zmianie. Dlatego by złożyć skuteczne wnioski do polskich sądów o wystąpienie do TSUE z pytaniem prejudycjalnym w każdej z istotnych dla firm dziedzin warto postawić na prawnika z doświadczeniem. Wniosek o odesłanie prejudycjalne można wnieść na każdym etapie postępowania (do wydania orzeczenia kończącego to postępowanie). Najczęściej składa się go w końcowej fazie postępowania, gdy sąd ma już pełen obraz sprawy.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

REKLAMA

WSA: Nowa klasyfikacja chorób dla spraw w MOPS jeszcze nie obowiązuje. A urzędnicy ją stosują

Sądy pilnują, aby MOPS i SKO nie powoływały się na IDC-11. Ta klasyfikacja chorób jeszcze nie obowiązuje. Trwają prace nad jej wdrożeniem. Mówi się o 2026 r.

WSA: urzędnicy w MOPS nie mogą polemizować z zaświadczeniem od lekarza. Nie mogą podważać stopnia lekkiego, umiarkowanego i znacznego [orzeczenie o niepełnosprawności]

To duży problem w praktyce korzystania z usług i świadczeń z MOPS. Urzędnicy samowolnie kwestionują treść nie tylko orzeczenia o niepełnosprawności, ale także zaświadczenia lekarskie. Ten sam zarzut dotyczy także SKO kontrolujących decyzje MOPS.

Niegodny czy wydziedziczony? Prawo spadkowe po zmianach

Uznanie za niegodnego dziedziczenia i wydziedziczenie mają podobne skutki i zdarza się, że są mylone. Trzeba jednak wiedzieć, iż to odmienne instytucje prawa spadkowego. Czym się różnią? Jakie są aktualne przepisy?

Wyrok: świadczenia z MOPS na podstawie zaświadczenia lekarza, ale bez orzeczenia o niepełnosprawności [wyrok WSA z 4 czerwca 2025 r.]

Zarówno przedszkola, szkoły i NFZ nie mają możliwości zapewnienia np. działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych w wymiarze, którego potrzebuje dziecko chore np. na autyzm. Więc do MOPS trafiają wnioski rodziców, których dzieci powinny otrzymać wsparcie ze szkół albo medycznych placówek publicznych wspomagających dzieci w trudnej sytuacji zdrowotnej. Niewydolny system edukacji i system zdrowia powoduje, że dziecko wymagające np. 40 h godzin pracy ze specjalistą otrzymuje tych godzin 4. Co robią rodzice nie mający pieniędzy na opłacenie prywatnych usług specjalistów z wymiarze 36 h? Idą do MOPS. I szukają pomocy. Np. wybierając ścieżkę „MOPS i usługi opiekuńcze”. W artykule przykład matki, która próbowała taką pomoc z MOPS otrzymać dla dzieci w których zdiagnozowano autyzm (kod F84.0) nadpobudliwość ruchową z deficytem uwagi (F90).

REKLAMA

Podwyżki. Z 27,30 zł zł na 30,50 zł. Tym razem abonament RTV. 10% rabatu to 329,40 zł. Abonament miał być zlikwidowany

Abonament RTV w 2026 r. wyniesie 9,50 zł miesięcznie w wypadku odbiornika radiowego oraz 30,50 zł w wypadku odbiornika radiowego i telewizyjnego. abonamentu z 10 proc. zniżką za opłaty wnoszone z góry za cały 2026 r. sięgnie 102,60 zł za odbiornik radiowy i 329,40 zł za odbiornik radiowy i telewizyjny.

Zasiłek pielęgnacyjny dla 1 mln Polaków w rządowym dryfie. Zapowiedź problemów dla stopnia umiarkowanego

Dryf wynika z inflacji, która "zżera" dodatek pielęgnacyjny. I to od 2019 r. Stale wartość 215,84 zł. Dodatkowo dziś jest przesądzone (prawie na 100%), że w 2026 r. i i 2027 r. ta sytuacja się utrzyma - nie będzie podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego. Dla osób niepełnosprawnych ze stopniem niepełnosprawności umiarkowanym (lekki nie otrzymuje zasiłku pielęgnacyjnego) na horyzoncie jest nowy (poważniejszy) problem - coraz większe znaczenie testów sprawności osoby niepełnosprawnej i (symetrycznie) coraz mniejsze znaczenia orzeczenia o niepełnosprawności. Np. dodatek dopełniający do renty socjalnej zależny jest od orzeczenia o niesamodzielności, a świadczenie wspierające od testu zdolności do samodzielności jakim jest poziom potrzeby wsparcia.

REKLAMA