REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TSUE może zmienić wynik Twojej sprawy – sprawdź, jak to działa!

radca prawny
TSUE może zmienić wynik Twojej sprawy – sprawdź, jak to działa!
TSUE może zmienić wynik Twojej sprawy – sprawdź, jak to działa!

REKLAMA

REKLAMA

Twoja sprawa wydaje się przegrana w świetle polskiego prawa? Pytanie prejudycjalne do TSUE może odwrócić jej losy! W 2023 roku polskie sądy złożyły rekordową liczbę takich wniosków. Dowiedz się, jak działa ten mechanizm i jak możesz go wykorzystać, by wpłynąć na przebieg postępowania sądowego.

Pytanie prejudycjalne do TSUE może zadecydować o wyniku sprawy. Strona toczącego się przed polskim sądem postępowania może złożyć pismo procesowe, w którym uzasadni potrzebę wniesienia pytania prejudycjalnego do TSUE. W trudnych, przegranych w świetle krajowych przepisów sprawach, odesłanie prejudycjalne do unijnego Trybunału może odwrócić ich wynik na korzyść strony, w tym np. przedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

W 2023 roku polskie sądy wniosły do Trybunału Sprawiedliwości UE rekordową, czyli największą od czasu przystąpienia Polski do Unii, liczbę 48 pytań prejudycjalnych (odesłań prejudycjalnych). Więcej wniosły tylko bułgarskie i niemieckie. Ogólnie, w latach 2019 – 2023 do TSUE wpływało rocznie średnio o ponad 100 spraw więcej niż w latach 2014 – 2018.

Procedura odesłania prejudycjalnego do TSUE - na czym polega?

Procedura odesłania prejudycjalnego to mechanizm, który umożliwia sądom krajowym państw członkowskich Unii Europejskiej skierowanie do TSUE pytań dotyczących interpretacji prawa pierwotnego UE, takiego jak traktaty, oraz prawa pochodnego, czyli aktów wydanych przez instytucje unijne, takich jak rozporządzenia, dyrektywy czy decyzje. Celem odesłania prejudycjalnego jest zapewnienie jednolitego stosowania prawa wspólnotowego w całej Unii oraz rozstrzyganie wątpliwości prawnych przez TSUE, co ma kluczowe znaczenie dla zachowania spójności systemu prawnego Unii Europejskiej.

Procedura polega na skierowaniu przez sąd krajowy pytania prejudycjalnego w sytuacji, gdy poweźmie on wątpliwości co do interpretacji przepisów prawa unijnego lub konieczności ich zastosowania w kontekście konkretnej sprawy. Ważne jest, aby pytanie prejudycjalne miało związek z toczącym się postępowaniem przed sądem krajowym, oraz by odpowiedź TSUE była kluczowa dla rozstrzygnięcia sprawy.

REKLAMA

Co istotne dla uczestniczących w procesach przed polskimi sądami, nie mogą oni sami wnieść pytania prejudycjalnego do TSUE. Jednak z pomocą profesjonalnego pełnomocnika (adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego) mogą nakłonić sąd do wniesienia takiego pytania, w tym przygotować jego projekt. Jeśli uda się przekonać sąd, może to przynieść ogromne korzyści przedsiębiorcy, podatnikowi, czy innemu podmiotowi, toczącemu spór w postępowaniu krajowym, bo w wyniku odpowiedzi TSUE niekorzystny bieg sprawy może ulec istotnej zmianie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy sąd krajowy powinien złożyć wniosek do TSUE?

Pytanie prejudycjalne może być zadane na każdym etapie postępowania sądowego, aż do czasu wydania rozstrzygnięcia, tj. orzeczenia kończącego postępowanie w danej instancji tak merytorycznego, jak i formalnego. Pytanie prejudycjalne może, a nie musi, zadać sąd krajowy.

Sądy ostatnich instancji przy wydawaniu orzeczeń, od których nie przysługuje środek zaskarżenia, winny dokonać weryfikacji czy istnieje potrzeba zapytania TSUE o wykładnię prawa wspólnotowego. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrujący skargę kasacyjną w sprawie podatkowej ma generalnie obowiązek skierowania pytania prejudycjalnego jeśli poruszona w nim kwestia może mieć decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy. Jeśli wykładnia przepisu unijnego została już dokonana przez Trybunał w innym orzeczeniu, pytanie jest zasadne jeśli pojawiły się dodatkowe wątpliwości.

Obowiązek sądu zostanie ograniczony gdy wykładnia prawa unijnego jest tak oczywista, że brak racjonalnych i uzasadnionych wątpliwości co do sposobu odpowiedzi na pytanie prejudycjalne. Zaniechanie obowiązku skierowania pytania do TSUE może stanowić naruszenie prawa unijnego oraz skutkować odpowiedzialnością odszkodowawczą państwa członkowskiego.

Jakie są przepisy i elementy pytania prejudycjalnego?

Podstawą prawną procedury pytania prejudycjalnego jest art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a także art. 19 ust. 3 lit. b) Traktatu o Unii Europejskiej. Poza tym, do postępowania tego mają zastosowanie: Statut TSUE (protokół nr 3 dołączony do TFUE), Regulamin TSUE, Zalecenia dla sądów krajowych dotyczące składania wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym (Zalecenia TSUE 2019/C 380/01), oraz przepisy proceduralne regulujące zasady funkcjonowania sądów w danym państwie członkowskim. Na przykład, jak stanowi art. 177 § 1 pkt 31 Kodeksu postępowania cywilnego, sąd może zawiesić postepowanie z urzędu, jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku postępowania toczącego się przed TSUE.

Każde pytanie prejudycjalne powinno zawierać: sformułowanie pytań skierowanych do Trybunału, zwięzłe opis przedmiotu sporu oraz istotnych okoliczności faktycznych sprawy, przepisy prawa krajowego mające do niej zastosowanie, istotne dla sprawy orzecznictwo sądów krajowych, precyzyjne wskazanie treści przepisów prawa UE. Przede wszystkim elementem koniecznym każdego wniosku jest uzasadnienie, dlaczego w konkretnej sprawie interpretacja prawa unijnego jest niezbędna. Fakultatywnie wniosek może zawierać streszczenie argumentów strony postępowania. Uzasadnienie pytania prejudycjalnego ma kluczowe znaczenie, ponieważ TSUE może odmówić odpowiedzi, jeśli uzna pytanie za niejasne, nieistotne lub niepowiązane z danym sporem.

Nowe zasady rozpoznawania pytań prejudycjalnych TSUE

Od 1 października 2024 r. część kompetencji w przedmiocie rozpoznawania pytań prejudycjalnych TSUE przekazał Sądowi UE. Dotyczy to pytań związanych ze sprawami z zakresu: wspólnego systemu VAT, podatku akcyzowego, Kodeksu celnego, klasyfikacji taryfowej towarów w Nomenklaturze scalonej, odszkodowań i pomocy dla pasażerów w przypadku opóźnienia lub odwołania usług transportowych oraz systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. TSUE zachował wyłączną właściwość do orzekania w sprawach wykładni prawa pierwotnego, w tym Karty Praw Podstawowych UE, międzynarodowego prawa publicznego lub zasad ogólnych prawa UE.

Sąd UE będzie mógł również przekazać TSUE sprawę, która choć należy do jego właściwości, wymaga orzeczenia co do zasad mogących mieć wpływ na jedność lub spójność prawa UE. Sąd UE będzie stosować te same zasady proceduralne co TSUE. Jego orzeczenia będą miały tę samą moc prawną (w drodze wyjątku będą poddawane kontroli TSUE).

Mimo zmiany przepisów pytania prejudycjalne nadal trafiają do unijnego Trybunału, który w wyjątkowych sytuacjach może przejąć rozpoznanie sprawy. TSUE wszystkie pytania które wpłynęły po 30 września 2024 r. weryfikuje, by następnie przekazać je do Sądu UE, jeśli dotyczą powyższych spraw np. podatkowych czy celnej. W związku z reformą statutu TSUE uaktualnione zostały zalecenia dla sądów krajowych w zakresie składania wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

Zgodnie ze wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów z dnia z 16 października 2024 r. – udzielonymi w związku z wątpliwościami zgłaszamy m.in. przez niektórych doradców podatkowych nie ma potrzeby zmiany ordynacji podatkowej w związku z wejściem w życie nowelizacji statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zdaniem MF przez orzeczenia TSUE (do których nawiązują polskie przepisy) należy rozumieć zarówno orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości, jak i orzeczenia Sądu UE.

Jakie są skutki orzeczenia TSUE dla sądu krajowego?

Rozstrzygnięcie TSUE podjęte w odpowiedzi na pytanie prejudycjalne jest wiążące dla sądu krajowego, który zadał pytanie, oraz dla innych sądów orzekających w tej samej sprawie. Orzeczenie ma moc wsteczną (ex tunc), co oznacza, że obowiązuje od momentu zaistnienia stanu faktycznego, którego dotyczy. TSUE może również ponownie odpowiedzieć na pytanie prejudycjalne, jeśli ten sam sąd uzna, że istnieje potrzeba dalszej wykładni przepisów prawa unijnego.

Podsumowując, procedura odesłania prejudycjalnego to skuteczne narzędzie umożliwiające sądom krajowym wyjaśnienie wątpliwości w zakresie prawa unijnego, a także zapewnienie jednolitego stosowania tego prawa w całej Unii Europejskiej. Jest to mechanizm, który chroni interesy przedsiębiorców, podatników i innych podmiotów działających w ramach unijnego porządku prawnego. Odpowiedź TSUE na zadane pytanie prejudycjalne może wpłynąć na zmianę niekorzystnej sytuacji strony w postępowaniu toczonym przed polskim sądem.

