REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czego możesz wymagać na wycieczce?

Adrian Prusik
Adrian Prusik

REKLAMA

REKLAMA

Zimne posiłki, brak własnej łazienki, obskurny hotelik czy też brak obiecanego widoku na morze. Zanim pojedziesz na urlop przeczytaj za co ponosi odpowiedzialność organizator i co zrobić, by nie przegapić odszkodowania.

Troska biura podróży o zadowolenia klienta  nie powinna kończyć się wraz z wykupieniem wycieczki. Zawierając umowę z organizatorem mamy pełne prawo wymagać od niego spełnienia wszystkiego, co obiecano nam przed wykupem.

REKLAMA

Odpowiedzialność biura podróży

REKLAMA

Odpowiedzialność organizatora turystyki za prawidłowe wykonanie umowy została określona w przepisach ustawy o usługach turystycznych. Zgodnie z art. 11a tejże ustawy organizator odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Co istotne odpowiedzialność ta nie zależy od winy organizatora, co oznacza że nie może odrzucić naszych żądań stwierdzając, że dane uchybienia to nie jego wina.

Wyłączenie odpowiedzialności jest możliwe w trzech przypadkach. Po pierwsze, gdy nieprawidłowości wynikają z działania lub zaniechania klienta. Po drugie, gdy wynikają działania lub zaniechania osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie. Organizator nie może jednak wyłączyć swojej odpowiedzialności jeżeli można było przewidzieć lub uniknąć takiego rozwoju wydarzeń.

Organizator wycieczki nie uwolni się od odpowiedzialności jeżeli miejscowe kąpieliska zostały zamknięte z powodu zagrożenia atakami rekinów w sytuacji, gdy jest to standardowa decyzja miejscowych władz w tym okresie roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie wreszcie organizator nie będzie odpowiadał za zdarzenia, które zostały wywołane siłą wyższą. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia np. w czasie gdy Europa była sparaliżowana pyłem wulkanicznym.

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

Jakie uchybienia zgłaszać?

REKLAMA

W razie stwierdzenia uchybień w trakcie imprezy najlepiej jest zawiadomić o nieprawidłowościach wykonawcę usługi, czy przedstawiciela organizatora. Niezależnie od tego można także składać reklamację w terminie 30 dni od zakończenia imprezy. W tym drugim wypadku powinniśmy dokładnie udokumentować uchybienia, których nie sposób będzie stwierdzić po powrocie z wyjazdu.

W praktyce szeroko zakrojona odpowiedzialności organizatora oznacza, że odpowiada on nawet za najdrobniejsze szczegóły naszej wycieczki. Z reklamacją możemy się udać nie tylko wtedy, gdy hotel jest dalej od plaży, pokój jest ciasny i obskurny, a na korytarzu drogę przetnie nam rodzina insektów.

Organizator wycieczki może ponosić odpowiedzialność także w sytuacjach mniejszego kalibru. Gdy nie ma obiecanego widoku na morze, brak jest własnej łazienki, a plaża należąca do ośrodka w których jesteśmy zakwaterowani jest brudna.

Co więcej jakość usług nie musi być zagwarantowana wyłącznie w treści podpisanej umowy. Warto zatrzymać broszury, którymi reklamował swoje usługi organizator. Informacje zawarte w folderach, czy broszurach stanowią treść umowy, jeżeli w niej samej nie zawarto odmiennych postanowień.

Na broszurach reklamowych organizator umieścił widok na ocean, jaki miał się rozciągać z naszego okna hotelowego. Jeżeli w treści umowy nie zostały doprecyzowane warunki, w razie braku takiego widoku możemy żądać odszkodowania.

Zobacz: Jak dochodzić odszkodowania w przypadku upadłości biura podróży?


Co zrobić w razie nieprawidłowości?

Jedną z pierwszych czynności, jakich powinniśmy dokonać w razie stwierdzenia nieprawidłowości jest poinformowanie o fakcie przedstawiciela organizatora i złożenie reklamacji.

Możemy tego dokonać na ręce pilota wycieczki, który ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji. W razie jej niezałatwienia powinien również niezwłocznie przekazać ją organizatorowi.

W reklamacji powinniśmy określić jakiego odszkodowania za uchybienia będziemy się domagać. Organizator powinien się ustosunkować do tego w terminie 30 dni od dnia zakończenia wycieczki. Jeżeli tego nie dokona uważa się, że nasza reklamacja została uznana.

Jeszcze do września 2010 r. niezwłoczne złożenie takiej reklamacji było niezbędne, a w razie braku takiej reklamacji, organizator mógł uchylić się od odpowiedzialności. Jednak wprowadzone zmiany wyłączyły obowiązkowość reklamacji już na samej wycieczce. Zawiadomienie o wadliwym wykonaniu umowy możemy teraz złożyć nawet w terminie 30 dni od zakończenia wycieczki, a organizator nie może się uchylić od tego. Należy jednak pamiętać o na należytym udokumentowaniu nieprawidłowości.

Zobacz serwis: Reklamacje

Jakie odszkodowanie?

Trudności w reklamacji może sprawić kwestia określenia odszkodowania, jakiego możemy domagać się od organizatora. Jak bowiem wycenić brak balkonu, czy widoku z okna? W tej mierze pomocne może okazać się sięgnięcie po wzorce naszych zachodnich sąsiadów.

Istotne znaczenie dla określenia odszkodowania może mieć funkcjonująca w Niemczech tzw. karta frankfurcka, która zawiera tabelę odszkodowań za określone uchybienia.

I tak zgodnie z tabelą w przypadku braku odpowiedniego widoku z okna możemy domagać się odszkodowania w wysokości 5 do 10 proc. ceny wycieczki. Podobnie będzie przy ciasnym pokoju, czy braku balkonu. Przy braku zagwarantowanego pożywienia odszkodowania mogą sięgnąć nawet połowy ceny.

Sama karta frankfurcka nie ma żadnej mocy prawnej może być jednak dobrym wyznacznikiem do określenia czego można żądać od organizatora.

Zobacz: Obowiązki biura podróży

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WSA: w sądach spory o odmowę przyznania „starego” świadczenia pielęgnacyjnego 2988 zł. Rodzice nie chcą "nowego" świadczenia

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązuje "nowe" świadczenie pielęgnacyjne. Ale wciąż można otrzymać "stare". W praktyce nie jest to proste

Co w sytuacji gdy renta wdowia przekroczy limit?

Renta wdowia jest ograniczona limitem ustawowym. Wysokość tego nowego świadczenia dla wdów i wdowców nie może przekroczyć trzykrotności najniższej emerytury. Co będzie się działo w sytuacji gdy renta wdowia przekroczy ten limit? Co wówczas zrobi ZUS?

Nie tylko bon energetyczny. ZUS wypłaca także ryczałt energetyczny. Jak go uzyskać?

Do 30 września 2024 r. można składać wnioski o bon energetyczny. Nie jest to jedyne świadczenie, które ma łagodzić wysokie koszty energii. Co miesiąc ZUS wypłaca uprawnionym niemal 300 zł ryczałtu energetycznego.

MRPiPS pracuje nad przepisami, które usprawnią proces orzekania o niepełnosprawności

Resort rodziny, pracy i polityki społecznej pracuje nad projektem zmian w ustawie o rehabilitacji, które mają przyczynić się do usprawnienia pracy zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności. Regulacja zakłada też m.in. rozszerzenie miejsc wstępu z psem asystującym.

REKLAMA

Od 1 października rusza program Aktywny Rodzic. Wnioski o świadczenia można składać do ZUS

Od 1 października 2024 roku ruszy program Aktywny Rodzic, który wprowadza nowe świadczenia pieniężne dla rodzin. Program ma ułatwić rodzicom pogodzenie zadań związanych z rodzicielstwem i aktywizacją zawodową. Wnioski o świadczenia można składać do ZUS od 1 października 2024 r.

Rusza operacja „Feniks”. Szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz wyjaśnia

Szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz przekazał, że rozpoczęta w poniedziałek 23 września operacja „Feniks” dotyczy zaangażowania wojska w odbudowę zalanych terenów, zabezpieczenia przesiąkniętych wałów po przejściu fali. Wydzielono 25 706 żołnierzy.

Wyrok za szabrownictwo: Sąd w Głubczycach skazał na 8 miesięcy pozbawienia wolności oraz grzywny w wysokości 4 i 6 tysięcy złotych

Szabrownictwo po powodzi. Na kary ośmiu miesięcy pozbawienia wolności skazał Sąd Rejonowy w Prudniku dwóch mężczyzn, którzy podczas powodzi w Głuchołazach ukradli garaż powodzianina. Wyrok jest nieprawomocny.

Duże zmiany dla niepełnosprawnych w 2025 roku. Zmiana zasad orzekania, weryfikacja ważności orzeczenia, maksymalne terminy rozpatrywania wniosków, przedłużenie ważności kart parkingowych

Doprecyzowane będą przepisy dotyczące procedury rozpatrywania wniosków o uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności. Wniosek taki będzie musiał być rozpatrzony nie dłużej niż w 3 miesiące w I instancji i nie dłużej niż 2 miesiące w przypadku odwołania do II instancji. Na rok 2025 będzie rozszerzona możliwość ustalania poziomu potrzeby wsparcia od dnia złożenia wniosku. Ponadto nowe przepisy określą możliwość wydłużenia ważności kart parkingowych w związku z wydłużonym zachowaniem ważności dotychczasowych orzeczeń o niepełnosprawności. Nowością będą też przepisy pozwalające na weryfikację ważności orzeczenia o niepełnosprawności. To nie wszystkie zmiany jakie wynikają z opublikowanych 23 września 2024 r. założeń nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowe przepisy wejdą w życie najprawdopodobniej w 2025 roku.

REKLAMA

Zmiany w terminach wypłaty emerytur w październiku 2024 r. Sprawdź, kiedy będą przelewy, a kiedy przekazy i kto dostanie dwa świadczenia

Zmiany w terminach wypłaty emerytur. W październiku 2024 r. Sprawdź, kiedy będą przelewy, a kiedy przekazy pocztowe i kto dostanie dwa świadczenia w jednym miesiącu. Sprawę determinuje nie tylko kalendarz, ale i powódź.

Pobrane RKO a babciowe, aktywnie w żłobku i aktywnie w domu [Przykład]

Czy rodzice, którzy mają już pobrane RKO w pełnej kwocie mogą wnioskować o babciowe, aktywnie w żłobku lub aktywnie w domu? Czy pobranie 12 tys. zł wyklucza możliwość pobierania świadczeń z nowego programu "Aktywny rodzic"?

REKLAMA