REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt na dojazdy a zmiana środka transportu

Subskrybuj nas na Youtube
Ryczał na dojazdy a zmiana środka transportu. /fot. Fotolia
Ryczał na dojazdy a zmiana środka transportu. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z naszych pracowników w dojazdach miejscowych odbywanych w ramach podróży służbowej korzystał z komunikacji publicznej, mimo że w przepisach wewnętrznych istnieje zapis, że pracowni­cy w delegacjach krajowych powinni przemieszczać się wyłącznie taksówkami. Czy możemy odmó­wić pracownikowi wypłaty ryczałtu na dojazdy, jeżeli nie korzystał ze wskazanego przez nas środka transportu?

Jeżeli zmiana przez pracownika środka transportu była samowolna i nieuzasadniona obiektywnymi okolicznościami, mogą Państwo odmówić mu wypłaty ryczałtu. Jednak gdy pracownik obiektywnie nie mógł skorzystać z określonego przez Państwa środka transportu zastępując go innym i ponosząc z tego tytułu koszty, to, co do zasady, należy wypłacić mu ryczałt, jeżeli nie wyrażają Państwo zgody na pokrycie udokumentowanych kosztów dojazdów.

REKLAMA

Właściwy do odbycia podróży krajowej lub podróży zagranicznej środek transportu, a także jego ro­dzaj i klasę określa pracodawca (§ 3 ust. 1 rozporządzenia o podróżach służbowych). Wskazania w tym zakresie mogą zawierać przepisy wewnątrzzakładowe, np. określając, kiedy pracownik powinien korzy­stać z danego środka komunikacji (czy tylko aby dojechać do docelowego miejsca, czy również przy przejazdach miejscowych). Wówczas na podstawie tych uregulowań pracownicy w ramach podróży kra­jowych powinni korzystać z określonego środka transportu, np. z taksówek. Jeżeli pracodawca w pole­ceniu wyjazdu wskaże inny środek transportu niż wynika to z przepisów wewnątrzzakładowych, to należy przyjąć, że właściwy do odbycia podróży służbowej jest środek transportu określony w poleceniu wyjaz­du (polecenie wyjazdu jako regulacja szczególna uchyla stosowanie właściwego postanowienia prawa wewnątrzzakładowego w tym zakresie).

Zobacz serwis: Prawa pracownika

Nie będzie błędem, jeżeli w poleceniu wyjazdu pracodawca nie określi takiego środka, a jest to uregu­lowane w prawie wewnątrzzakładowym. Wówczas w tym zakresie wiążące dla stron będą postanowienia wewnętrzne.

Pracownik nie ma prawa zmieniać zasad, na podstawie których będzie odbywał podróż służbową. W przeciwnym razie, jeżeli nie doszedł do porozumienia z pracodawcą w tym zakresie lub nie otrzymał jego akceptacji i samowolnie zmienił zastrzeżony środek transportu (w tym wykorzystywany przy przejaz­dach miejscowych), naraża się na odmowę wypłaty ryczałtu (np. przejazdowego w wysokości 20% za każ­dą dobę, w której korzystał z dojazdów środkami komunikacji miejscowej) lub zwrotu kosztów przejazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka ABC ustaliła w przepisach wewnątrzzakładowych, że menedżerowie wysokiego szczebla korzysta­ją w podróży krajowej (w tym w dojazdach miejscowych) wyłącznie z taksówek. Decyzja pracodawcy była podyktowana kwestiami wizerunkowymi firmy oraz faktem, że pracownicy w trakcie podróży służbowych byli wyposażeni w nośniki szczególne ważnych danych, których utrata np. podczas podróży środkami ko­munikacji zbiorowej wiązałaby się z narażeniem pracodawcy na szkodę. Pracownik z własnej inicjatywy po­stanowił, że skorzysta z transportu publicznego (autobus komunikacji miejscowej). Postępowanie pracow­nika było nieprawidłowe. Pracodawca może mu odmówić wypłaty ryczałtu lub zwrotu kosztów przejazdu.

Pracownik nie realizując polecenia wyjazdu zgodnie z wolą pracodawcy naraża się nie tylko na od­mowę zwrotu kosztów przejazdu lub wypłaty ryczałtu, ale też na odpowiedzialność porządkową. Należy bowiem przyjąć, że zmiana środka transportu (w tym na dojazdy miejscowe) bez uzasadnienia lub bez porozumienia z pracodawcą stanowi naruszenie przyjętej u pracodawcy organizacji pracy, za które pra­cownik może być ukarany karą porządkową lub nagany.

Pracodawca ustalił, że pracownicy odbywający służbowe podróże krajowe będą poruszali się wyłącznie taksówkami. Taka informacja została zawarta zarówno w przepisach wewnątrzzakładowych, jak i umiesz­czana jest każdorazowo w poleceniach wyjazdu służbowego. W związku z akcją protestacyjną taksówka­rzy związaną z deregulacją zawodów pracownik nie miał możliwości skorzystania z taksówki. Postanowił skorzystać z transportu zbiorowego, o czym uprzedził pracodawcę, który zaakceptował takie rozwiązanie. W takim przypadku pracodawca powinien wypłacić pracownikowi ryczałt lub zwrócić mu koszty przejazdu.

Aby uniknąć nieporozumień związanych z wysyłaniem pracowników w podróż służbową, zalecaną praktyką jest uregulowanie tych kwestii w przepisach wewnątrzzakładowych, np. w regulaminie wynagra­dzania czy w odrębnym regulaminie podróży służbowych.

Podstawa prawna:

  • § 3, § 9 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracow­nikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej - Dz.U. z 2013 r., poz. 167
  • art. 775 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 1502; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1662
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o wynagrodzenia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski system emerytalny pod presją. Eksperci ostrzegają: bez reform czekają nas głodowe świadczenia

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA