Zwrot kosztów biletu powrotnego z podróży służbowej połączonej z urlopem
REKLAMA
REKLAMA
Tak, ale pod warunkiem, że pracownik uzyska Państwa zgodę na przedłużenie pobytu poza granicami kraju.
REKLAMA
Za czas pobytu w celach prywatnych w kraju, w którym pracownik uprzednio przebywał w podróży służbowej, co do zasady, zatrudniony nie nabywa prawa do należności delegacyjnych i za taki pobyt ponosi pełną odpłatność. Jeżeli wyrażą Państwo zgodę na wydłużenie pobytu pracownika w kraju, do którego został wysłany w podróż służbową, z przyczyn dotyczących zatrudnionego, w tym przypadku z powodu zaplanowanego wypoczynku w tym kraju, to pracownik ma prawo do zwrotu kosztów biletu powrotnego. Taki wydatek będzie mógł być rozliczony w ramach delegacji służbowej i włączony do kosztów pracodawcy z tego tytułu. Do podobnej sytuacji odniósł się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 października 2009 r. (sygn. IPPB5/423-414/09-4/JC), w której uznał, że: , (...) zdarza się, iż po realizacji celu służbowego, za zgodą pracodawcy, pracownik przedłuża pobyt dla realizacji celów prywatnych. W czasie wykonywania zadań służbowych przez pracownika spółka pokrywa wszystkie koszty pobytu delegowanego, w tym koszty biletu powrotnego pracownika. Natomiast koszt pobytu prywatnego ponosi w całości pracownik. Przepisy prawa podatkowego nie zakazują łączenia podróży służbowej z wyjazdem prywatnym. Wobec powyższego, Spółka prawidłowo zalicza do kosztów uzyskania przychodów wydatki na podróż służbową pracownika, w tym na bilet powrotny, w sytuacji gdy za zgodą pracodawcy pracownik przedłużył podróż służbową i za czas pobytu prywatnego sam ponosił określone wydatki (...).
Zobacz serwis: Prawa pracownika
Jeśli nie wyrażą Państwo zgody na wydłużenie podróży służbowej, pracownik, który pozostanie w kraju delegacji, będzie musiał opłacić z własnych środków koszt biletu powrotnego. Wydatek z tego tytułu nie będzie mógł być zaliczony do kosztów delegacji służbowej.
Pracownik powinien wrócić z delegacji w terminie wskazanym przez pracodawcę w poleceniu wyjazdu. Jeżeli nie zaszły nieoczekiwanie okoliczności uniemożliwiające mu powrót w terminie (np. strajk obsługi naziemnej lotniska czy załamanie pogody), to rozliczenie biletu dotyczącego późniejszej daty powrotu niż planowana zawsze wymaga zgody pracodawcy. Pracownik nie może bowiem swobodnie decydować o pozostaniu w danym miejscu dłużej (na weekend czy urlop) i w rozliczeniu wyjazdu służbowego przedstawić dokumentów potwierdzających koszty przejazdu powrotnego w terminie odległym (niekiedy znacząco) od daty zakończenia realizacji zadania służbowego.
Zobacz serwis: Czas pracy
Janusz T. na polecenie pracodawcy pojechał w podróż służbową, z której miał wrócić w piątek po południu. W związku z tym, że pracownik miał wolny weekend, a następnie odbierał dni wolne za nadgodziny (w poniedziałek i wtorek) postanowił pozostać na miejscu kilka dni dłużej, o czym nie poinformował pracodawcy. W rozliczeniu kosztów podróży dostarczył bilet powrotny z wtorkowego popołudnia.
Pracodawca może się nie zgodzić na rozliczenie biletu, ponieważ został on wystawiony kilka dni po planowanym zakończeniu podróży wskazanym w poleceniu wyjazdu.
Brak zgody pracodawcy na wydłużenie podróży służbowej może pozbawić pracownika prawa do zwrotu wydatków poniesionych na bilet powrotny.
Podstawa prawna:
- art. 775 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 1502; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1662
- § 2, § 3, § 5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej - Dz.U. z 2013 r., poz. 167
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat