Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe BDO dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich – zmiany od 1 stycznia 2025 r.

  • Artykuł sponsorowany
fryzjer kosmetyczna BDO obowiązki
Obowiązkowe BDO dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich – zmiany od 1 stycznia 2025 r.
Materiały prasowe

Od 1 stycznia 2025 r. wszyscy przedsiębiorcy wytwarzający odpady niebezpieczne muszą zarejestrować się w BDO. Od nowego roku przestały obowiązywać zwolnienia ilościowe, z których korzystały podmioty wytwarzające niewielkie ilości takich odpadów. Zmianę tę odczują m.in. właściciele salonów fryzjerskich i kosmetycznych, którzy od kilku dni masowo składają wnioski o rejestrację w BDO.

Koniec zwolnień z rejestracji w BDO dla branży beauty

Branżę beauty, a dokładnie przedsiębiorców, którzy do tej pory nie byli zarejestrowani w BDO, czeka spora rewolucja. 1 stycznia 2025 r. zmienił się katalog odpadów zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji w BDO. Z nowego rozporządzenia usunięto wszystkie kody odpadów niebezpiecznych, co oznacza, że wytwarzający je przedsiębiorcy muszą zarejestrować się BDO, a następnie prowadzić ewidencję odpadów (uproszczoną albo pełną).

Przypomnijmy, że w latach 2019-2024 firmy wytwarzające mniej niż 200 kg odpadów niebezpiecznych rocznie były zwolnione z obowiązku ich ewidencjonowania, a tym samym z rejestracji w BDO. Zwolnienia ilościowe przestały obowiązywać wraz z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 5 listopada 2024 r. w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.

Jakie rodzaje odpadów usunięto z rozporządzenia? Z punktu widzenia firm z branży beauty, najistotniejszą zmianą jest z wykreślenie z listy odpadów o kodach:

15 01 10* - opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone,

ex 15 01 11* - opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi,

Pod tymi oznaczeniami kryją się m.in. wszelkiego rodzaju spraye i aerozole, puste opakowania po farbach, środkach dezynfekujących, lakierach do włosów, utleniaczach, lakierach do paznokci, klejach do rzęs oraz kosmetykach zawierających retinoidy albo wysokie stężenia kwasów. Wiele firm z branży beauty nie zdaje sobie sprawy, że z pozoru bezpieczne produkty, przeznaczone do nakładania na skórę, włosy lub paznokcie, są w rzeczywistości klasyfikowane jako substancje niebezpieczne.

- Od kliku tygodni masowo zgłaszają się do nas kosmetyczki, manikiurzystki, fryzjerzy, i inni przedstawiciele branży beauty, którzy dopiero co dowiedzieli się o swoich nowych obowiązkach. Tacy przedsiębiorcy zwykle są zagubieni w gąszczu przepisów środowiskowych i potrzebują wsparcia najpierw w wypełnieniu formularza rejestrowego w BDO, a następnie w zidentyfikowaniu swoich pozostałych obowiązków, które różnią się w zależności m.in. od rodzajów i ilości wytwarzanych odpadów. – mówi Agata Ryś, specjalistka w dziedzinie ochrony środowiska i Członek Zarządu Interzero. – Firmy z branży beauty wskazują też na brak jednoznacznych, rzetelnych informacji o konieczności rejestracji w BDO zarówno ze strony organów państwa, jak i organizacji zrzeszających przedsiębiorców, które nie zawsze nadążają za zmianami legislacyjnymi. Nic w tym dziwnego – przepisy środowiskowe bardzo szybko ewoluują, co często rodzi konieczność korzystania z usług firm doradztwa środowiskowego.

Rejestracja w BDO dla salonów fryzjerskich nieunikniona. Wysokie kary dla spóźnialskich

Nie ulega wątpliwości, że nowe regulacje dotkną większości salonów fryzjerskich i barberskich. W wyniku prowadzenia takiej działalności wytwarzane są odpady niebezpieczne w postaci chociażby pustych opakowań po:

  • produktach do stylizacji włosów: lakierach i piankach, nabłyszczaczach, woskach w sprayu oraz sprayach termoochronnych,
  • farbach do włosów oraz dekoloryzatorach,
  • rozjaśniaczach, utleniaczach i aktywatorach,
  • środkach dezynfekujących.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wytworzenie chociażby jednego takiego odpadu w ciągu roku równoznaczne jest z obowiązkiem uzyskania wpisu do BDO. Brak rejestracji w BDO może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę administracyjnej kary finansowej w wysokości nawet do 1 000 000 zł.

Dodajmy, że podmioty wytwarzające odpady niebezpieczne miały wystarczająco długie vacatio legis, by dopełnić niezbędnych formalności. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 12 listopada 2024 r., a projekt rozporządzenia znany był już w sierpniu ubiegłego roku. Przedstawiciele branży beauty nie mogą więc tłumaczyć się zbyt krótkim czasem na dostosowanie się do nowych regulacji.

Co mogą zrobić firmy z branży beauty, które nie zdążyły zarejestrować się w BDO przed 1 stycznia 2025 r.? Jeśli wytwarzają odpady niebezpieczne, powinny jak najszybciej złożyć wniosek rejestrowy w systemie BDO, by uniknąć potencjalnych kar. Warto pamiętać, że rejestracja w BDO po terminie zwykle nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami finansowymi. Jeśli jednak przedsiębiorca nie zdąży dokonać jej przed ewentualną kontrolą (np. z WIOŚ), musi liczyć się z nałożeniem na firmę dotkliwych kar.

Wpis do BDO dla salonów kosmetycznych – jakie odpady podlegają obowiązkowej ewidencji?

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek rejestracji w BDO ma też większość salonów kosmetycznych. Mowa tu nie tylko o dużych gabinetach oferujących szeroki wachlarz usług, ale też o najmniejszych, jednoosobowych firmach: stylistkach paznokci, rzęs i brwi, kosmetyczkach, wizażystkach, masażystkach, fizjoterapeutach i rehabilitantach. Niemal każdy z tych podmiotów w wyniku swojej działalności wytwarza odpady niebezpieczne, których nie można zakwalifikować do strumienia odpadów komunalnych.

Na mocy nowego rozporządzenia, obowiązkowej ewidencji w BDO podlegają m.in. puste opakowania po:

  • produktach do stylizacji paznokci: lakierach hybrydowych i tradycyjnych, cleanerach, acetonie,
  • woskach do depilacji,
  • kosmetykach zawierających pochodne witaminy A (tzw. retinoidy: retinol, retinal),
  • kosmetykach zawierających kwasy o wysokim stężeniu,
  • środkach dezynfekujących i odkażających,
  • produktach w sprayu do utrwalania makijażu (tzw. fixerach),
  • klejach do rzęs.

Wytwarzasz odpady z tych opakowań? Zleć rejestrację w BDO ekspertom!

Jak określić, czy dany odpad jest niebezpieczny? Taka informacja powinna być umieszczona na opakowaniu albo w karcie charakterystyki produktu. Zwykle ma ona postać piktogramów w kształcie rombu (tzw. znaków ostrzegawczych), haseł ostrzegawczych (np. NIEBEZPIECZEŃSTWO, UWAGA) oraz zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia i środki ostrożności.

Zmiany prawne, które wymusiły rejestrację w BDO kosmetyczek i fryzjerów

Zniesienie ilościowych zwolnień z obowiązku ewidencji odpadów niebezpiecznych podyktowane było koniecznością dostosowania krajowych przepisów do ustawodawstwa unijnego, a konkretnie do dyrektywy 2008/98/WE z 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre inne dyrektywy. Art. 35 tej dyrektywy nakłada na wielu przedsiębiorców obowiązek prowadzenia ewidencji wszystkich odpadów niebezpiecznych, niezależnie od ich ilości. Wśród tych przedsiębiorców znaleźli się m.in. wytwórcy odpadów niebezpiecznych.

Nowe rozporządzenie zmieniające katalog odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji w BDO, wydane zostało na podstawie delegacji zawartej w art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, 1597, 1688, 1852 i 2029). Zgodnie z art. 3 ust.1 pkt 32 ustawy, wytwórcą odpadów jest każdy podmiot, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów. Nie ulega więc wątpliwości, że przedsiębiorcy prowadzący salony fryzjerskie i kosmetyczne, w których wykorzystywane są produkty o właściwościach niebezpiecznych, są wytwórcami odpadów niebezpiecznych.

Czy branża beauty może liczyć na przywrócenie zwolnień z rejestracji w BDO?

W świetle przytoczonych wyżej przepisów jest to raczej niemożliwe. Wprowadzenie zwolnień z poradzenia ewidencji jakiegokolwiek rodzaju odpadów niebezpiecznych byłoby sprzeczne z przepisami wspomnianej dyrektywy 2008/98/WE.

Przedsiębiorcy z branży beauty powinni więc sprawdzić, czy wśród wytwarzanych przez ich odpadów znajdują się też odpady sklasyfikowane jako niebezpieczne. Jeśli tak, ich obowiązkiem jest prowadzenie ewidencji tych odpadów w systemie BDO, a to z kolei wiąże się z koniecznością uzyskania wpisu do rejestru.

Zarejestruj firmę w BDO i uniknij kary za brak wpisu!

Podobnego zdania są eksperci:

- Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadowej to wyjątkowa sytuacja przewidziana przepisami ustawy o odpadach i nie powinna dotyczyć odpadów niebezpiecznych. Dyrektywa 2008/98/WE w sprawie odpadów precyzyjnie wskazuje w art. 35 na obowiązek prowadzenia ewidencji m.in. przez wytwórców odpadów niebezpiecznych bez względu na ilość wytwarzanych przez nich odpadów. Dotychczasowe zwolnienie w tym zakresie było więc niezgodne z prawem europejskim, a najnowsza zmiana przepisów usuwa to uchybienie. – mówi Paweł Sosnowski, Pełnomocnik Zarządu ds. Regulacji Środowiskowych w Interzero i specjalista z zakresu prawa odpadowego, ze szczególnym uwzględnieniem m.in. odpadów opakowaniowych. – Przepisy ustawy o odpadach wspierają jednak drobnych przedsiębiorców i dają możliwość skorzystania z uproszczonej ewidencji z zastosowaniem jedynie karty przekazania odpadów, o ile ilość wytwarzanych przez przedsiębiorcę odpadów niebezpiecznych nie przekracza 100 kilogramów rocznie. Wymaga to jednak uzyskania wpisu do rejestru BDO.

Wątpliwości nie pozostawiają również komunikaty organizacji zrzeszających firmy z branży beauty, które obecną sytuację określają nawet mianem „Afery BDO 2025”. Przedstawiciele przedsiębiorców są zdania, że każdy salon kosmetyczny i fryzjerski, w którym wytwarza się choćby 1 odpad niebezpieczny rocznie, powinien od 2025 r. zarejestrować się w BDO. Wskazują też, że właściciele salonów beauty ponoszą pełną odpowiedzialność za brak wymaganej rejestracji w BDO – jeśli organ kontroli uzna, że wytwarzane w salonie odpady są odpadami niebezpiecznymi, może nałożyć na firmę kary finansowe.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak