REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsumentowi trzeba przypominać o ryzyku związanym ze spożyciem alkoholu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
alkohol oznaczenia nie pij ciąża
alkohol oznaczenia nie pij ciąża
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych i porozumienie dotyczące znaków ostrzegających na etykietach to inicjatywy samoregulacyjne polskiej branży winiarskiej, które mają na celu promowanie odpowiedzialnej konsumpcji wina. Konsumentowi trzeba przypominać o ryzyku związanym ze spożyciem alkoholu.

Świadomość ryzyka spożywania alkoholu

- (…) W trosce o zdrowie publiczne oraz z myślą o odpowiedzialnej konsumpcji napojów alkoholowych, my, Członkowie Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, z pełnym przekonaniem zawieramy niniejsze porozumienie, pragnąc przyczynić się do zwiększenia świadomości społecznej na temat ryzyka związanego ze spożywaniem alkoholu. Wyrażając jednoznaczne stanowisko, że napojów alkoholowych powinny kategorycznie unikać kobiety w ciąży, kierowcy oraz osoby niepełnoletnie, pragniemy zobowiązać się do ostrzegania i uświadamiania w tym zakresie, poprzez wyraźne i zrozumiałe znakowanie wytwarzanych i dystrybuowanych przez nas wyrobów winiarskich (…) – to fragment Porozumienia Sygnatariuszy, podpisanego przez firmy członkowskie Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Od początku tego roku na etykietach wyrobów winiarskich firm zrzeszonych w ZP PRW są umieszczane specjalne znaki ostrzegające przed niebezpieczeństwem, jakie może się wiązać ze spożyciem alkoholu - w jakiejkolwiek ilości - przez kobiety w ciąży, kierowców oraz osoby niepełnoletnie.

Konsumentowi trzeba przypominać

- Uważamy, że choć wiedza w tym zakresie jest powszechna, to nie należy zaprzestawać edukacji – tłumaczy Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group. - W Polsce, mimo wielu kampanii społecznych na temat świadomego spożywania alkoholu, wciąż na przykład borykamy się z ogromną liczbą wypadków samochodowych spowodowanych pod wpływem alkoholu. Badania pokazują, że znakomita większość młodych ludzi inicjację alkoholową ma za sobą przed ukończeniem 18. roku życia. Dlatego niezwykle istotne jest przypomnienie o świadomym spożywaniu alkoholu i zasadach właśnie w momencie sięgania po produkt – mówi Jakub Nowak.

- Biorę do ręki butelkę i natychmiast otrzymuję komunikat, który jest jak znak drogowy przestrzegający o zbliżaniu się do ostrego zakrętu – dodaje Krzysztof Apostolidis, Prezes firmy Partner Center. - Człowiek nie jest istotą idealną i dla jego dobra lepiej przypominać, że ogień parzy. Jesteśmy przekonani, że tylko świadome i wykształcone społeczeństwo w tym zakresie poradzi sobie z racjonalnym i umiarkowanym spożyciem, poprzedzonym świadomym wyborem dobrze oznakowanego produktu – mówi Krzysztof Apostolidis.

REKLAMA

Niektóre z firm finalizują już nawet cały proces wymiany etykiet. Warto jednak podkreślić, że ze względu na kwestie organizacyjne i specyfikę przebiegu dystrybucji, butelki z dodatkowymi oznaczeniami będą się pojawiały na sklepowych półkach sukcesywnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych

Aby zagwarantować, że działania marketingowe firm członkowskich ZP PRW nie będą kierowane do niepowołanych osób, organizacja przyjęła także Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych.

- To wyraz pełnej świadomości i poczucia odpowiedzialności wszystkich Członków naszej Organizacji za produkowane i dystrybuowane wyroby winiarskie – tłumaczy Anna Kalinowska, Przewodnicząca Rady Głównej Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji w firmie Henkell Freixenet Polska. – Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych ZP PRW jest efektem wspólnie wypracowanego stanowiska, zakładającego, że należy zagwarantować konsumentom dostęp do rzetelnych i zrozumiałych informacji o wyrobach winiarskich, by w pełni świadomie mogli podejmować swoje wybory zakupowe i zdobywać wiedzę promującą wysoki poziom kultury konsumpcji alkoholu. Dokument został przyjęty w celu zapewnienia uczciwości i odpowiedzialności w procesie sprzedaży oraz określenia odpowiednich, spójnych standardów dotyczących treści o charakterze marketingowym i sposobu ich rozpowszechniania. Jest on swego rodzaju deklaracją naszych Członków, że prowadzone przez nich działania marketingowe nie będą zachęcały do nieodpowiedzialnej konsumpcji, przekazywały niewłaściwe treści, ukazywały alkohol i jego spożywanie w nieodpowiednim kontekście, jak również, że nie będą one kierowane do niepowołanych osób - mówi Anna Kalinowska.

- Jako przedsiębiorcy od zawsze prowadzimy biznes w sposób odpowiedzialny – zaznacza Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group. - Uznaliśmy jednak, że w związku z mocno nieaktualną już ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, która odnosiła się do zupełnie innych czasów i ówcześnie istniejących problemów, a jest nieadekwatna do dzisiejszej rzeczywistości, istnieje konieczność ustanowienia aktualnego Kodeksu Dobrych Praktyk Marketingowych w formie pisemnej. Chcielibyśmy, aby służył on nie tylko nam, jako członkom ZP PRW, ale także innym, w tym nowo powstającym podmiotom, które funkcjonują w branży – uważa Prezes JNT Group.

- To samoregulacja dla dobra wspólnego, czyli konsumentów – tak obie inicjatywy ZP PRW ocenia z kolei Krzysztof Apostolidis, Prezes firmy Partner Center.

Dobrowolne oznaczenia

- Korzystanie z pełni wolności w demokratycznym ustroju powinno polegać również na tym, żeby nie czekając na legislatora czy wręcz ustawodawcę, kreować choćby branżową odpowiedzialność. Środowisko samo proponuje rozwiązania, które uważa za właściwe i etyczne dla swojej branży, a jednocześnie takie, dzięki którym wszyscy konsumenci mogą się czuć bezpiecznie. Normy wypracowane przez tych, którzy jednoznacznie zobowiązują się do ich przestrzegania, mają zdecydowanie większą szansę na ich akceptację przez wszystkich zainteresowanych i wchodzą w życie bez udziału legislatora. To ważny krok na długiej drodze do tworzenia społeczeństwa obywatelskiego – mówi Krzysztof Apostolidis.

Jak przypomina Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, regulacje dotyczące oznakowania żywności, zakresu przekazywanych informacji i sposobu ich formułowania są określone w rozporządzeniach Komisji Europejskiej, co wynika z zasad funkcjonowania wspólnego rynku.

- W związku z tym, że na poziomie unijnym nie wprowadzano obowiązku umieszczania takich znaków, dobrowolne inicjatywy podejmowane przez przedsiębiorców stanowią znacznie lepsze rozwiązanie niż próby narzucania niespójnych regulacji w poszczególnych krajach członkowskich. Dobrowolne oznaczenia pozwalają skutecznie dotrzeć z informacją do konsumentów – są widoczne na opakowaniach i przynoszą przecież taki sam efekt, co oznaczenia wymagane przepisami. Jednocześnie nie prowadzą do zakłóceń w swobodnym przepływie towarów ani do fragmentacji unijnego rynku poprzez wprowadzanie rozbieżnych wymagań prawnych w różnych krajach – podsumowuje Magdalena Zielińska, Prezes ZP PRW.

***

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa – największa organizacja w kraju, zrzeszająca podmioty branży winiarskiej.

Więcej ważnych wiadomości na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenia w używaniu fajerwerków. Toczą się prace na nowymi przepisami. Chodzi o dobrostan zwierząt. Już nie będzie można postrzelać w Sylwestra?

Rząd popiera zmiany zmierzające do ograniczenia możliwości używania fajerwerków i petard. Toczą się prace nad nowymi przepisami. Chodzi o materiały pirotechniczne klas F1, F2 i F3. Już nie będzie można strzelać w Sylwestra? Od kiedy?

Nowe uprawnienia dla młodzieży. Prezydent podpisał ustawę 15 października 2025 r.

W dniu 15 października 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał szereg ustaw. Jedną z nich jest ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o funduszu sołeckim (dalej jako: ustawa). Co zmienia i jakie są jej konsekwencje? Warto wiedzieć - bo ustawa zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2026 roku. i daje nowe prawa młodzieży!

Sejm przegłosował zakaz hodowli na futro. Polacy czekali co najmniej 10 lat

17 października Sejm ponadpartyjną większością poparł wprowadzenie zakazu hodowli zwierząt na futro w Polsce. Na piątkowym głosowaniu 339 posłów zagłosowało za zakazem, 78 przeciw, a 19 wstrzymało się od głosu. Jeśli zmiany zostaną zaakceptowane przez Senat i prezydenta, ustawa wejdzie w życie jeszcze w tym roku, a fermy futrzarskie w Polsce będą musiały zamknąć działalność do końca 2033 roku.

Nowe obowiązki dla spółek. KRS ujawni, kto naprawdę prowadzi rejestry akcjonariuszy

Przedsiębiorcy będą musieli zgłaszać do KRS informacje o podmiotach prowadzących rejestry akcjonariuszy. Reforma KSH kończy erę nieprzejrzystości i wprowadza większe bezpieczeństwo obrotu. Zmiany oznaczają też nowe koszty administracyjne i technologiczne, ale przyniosą firmom jasność prawną i ochronę przed ryzykiem błędnych wpisów.

REKLAMA

Mieszkasz w mieszkaniu partnera, koleżanki lub krewnego? Zapłacisz podatek. W przepisach nie ma pojęcia uprzejmości. Za to wskazują, jak wycenić nieodpłatne świadczenie

Mieszkanie kątem u dalszej rodziny to obecnie raczej rzadkość. Nadal jednak często spotykane są przejściowe uprzejmości wobec bliskich i przyjaciół, czy wspólne życie w mieszkaniu partnera na początkowym etapie związku. Od takiej uprzejmości trzeba jednak zapłacić podatek.

Kiedy zmienić opony na zimowe w 2025 – czy w tym roku to już obowiązek? Warto uważać na symbole 3PMSF oraz M+S

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas pierwszymi przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie.

Skrócony czas pracy właśnie staje się rzeczywistością: 6 [zamiast 8] godzin pracy dziennie, 3-dniowy weekend albo dodatkowe dni urlopu, bez zmniejszenia wynagrodzenia [MRPiPS wydało komunikat]

W dniu 15 października 2025 r. MRPiPS ogłosiło wyniki naboru do pilotażowego programu pn. „Skrócony czas pracy – to się dzieje”, w którym mogli wystartować przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski. Za udział w programie, każdy pracodawca będzie mógł otrzymać nawet 1 mln zł dofinansowania, a ponad tysiące pracowników, już niebawem, będzie mogło pracować 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo po 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie bądź skorzystać z dodatkowych dni urlopu, zachowując przy tym prawo do dotychczasowego wynagrodzenia.

Dni opieki na dzieci z różnych związków to prawdziwa łamigłówka. Pracodawcy nie wiedzą co robić. Korzystają ci, którzy znają swoje prawa

Ile dni zwolnienia na opiekę nad dzieckiem mogą wykorzystać pracownicy, którzy mają dzieci z różnych związków? Podzielenie tego uprawnienia to prawdziwa łamigłówka. Wygrać mogą tylko te osoby, które znają swoje prawa.

REKLAMA

Partnerzy a zachowek. Przepisy i propozycje zmian

Osoby w związkach nieformalnych często nie wiedzą czy po sobie dziedziczą i jakie mają prawa. Czy partner ma prawo do zachowku? Kiedy to partner musi zachowek wypłacić? Czy obecne przepisy mogą się zmienić? Odpowiadamy na najważniejsze pytania!

Szybciej, prościej, bezpieczniej – szykuje się nowe prawo dla znalazców i właścicieli zgub [PROJEKT]

Aktualnie obowiązuje jeszcze ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 501), ale czas gruntownie ją znowelizować. W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o rzeczach znalezionych oraz Kodeksu cywilnego (druk nr 1629). Celem zmian jest uproszczenie procedur, zwiększenie skuteczności poszukiwań właścicieli zgubionych przedmiotów oraz lepsza ochrona danych osobowych. Praktyka pokazała wiele problemów – m.in. niejasne kompetencje urzędów, brak procedur dla dokumentów z danymi osobowymi czy zbyt długie postępowania. Nowelizacja odpowiada na postulaty starostw, portów lotniczych i innych instytucji.

REKLAMA