Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe BDO dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich – zmiany od 1 stycznia 2025 r.

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
fryzjer kosmetyczna BDO obowiązki
Obowiązkowe BDO dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich – zmiany od 1 stycznia 2025 r.
Materiały prasowe

Od 1 stycznia 2025 r. wszyscy przedsiębiorcy wytwarzający odpady niebezpieczne muszą zarejestrować się w BDO. Od nowego roku przestały obowiązywać zwolnienia ilościowe, z których korzystały podmioty wytwarzające niewielkie ilości takich odpadów. Zmianę tę odczują m.in. właściciele salonów fryzjerskich i kosmetycznych, którzy od kilku dni masowo składają wnioski o rejestrację w BDO.

Koniec zwolnień z rejestracji w BDO dla branży beauty

Branżę beauty, a dokładnie przedsiębiorców, którzy do tej pory nie byli zarejestrowani w BDO, czeka spora rewolucja. 1 stycznia 2025 r. zmienił się katalog odpadów zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji w BDO. Z nowego rozporządzenia usunięto wszystkie kody odpadów niebezpiecznych, co oznacza, że wytwarzający je przedsiębiorcy muszą zarejestrować się BDO, a następnie prowadzić ewidencję odpadów (uproszczoną albo pełną).

Przypomnijmy, że w latach 2019-2024 firmy wytwarzające mniej niż 200 kg odpadów niebezpiecznych rocznie były zwolnione z obowiązku ich ewidencjonowania, a tym samym z rejestracji w BDO. Zwolnienia ilościowe przestały obowiązywać wraz z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 5 listopada 2024 r. w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.

Jakie rodzaje odpadów usunięto z rozporządzenia? Z punktu widzenia firm z branży beauty, najistotniejszą zmianą jest z wykreślenie z listy odpadów o kodach:

15 01 10* - opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone,

ex 15 01 11* - opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi,

Pod tymi oznaczeniami kryją się m.in. wszelkiego rodzaju spraye i aerozole, puste opakowania po farbach, środkach dezynfekujących, lakierach do włosów, utleniaczach, lakierach do paznokci, klejach do rzęs oraz kosmetykach zawierających retinoidy albo wysokie stężenia kwasów. Wiele firm z branży beauty nie zdaje sobie sprawy, że z pozoru bezpieczne produkty, przeznaczone do nakładania na skórę, włosy lub paznokcie, są w rzeczywistości klasyfikowane jako substancje niebezpieczne.

- Od kliku tygodni masowo zgłaszają się do nas kosmetyczki, manikiurzystki, fryzjerzy, i inni przedstawiciele branży beauty, którzy dopiero co dowiedzieli się o swoich nowych obowiązkach. Tacy przedsiębiorcy zwykle są zagubieni w gąszczu przepisów środowiskowych i potrzebują wsparcia najpierw w wypełnieniu formularza rejestrowego w BDO, a następnie w zidentyfikowaniu swoich pozostałych obowiązków, które różnią się w zależności m.in. od rodzajów i ilości wytwarzanych odpadów. – mówi Agata Ryś, specjalistka w dziedzinie ochrony środowiska i Członek Zarządu Interzero. – Firmy z branży beauty wskazują też na brak jednoznacznych, rzetelnych informacji o konieczności rejestracji w BDO zarówno ze strony organów państwa, jak i organizacji zrzeszających przedsiębiorców, które nie zawsze nadążają za zmianami legislacyjnymi. Nic w tym dziwnego – przepisy środowiskowe bardzo szybko ewoluują, co często rodzi konieczność korzystania z usług firm doradztwa środowiskowego.

Rejestracja w BDO dla salonów fryzjerskich nieunikniona. Wysokie kary dla spóźnialskich

Nie ulega wątpliwości, że nowe regulacje dotkną większości salonów fryzjerskich i barberskich. W wyniku prowadzenia takiej działalności wytwarzane są odpady niebezpieczne w postaci chociażby pustych opakowań po:

  • produktach do stylizacji włosów: lakierach i piankach, nabłyszczaczach, woskach w sprayu oraz sprayach termoochronnych,
  • farbach do włosów oraz dekoloryzatorach,
  • rozjaśniaczach, utleniaczach i aktywatorach,
  • środkach dezynfekujących.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wytworzenie chociażby jednego takiego odpadu w ciągu roku równoznaczne jest z obowiązkiem uzyskania wpisu do BDO. Brak rejestracji w BDO może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę administracyjnej kary finansowej w wysokości nawet do 1 000 000 zł.

Dodajmy, że podmioty wytwarzające odpady niebezpieczne miały wystarczająco długie vacatio legis, by dopełnić niezbędnych formalności. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 12 listopada 2024 r., a projekt rozporządzenia znany był już w sierpniu ubiegłego roku. Przedstawiciele branży beauty nie mogą więc tłumaczyć się zbyt krótkim czasem na dostosowanie się do nowych regulacji.

Co mogą zrobić firmy z branży beauty, które nie zdążyły zarejestrować się w BDO przed 1 stycznia 2025 r.? Jeśli wytwarzają odpady niebezpieczne, powinny jak najszybciej złożyć wniosek rejestrowy w systemie BDO, by uniknąć potencjalnych kar. Warto pamiętać, że rejestracja w BDO po terminie zwykle nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami finansowymi. Jeśli jednak przedsiębiorca nie zdąży dokonać jej przed ewentualną kontrolą (np. z WIOŚ), musi liczyć się z nałożeniem na firmę dotkliwych kar.

Wpis do BDO dla salonów kosmetycznych – jakie odpady podlegają obowiązkowej ewidencji?

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek rejestracji w BDO ma też większość salonów kosmetycznych. Mowa tu nie tylko o dużych gabinetach oferujących szeroki wachlarz usług, ale też o najmniejszych, jednoosobowych firmach: stylistkach paznokci, rzęs i brwi, kosmetyczkach, wizażystkach, masażystkach, fizjoterapeutach i rehabilitantach. Niemal każdy z tych podmiotów w wyniku swojej działalności wytwarza odpady niebezpieczne, których nie można zakwalifikować do strumienia odpadów komunalnych.

Na mocy nowego rozporządzenia, obowiązkowej ewidencji w BDO podlegają m.in. puste opakowania po:

  • produktach do stylizacji paznokci: lakierach hybrydowych i tradycyjnych, cleanerach, acetonie,
  • woskach do depilacji,
  • kosmetykach zawierających pochodne witaminy A (tzw. retinoidy: retinol, retinal),
  • kosmetykach zawierających kwasy o wysokim stężeniu,
  • środkach dezynfekujących i odkażających,
  • produktach w sprayu do utrwalania makijażu (tzw. fixerach),
  • klejach do rzęs.

Wytwarzasz odpady z tych opakowań? Zleć rejestrację w BDO ekspertom!

Jak określić, czy dany odpad jest niebezpieczny? Taka informacja powinna być umieszczona na opakowaniu albo w karcie charakterystyki produktu. Zwykle ma ona postać piktogramów w kształcie rombu (tzw. znaków ostrzegawczych), haseł ostrzegawczych (np. NIEBEZPIECZEŃSTWO, UWAGA) oraz zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia i środki ostrożności.

Zmiany prawne, które wymusiły rejestrację w BDO kosmetyczek i fryzjerów

Zniesienie ilościowych zwolnień z obowiązku ewidencji odpadów niebezpiecznych podyktowane było koniecznością dostosowania krajowych przepisów do ustawodawstwa unijnego, a konkretnie do dyrektywy 2008/98/WE z 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre inne dyrektywy. Art. 35 tej dyrektywy nakłada na wielu przedsiębiorców obowiązek prowadzenia ewidencji wszystkich odpadów niebezpiecznych, niezależnie od ich ilości. Wśród tych przedsiębiorców znaleźli się m.in. wytwórcy odpadów niebezpiecznych.

Nowe rozporządzenie zmieniające katalog odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji w BDO, wydane zostało na podstawie delegacji zawartej w art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, 1597, 1688, 1852 i 2029). Zgodnie z art. 3 ust.1 pkt 32 ustawy, wytwórcą odpadów jest każdy podmiot, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów. Nie ulega więc wątpliwości, że przedsiębiorcy prowadzący salony fryzjerskie i kosmetyczne, w których wykorzystywane są produkty o właściwościach niebezpiecznych, są wytwórcami odpadów niebezpiecznych.

Czy branża beauty może liczyć na przywrócenie zwolnień z rejestracji w BDO?

W świetle przytoczonych wyżej przepisów jest to raczej niemożliwe. Wprowadzenie zwolnień z poradzenia ewidencji jakiegokolwiek rodzaju odpadów niebezpiecznych byłoby sprzeczne z przepisami wspomnianej dyrektywy 2008/98/WE.

Przedsiębiorcy z branży beauty powinni więc sprawdzić, czy wśród wytwarzanych przez ich odpadów znajdują się też odpady sklasyfikowane jako niebezpieczne. Jeśli tak, ich obowiązkiem jest prowadzenie ewidencji tych odpadów w systemie BDO, a to z kolei wiąże się z koniecznością uzyskania wpisu do rejestru.

Zarejestruj firmę w BDO i uniknij kary za brak wpisu!

Podobnego zdania są eksperci:

- Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadowej to wyjątkowa sytuacja przewidziana przepisami ustawy o odpadach i nie powinna dotyczyć odpadów niebezpiecznych. Dyrektywa 2008/98/WE w sprawie odpadów precyzyjnie wskazuje w art. 35 na obowiązek prowadzenia ewidencji m.in. przez wytwórców odpadów niebezpiecznych bez względu na ilość wytwarzanych przez nich odpadów. Dotychczasowe zwolnienie w tym zakresie było więc niezgodne z prawem europejskim, a najnowsza zmiana przepisów usuwa to uchybienie. – mówi Paweł Sosnowski, Pełnomocnik Zarządu ds. Regulacji Środowiskowych w Interzero i specjalista z zakresu prawa odpadowego, ze szczególnym uwzględnieniem m.in. odpadów opakowaniowych. – Przepisy ustawy o odpadach wspierają jednak drobnych przedsiębiorców i dają możliwość skorzystania z uproszczonej ewidencji z zastosowaniem jedynie karty przekazania odpadów, o ile ilość wytwarzanych przez przedsiębiorcę odpadów niebezpiecznych nie przekracza 100 kilogramów rocznie. Wymaga to jednak uzyskania wpisu do rejestru BDO.

Wątpliwości nie pozostawiają również komunikaty organizacji zrzeszających firmy z branży beauty, które obecną sytuację określają nawet mianem „Afery BDO 2025”. Przedstawiciele przedsiębiorców są zdania, że każdy salon kosmetyczny i fryzjerski, w którym wytwarza się choćby 1 odpad niebezpieczny rocznie, powinien od 2025 r. zarejestrować się w BDO. Wskazują też, że właściciele salonów beauty ponoszą pełną odpowiedzialność za brak wymaganej rejestracji w BDO – jeśli organ kontroli uzna, że wytwarzane w salonie odpady są odpadami niebezpiecznymi, może nałożyć na firmę kary finansowe.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd pokazał jak obliczyć zachowek od mieszkania 191 500 zł. Dla córki, syna, wnuka. Obliczenia. Zasady. Wzory [Przykład]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku od mieszkania dla trójki dzieci i trójki wnuków. Wybrana przeze mnie sprawa sądowa jest typowa. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

Abp Przybylski: Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe [wywiad]

"Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe" – powiedział nowy metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski w wywiadzie dla PAP. Dodał, że człowiek z natury jest religijny i etyczny, dlatego potrzebuje wiedzy o religii i wyborach moralnych, żeby harmonijnie się rozwijać.

Na firmę i jej pracowników można nałożyć obowiązkowe świadczenia po wybuchu wojny. Pracownika powołanego do wojska firma nie może zwolnić [Prawo]

Przepisy przewidują możliwość nałożenia na firmę świadczeń rzeczowych na rzecz wojska po wybuchu wojny. Pracodawcy muszą uwzględnić ryzyko prowadzenia działalności w sytuacji rekrutacji części pracowników do służby wojskowej. Pracownicy w czasie zatrudnienia mogą wykonywać świadczenia osobiste na rzecz wojska przerywając na ten okres (jednorazowo do 7 dni) świadczenie pracy dla pracodawcy.

Odpowiedź na pozew o zachowek. Jak napisać po zmianach?

Czym jest odpowiedź na pozew o zachowek i jakie ma znaczenie procesowe? Co powinno zawierać takie pismo? Prezentujemy najważniejsze informacje i aktualne przepisy.

Jawność wynagrodzeń w Polsce – co zmieni się od Wigilii 2025 roku? Jak się przygotować (checklista)? Co powinni wiedzieć pracownicy i pracodawcy?

Transparentność wynagrodzeń to temat, który od lat budzi emocje zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Z jednej strony – jawne płace to większa równość i eliminacja dyskryminacji płacowej. Z drugiej – to rewolucja w podejściu do rekrutacji, polityki kadrowej i zarządzania firmą. W dniu 24 grudnia 2025 roku wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy - Ustawa z 4 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy, która nałoży na pracodawców szereg nowych obowiązków związanych z jawnością wynagrodzeń. Jest to efekt wdrażania unijnej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z 10 maja 2023 r., której celem jest wzmocnienie stosowania zasady równego wynagrodzenia kobiet i mężczyzn za taką samą pracę lub pracę o tej samej wartości.

Składki emerytalne, rentowe i zdrowotne za opiekuna osoby ze świadczeniem wspierającym zapłaci budżet państwa. Jakie warunki trzeba spełnić? Konieczny wniosek do ZUS

Od 1 stycznia 2024 r. opiekunowie osób pobierających świadczenie wspierające mogą zostać objęci ubezpieczeniem emerytalnym, rentowym i zdrowotnym. Składki w całości finansuje budżet państwa. Wystarczy złożyć elektroniczny wniosek do ZUS. Opiekun zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu sprawowania opieki nad osobą pobierającą świadczenie wspierające może zgłosić do tego ubezpieczenia także członków swojej rodziny.

Opinia Rzecznika Generalnego TSUE ws. WIBOR – kto faktycznie wygrał? Banki, czy kredytobiorcy - "wiborowicze"?

W dniu 11 września 2025 r. została wydana z dawana wyczekiwana opinia Rzecznika Generalnego (właściwie Rzecznik Generalnej) TSUE dotycząca WIBOR, w sprawie C-471/24, gdzie pozwanym jest PKO BP. Pytania prejudycjalne w tej sprawie zadał Sąd Okręgowy w Częstochowie.Wielu uznawało, że odpowiedzi będą absolutnie kluczowe dla spraw z powództwa „wiborowiczów” przeciwko bankom. Nic dziwnego, że po ogłoszeniu opinii każda ze stron – zarówno banki, jak i konsumenci – prześcigają się w ogłaszaniu swojej wygranej w mediach.

Sejm: Od 900 zł do 1800 zł dla mundurowych - bo na około 160 000 funkcjonariuszy przypada zasób mieszkaniowy niespełna 9000 lokali

Projekt ustawy obejmuje Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa. Dotyczy także funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego. I pracuje nad nim odpowiednia komisja sejmowa. Sama ustawa - tak ważna dla funkcjonariuszy i żołnierzy - już niebawem będzie uchwalona.

Osoba niepełnosprawna, PFRON i UP: Wyciągano bzdurne i bezzasadne zarzuty żeby tylko dotacji nie przyznać. Np. bo 17 lat temu dostałem dotację z UP jako osoba młoda i sprawna, że lata wcześniej kierowano mnie na kursy

Redakcja Infor.pl otrzymuje sygnały od czytelników, że nie jest łatwo osobom niepełnosprawnym otrzymać dotację z PFRON na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Publikujemy list od czytelnika, który takiej dotacji nie otrzymał.

Wyrok TSUE: ochrona przed dyskryminacją w miejscu pracy obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

W dniu 11 września 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał, że ochrona praw osób niepełnosprawnych przed dyskryminacją pośrednią obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zdaniem TSUE pracodawca powinien dostosować warunki zatrudnienia i pracy rodziców takich dzieci w taki sposób, żeby mogli oni sprawować opiekę nad swoimi dziećmi bez obawy, że będą przez to narażeni na dyskryminację pośrednią.