REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

660 tys. rolników w tarapatach: Muszą udowodnić, że są aktywnymi gospodarzami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Resort rolnictwa odpowiada w kwestii aktywnego rolnika: Tysiące osób do weryfikacji
Resort rolnictwa odpowiada w kwestii aktywnego rolnika: Tysiące osób do weryfikacji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe regulacje dotyczące wprowadzenia kryterium „aktywnego rolnika” budzą obawy wśród polskich rolników. Zmiana ma na celu skierowanie wsparcia do osób rzeczywiście zajmujących się produkcją rolną, jednak może dotknąć aż 660 tysięcy gospodarzy, którzy będą musieli udowodnić swoją aktywność zawodową. Ministerstwo Rolnictwa zapewnia, że procedura weryfikacji będzie uproszczona, ale rolnicy obawiają się dodatkowych trudności i wykluczenia z systemu dopłat. Jakie będą skutki tej reformy?

Wprowadzenie kryterium „aktywnego rolnika” w ramach nowych regulacji dotyczących wsparcia rolnictwa wzbudza liczne kontrowersje. Zgodnie z projektem, osoby zajmujące się rzeczywistą produkcją rolną będą mogły liczyć na dopłaty, podczas gdy ci, którzy nie prowadzą działalności rolniczej, zostaną wykluczeni z systemu wsparcia. Taka zmiana może dotknąć około 660 tys. rolników, którzy będą musieli udowodnić swoją aktywność zawodową, co wiąże się z dodatkowymi formalnościami i dokumentacją. Choć ministerstwo zapewnia, że proces weryfikacji zostanie uproszczony, rolnicy obawiają się, że nowe przepisy mogą skomplikować im życie i wykluczyć ich z pomocy finansowej. O sprawę dopytują posłowie.

REKLAMA

Aktywny rolnik: Czy nowe przepisy uderzą w uczciwie pracujących rolników?

REKLAMA

"Jak wskazuje ministerstwo, wprowadzenie definicji „aktywnego rolnika” ma na celu ukierunkowanie wsparcia finansowego na osoby rzeczywiście zajmujące się produkcją rolną, eliminując z systemu dotacji podmioty, które nie prowadzą działalności rolniczej, lecz czerpią korzyści z systemu dopłat. W teorii regulacja ta ma wspierać gospodarstwa faktycznie utrzymujące się z rolnictwa oraz przeciwdziałać procederom uzyskiwania środków przez osoby nieprowadzące produkcji rolnej" - piszą posłowie Anna Gembicka, Jarosław Sachajko w interpelacji poselskiej.

Posłowie zwracają uwagę, że z analiz i opinii środowiska rolniczego, np. opisanych w artykule „Aktywny rolnik? Cwaniacy i tak sobie poradzą, a rolnicy stracą” na portalu Farmer.pl, istnieją poważne obawy, że nowe przepisy uderzą w uczciwie pracujących rolników, podczas gdy osoby znające luki prawne nadal będą w stanie obejść regulacje. W artykule zwrócono uwagę na nieprecyzyjność kryteriów oraz możliwe negatywne konsekwencje, które mogą prowadzić do wykluczenia części rolników z systemu wsparcia, co byłoby sprzeczne z pierwotnymi założeniami reformy.

W związku z powyższym posłowie proszą o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Jakie dokładnie kryteria ministerstwo planuje przyjąć w definicji „aktywnego rolnika” i jakie mechanizmy zostaną wdrożone, aby nie obciążać rolników dodatkową biurokracją?
  2. Czy przeprowadzono analizę skutków finansowych wprowadzenia nowej definicji? Jakie są szacunkowe oszczędności lub dodatkowe koszty dla budżetu państwa i rolników?
  3. Czy resort posiada dane dotyczące liczby rolników, którzy mogą zostać wykluczeni z systemu wsparcia w wyniku wprowadzenia kryterium „aktywnego rolnika”?
  4. Jakie środki przewidziano, aby wesprzeć rolników, którzy mogą stracić dostęp do dotychczasowego wsparcia w wyniku tych zmian?
  5. Czy przewidziano okres przejściowy lub inne formy złagodzenia skutków nowej regulacji dla rolników, którzy mogą zostać uznani za nieaktywnych w pierwszym roku jej obowiązywania?
  6. Czy rząd planuje szerokie konsultacje społeczne w tej sprawie, uwzględniające głos środowisk rolniczych i ekspertów, aby uniknąć negatywnych skutków regulacji?
  7. Czy ministerstwo dysponuje analizami w zakresie tego, jakie środki zostaną odebrane grupie wykluczonej z otrzymywania dopłat i w jaki sposób wpłynęło na wysokość dopłat dla osób, które uzyskają status "aktywnego rolnika"? Jeśli tak, proszę o udostępnienie tych analiz.
  8. Jakie działania podejmuje ministerstwo w celu zablokowania planowanej przez przewodniczącą KE reformy dotyczącej likwidacji wspólnej polityki rolnej? Czy ministerstwo dysponuje danymi, w jaki sposób wpłynie to na sytuację rolników oraz o ile mniejsze będą środki przeznaczone na polskie rolnictwo? Jeśli tak, proszę o udostępnienie tych danych i analiz.

