REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czego możesz wymagać na wycieczce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Prusik
Adrian Prusik

REKLAMA

REKLAMA

Zimne posiłki, brak własnej łazienki, obskurny hotelik czy też brak obiecanego widoku na morze. Zanim pojedziesz na urlop przeczytaj za co ponosi odpowiedzialność organizator i co zrobić, by nie przegapić odszkodowania.

Troska biura podróży o zadowolenia klienta  nie powinna kończyć się wraz z wykupieniem wycieczki. Zawierając umowę z organizatorem mamy pełne prawo wymagać od niego spełnienia wszystkiego, co obiecano nam przed wykupem.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność biura podróży

Odpowiedzialność organizatora turystyki za prawidłowe wykonanie umowy została określona w przepisach ustawy o usługach turystycznych. Zgodnie z art. 11a tejże ustawy organizator odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Co istotne odpowiedzialność ta nie zależy od winy organizatora, co oznacza że nie może odrzucić naszych żądań stwierdzając, że dane uchybienia to nie jego wina.

Wyłączenie odpowiedzialności jest możliwe w trzech przypadkach. Po pierwsze, gdy nieprawidłowości wynikają z działania lub zaniechania klienta. Po drugie, gdy wynikają działania lub zaniechania osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie. Organizator nie może jednak wyłączyć swojej odpowiedzialności jeżeli można było przewidzieć lub uniknąć takiego rozwoju wydarzeń.

REKLAMA

Organizator wycieczki nie uwolni się od odpowiedzialności jeżeli miejscowe kąpieliska zostały zamknięte z powodu zagrożenia atakami rekinów w sytuacji, gdy jest to standardowa decyzja miejscowych władz w tym okresie roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie wreszcie organizator nie będzie odpowiadał za zdarzenia, które zostały wywołane siłą wyższą. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia np. w czasie gdy Europa była sparaliżowana pyłem wulkanicznym.

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

Jakie uchybienia zgłaszać?

W razie stwierdzenia uchybień w trakcie imprezy najlepiej jest zawiadomić o nieprawidłowościach wykonawcę usługi, czy przedstawiciela organizatora. Niezależnie od tego można także składać reklamację w terminie 30 dni od zakończenia imprezy. W tym drugim wypadku powinniśmy dokładnie udokumentować uchybienia, których nie sposób będzie stwierdzić po powrocie z wyjazdu.

W praktyce szeroko zakrojona odpowiedzialności organizatora oznacza, że odpowiada on nawet za najdrobniejsze szczegóły naszej wycieczki. Z reklamacją możemy się udać nie tylko wtedy, gdy hotel jest dalej od plaży, pokój jest ciasny i obskurny, a na korytarzu drogę przetnie nam rodzina insektów.

Organizator wycieczki może ponosić odpowiedzialność także w sytuacjach mniejszego kalibru. Gdy nie ma obiecanego widoku na morze, brak jest własnej łazienki, a plaża należąca do ośrodka w których jesteśmy zakwaterowani jest brudna.

Co więcej jakość usług nie musi być zagwarantowana wyłącznie w treści podpisanej umowy. Warto zatrzymać broszury, którymi reklamował swoje usługi organizator. Informacje zawarte w folderach, czy broszurach stanowią treść umowy, jeżeli w niej samej nie zawarto odmiennych postanowień.

Na broszurach reklamowych organizator umieścił widok na ocean, jaki miał się rozciągać z naszego okna hotelowego. Jeżeli w treści umowy nie zostały doprecyzowane warunki, w razie braku takiego widoku możemy żądać odszkodowania.

Zobacz: Jak dochodzić odszkodowania w przypadku upadłości biura podróży?


Co zrobić w razie nieprawidłowości?

Jedną z pierwszych czynności, jakich powinniśmy dokonać w razie stwierdzenia nieprawidłowości jest poinformowanie o fakcie przedstawiciela organizatora i złożenie reklamacji.

Możemy tego dokonać na ręce pilota wycieczki, który ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji. W razie jej niezałatwienia powinien również niezwłocznie przekazać ją organizatorowi.

W reklamacji powinniśmy określić jakiego odszkodowania za uchybienia będziemy się domagać. Organizator powinien się ustosunkować do tego w terminie 30 dni od dnia zakończenia wycieczki. Jeżeli tego nie dokona uważa się, że nasza reklamacja została uznana.

Jeszcze do września 2010 r. niezwłoczne złożenie takiej reklamacji było niezbędne, a w razie braku takiej reklamacji, organizator mógł uchylić się od odpowiedzialności. Jednak wprowadzone zmiany wyłączyły obowiązkowość reklamacji już na samej wycieczce. Zawiadomienie o wadliwym wykonaniu umowy możemy teraz złożyć nawet w terminie 30 dni od zakończenia wycieczki, a organizator nie może się uchylić od tego. Należy jednak pamiętać o na należytym udokumentowaniu nieprawidłowości.

Zobacz serwis: Reklamacje

Jakie odszkodowanie?

Trudności w reklamacji może sprawić kwestia określenia odszkodowania, jakiego możemy domagać się od organizatora. Jak bowiem wycenić brak balkonu, czy widoku z okna? W tej mierze pomocne może okazać się sięgnięcie po wzorce naszych zachodnich sąsiadów.

Istotne znaczenie dla określenia odszkodowania może mieć funkcjonująca w Niemczech tzw. karta frankfurcka, która zawiera tabelę odszkodowań za określone uchybienia.

I tak zgodnie z tabelą w przypadku braku odpowiedniego widoku z okna możemy domagać się odszkodowania w wysokości 5 do 10 proc. ceny wycieczki. Podobnie będzie przy ciasnym pokoju, czy braku balkonu. Przy braku zagwarantowanego pożywienia odszkodowania mogą sięgnąć nawet połowy ceny.

Sama karta frankfurcka nie ma żadnej mocy prawnej może być jednak dobrym wyznacznikiem do określenia czego można żądać od organizatora.

Zobacz: Obowiązki biura podróży

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z oddawaniem ziemi Kościołowi? Szykuje się wielka zmiana w relacjach państwo–Kościół

Polska 2050 chce raz na zawsze zakończyć przekazywanie państwowej ziemi Kościołowi. Ugrupowanie zaprezentowało projekt ustawy uchylającej kontrowersyjny artykuł 70a, który od 1989 roku umożliwiał nieodpłatne przekazywanie nieruchomości, sięgające łącznie aż 76 tys. hektarów. To pierwsza z serii zmian mających uporządkować relacje państwo–Kościół i zapewnić przejrzystość.

Triumfują świadczenia: pielęgnacyjne i wspierające. Przegrał zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł)

Niesprawiedliwie, ale zgodne z prawem. Zasiłek pielęgnacyjny wciąż 215,84 zł, a inne świadczenia przepisy podwyższyły do 4337 zł i 3386 zł.

Zakaz trzymania psów na łańcuchach! Posłowie wprowadzają rewolucyjne zmiany – co czeka właścicieli czworonogów?

Polscy posłowie szykują prawdziwą rewolucję w traktowaniu czworonogów – Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże trzymania psów na łańcuchach. Nowe przepisy przewidują liczne wyjątki, szczegółowe regulacje dotyczące kojców i obowiązek codziennego ruchu dla pupili.

Unia Europejska wprowadza zmiany w przepisach. Chodzi o piece na gaz

Zgodnie z opublikowanymi przez Komisję Europejską wytycznymi dotyczącymi dyrektywy EPBD, sprecyzowano, co oznacza "kocioł na paliwa kopalne" oraz "budynek o zerowej emisji". Celem tych wyjaśnień jest pomoc państwom członkowskim w interpretacji przepisów. Komisja wyjaśnia również, co oznaczają te regulacje w kontekście ewentualnego zakazu stosowania pieców gazowych.

REKLAMA

Sejm na żywo: 25 września 2025 [Transmisja online]

W środę, 24 września rozpoczęło się trzydniowe posiedzenie Sejmu. W czwartek, 25 września posłowie będą pracować m.in. nad kilkoma rządowymi projektami deregulacyjnymi.

Zamknięcie granicy z Białorusią na 14 dni – jakie konsekwencje dla gospodarki i biznesu?

Jutro, w czwartek o godz. 0.01 w nocy, zostaną ponownie otwarte przejścia graniczne z Białorusią. Dwutygodniowy okres zamknięcia tej granicy to poważny wstrząs dla polskiej i europejskiej gospodarki. Zatrzymanie transportu na jednym z kluczowych korytarzy handlowych Unii Europejskiej – Jedwabnym Szlaku – powoduje straty liczone w setkach milionów euro, a skutki odczuwają nie tylko przedsiębiorstwa, lecz także konsumenci i lokalne społeczności.

66 000 osób odeszło z WZON i ZUS bez choć jednej złotówki ze świadczenia wspierającego

120 000 osób niepełnosprawnych otrzymuje świadczenie wspierające (dane ZUS z marca 2025 r.) w tym około 54 000 osób niepełnosprawnych ma to świadczenie w najwyższej wysokości (po zaokrągleniu 4134 zł miesięcznie). Jednocześnie aż 66 000 osób niepełnosprawnych nie otrzymało od WZON nawet 70 punktów. W konsekwencji nie otrzymają choćby symbolicznej złotówki ze świadczenia wspierającego. Rząd często podnosi w Sejmie argument, że brak podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego (tylko 215,84 zł) wynika z tego, że osoby mające ten zasiłek mogą otrzymać świadczenie wspierające. Jest tu argument "Tak, zasiłek pielęgnacyjny jest bardzo niski, ale nie podwyższamy go bo beneficjenci zasiłku pielęgnacyjnego mogą go uzupełnić świadczeniem wspierającym.

Świadczenie wspierające 2025: zasady, punktacja. Jak złożyć wniosek? ZUS: Nie płać pośrednikowi, nie podpisuj podejrzanych pełnomocnictw!

ZUS przypomina, że nie trzeba płacić kancelariom ani pośrednikom za pomoc w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Wniosek można złożyć samodzielnie przez stronę internetową ZUS-u lub bezpośrednio w placówkach Zakładu.

REKLAMA

Trzymiesięczny urlop bezpłatny dla każdego – bez ograniczeń stażowych. Co musisz wiedzieć?

Pracownicy zatrudnieni na umowie o pracę mają prawo do różnego rodzaju urlopów gwarantowanych przez Kodeks pracy. Jednym z nich jest urlop bezpłatny, który zawiesza prawa i obowiązki obu stron - zarówno pracownika, jak i pracodawcy. Kiedy pracownik może z niego skorzystać i czy w trakcie takiego urlopu otrzymuje wynagrodzenie? Oto szczegóły.

Liczne zmiany przepisów dla spółdzielni mieszkaniowych i ich członków w 2026 roku. Co się zmieni?

W dniu 19 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawy - Prawo spółdzielcze. Nowelizacja ta ma trzy zasadnicze cele: (1) przywrócenie członkostwa w spółdzielni osobom, które je utraciły na skutek wejścia w życie art. 4 nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z 20 lipca 2017 r., (2) wprowadzenie rozwiązań prawnych skłaniających spółdzielnie do podejmowania inwestycji mających na celu ustanawianie lokatorskich praw do lokali. Ponadto (3) nowelizacja ma wprowadzić liczne przepisy wzmacniające pozycję prawną członków spółdzielni mieszkaniowych, usprawniające funkcjonowanie tych spółdzielni mieszkaniowych i zwiększające transparentność ich funkcjonowania.

REKLAMA