Choć strona nie może bezpośrednio zadać pytania prejudycjalnego do TSUE może wnosić do sądu krajowego samodzielnie czy za pośrednictwem profesjonalnego pełnomocnika np. przedkładając stosowny wniosek, w którym wyjaśni potrzebę postawienia pytania, bądź przedstawić jego projekt. Jeśli przekona sąd o potrzebie zadania takiego pytania, niekorzystny obrót sprawy może ulec diametralnej zmianie. Dlatego by złożyć skuteczne wnioski do polskich sądów o wystąpienie do TSUE z pytaniem prejudycjalnym w każdej z istotnych dla firm dziedzin warto postawić na prawnika z doświadczeniem. Wniosek o odesłanie prejudycjalne można wnieść na każdym etapie postępowania (do wydania orzeczenia kończącego to postępowanie). Najczęściej składa się go w końcowej fazie postępowania, gdy sąd ma już pełen obraz sprawy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Kamera monitoringu sąsiada obejmuje zasięgiem moją posesję. Czy to legalne? Jest stanowcza decyzja Prezesa UODO

W dniu 8 grudnia 2025 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował, że Prezes UODO Mirosław Wróblewski nakazał zaprzestania – w ciągu 7 dni od doręczenia decyzji – przetwarzania danych osobowych sąsiadów za pomocą monitoringu wizyjnego (kamery wideo), który obejmował drogę publiczną i sąsiednie posesje. Zdaniem Prezesa UODO jednoznacznym dowodem na nieprzetwarzanie danych za pomocą monitoringu wizyjnego będzie zdemontowanie kamer, względnie skierowanie poza sporny obszar monitorowania, tak by nie obejmowały posesji sąsiedzkich, a wyłącznie posesję właściciela kamer.

Ulgowe przejazdy kolejowe dla nowej grupy pasażerów. Toczą się prace nad ich wprowadzeniem. Resort jest na tak, ale kto za to zapłaci?

Czy nowa grupa pasażerów będzie miała prawo do ulgowych przejazdów kolejowych? Toczą się prace nad wprowadzeniem takich rozwiązań. Choć Ministerstwo Infrastruktury jest na tak, to otwarte pozostają pytania dotyczące finansowania.

Jedno słowo w regulaminie i gmina przegrała w sądzie. Czy wyrok NSA dla gminy Kiszkowo wpłynie na sytuację 2479 gmin w Polsce i odbiór Twoich śmieci? Sąd: te odpady gmina musi zabierać sprzed posesji

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok, który może zmienić sposób, w jaki gminy organizują zbiórkę odpadów. Okazuje się, że „przyjmowanie" i „odbieranie" śmieci to zupełnie różne pojęcia prawne – a pomyłka i zamienne ich używanie może kosztować samorząd przegraną w sądzie. Sprawdź, jakie masz prawa jako mieszkaniec i kiedy gmina łamie prawo.

Koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Gmina wprowadzi zakazy, narzuci limity i będzie prowadziła ewidencję. Przepisy trafiły do Sejmu

Czy to będzie koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Trwają konsultacje projektu, który ma wprowadzić regulacje przyznające gminom szczególne uprawnienia. Zyskają dzięki nim kontrolę na rynkiem lokalnym i poprawią ściągalność opłat.

REKLAMA

Tydzień pracy krótszy, ale godzin do przepracowania tyle samo. Można też pracować tylko w weekendy i święta. Jak to zrobić?

Przepisy prawa pracy przewidują szereg rozwiązań, które pozwalają na zorganizowanie świadczenia pracy w sposób odpowiedni zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Należą do nich m.in. system skróconego tygodnia pracy i system pracy weekendowej.

Egzekucja ze spadku, czyli co każdy spadkobierca wiedzieć powinien

Jaka jest definicja spadku? Z czym wiąże się przyjęcie spadku? Od kiedy możliwa jest egzekucja ze spadku? Co z odpowiedzialnością, jeśli dziedziczymy razem z kilkoma osobami? Sprawdź, o czym powinien wiedzieć każdy spadkobierca.

Zadaniowy czas pracy nie wyklucza nadgodzin. Ale jak ocenić, czy należą się za nie pieniądze? Zasada jest prosta

Zadaniowy system czasu pracy stwarza pole do nadużyć zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców. Co zrobić, aby uniknąć na tym tle nieporozumień? Należy przede wszystkim prawidłowo wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawodawcę.

Dzień wolny od pracy to nie zawsze sobota. Nie zawsze jest to również pełny dzień kalendarzowy

Jak prawidłowo obliczać wymiar czasu pracy obowiązujący konkretnego pracownika? Zazwyczaj nie ma z tym problemów, gdy pracownik pracuje w stałych dniach i godzinach. Jednak jak postępować, gdy ta układanka się komplikuje, a dzień wolny to nie zawsze dzień kalendarzowy?

REKLAMA

Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA