REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

CV na jednej stronie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Czarnota
CV zajmujące jedna stronę A4 świadczy o przygotowaniu kandydata do całego procesu rekrutacyjnego.
CV zajmujące jedna stronę A4 świadczy o przygotowaniu kandydata do całego procesu rekrutacyjnego.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

CV jest dokumentem, który jako pierwszy jest rozpatrywany przez pracodawcę, jeśli szuka on pracowników do swojej firmy. Jest to wizytówka osoby aplikującej nie tylko dlatego, że zostają tam umieszczone podstawowe dane dotyczące zamieszkania, kontaktu, wykształcenia, ścieżki zawodowej, umiejętności, dodatkowych kwalifikacji czy zainteresowań. Są też inne elementy, które wpływają na wizerunek kandydata do pracy przez pośredni obraz dokumentu.

Jednym z takich elementów jest długość CV. Często uzyskujemy informację, iż dokument ten powinien zmieścić się na jednej stronie A4. Nie wszyscy się do tego stosują, sądząc, że jest to wymóg, który można pominąć, niezbyt istotny. Otóż jest on ważny bardziej niż może się to wydawać kandydatowi.

REKLAMA

Osoba, która skonstruuje CV tak, aby zajmowało tylko jedną stronę ma bardzo duże szanse na to (jeśli jest to profesjonalnie przygotowany dokument), aby wywrzeć pozytywne wrażenie na pracodawcy. Świadczy to bowiem o poważnym potraktowaniu poleceń pracodawcy i zastosowanie się do jego oczekiwań. Kolejnym elementem jest fakt, że pozostają zamieszczone w CV tylko najistotniejsze informacje, które są niezbędne do pierwszego etapu rekrutacji. W CV nie wpisujemy dokładnych obowiązków i zadań, jakie wykonywaliśmy w poprzednich miejscach pracy, ale wystarczy tylko nazwa firmy, funkcję jaką pełniliśmy oraz okres zatrudnienia.

Zobacz: Czy list motywacyjny jest zawsze wymagany?

Wypisywanie wszystkich czynności zawodowych jest nie tylko mało przejrzyste z powodu zbyt wielu informacji, ale również zabiera dużo miejsca. Już sama nazwa firmy i stanowisko, jakie obejmowaliśmy powinno pracodawcy przybliżyć zakres obowiązków i doświadczenie zawodowe, jakie dzięki temu zdobyliśmy. Ponadto, jeśli wszystkie te informacje zawarlibyśmy w CV, to trudno byłoby skonstruować dobry list motywacyjny, taki, w którym nie powtarzalibyśmy elementów z CV.

CV zajmujące jedna stronę A4 świadczy o przygotowaniu kandydata do całego procesu rekrutacyjnego. Jeśli osoba posiada bardzo bogate doświadczenie zawodowe, zainteresowania, dodatkowe szkolenia i kursy, wówczas musi wykazać się pewną organizacją i kreatywnością, aby wszystkie te informacje były spójne, zgodne ze stanowiskiem, o jakie aplikuje. Jeśli zostanie to w przemyślany sposób zawarte na jednej tylko stronie, to jest to również cenna wskazówka (dla pracodawcy) dotycząca kandydata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Są również bardzo praktyczne powody, dla których pracodawca prosi o krótkie CV. Jeśli na ofertę pracy odpowiada kilka osób to wówczas nie ma problemu ze szczegółowym zapoznaniem się z każdym dokumentem, który został dostarczony. Jednak w dużych firmach czy instytucjach, gdzie na ogłoszenie o prac ę odpowiada od kilku do kilkudziesięciu czy nawet kilkuset osób, wówczas dużym utrudnieniem jest przeglądanie CV, które mają po kilka stron. Praktycznie nie ma możliwości, aby z nimi wszystkimi się zapoznać w należyty sposób. Dlatego też, często w takich przypadkach, pracodawca odrzuca dokumenty, które nie spełniają wymogów formalnych, nawet się z nimi szczegółowo nie zapoznając.

Czy są jednak wyjątki, kiedy CV może odbiegać od normy?

CV może być dłuższe w przypadku, kiedy osoba aplikuje na wysokie stanowisko lub też szuka zatrudnienia jako wybitny specjalista w określonej dziedzinie. Wówczas bardzo trudno przedstawić swój dorobek zawodowy czy naukowy na jednej stronie nie pomijając pozostałych, niezbędnych elementów. Ale nawet w takiej sytuacji należy pamiętać o podstawowych zasadach, które mówią o tym, jakie informacje w CV wpisujemy, a czego kategorycznie nie umieszczamy.

Zobacz: Darmowa pomoc prawna

W zależności od tego, czy nasze CV jest bardzo obszerne czy zbyt krótkie, można modyfikować je edycyjnie, tzn. zmniejszać lub powiększać rozmiar czcionki jaką się stosuje. Oczywiście powinna to być czcionka jak najbardziej prosta bez żadnych dodatkowych elementów. Rozmiary, w których dobrze się poruszać to od 12 do 14. Nie należy pomniejszać rozmiaru czcionki do 10 czy 8. Dobrze też nie wygląda bardzo duża czcionka, ponieważ pracodawca może odnieść wrażenie, że na siłę chcemy dostosować się do wymogów, a nie mamy nic istotnego do zaprezentowania.

Klauzula: Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w mojej ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych(Dz.U. nr133 poz.883) może zostać napisana najmniejszym rozmiarem czcionki. Nie musi ona być dobrze widoczna, czytelna, aczkolwiek jest na tyle niezbędna, że nie można jej pominąć.

Niedopuszczalna jest sytuacja, kiedy sama klauzula jest na drugiej stronie. Świadczy to o kiepskim przygotowaniu i braku organizacji kandydata.

Oprócz tego, że zbyt wiele informacji umieszczonych w CV jest źle widziane, to również dokument na ¼ strony też nie jest dobrze przygotowany. Można temu zapobiec wykorzystując możliwości edytora tekstu i odpowiednio dopasowywać rozmiar czcionki do formatu kartki tak, aby wyglądało to korzystnie. Dobrym posunięciem jest zastosowanie 1,5 interlinii – cały tekst jest wówczas przejrzysty. Ma to jeszcze jedną pozytywną funkcję – dokument tak napisany bardzo dobrze się czyta nawet podczas podróży, w pociągu, szybko odnajduje się miejsce, w którym zakończyło się czytanie poprzednio.

Zobacz serwis: Umowa o pracę

Warto pamiętać, że pierwsza wersja naszego CV może okazać się niezbyt korzystna z punktu widzenia pracodawcy, dlatego też dobrze, aby ją modyfikować, nie bać się zmian. Nie zawsze wpisywanie jak największej ilości informacji jest najlepsze i dlatego dobrze zwrócić się o pomoc osoby bezstronnej, która będzie „świeżym okiem” patrzyła na naszą wizytówkę zawodową. Najbezpieczniej jednak poprosić o konsultację specjalistę – doradcę zawodowego, który poprawi ewentualne błędy. Takie usługi są bezpłatne i możemy z nich skorzystać w każdym Urzędzie Pracy.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

Senat: Łatwiej kupić i sprzedać mieszkanie po zadłużonej osobie[nowelizacja]

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

REKLAMA

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to zgodne z prawem ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

REKLAMA

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

REKLAMA