Resort rolnictwa odpowiada w kwestii aktywnego rolnika: Tysiące osób do weryfikacji

REKLAMA

Na wstępie należy wyjaśnić, że przygotowana w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) propozycja zmiany definicji rolnika aktywnego zawodowo jest wynikiem licznych postulatów i wniosków zarówno rolników indywidualnych, jak i izb oraz organizacji rolniczych. Zgodnie z ich opinią, obecnie obowiązująca definicja w niewystarczającym stopniu ukierunkowuje wsparcie na osoby faktycznie wykonujące działalność rolniczą. Powszechne jest również przekonanie o uzyskiwaniu wsparcia przez właścicieli gruntów niewykonujących działalności rolniczej, w szczególności w małych gospodarstwach.

W związku z powyższym zakłada się, że przedstawione rozwiązania przyczynią się do lepszego ukierunkowania wsparcia w ramach WPR na podmioty faktycznie zajmujące się rolnictwem. Dlatego też proponuje się, aby weryfikacja aktywności zawodowej dotyczyła wszystkich rolników wnioskujących o płatności bezpośrednie lub płatności ONW, niezależnie od wielkości obszarowej gospodarstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie w celu zminimalizowania obciążeń administracyjnych zaproponowano kryteria, które pozwolą automatycznie uznać rolników za aktywnych zawodowo, i które możliwe są do sprawdzenia z urzędu, tj. bez konieczności angażowania wnioskodawców. W szczególności byliby to rolnicy:

  • posiadający zwierzęta zarejestrowane w systemie Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt,
  • otrzymujący płatności związane z produkcją do roślin,
  • otrzymujący płatności z tytułu następujących ekoschematów: Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi, Integrowana Produkcja Roślin, Biologiczna ochrona upraw,
  • otrzymujący Płatności Ekologiczne.

Szacuje się, że takich beneficjentów jest około 570 tys. W przypadku pozostałych rolników (tj. ok. 660 tys.), weryfikacja aktywności rolniczej odbywałaby się na podstawie minimalnych kosztów ponoszonych na działalność rolniczą lub przychodów z działalności rolniczej, przy czym rolnik musiałby udowodnić fakt poniesienia tych kosztów lub uzyskania przychodów. W celu ułatwienia procesu dokumentowania prowadzenia działalności rolniczej planuje się ustanowić szeroki katalog dopuszczalnych dowodów (np. faktury za nawozy, środki ochrony roślin, materiał siewny i rozmnożeniowy, czynsze dzierżawne, koszty zabiegów prowadzonych usługowo, praca najemna, ubezpieczenia lub faktury za sprzedaż płodów rolnych).

Powyższe rozwiązania zostały zaprezentowane przedstawicielom organizacji rolniczych, ośrodków doradztwa rolniczego, środowiska naukowego oraz politycznego w styczniu 2025 r. wywołując szeroki oddźwięk społeczny oraz ujawniając duże podziały wśród różnych grup interesariuszy. Zarówno przedstawiciele środowisk rolniczych jak i naukowych prezentowali różne opinie odnośnie przedstawionej propozycji zmiany definicji.

Większość uczestników konsultacji podzielała potrzebę zmiany definicji, tak aby wsparcie w ramach WPR w większym stopniu zostało ukierunkowane na rolników faktycznie prowadzących działalność rolniczą. Duże poparcie wyrażone zostało dla ustanowienia katalogu rolników, których działalność pozwala na automatyczne uznanie ich za aktywnych zawodowo.

Niemniej jednak, równocześnie wskazywano, że dla znacznej grupy wnioskodawców proces wnioskowania o płatności stałby się bardziej skomplikowany i wiązałby się ze zwiększeniem obciążeń administracyjnych. Dotyczyłoby to głównie mniejszych gospodarstw. Liczne były opinie kwestionujące celowość wprowadzania nowych rozwiązań jeszcze w tej perspektywie finansowej, do końca której pozostało tylko 2 lata.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy poinformować, że kwestia zmiany definicji rolnika aktywnego zawodowo nie została jeszcze przesądzona a przedstawione rozwiązania są jedynie projektem do dalszej dyskusji. Obecnie w MRiRW trwają analizy dotyczące potencjalnych skutków i celowości wprowadzania nowych rozwiązań jeszcze w ramach WPR 2023-2027.

W związku z powyższym skutki finansowe ewentualnej zmiany definicji będą zależały od przyjętych rozwiązań szczegółowych wdrażanej definicji rolnika aktywnego zawodowo. Natomiast liczba podmiotów wykluczonych z płatności bezpośrednich czy płatności ONW znana będzie najwcześniej po ewentualnym wdrożeniu tej zmiany w życie.

Ważne

Weryfikacja działalności rolniczej pod kryterium „aktywnego rolnika”

W przypadku około 660 tys. rolników, weryfikacja aktywności rolniczej opierałaby się na minimalnych kosztach ponoszonych na działalność rolniczą lub uzyskanych przychodach. Rolnik musiałby udokumentować poniesione koszty lub osiągnięte przychody. Planowane jest wprowadzenie szerokiego katalogu dowodów, takich jak faktury za nawozy, środki ochrony roślin, materiały siewne, czynsze dzierżawne, usługi, praca najemna, ubezpieczenia czy sprzedaż płodów rolnych.

Czy będzie likwidacja Wspólnej Polityki Rolnej?

Przeciwnie do tezy zawartej w pytaniu postawionym przez Państwa Posłów, Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej, wypowiadała się w sposób, który zapowiada utrzymanie Wspólnej Polityki Rolnej (WPR). W dokumencie pn. Wytyczne polityczne na następną kadencję Komisji Europejskiej 2024−2029 podkreśliła: "Zawsze będę bronić unijnej polityki dochodów europejskich rolników oraz dbać o to, aby budżet UE i nasza wspólna polityka rolna były właściwie ukierunkowane i w zrównoważony sposób posługiwały się trzema rodzajami narzędzi: zachętami, inwestycjami i uregulowaniami prawnymi."

Informacje zawarte w przedstawionych ostatnio przez Komisję Europejską (KE) dokumentach dotyczących wieloletnich ram finansowych (komunikat „Droga ku następnym wieloletnim ramom finansowym” z 11 lutego 2025 r.) oraz „Wizji dla rolnictwa i żywności” (komunikat z 19 lutego 2025 r.) wskazują, że zobowiązanie zapowiedzi zawarte w ww. Wytycznych politycznych stanowią istotny priorytet działań nowej KE.

Komunikat dotyczący wieloletnich ram finansowych stanowi wstęp do debaty nad budżetem UE po 2027 roku. KE podkreśla, że przyszły budżet UE powinien pozostać ambitny, również pod względem jego wielkości. Wymienione w komunikacie priorytety budżetowe obejmują m.in. zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego, co jest zarówno jednym z kluczowych elementów strategii UE, jak i priorytetem polskiej prezydencji w Radzie UE.

Komunikat KE przedstawia aktualne oraz przyszłe wyzwania, które będą miały wpływ na kształt kolejnych ram finansowych. Dokument identyfikuje elementy obecnych rozwiązań, które mogą zostać wykorzystane w przyszłości, a także sygnalizuje możliwe kierunki zmian.

Komunikat podkreśla konieczność zwiększenia efektywności zarządzania wydatkami UE, co skutkuje propozycjami ograniczenia liczby funduszy i dokumentów programowych. WPR wdrożona planami strategicznymi na lata 2023-2027 została wskazana jako pozytywny przykład efektywnego zarządzania budżetem.

Rolnictwo i suwerenność żywnościowa w UE. Czy będą zmiany?

Dokument „Wizja dla rolnictwa i żywności” jasno wskazuje na kluczową rolę WPR w przyszłości oraz podkreśla jej znaczenie dla realizacji traktatowych celów UE. KE jednoznacznie zaznacza, że bezpieczeństwo i suwerenność żywnościowa są elementami nienegocjowalnymi, co znajduje potwierdzenie w badaniach opinii publicznej w państwach członkowskich. W związku z tym stwierdzenie o „likwidacji WPR” nie znajduje odzwierciedlenia w faktach.

Należy stanowczo podkreślić, że stwierdzenia jakoby koncepcja „one plan per country” oznaczała likwidację WPR, czy też sugestie, że rolnicy nie otrzymają wsparcia z budżetu UE, są nieprawdziwe i stanowią dezinformację. Powielanie tych nieprawdziwych informacji prowadzi do podziałów i napięć społecznych, co jest szczególnie szkodliwe w obliczu wojny za wschodnią granicą i niepewnej sytuacji międzynarodowej.

Sprawując prezydencję w Radzie UE Polska przeprowadzi dyskusję państw członkowskich nad komunikatem „Wizja dla rolnictwa i żywności”. Chcemy ukierunkować dyskusję w taki sposób, aby m.in. uzasadnić potrzebę dalszego funkcjonowania WPR. Po zakończeniu okresu prezydencji, będziemy kontynuować promowanie silnej i odpowiednio finansowanej WPR, z oddzielnym budżetem i zachowaniem dwufilarowej struktury.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zachowek po rodzicach przepada?

Kto ma prawo do zachowku po rodzicach i od czego zależy jego wysokość? Czy roszczenie o zachowek się przedawnia? Oto najważniejsze przepisy i terminy!

Rozprawa przed TSUE ws. WIBOR-u. Nie będzie przełomu?

W dniu 11 czerwca 2025 r. w Luksemburgu odbędzie się rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-471/24. Jest to wynik pytań prejudycjalnych skierowanych przez Sąd Okręgowy w Częstochowie, dotyczących interpretacji przepisów prawa unijnego w kontekście kredytów opartych na wskaźniku referencyjnym WIBOR. Pierwsza sprawa w TSUE dotycząca WIBOR-u budzi zrozumiałe zainteresowanie kredytobiorców, prawników i sektora bankowego. Warto jednak rozróżnić realny zakres tej sprawy od medialnych uproszczeń. Nadchodząca rozprawa nie przyniesie jeszcze żadnego rozstrzygnięcia.

Kiedy ostatnia wielka debata prezydencka 2025? Druga tura pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim

Zapowiadana jest ostatnia wielka debata prezydencka przed drugą turą wyborów w 2025 roku. Kiedy odbędzie się debata Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego? Gdzie będzie można obejrzeć debatę?

Biejat i Hołownia popierają Trzaskowskiego [Druga tura]

Magdalena Biejat i Szymon Hołownia popierają Rafała Trzaskowskiego w drugiej turze wyborów prezydenckich 2025 r. Na ile procent może liczyć kandydat na Prezydenta RP?

REKLAMA

[Boże Ciało] Długi czerwcowy weekend 2025. Gdzie dojedziesz tanio pociągiem prosto z Polski? W czerwcu rusza nowy zagraniczny kierunek

Planując zagraniczny wyjazd na czerwcowy długi weekend, warto rozważyć podróż koleją. Z Polski kursują bezpośrednie pociągi m.in. do Czech, Austrii, Niemiec, Słowacji, Węgier oraz na Litwę. Nowością w letnim rozkładzie będzie również bezpośrednie połączenie do Chorwacji, dostępne już od czerwca.

Kogo poprze Mentzen? [Druga tura]

Od tego, kogo poprze Mentzen może zależeć wynik drugiej tury wyborów prezydenckich 2025 r. Dlatego wszyscy tak czekają na informację od Sławomira Mentzena: Trzaskowski czy Nawrocki?

Grozi Ci grzywna 81 tys. zł lub 10% obrotu. Nowe unijne prawo uderzy w tysiące polskich firm

Już za chwilę tysiące firm w Polsce mogą stanąć przed poważnym zagrożeniem – nowa unijna dyrektywa EAA oznacza obowiązkowe zmiany, których zignorowanie może skończyć się katastrofą finansową. Kary sięgają nawet 10% rocznego obrotu lub ponad 81 tys. zł. Wystarczy jedna skarga klienta, by urzędnicy wszczęli kontrolę i nałożyli sankcje. Masz czas tylko do 28 czerwca 2025 r. Potem może być za późno.

Czternasta emerytura w 2025 r. Jaka kwota brutto - netto: najniższa emerytura, czy Rada Ministrów da więcej? Kiedy wypłata?

Dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane czternastą emeryturą, będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia miesiąca wypłaty kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów w 2025 r., opublikowanych 20 maja 2025 r. Najprawdopodobniej "czternastka" wyniesie w 2025 roku 1878,91 zł brutto (ok. 1709,81 złotych netto), a więc tyle, ile wynosi najniższa emerytura. Choć ustawa daje Radzie Ministrów prawo podwyższenia tej kwoty.

REKLAMA

Jeśli Trzaskowski wygra wybory na Prezydenta Polski, co z prezydenturą Warszawy?

Jeżeli Rafał Trzaskowski wygra wybory na Prezydenta Polski, nie może być jednocześnie prezydentem Warszawy. Zakazuje tego Konstytucja RP. Co z prezydenturą stolicy? Mieliśmy już taki przypadek w historii.

Resort zdrowia: kamery w gabinetach lekarskich, przebieralniach, na sali operacyjnej - nawet bez zgody pacjenta

Przepisy dotyczące monitoringu w placówkach medycznych wywołały gorącą dyskusję, która wciąż trwa, ponieważ wciąż Rzecznik Praw Obywatelskich broni praw pacjentów, a Ministerstwo Zdrowia powołuje się na konieczność ich bezpieczeństwa i nie chce zmian. Z jednej strony celem przepisów jest rzeczywiście zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów, a z drugiej – pojawiają się poważne obawy o naruszenie prawa do prywatności i ochrony danych osobowych. Ten problem wraca, szczególnie mając na uwadze ostatnie okoliczności i śmierć lekarza w jednym z krakowskich szpitali, po ataku pacjenta.

REKLAMA