REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój a płeć - sposoby uczenia się pracowników

Rozwój a płeć - sposoby uczenia się pracowników
Rozwój a płeć - sposoby uczenia się pracowników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co motywuje do rozwoju kobiety, a co mężczyzn? Czy długość form rozwojowych ma znaczenie z perspektywy płci?
rozwiń >

Czy rozwój ma płeć? Sposoby uczenia się pracowników a różnice międzypłciowe

Nigdy w historii nie mieliśmy do dyspozycji tylu form edukacji oraz tak łatwego i stosunkowo taniego dostępu do wiedzy jak dziś. Ma to bezpośredni wpływ na biznes - według danych PARP już 80% pracodawców w Polsce inwestuje w szkolenia i procesy learning & development dla swoich zespołów.

REKLAMA

Jak dopasować rozwiązania L&D do indywidualnych potrzeb mężczyzn, kobiet lub osób niebinarnych? O tych ostatnich pisaliśmy już tutaj - dziś przeanalizujemy te dwie pierwsze grupy. Poznaj kluczowe wnioski z ostatniego raportu Nowych Motywacji i Mobile Institute pt. “Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju: jak uczą się obecnie pracownicy?”.

Motywatory - co motywuje do rozwoju kobiety, a co mężczyzn?

Większość ankietowanych kobiet i mężczyzn rozumie, że w dzisiejszej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, regularne szkolenia i nieustanny rozwój to ich obowiązek. 59% mężczyzn i 45% kobiet już to wie i dba o to, aby poszerzać swoje horyzonty. Co dodatkowo może motywować pracowników do zaangażowania w edukację w firmie?

W przypadku kobiet pomóc może dedykowana sala na szkolenia w siedzibie firmy (25%), szeroki wybór szkoleń i możliwość ich indywidualnego wyboru (21%) oraz urlop szkoleniowy, który można wykorzystać na zdobywanie nowej wiedzy (18%).

Mężczyźni oczekują od pracodawcy indywidualnych ścieżek rozwoju (23%) i szkoleń wewnętrznych (22%), które sami mogą wybrać (17%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe dane pokazują, że kluczem do sukcesu w L&D dla obu płci będzie indywidualne dopasowanie merytoryki do potrzeb i zainteresowań konkretnych pracowników. To trudne i ambitne, jednak możliwe do zrealizowania zadanie dla działów HR i education, choćby za sprawą wewnętrznych marketplace’ów ze szkoleniami otwartymi dla wszystkich członków zespołu i odpowiedniej, elastycznej konstrukcji ścieżek rozwoju kariery w organizacji.

Przeszkody i bariery w edukacji pracowniczek i pracowników

Co staje na przeszkodzie w rozwoju kompetencji miękkich pracowników? Tutaj już różnice są znacznie większe. Kobiety przejęte są firmową “bieżączką” i natłokiem codziennych zadań (24-27%), których nie zrealizują na czas przez poświęcenie całego dnia na edukację (23%) np. na pełnowymiarowe szkolenie stacjonarne. Tego ostatniego problemu nie mają mężczyźni (tylko 7% z nich nie chce poświęcać pełnego dnia roboczego na szkolenie). W ich przypadku większym problemem jest brak motywacji (20%) i nieodpowiednie godziny szkoleń (18%). Te wyniki przekładają się także na długość wdrażanych form rozwojowych w firmach - do tego wrócimy niebawem.

Kilka słów o priorytetach, czyli kluczowe kompetencje miękkie według kobiet i mężczyzn

Ogromne znaczenie dla obu płci ma to, czego się uczymy. Jednak i w tym przypadku mężczyźni i kobiety mają różne preferencje. Panie chcą szkolić się w przywództwie (63%), zarządzaniu stresem (54%), zarządzaniu projektami (52%) i efektywnej sprzedaży (50%). Panowie szukają nowej wiedzy w zakresie współpracy w zespole (56%), zarządzania czasem (52%), a także obsługi klienta i komunikacji interpersonalnej (po 50%).

Czy długość form rozwojowych ma znaczenie z perspektywy płci?

Jak długo chcemy się uczyć jako pracownicy? Kobiety najchętniej biorą udział w szkoleniach, które trwają maksymalnie 1-2 godziny (38% badanych). Mężczyźni lepiej oceniają dłuższe warsztaty, najlepiej powyżej 3 godzin (40% badanych). Widać więc, że warto różnicować długość szkoleń z perspektywy płci.

Co ciekawe, zdecydowana mniejszość, zarówno kobiet (10%), jak i mężczyzn (15%), preferuje krótkie formy nauki - do 30 minut. Wynik jest dość zaskakujący w kontekście rosnącej mody na pigułki wiedzy (ang. knowledge pills), materiały video np. w postaci edukacyjnych filmów, a nawet podcasty, trwające zwykle 15-45 minut). Ich wartość podkreślają również eksperci ds. e-learningu - regularny microlearning jest o 17% bardziej efektywny i o 80% skuteczniej utrzymuje uwagę słuchaczy.

Jak uczyć? Najbardziej efektywne formy rozwojowe według płci

A to właśnie podcasty są dla 53% ankietowanych kobiet najlepszym źródłem wiedzy. Dużą popularnością cieszą się wśród nich także aplikacje rozwojowe (31%), które zdecydowanie wykorzystują metody microlearningowe. Wciąż ważne dla kobiet są także szkolenia stacjonarne (28%). Wszelkie formy video m.in. webinary czy filmy edukacyjne zajęły w tym rankingu ostatnie miejsca.

U mężczyzn dla odmiany wciąż króluje offline. 39% pracowników wskazuje warsztaty stacjonarne jako najbardziej efektywną formę nauki. Kolejne miejsca na podium zajęły podcasty (34%) i apki mobilne (31%). Panowie niechętnie korzystają z mentoringu czy coachingu, a nawet tak popularnych dziś webinarów, na które decyduje się tylko 4% badanych.

Czy rozwój ma płeć? Podsumowanie

Wszystkie powyższe dane z raportu NoweMotywacje.pl i Mobile Institute pokazują, że zdecydowanie tak! Zarówno forma, długość, motywacja, jak i merytoryka szkoleń dla pracowników powinna być dostosowana do dominującej płci w zespole bądź też dobrana indywidualnie, aby maksymalnie wykorzystać zainwestowany czas i budżet rozwojowy. Przy rozwiązaniach indywidualnych warto to wziąć pod uwagę. Przy projektowaniu grupowych programów rozwojowych konieczne jest, aby tworzyć mix form i budować program angażujący dla wszystkich.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżka dla nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025. Decyzja ma zapaść 22 sierpnia. Spłaszczenie wynagrodzeń to duży problem

Podwyżka dla nauczycieli mianowanych w roku szkolnym 2024/2025. Decyzja ma zapaść 22 sierpnia 2024 roku. Spłaszczenie wynagrodzeń jest dużym problemem i w praktyce utrudnia funkcjonowanie systemu awansu zawodowego.

W 2025 r. kolejna waloryzacja progów dochodowych w świadczeniach z ZUS

Od 1 marca 2024 r. kryterium dochodowe uprawniające do otrzymania świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wynosi 2419,33 zł, w 2025 r. zostanie zwaloryzowane. Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż próg dochodowy dla tzw. świadczenia 500 plus nie zostanie w najbliższym czasie zniesiony. 

Renta wdowia: od kiedy i dla kogo 2024, czy będzie działała wstecz

W piątek, 26 lipca komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o wprowadzenie tzw. renty wdowiej.

Czy renta wdowia weszła już w życie?

Przepisy wprowadzające instytucję renty wdowiej nie weszły jeszcze w życie. Ustawa została uchwalona przez Sejm w piątek 26 lipca, jednak to nie koniec prac legislacyjnych. Nowelizacją zajmie się teraz Senat. Co już wiemy o rencie wdowiej? Jakie rozwiązania zaproponował rząd i kiedy miałyby wejść w życie?

REKLAMA

Zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025. W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie dotyczące informatorów

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Chodzi o informatory zawierające przykładowe zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025 r.

Emerytury stażowe w lipcu? OPZZ informuje co się dzieje z projektem

Na piątek, 26 lipca 2024 r. na godzinę 12:15 zaplanowane jest posiedzenie sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, która zajmie się kwestią emerytur stażowych. Jest to odpowiedź na wniosek OPZZ przypominający o projekcie ustawy OPZZ i Lewicy dotyczący emerytur stażowych.

2520 zł dodatku dopełniającego do renty socjalnej, ale nie dla wszystkich

Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rencie socjalnej. Zakłada on wypłatę dodatku dopełniającego osobom uprawnionym do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji. Od kiedy będzie przysługiwał nowy dodatek?

Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności. Co zadecydował Senat?

Senat obradował nad nowelizacją ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowe przepisy mają przedłużyć maksymalnie o 6 miesięcy ważność orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności, które wygasają 30 września 2024 r.

REKLAMA

Renta wdowia: Będą dalsze prace – projekt został skierowany do komisji sejmowej

W czwartek, 25 lipca 2024 r., podczas debaty w Sejmie wszystkie kluby zadeklarowały chęć dalszej pracy nad projektem w sprawie renty wdowiej. Regulacja została skierowana do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Jej posiedzenie zaplanowano na piątek, 26 lipca.

Lista organizacji mających prawo do otrzymania 1,5% podatku rolnego. Wnioski w wpis do końca roku

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że do 31 grudnia 2024 r. można składać wnioski o wpis na listę podmiotów uprawnionych do otrzymania 1,5 proc. podatku rolnego za bieżący rok.

REKLAMA