REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przełom w podatkach - wreszcie coś dla podatników: zapadła uchwała NSA, która zmienia wszystko. Będzie można wznowić postępowanie zakończone ostateczną decyzją

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
NSA, uchwała, podatki, decyzja, wznowić
Przełom w podatkach - wreszcie coś dla podatników: zapadła uchwała NSA, która zmienia wszystko. Będzie można wznowić postępowanie zakończone ostateczną decyzją
Rzecznik Praw Obywatelskich

REKLAMA

REKLAMA

Przełom w podatkach: zapadła uchwała NSA, która zmienia wszystko, bo będzie można wznowić postępowanie zakończone ostateczną decyzją. Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 października 2025 roku potwierdziła, że przesłanką wznowienia postępowania zakończonego decyzją ostateczną na wniosek strony mogą być okoliczności lub dowody, które były znane stronie w toku postępowania, lecz nie zostały przez nią powołane, o ile nie były one znane organowi prowadzącemu postępowanie. Uchwała sędziów NSA rozstrzyga dotychczasowe rozbieżności w orzecznictwie i ustala wykładnię literalną przepisu. Co zatem z postępowaniami, czy będzie fala wznowień?

Przełom w podatkach: zapadła uchwała NSA, która zmienia wszystko. Będzie można wznowić postępowanie zakończone ostateczną decyzją

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 października 2025 roku potwierdziła stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich. NSA orzekł, że przesłanką wznowienia postępowania zakończonego decyzją ostateczną na wniosek strony mogą być okoliczności lub dowody, które były znane stronie w toku postępowania, lecz nie zostały przez nią powołane, o ile nie były one znane organowi prowadzącemu postępowanie. Uchwała rozstrzyga dotychczasowe rozbieżności w orzecznictwie i ustala wykładnię literalną przepisu.

REKLAMA

REKLAMA

Były dwa stanowiska co do wznowienia postępowania: istota rozbieżności orzeczniczej

W orzecznictwie sądów administracyjnych ukształtowały się dwie sprzeczne linie orzecznicze, co powodowało brak jednolitości i dezorientację odwołujących się podatników, gdzie wygranie sprawy czy ewentualne wnioski o wznowienie postępowania były często loterią. Albo się trafiło na sędziego, który popiera jeden nurt, albo na tego, który uznaje drugi nurt. Było tak:

  1. pierwsza linia orzecznicza uznawała, że jeżeli strona miała świadomość istnienia okoliczności lub dowodu i nie powołała ich w toku postępowania, nie może potem domagać się wznowienia postępowania na tej podstawie. Przeciwko wznowieniu na tej podstawie opowiadali się przedstawiciele organów skarbowych oraz Prokuratura Krajowa, podkreślając, że strona miała możliwość przedstawienia dowodów w toku zwykłego postępowania oraz że taka możliwość obowiązuje aż do rozstrzygnięcia w drugiej instancji.
  2. druga linia orzecznicza uznawała, że świadomość strony co do istnienia dowodów nie wyklucza prawa do wznowienia postępowania, ale z tym zastrzeżeniem, że o ile organ nie znał tych okoliczności lub dowodów. Po stronie dopuszczającej wznowienie stanęli Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, Krajowa Izba Doradców Podatkowych oraz Fundacja Praw Podatnika, wspierani przez ekspertów i reprezentantów praktyki podatkowej. Ich argumentacja odwoływała się do literalnej wykładni przepisu, zasad ogólnych postępowania administracyjnego oraz orzecznictwa trybunałów europejskich.
Ważne

Uchwała NSA opowiedziała się za drugą linią, stwierdzając, że kryterium wznowienia wynikające z art. 240 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, 497, 621, 622. 769, 820, 1203, 1235) odnosi się do stanu wiedzy organu, a nie wyłącznie do stanu wiedzy strony.

Kiedy wznawia się postępowanie?

Przepis art. 240. § 1 ordynacji podatkowej jasno wskazuje, że w sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:

  • 1) dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe;
  • 2) decyzja wydana została w wyniku przestępstwa;
  • 3) decyzja wydana została przez pracownika lub organ podatkowy, który podlega wyłączeniu stosownie do art. 130–132;
  • 4) strona nie z własnej winy nie brała udziału w postępowaniu;
  • 5) wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji nieznane organowi, który wydał decyzję;
  • 5a) wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody, nieznane organowi, który wydał decyzję, wskazujące na wystąpienie unikania opodatkowania w rozumieniu art. 119a § 1 lub nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, lub możliwość zastosowania środków ograniczających umowne korzyści;
  • 6) decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu;
  • 7) decyzja została wydana na podstawie innej decyzji lub orzeczenia sądu, które następnie zostały uchylone, zmienione, wygaszone lub stwierdzono ich nieważność w sposób mogący mieć wpływ na treść wydanej decyzji;
  • 8) została wydana na podstawie przepisu, o którego niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową orzekł Trybunał Konstytucyjny;
  • 9) ratyfikowana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania lub inna ratyfikowana umowa międzynarodowa, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, ma wpływ na treść wydanej decyzji;
  • 10) rozstrzygnięcie zapadłe w toku procedury rozstrzygania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych ma wpływ na treść wydanej decyzji;
  • 11) orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ma wpływ na treść wydanej decyzji;
  • 12) uprawnienia określone w art. 119j § 1 mają wpływ na treść decyzji.

Sprawa możliwości wznowienia postępowania trafiła już jakiś czas temu do RPO. Argumentacja Rzecznika Praw Obywatelskich

Rzecznik Praw Obywatelskich w ramach zagadnienia, które do niego trafiło, tj. postępowania przed NSA i możliwości wznowienia postępowania, przedstawił stanowisko zgodne z wykładnią literalną przepisu i zorientowaną na zapewnienie skutecznej ochrony praw podatników oraz prawdy materialnej. Okazało się, że ostatecznie NSA wydał uchwałę idącą właśnie w ten sam ton argumentacji, co zaprezentowana przez RPO. Najważniejsze argumenty RPO obejmowały:

REKLAMA

  • literalne brzmienie art. 240 § 1 pkt 5 ordynacji podatkowej, które wiąże możliwość wznowienia z nieznajomością okoliczności lub dowodów przez organ, a nie z ich nieznajomością przez stronę;
  • analogię do innych procedur, w których ustawodawca wprost ogranicza możliwość wznowienia wtedy, gdy strona miała świadomość istnienia dowodów; brak takiego wyraźnego ograniczenia w Ordynacji podatkowej przemawia za dopuszczalnością wznowienia także wtedy, gdy strona znała dowody (co nie zakazane, to dozwolone)
  • zasadę prawdy materialnej jako sedno postępowania administracyjnego, wymagającą od organów ustalenia stanu faktycznego zgodnie z rzeczywistością;
  • zasadę równości i zaufania do organów, której trudna wykładnia pozbawiała podatników realnej możliwości naprawienia prawomocnego rozstrzygnięcia obarczonego błędem z uwagi na nieuwzględnione dowody.

Sens prawny i praktyczne konsekwencje uchwały NSA z 13 października 2025 r., sygn. akt II FPS 3/25. Przełom w podatkach - wreszcie coś dla podatników. Będzie można wznowić postępowanie zakończone ostateczną decyzją

Uchwała NSA ma istotne znaczenie praktyczne i systemowe. Najważniejsze skutki obejmują rozszerzenie możliwości dochodzenia korekty rozstrzygnięć ostatecznych w sprawach podatkowych tam, gdzie organ nie dysponował informacją, nawet jeżeli strona wiedziała o tej informacji wcześniej. Spowoduje to wzmocnienie zasady prawdy materialnej poprzez umożliwienie sądom i organom ponownego rozpoznania sprawy, kiedy istotne elementy faktyczne nie były uwzględnione przez organ. Tym samym dojdzie do zwiększenia ochrony podatników, którzy z różnych przyczyn nie powołali dowodów w toku postępowania administracyjnego, a których wyłączną wiedzą objęte były okoliczności nieuwzględnione przez organ. W praktyce zaistnieje konieczność dostosowania praktyki organów podatkowych i doradców podatkowych do nowej wykładni w zakresie oceny wniosków wznowieniowych oraz dokumentacji gromadzonej w toku postępowań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Uchwała może też spowodować krótkookresowy wzrost liczby wniosków o wznowienie postępowań, co wymagać będzie od organów sprawnego procedowania spraw.

Wnioski o wznowienie powinny być przygotowane z uwzględnieniem pełnej dokumentacji i wykazywać, że dane okoliczności lub dowody były nieznane organowi. Organy będą musiały koniecznie szczegółowo zbadać twierdzenia stron we wnioskach o wznowienie pod kątem tego, czy wskazane okoliczności rzeczywiście były nieznane organowi w czasie prowadzonego postępowania. Organy powinny dokumentować prowadzony stan wiedzy i przyczyny ewentualnego nieuwzględniania materiału dowodowego. W konsekwencji sądy administracyjne powinny stosować wykładnię wskazaną przez NSA i koncentrować się na obiektywnym ustaleniu, czy organ dysponował danymi okolicznościami, a nie ograniczać prawa stron do wznowienia na podstawie ich wiedzy.

Podsumowując, w składzie siedmiu sędziów NSA -Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że podstawą do wznowienia postępowania zakończonego decyzją ostateczną mogą być nowe okoliczności lub dowody, które były znane stronie w toku postępowania podatkowego, lecz nie zostały przez nią powołane, zatem organowi znane nie były (sygn. II FPS 3/25). Przepis art. 240 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej uprawnia do wznowienia postępowania zakończonego decyzją ostateczną. Tak więc uchwała wzmacnia pozycję podatników, a organ pozostaje prowadzącym postępowania i to na nim ciąży obowiązek zebrania materiału dowodowego; podatnik nie powinien być obarczany niedozwolonym obowiązkiem ujawniania dowodów, które mogłyby mu zaszkodzić.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Które sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku? W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

REKLAMA

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

REKLAMA

Prezenty stanowią nawet do 40 proc. świątecznych wydatków większości Polaków [BADANIE]

Polacy wskazują, jaką część ich bożonarodzeniowego budżetu stanowią wydatki na prezenty. Spośród 10 wariantów odpowiedzi najczęściej wybierane są przedziały 20-30% oraz 30-40% – odpowiednio 18,5% i 18,2%. Na trzecim miejscu jest zakres 40-50%, podawany przez 12,9% rodaków. Na czwartej pozycji widać 10-20% – 11,3% wskazań. Z kolei 10,2% ankietowanych jest niezdecydowanych. 8,4% respondentów deklaruje 50-60%. Natomiast 6,6% badanych nie kupuje żadnych prezentów.

Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA