REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telefonia komórkowa wśród najmłodszych

Telefonów komórkowych zaczynają używać coraz młodsze dzieci.
Telefonów komórkowych zaczynają używać coraz młodsze dzieci.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gwałtownie rozwijające się media elektroniczne są bez wątpienia wielkim ułatwieniem i pomocą, również dla dzieci. Mogą jednak nieść ze sobą pewne zagrożenia. Jednym z najbardziej dynamicznych i coraz bardziej popularnych segmentów usług świadczonych drogą elektroniczną stają się produkty telefonii komórkowej. Takie usługi, jak oferowane przez Internet na komórkę dzwonki, tapety lub gry Java, mogą stać się źródłem potencjalnych problemów dla najmłodszych konsumentów.

Promocja telefonii komórkowej poprzez oferowanie telefonii komórkowej, tj. dzwonków, gier Java itp. dzieciom drogą elektroniczną, zwłaszcza przez Internet nastawiona jest w oczywisty sposób na pozyskanie i uzależnienie od siebie klienta, jak również ma na celu wpłynięcie poprzez małego klienta na otoczenie, zwłaszcza rodziców i opiekunów. Zasadniczo działania marketingowe kierowane do dziecidopuszczalne, jednak pod pewnymi warunkami i z określonymi zastrzeżeniami.

REKLAMA

REKLAMA

Małoletni w wieku pomiędzy 13. a 18. rokiem życia mogą samodzielnie podpisywać umowy powszechnie zawierane w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego. W przypadku innych transakcji osoby te mogą ich dokonywać jedynie za zgodą przedstawiciela ustawowego. Zatem jeżeli małoletni nabywa wygaszacz ekranu bądź dzwoni na linię „tyko dla dorosłych”, należy uznać, że takie zamówienie nie powinno być realizowane bez czytelnej zgody dorosłego.

Reklamy zabronione

Zabronione jest stosowanie reklamy:

  • wykorzystującej naturalną ufność, łatwowierność dzieci,
  • zachęcającej dzieci do wywierania presji na rodziców, opiekunów, nauczycieli, aby skłonić ich do zakupu renomowanych produktów lub usług (w takich przypadkach opiekun bądź rodzice powinni być stroną umowy i móc podjąć zobowiązania pieniężne),
  • wykorzystującej zaufanie dzieci do rodziców, opiekunów, nauczycieli,
  • nawołującej bezpośrednio dzieci do kupna produktów lub usług,
  • w nieuzasadniony sposób ukazującej dzieci w niebezpiecznych sytuacjach.

Reklama nie może zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci.

REKLAMA

Czego nie może robić przedsiębiorca

Przedsiębiorcy nie powinni

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przesyłać bezpośredniej reklamy do dzieci;
  • zachęcać dzieci do udostępniania danych o sobie;
  • oferować bonusów, nagród dla dzieci w zamian za udostępnienie danych osobowych;
  • przeprowadzać ankiet, konkursów itp. w celu gromadzenia danych osobowych od dzieci;
  • zachęcać dzieci do:

– telefonowania na numery o podwyższonej opłacie;

– brania udziału w grach i konkursach za pośrednictwem połączeń o specjalnej opłacie;

  • promować usług towarzyskich (świadczone zwykle za pośrednictwem połączeń o podwyższonej opłacie) bądź mających charakter erotyczny w sposób ostentacyjny, tzn. wskazujący na ich charakter poprzez szatę słowną lub graficzną itp. Działania marketingowe dotyczące telefonii komórkowej nie mogą w żaden sposób krzywdzić dziecka.

Z czego należy sobie zdawać sprawę, gdy dajemy dziecku telefon komórkowy

Cel handlowy bywa ukrywany przed dziećmi za elementami rozrywki i zabawy, które przyciągają ich uwagę. Oferty dla dzieci często nie zawierają wskazania do jakiej grupy wiekowej są adresowane. Ponadto zdarza się, że przedsiębiorcy, prezentując swoją ofertę, mogą nie rozgraniczać jej dostatecznie skutecznie od treści szkodliwych bądź sprzecznych z prawem, np. o charakterze pornograficznym.

Reklama i marketing skierowane do dzieci odwołują się na przykład do silnej potrzeby podobieństwa czy identyfikacji z grupą, które sprawiają, że dzieci chcą posiadać produkty, które mają inni. W przypadku transakcji na odległość przedsiębiorcy ponoszą rozszerzoną odpowiedzialność i zobowiązani są zapewniać niezbędną informację, np. o cenach, cechach produktu, a także o tym, że dzieci nie mogą zawierać umów. Informacje te powinny być udostępnione w sposób dostatecznie jasny w obrocie i warunkach umownych. Najpopularniejszą metodą zawarcia umowy i zapłaty jest kliknięcie klawiszem i wysłanie SMS-a o określonej wartości. Opanowanie tych czynności nie nastręcza zauroczonemu kolorową reklamą dziecku większych trudności.

Czy można pozyskiwać dane osobowe od dzieci

Profesjonaliści oferujący swoje produkty nie mogą zbierać danych osobowych od niepełnoletnich. Jeżeli pomimo to nastąpi zawarcie umowy, przedsiębiorca powinien niezwłocznie otrzymać zgodę od rodziców. Przykładowo zgoda może być uzyskana przez podpis rodziców, który należy następnie wysłać pocztą. Zgoda może być również wyrażona elektronicznie, np. poprzez e-mail rodziców, tak jednak, aby fakt jej wyrażenia mógł być zweryfikowany – przykładowo telefonicznie, pocztą elektroniczną, listownie (pocztą tradycyjną) lub faksem.

Do kogo należy się zwrócić o pomoc w razie kłopotów związanych z usługami telekomunikacyjnymi

Przede wszystkim należy podjąć próbę wyjaśnienia spornej sytuacji z przedsiębiorcą – w ramach oferowanego przez niego trybu reklamacyjnego.

W przypadku naruszenia indywidualnego interesu należy zwrócić się o pomoc prawną lub interwencję do rzecznika konsumentów lub pozarządowej organizacji konsumenckiej.

Pomocy udzielić jest w stanie także Rzecznik Praw Dziecka. W sytuacji, gdy istnieją przesłanki, aby stwierdzić, że naruszono interes zbiorowy konsumentów, należy sprawę zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub do Rzecznika Praw Dziecka.

UOKiK

Zadaj pytanie: Forum

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu opiekuńczego. Ale zapłacić za niego nie musi.

Urlop opiekuńczy funkcjonuje już ponad 2 lata, jednak ze względu na to, że nie jest powszechnie wykorzystywany, nie każdy wie, na jakich zasadach można z niego skorzystać. Warto znać przepisy, by wiedzieć, na co można liczyć.

Żeby rozwiązać umowę o pracę, musi istnieć prawdziwa i istotna przyczyna. Trzeba też pamiętać, aby ją odpowiednio wskazać w oświadczeniu

Każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Jednak trzeba pamiętać o tym, że trwałość stosunku pracy podlega szczególnej ochronie. To sprawia, że pracodawca jako podmiot profesjonalny musi w takim wypadku pamiętać o dopełnieniu szczególnych formalności.

REKLAMA

Te kwoty pracodawca odliczy z pensji pracownika. Ochrona wynagrodzenia ich nie obejmuje. Dlaczego?

Jak powinien postąpić pracodawca, jeśli wypłaci pracownikowi wyższe wynagrodzenie niż należne? W przepisach przewidziano specjalną regulację, która pozwala na dokonanie odliczenia, ale tylko na ściśle określonych zasadach. Jak trzeba zrobić to poprawnie?

Pracownik rozwiąże umowę, a pracodawca będzie mógł starać się o odszkodowanie. Jakie warunki muszą być spełnione?

Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. Jednak robiąc to, muszą przestrzegać określonych zasad, by nie narazić się na konieczność wypłacenia drugiej stronie odszkodowania. O co chodzi?

Rewolucja w kalendarzu! Wigilia 2025 dniem wolnym od pracy, ale nie dla wszystkich. Kto musi pracować? Te osoby nie będą zadowolone...

24 grudnia 2025 roku zapisze się w historii polskiego prawa pracy jako data przełomowa. Po latach dyskusji, Wigilia Bożego Narodzenia oficjalnie dołącza do katalogu dni ustawowo wolnych od pracy. To ogromna ulga i prezent dla milionów Polaków. Jednak nie wszyscy będą mieli tego dnia wolne. Kto będzie musiał pracować?

Czy pracować zdalnie trzeba z domu? Czy pracodawca może się nie zgodzić na zmianę miejsca pracy zdalnej?

Czy pracę zdalną można wykonywać tylko z domu, czy pracodawca może zgodzić się na wykonywanie jej również w innym miejscu? Zasady tej formy współpracy wciąż budzą wątpliwości, a stosunki pracodawców i pracowników bywają na tej linii napięte.

REKLAMA

Nadchodzą wielkie zmiany w pogrzebach i na cmentarzach. Takiej rewolucji w Polsce jeszcze nie było

Ludzkich prochów nie trzeba będzie przechowywać w urnie? Można je będzie rozsypać na przykład w przydomowym ogrodzie, lesie lub parku? Czy w Polsce nadchodzi prawdziwa rewolucja w pochówku? Senatorowie już rozpatrzyli petycję w tej sprawie. Czy dojdzie do przełomowej zmiany w przepisach prawa? W proponowanych rozwiązanych resort zdrowia nie dopatrzyło się zagrożenia epidemiologicznego, jednak będą się musiały wypowiedzieć musiały jeszcze cztery inne ministerstwa. To niejedyna zmiana. Szykuje się jeszcze rewolucja na cmentarzach. Chodzi o miliony złotych do zwrotu.

Ustawa frankowa w Sejmie. Co się zmieni w sytuacji prawnej frankowiczów? Zyskają konsumenci, stracą kancelarie

Obserwuję z uwagą to co dzieje się w świecie finansów. Czasem w pewnej odległości od tego, co jest na co dzień moją pracą. Patrzę też na to, co dzieje się z kredytami hipotecznymi we frankach. Nie jest tajemnicą, że od początku byłem w sprawie tych „frankowych” kredytów daleki od przesądzania, że winne problemów kredytobiorców są jedynie banki. Nie wierzę (i wiem co piszę), że wszyscy kredytobiorcy nie wiedzieli, co podpisują. Był jednak wyrok TSUE i sądy (według mnie bezrefleksyjnie) doprowadzają do unieważniania umów. To nie powoduje, że zmieniam zdanie, ale walczyć z wiatrakami nie będę.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA