REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsumentowi trzeba przypominać o ryzyku związanym ze spożyciem alkoholu

alkohol oznaczenia nie pij ciąża
alkohol oznaczenia nie pij ciąża
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych i porozumienie dotyczące znaków ostrzegających na etykietach to inicjatywy samoregulacyjne polskiej branży winiarskiej, które mają na celu promowanie odpowiedzialnej konsumpcji wina. Konsumentowi trzeba przypominać o ryzyku związanym ze spożyciem alkoholu.

Świadomość ryzyka spożywania alkoholu

- (…) W trosce o zdrowie publiczne oraz z myślą o odpowiedzialnej konsumpcji napojów alkoholowych, my, Członkowie Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, z pełnym przekonaniem zawieramy niniejsze porozumienie, pragnąc przyczynić się do zwiększenia świadomości społecznej na temat ryzyka związanego ze spożywaniem alkoholu. Wyrażając jednoznaczne stanowisko, że napojów alkoholowych powinny kategorycznie unikać kobiety w ciąży, kierowcy oraz osoby niepełnoletnie, pragniemy zobowiązać się do ostrzegania i uświadamiania w tym zakresie, poprzez wyraźne i zrozumiałe znakowanie wytwarzanych i dystrybuowanych przez nas wyrobów winiarskich (…) – to fragment Porozumienia Sygnatariuszy, podpisanego przez firmy członkowskie Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Od początku tego roku na etykietach wyrobów winiarskich firm zrzeszonych w ZP PRW są umieszczane specjalne znaki ostrzegające przed niebezpieczeństwem, jakie może się wiązać ze spożyciem alkoholu - w jakiejkolwiek ilości - przez kobiety w ciąży, kierowców oraz osoby niepełnoletnie.

Konsumentowi trzeba przypominać

- Uważamy, że choć wiedza w tym zakresie jest powszechna, to nie należy zaprzestawać edukacji – tłumaczy Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group. - W Polsce, mimo wielu kampanii społecznych na temat świadomego spożywania alkoholu, wciąż na przykład borykamy się z ogromną liczbą wypadków samochodowych spowodowanych pod wpływem alkoholu. Badania pokazują, że znakomita większość młodych ludzi inicjację alkoholową ma za sobą przed ukończeniem 18. roku życia. Dlatego niezwykle istotne jest przypomnienie o świadomym spożywaniu alkoholu i zasadach właśnie w momencie sięgania po produkt – mówi Jakub Nowak.

- Biorę do ręki butelkę i natychmiast otrzymuję komunikat, który jest jak znak drogowy przestrzegający o zbliżaniu się do ostrego zakrętu – dodaje Krzysztof Apostolidis, Prezes firmy Partner Center. - Człowiek nie jest istotą idealną i dla jego dobra lepiej przypominać, że ogień parzy. Jesteśmy przekonani, że tylko świadome i wykształcone społeczeństwo w tym zakresie poradzi sobie z racjonalnym i umiarkowanym spożyciem, poprzedzonym świadomym wyborem dobrze oznakowanego produktu – mówi Krzysztof Apostolidis.

REKLAMA

Niektóre z firm finalizują już nawet cały proces wymiany etykiet. Warto jednak podkreślić, że ze względu na kwestie organizacyjne i specyfikę przebiegu dystrybucji, butelki z dodatkowymi oznaczeniami będą się pojawiały na sklepowych półkach sukcesywnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych

Aby zagwarantować, że działania marketingowe firm członkowskich ZP PRW nie będą kierowane do niepowołanych osób, organizacja przyjęła także Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych.

- To wyraz pełnej świadomości i poczucia odpowiedzialności wszystkich Członków naszej Organizacji za produkowane i dystrybuowane wyroby winiarskie – tłumaczy Anna Kalinowska, Przewodnicząca Rady Głównej Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji w firmie Henkell Freixenet Polska. – Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych ZP PRW jest efektem wspólnie wypracowanego stanowiska, zakładającego, że należy zagwarantować konsumentom dostęp do rzetelnych i zrozumiałych informacji o wyrobach winiarskich, by w pełni świadomie mogli podejmować swoje wybory zakupowe i zdobywać wiedzę promującą wysoki poziom kultury konsumpcji alkoholu. Dokument został przyjęty w celu zapewnienia uczciwości i odpowiedzialności w procesie sprzedaży oraz określenia odpowiednich, spójnych standardów dotyczących treści o charakterze marketingowym i sposobu ich rozpowszechniania. Jest on swego rodzaju deklaracją naszych Członków, że prowadzone przez nich działania marketingowe nie będą zachęcały do nieodpowiedzialnej konsumpcji, przekazywały niewłaściwe treści, ukazywały alkohol i jego spożywanie w nieodpowiednim kontekście, jak również, że nie będą one kierowane do niepowołanych osób - mówi Anna Kalinowska.

- Jako przedsiębiorcy od zawsze prowadzimy biznes w sposób odpowiedzialny – zaznacza Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group. - Uznaliśmy jednak, że w związku z mocno nieaktualną już ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, która odnosiła się do zupełnie innych czasów i ówcześnie istniejących problemów, a jest nieadekwatna do dzisiejszej rzeczywistości, istnieje konieczność ustanowienia aktualnego Kodeksu Dobrych Praktyk Marketingowych w formie pisemnej. Chcielibyśmy, aby służył on nie tylko nam, jako członkom ZP PRW, ale także innym, w tym nowo powstającym podmiotom, które funkcjonują w branży – uważa Prezes JNT Group.

- To samoregulacja dla dobra wspólnego, czyli konsumentów – tak obie inicjatywy ZP PRW ocenia z kolei Krzysztof Apostolidis, Prezes firmy Partner Center.

Dobrowolne oznaczenia

- Korzystanie z pełni wolności w demokratycznym ustroju powinno polegać również na tym, żeby nie czekając na legislatora czy wręcz ustawodawcę, kreować choćby branżową odpowiedzialność. Środowisko samo proponuje rozwiązania, które uważa za właściwe i etyczne dla swojej branży, a jednocześnie takie, dzięki którym wszyscy konsumenci mogą się czuć bezpiecznie. Normy wypracowane przez tych, którzy jednoznacznie zobowiązują się do ich przestrzegania, mają zdecydowanie większą szansę na ich akceptację przez wszystkich zainteresowanych i wchodzą w życie bez udziału legislatora. To ważny krok na długiej drodze do tworzenia społeczeństwa obywatelskiego – mówi Krzysztof Apostolidis.

Jak przypomina Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, regulacje dotyczące oznakowania żywności, zakresu przekazywanych informacji i sposobu ich formułowania są określone w rozporządzeniach Komisji Europejskiej, co wynika z zasad funkcjonowania wspólnego rynku.

- W związku z tym, że na poziomie unijnym nie wprowadzano obowiązku umieszczania takich znaków, dobrowolne inicjatywy podejmowane przez przedsiębiorców stanowią znacznie lepsze rozwiązanie niż próby narzucania niespójnych regulacji w poszczególnych krajach członkowskich. Dobrowolne oznaczenia pozwalają skutecznie dotrzeć z informacją do konsumentów – są widoczne na opakowaniach i przynoszą przecież taki sam efekt, co oznaczenia wymagane przepisami. Jednocześnie nie prowadzą do zakłóceń w swobodnym przepływie towarów ani do fragmentacji unijnego rynku poprzez wprowadzanie rozbieżnych wymagań prawnych w różnych krajach – podsumowuje Magdalena Zielińska, Prezes ZP PRW.

***

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa – największa organizacja w kraju, zrzeszająca podmioty branży winiarskiej.

Więcej ważnych wiadomości na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Nadciśnienie i orzeczenie o stopniu niepełnosprawności. Czy to możliwe?

Czy z nadciśnieniem dostanę orzeczenie o stopniu niepełnosprawności? Na tak zadane pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkretnego przypadku i tego czy wskutek nadciśnienia doszło do naruszenia sprawności organizmu. Jakie są aktualne przepisy? Czy osoby z nadciśnieniem mogą uzyskać zasiłek pielęgnacyjny?

Przełom dla podatników w 2025: Prezydent podpisał dwie ustawy ograniczające zapędy skarbówki

Uprawnienia aparatu skarbowego systematycznie rosną. Prawie każdego dnia docierają do nas informacje o kolejnych zmianach prawnych rozszerzających możliwości fiskusa do poziomu jeszcze niedawno trudnego do wyobrażenia. W tym kontekście szczególnie pozytywnie wybrzmiewa podpisana przez Prezydenta nowelizacja Ordynacji podatkowej, która działa na korzyść osób i firm płacących podatki. W rzeczywistości mamy do czynienia z dwoma odrębnymi, krótkimi aktami prawnymi, przyjętymi tego samego dnia. Obydwie regulacje już weszły w życie i mogą skutecznie ograniczyć zapędy administracji skarbowej.

Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

REKLAMA

Prawnik na LinkedIn. Od czego zacząć?

Jak prawnik może zacząć budowanie wizerunku? Najczęściej pierwszą myślą jest założenie profilu w mediach społecznościowych – to powszechne narzędzia, w których stosunkowo łatwo, szybko i tanio można dotrzeć do potencjalnych klientów. Obecnie funkcjonuje wiele różnych portali i aplikacji, jednak tylko jedna przeznaczona jest wyłącznie do komunikacji biznesowej. Mowa oczywiście o LinkedIn.

Dlaczego warto wdrożyć w swojej firmie program motywacyjny (ESOP, opcje na akcje itp.) i jak to zrobić?

Korzyści z wprowadzenia programu motywacyjnego dla firmy (ESOP, opcje menedżerskie, warranty, akcje fantomowe). Etapy projektowania, wymogi sprawozdawcze (MSSF 2), rozwiązania dla spółek akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – wskazówki biura aktuarialnego.

Podatek od spadku. Nowe przepisy w 2026 roku?

Nowelizacja przepisów ma uporządkować sprawy dotyczące podatków od spadków. Dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy zmiany oznaczają przede wszystkim możliwość przywrócenia terminu do złożenia zgłoszenia. Co jeszcze ma się zmienić?

Barbórka pod znakiem zapytania. Czy górnicy dostaną w 2025 roku przysługujące im nagrody? Niektórych ominie dodatkowe wynagrodzenie. W tle kryzys i straty

Niektórych pracowników ominie coroczna nagroda. To ważne, bo ma nie tylko wymiar finansowy, ale i symboliczny. Dlaczego górnikom nie zostanie wypłacona zwyczajowa barbórka? Ta dodatkowa wypłata jest istotnym elementem wynagrodzenia przysługującego tej grupie zawodowej.

REKLAMA

Problemy osób niepełnosprawnych w podróży samolotem - RPO podejmuje działania

Z jakimi problemami spotykają się osoby niepełnosprawne w trakcie podróży samolotem? Okazuje się, że jest ich całkiem sporo. RPO wystąpił w tej sprawie do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Pełnomocnika Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami.

Co najmniej 7000 zł na rękę. Kto ma dostać takie wynagrodzenie? Uzasadnienie jest proste – to istotne dla bezpieczeństwa państwa

Państwo powinno zapobiegać odpływowi pracowników z kluczowych sektorów istotnych dla bezpieczeństwa obywateli. Trzeba podnieść ich wynagrodzenia i objąć je finansowaniem centralnym. Mowa o 7000 zł na rękę.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA