REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czego możesz wymagać na wycieczce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Prusik
Adrian Prusik

REKLAMA

REKLAMA

Zimne posiłki, brak własnej łazienki, obskurny hotelik czy też brak obiecanego widoku na morze. Zanim pojedziesz na urlop przeczytaj za co ponosi odpowiedzialność organizator i co zrobić, by nie przegapić odszkodowania.

Troska biura podróży o zadowolenia klienta  nie powinna kończyć się wraz z wykupieniem wycieczki. Zawierając umowę z organizatorem mamy pełne prawo wymagać od niego spełnienia wszystkiego, co obiecano nam przed wykupem.

REKLAMA

Odpowiedzialność biura podróży

REKLAMA

Odpowiedzialność organizatora turystyki za prawidłowe wykonanie umowy została określona w przepisach ustawy o usługach turystycznych. Zgodnie z art. 11a tejże ustawy organizator odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Co istotne odpowiedzialność ta nie zależy od winy organizatora, co oznacza że nie może odrzucić naszych żądań stwierdzając, że dane uchybienia to nie jego wina.

Wyłączenie odpowiedzialności jest możliwe w trzech przypadkach. Po pierwsze, gdy nieprawidłowości wynikają z działania lub zaniechania klienta. Po drugie, gdy wynikają działania lub zaniechania osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie. Organizator nie może jednak wyłączyć swojej odpowiedzialności jeżeli można było przewidzieć lub uniknąć takiego rozwoju wydarzeń.

Organizator wycieczki nie uwolni się od odpowiedzialności jeżeli miejscowe kąpieliska zostały zamknięte z powodu zagrożenia atakami rekinów w sytuacji, gdy jest to standardowa decyzja miejscowych władz w tym okresie roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie wreszcie organizator nie będzie odpowiadał za zdarzenia, które zostały wywołane siłą wyższą. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia np. w czasie gdy Europa była sparaliżowana pyłem wulkanicznym.

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

Jakie uchybienia zgłaszać?

REKLAMA

W razie stwierdzenia uchybień w trakcie imprezy najlepiej jest zawiadomić o nieprawidłowościach wykonawcę usługi, czy przedstawiciela organizatora. Niezależnie od tego można także składać reklamację w terminie 30 dni od zakończenia imprezy. W tym drugim wypadku powinniśmy dokładnie udokumentować uchybienia, których nie sposób będzie stwierdzić po powrocie z wyjazdu.

W praktyce szeroko zakrojona odpowiedzialności organizatora oznacza, że odpowiada on nawet za najdrobniejsze szczegóły naszej wycieczki. Z reklamacją możemy się udać nie tylko wtedy, gdy hotel jest dalej od plaży, pokój jest ciasny i obskurny, a na korytarzu drogę przetnie nam rodzina insektów.

Organizator wycieczki może ponosić odpowiedzialność także w sytuacjach mniejszego kalibru. Gdy nie ma obiecanego widoku na morze, brak jest własnej łazienki, a plaża należąca do ośrodka w których jesteśmy zakwaterowani jest brudna.

Co więcej jakość usług nie musi być zagwarantowana wyłącznie w treści podpisanej umowy. Warto zatrzymać broszury, którymi reklamował swoje usługi organizator. Informacje zawarte w folderach, czy broszurach stanowią treść umowy, jeżeli w niej samej nie zawarto odmiennych postanowień.

Na broszurach reklamowych organizator umieścił widok na ocean, jaki miał się rozciągać z naszego okna hotelowego. Jeżeli w treści umowy nie zostały doprecyzowane warunki, w razie braku takiego widoku możemy żądać odszkodowania.

Zobacz: Jak dochodzić odszkodowania w przypadku upadłości biura podróży?


Co zrobić w razie nieprawidłowości?

Jedną z pierwszych czynności, jakich powinniśmy dokonać w razie stwierdzenia nieprawidłowości jest poinformowanie o fakcie przedstawiciela organizatora i złożenie reklamacji.

Możemy tego dokonać na ręce pilota wycieczki, który ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji. W razie jej niezałatwienia powinien również niezwłocznie przekazać ją organizatorowi.

W reklamacji powinniśmy określić jakiego odszkodowania za uchybienia będziemy się domagać. Organizator powinien się ustosunkować do tego w terminie 30 dni od dnia zakończenia wycieczki. Jeżeli tego nie dokona uważa się, że nasza reklamacja została uznana.

Jeszcze do września 2010 r. niezwłoczne złożenie takiej reklamacji było niezbędne, a w razie braku takiej reklamacji, organizator mógł uchylić się od odpowiedzialności. Jednak wprowadzone zmiany wyłączyły obowiązkowość reklamacji już na samej wycieczce. Zawiadomienie o wadliwym wykonaniu umowy możemy teraz złożyć nawet w terminie 30 dni od zakończenia wycieczki, a organizator nie może się uchylić od tego. Należy jednak pamiętać o na należytym udokumentowaniu nieprawidłowości.

Zobacz serwis: Reklamacje

Jakie odszkodowanie?

Trudności w reklamacji może sprawić kwestia określenia odszkodowania, jakiego możemy domagać się od organizatora. Jak bowiem wycenić brak balkonu, czy widoku z okna? W tej mierze pomocne może okazać się sięgnięcie po wzorce naszych zachodnich sąsiadów.

Istotne znaczenie dla określenia odszkodowania może mieć funkcjonująca w Niemczech tzw. karta frankfurcka, która zawiera tabelę odszkodowań za określone uchybienia.

I tak zgodnie z tabelą w przypadku braku odpowiedniego widoku z okna możemy domagać się odszkodowania w wysokości 5 do 10 proc. ceny wycieczki. Podobnie będzie przy ciasnym pokoju, czy braku balkonu. Przy braku zagwarantowanego pożywienia odszkodowania mogą sięgnąć nawet połowy ceny.

Sama karta frankfurcka nie ma żadnej mocy prawnej może być jednak dobrym wyznacznikiem do określenia czego można żądać od organizatora.

Zobacz: Obowiązki biura podróży

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
EMFA już obowiązuje. Czego dotyczy Akt o wolności mediów?

EMFA czyli Akt o wolności mediów wszedł w życie 8 sierpnia 2025 roku. Zwiększa ochronę mediów, dziennikarzy i ich źródeł, zapewnia przejrzystość w zakresie własności mediów i przydziału reklamy państwowej, wzmacnia niezależność mediów publicznych.

Wyrok NSA daje ważny sygnał dla całego sektora opieki nad seniorami. Konieczne jest zezwolenie inaczej kara, nawet 30 000 zł

Sprawa dotyczyła spółki, która stworzyła "innowacyjny model świadczenia usług opiekuńczych dla seniorów". Firma, prowadząca już wcześniej dom opieki (za uprzednim uzyskaniem zezwolenia), tym razem uruchomiła kolejny obiekt, w którym rezydowało 25 osób w wieku 75-101 lat - bez owej decyzji wojewody. Seniorzy, będący tam najemcami mieszkań, mieli formalnie korzystać z opieki w "miejscu swojego zamieszkania", a nie w placówce. Co na to Wojewódzki i Naczelny Sąd Administracyjny?

Odholowanie pojazdu w 2026 roku. Nowe stawki i zasady, które mogą słono kosztować

Kilka tysięcy złotych za chwilę nieuwagi, kolejne setki za każdy dzień zwłoki? Takie przepisy od 2026 roku szykują dla kierowców urzędnicy. Od 1 stycznia zmienią się stawki za odholowanie pojazdów i ich przechowywanie na parkingach strzeżonych. Nowe kwoty mogą zaboleć i to nie tylko właścicieli samochodów osobowych. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz stracić auto z oczu i zapłacić fortunę.

Ceny w sklepach wciąż są wyższe niż ogólny poziom inflacji. Najnowsze dane z rynku nie pozostawiają żadnych złudzeń

Analiza ponad 91 tys. cen detalicznych wykazała, że w lipcu codzienne zakupy zdrożały średnio o 5,7% rdr. To identyczny wynik jak w maju i minimalnie niższy niż w czerwcu. Poprzednio aż 3 kategorie z 17 analizowanych były na minusie. A ostatnio wróciła sytuacja z początku roku, gdy tylko jeden segment zaliczył spadek rdr. Warzywa potaniały o 1,7% rdr. Z kolei najbardziej podrożały art. tłuszczowe, bo o 14,2% rdr. W TOP5 drożyzny widać też używki ze średnim wzrostem rdr. na poziome 10,3%, owoce – 9,1%, środki higieny osobistej – 8,2%, a także chemię gospodarczą – 7,9%. Natomiast ceny samej żywności rok do roku poszły w górę o 4,9%.

REKLAMA

14. emerytura z KRUS w 2025 r. - ile (netto-brutto), dla kogo, kiedy wypłata?

We wrześniu 2025 r. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wypłaci 14 emeryturę; większość uprawnionych otrzyma ok. 1880 zł brutto - to kwota równa najniższej emeryturze - poinformowała KRUS w dniu 12 sierpnia 2025 r. Gdy comiesięczne świadczenie danego seniora przekracza 2900 zł brutto - będzie miał zmniejszoną czternastą emeryturę.

Booking.com wprowadzi zmiany wymuszone przez UOKiK. Więcej informacji i rekompensaty dla użytkowników. Jak złożyć reklamację?

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał platformę Booking.com do właściwego informowania o tym, czy wynajmujący nocleg to przedsiębiorca, czy osoba prywatna - przekazał Urząd 12 sierpnia 2025 r. Spółka ma wprowadzić zmiany i przyznać rekompensaty użytkownikom, którzy złożą reklamację w związku z brakiem informacji.

Świadczenie wspierające 2025 – w tych miastach czeka się nawet 15 miesięcy. Gdzie najdłużej?

Złożyłeś wniosek o świadczenie wspierające? Lepiej uzbrój się w cierpliwość. W niektórych miastach na decyzję czeka się nawet rok, a czasem i dłużej. W Olsztynie rekordziści słyszą o terminach przekraczających 15 miesięcy. W woj. śląskim do końca 2024 r. rozpatrzono zaledwie 16,4% wniosków. Dla części osób ten czas okazał się zbyt długi… i nie doczekali pomocy, która miała dać im samodzielność.

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r.

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r. Chodzi o program Aktywny Maluch. Ten program to realna szansa na zwiększenie dostępności opieki nad najmłodszymi i wsparcie rodziców w powrocie na rynek pracy. Uzupełniający nabór stanowi kolejny krok w stronę nowoczesnej i przyjaznej polityki rodzinnej. Poniżej informacja kto i w jakim zakresie może aplikować w terminie do 5 września 2025 r.

REKLAMA

Cóż szkodzi… rozkręcić aferę KPO! Czy można mówić o wyłudzeniu pieniędzy?

Zaczęło się od mapy projektów z branży HoReCa, które dostały dofinansowanie z KPO. Mapę opublikowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czyli PARP jako wyraz jawności i transparentności w przyznawaniu pieniędzy z KPO. Miał być to dowód, że jako instytucja zaufania publicznego nie ukrywają nic, nie rozdają pieniędzy pod stołem, ale jawnie pokazują kto, ile i na co dostał środków publicznych.
No i zaczęło się! Najpierw jachty, potem ekspresy do kawy, solaria, kasa dla rodzin polityków a na koniec klub swingersów. Zanim szczegółowo o poszczególnych zarzutach i projektach, wyjaśnijmy w sposób ogólny o co chodzi z KPO, co finansuje ten program i jak następuje dystrybucja tych środków.

Fundacja rodzinna - zmiany w podatkach 2026

Idą zmiany w fundacjach rodzinnych dotyczące podatków. Nowa forma prawna funkcjonuje dopiero od ponad 2 lat i wymaga uszczelnienia zasad opodatkowania. Nowe przepisy wejdą w życie z początkiem 2026 roku.

REKLAMA