REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsumentowi trzeba przypominać o ryzyku związanym ze spożyciem alkoholu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
alkohol oznaczenia nie pij ciąża
alkohol oznaczenia nie pij ciąża
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych i porozumienie dotyczące znaków ostrzegających na etykietach to inicjatywy samoregulacyjne polskiej branży winiarskiej, które mają na celu promowanie odpowiedzialnej konsumpcji wina. Konsumentowi trzeba przypominać o ryzyku związanym ze spożyciem alkoholu.

Świadomość ryzyka spożywania alkoholu

REKLAMA

- (…) W trosce o zdrowie publiczne oraz z myślą o odpowiedzialnej konsumpcji napojów alkoholowych, my, Członkowie Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, z pełnym przekonaniem zawieramy niniejsze porozumienie, pragnąc przyczynić się do zwiększenia świadomości społecznej na temat ryzyka związanego ze spożywaniem alkoholu. Wyrażając jednoznaczne stanowisko, że napojów alkoholowych powinny kategorycznie unikać kobiety w ciąży, kierowcy oraz osoby niepełnoletnie, pragniemy zobowiązać się do ostrzegania i uświadamiania w tym zakresie, poprzez wyraźne i zrozumiałe znakowanie wytwarzanych i dystrybuowanych przez nas wyrobów winiarskich (…) – to fragment Porozumienia Sygnatariuszy, podpisanego przez firmy członkowskie Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

REKLAMA

Od początku tego roku na etykietach wyrobów winiarskich firm zrzeszonych w ZP PRW są umieszczane specjalne znaki ostrzegające przed niebezpieczeństwem, jakie może się wiązać ze spożyciem alkoholu - w jakiejkolwiek ilości - przez kobiety w ciąży, kierowców oraz osoby niepełnoletnie.

Konsumentowi trzeba przypominać

REKLAMA

- Uważamy, że choć wiedza w tym zakresie jest powszechna, to nie należy zaprzestawać edukacji – tłumaczy Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group. - W Polsce, mimo wielu kampanii społecznych na temat świadomego spożywania alkoholu, wciąż na przykład borykamy się z ogromną liczbą wypadków samochodowych spowodowanych pod wpływem alkoholu. Badania pokazują, że znakomita większość młodych ludzi inicjację alkoholową ma za sobą przed ukończeniem 18. roku życia. Dlatego niezwykle istotne jest przypomnienie o świadomym spożywaniu alkoholu i zasadach właśnie w momencie sięgania po produkt – mówi Jakub Nowak.

- Biorę do ręki butelkę i natychmiast otrzymuję komunikat, który jest jak znak drogowy przestrzegający o zbliżaniu się do ostrego zakrętu – dodaje Krzysztof Apostolidis, Prezes firmy Partner Center. - Człowiek nie jest istotą idealną i dla jego dobra lepiej przypominać, że ogień parzy. Jesteśmy przekonani, że tylko świadome i wykształcone społeczeństwo w tym zakresie poradzi sobie z racjonalnym i umiarkowanym spożyciem, poprzedzonym świadomym wyborem dobrze oznakowanego produktu – mówi Krzysztof Apostolidis.

Niektóre z firm finalizują już nawet cały proces wymiany etykiet. Warto jednak podkreślić, że ze względu na kwestie organizacyjne i specyfikę przebiegu dystrybucji, butelki z dodatkowymi oznaczeniami będą się pojawiały na sklepowych półkach sukcesywnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych

Aby zagwarantować, że działania marketingowe firm członkowskich ZP PRW nie będą kierowane do niepowołanych osób, organizacja przyjęła także Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych.

- To wyraz pełnej świadomości i poczucia odpowiedzialności wszystkich Członków naszej Organizacji za produkowane i dystrybuowane wyroby winiarskie – tłumaczy Anna Kalinowska, Przewodnicząca Rady Głównej Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji w firmie Henkell Freixenet Polska. – Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych ZP PRW jest efektem wspólnie wypracowanego stanowiska, zakładającego, że należy zagwarantować konsumentom dostęp do rzetelnych i zrozumiałych informacji o wyrobach winiarskich, by w pełni świadomie mogli podejmować swoje wybory zakupowe i zdobywać wiedzę promującą wysoki poziom kultury konsumpcji alkoholu. Dokument został przyjęty w celu zapewnienia uczciwości i odpowiedzialności w procesie sprzedaży oraz określenia odpowiednich, spójnych standardów dotyczących treści o charakterze marketingowym i sposobu ich rozpowszechniania. Jest on swego rodzaju deklaracją naszych Członków, że prowadzone przez nich działania marketingowe nie będą zachęcały do nieodpowiedzialnej konsumpcji, przekazywały niewłaściwe treści, ukazywały alkohol i jego spożywanie w nieodpowiednim kontekście, jak również, że nie będą one kierowane do niepowołanych osób - mówi Anna Kalinowska.

- Jako przedsiębiorcy od zawsze prowadzimy biznes w sposób odpowiedzialny – zaznacza Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group. - Uznaliśmy jednak, że w związku z mocno nieaktualną już ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, która odnosiła się do zupełnie innych czasów i ówcześnie istniejących problemów, a jest nieadekwatna do dzisiejszej rzeczywistości, istnieje konieczność ustanowienia aktualnego Kodeksu Dobrych Praktyk Marketingowych w formie pisemnej. Chcielibyśmy, aby służył on nie tylko nam, jako członkom ZP PRW, ale także innym, w tym nowo powstającym podmiotom, które funkcjonują w branży – uważa Prezes JNT Group.

- To samoregulacja dla dobra wspólnego, czyli konsumentów – tak obie inicjatywy ZP PRW ocenia z kolei Krzysztof Apostolidis, Prezes firmy Partner Center.

Dobrowolne oznaczenia

- Korzystanie z pełni wolności w demokratycznym ustroju powinno polegać również na tym, żeby nie czekając na legislatora czy wręcz ustawodawcę, kreować choćby branżową odpowiedzialność. Środowisko samo proponuje rozwiązania, które uważa za właściwe i etyczne dla swojej branży, a jednocześnie takie, dzięki którym wszyscy konsumenci mogą się czuć bezpiecznie. Normy wypracowane przez tych, którzy jednoznacznie zobowiązują się do ich przestrzegania, mają zdecydowanie większą szansę na ich akceptację przez wszystkich zainteresowanych i wchodzą w życie bez udziału legislatora. To ważny krok na długiej drodze do tworzenia społeczeństwa obywatelskiego – mówi Krzysztof Apostolidis.

Jak przypomina Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, regulacje dotyczące oznakowania żywności, zakresu przekazywanych informacji i sposobu ich formułowania są określone w rozporządzeniach Komisji Europejskiej, co wynika z zasad funkcjonowania wspólnego rynku.

- W związku z tym, że na poziomie unijnym nie wprowadzano obowiązku umieszczania takich znaków, dobrowolne inicjatywy podejmowane przez przedsiębiorców stanowią znacznie lepsze rozwiązanie niż próby narzucania niespójnych regulacji w poszczególnych krajach członkowskich. Dobrowolne oznaczenia pozwalają skutecznie dotrzeć z informacją do konsumentów – są widoczne na opakowaniach i przynoszą przecież taki sam efekt, co oznaczenia wymagane przepisami. Jednocześnie nie prowadzą do zakłóceń w swobodnym przepływie towarów ani do fragmentacji unijnego rynku poprzez wprowadzanie rozbieżnych wymagań prawnych w różnych krajach – podsumowuje Magdalena Zielińska, Prezes ZP PRW.

***

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa – największa organizacja w kraju, zrzeszająca podmioty branży winiarskiej.

Więcej ważnych wiadomości na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS: Świadczenie pielęgnacyjne 3287 zł dla 91-letniej staruszki choć niepełnosprawność nie powstała przed 18-rokiem życia [osoba niepełnosprawna (stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny.

REKLAMA

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

REKLAMA

Jak nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania wpłyną na branżę ochrony?

12 sierpnia 2025 r. weszły nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania obiektów strategicznych. Jest to kolejna nowelizacja ustawy, która nie tak dawno temu zaostrzała przepisy - obecne zmiany wprowadzają poluzowanie. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Krzysztofa Modrzejewskiego, Dyrektora ds. Klientów Kluczowych, Seris Konsalnet.

Po urlopie trudniej niż przed – dlaczego powrót do pracy wywołuje stres?

Okazuje się, że 63% pracujących deklaruje, że po urlopie odczuwa większy stres niż przed jego rozpoczęciem, a połowa z nich jako główne źródło napięcia wskazuje na nagromadzone obowiązki, wynika z ankiety przeprowadzonej przez spółki Gi Group Holding. Ponowne wejście w rytm codziennych zadań często wiąże się ze wzrostem presji oraz poczuciem przytłoczenia, określanym mianem napięcia pourlopowego.

REKLAMA