Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problem z wakacjami

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
pytanie, niewiadoma, niewiedza, emocje, człowiek/fot. Fotolia
pytanie, niewiadoma, niewiedza, emocje, człowiek/fot. Fotolia
Sezon urlopowy dobiega końca. Wracający z zagranicznych wyjazdów turyści przywożą zdjęcia, wspomnienia i pamiątki. Niestety, niektórzy konsumenci wracają do domu również z kłopotami. Jeśli kupiony produkt okazał się wadliwy, linia lotnicza zniszczyła bagaż, a w pokoju hotelowym nie było klimatyzacji można napisać reklamację i w ten sposób egzekwować swoje prawa.

Zagubiony bagaż

Pan Adam wracał z rodzinnych wakacji w Rzymie. Po przylocie do Warszawy okazało się, że jego bagaż został zagubiony. Pomimo poszukiwań, walizki nie odnaleziono…

Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 5500 PLN). Dlatego znajdując się jeszcze na lotnisku należy udać się do punktu informacyjnego, wypełnić  formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report) i zachować jego kopię. Następnie powinniśmy złożyć reklamację  w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Przepisy nie precyzują czasu na reklamację zaginionego bagażu. Wartość bagażu jest wyceniana według wagi lub na podstawie udowodnionej straty. Do oszacowania wartości poniesionej szkody niezbędne są rachunki za przedmioty, które znajdowały się w bagażu (np. ubrania, kosmetyki itp.).
UWAGA: Przewoźnik, który zgubił lub zniszczył bagaż nie ma obowiązku  zakupu nowej walizki, przepisy nakazuja mu natomiast  wypłatę odszkodowania w formie pieniężnej.

Opóźniony lot

Lot Pani Anny z Grecji był opóźniony. Razem z dziećmi musiała czekać na lotnisku ponad 6 godzin. Przewoźnik nie zaproponował ani posiłku, ani napoju dla pasażerów. Po przylocie do domu, konsumentka złożyła reklamację do linii lotniczej…

Jeśli lot został odwołany lub opóźniony o ponad 5 godzin pasażer ma prawo do wyboru pomiędzy uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu, który zaproponuje przewoźnik.

Polecamy serwis: Reklamacja

W przypadku opóźnienia o co najmniej 3 godziny lub odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się również odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR w zależności od długości lotu, np. za odwołanie lotu na trasie Warszawa – Heraklion pasażer może otrzymać 400 EUR. Pasażerowie nie mają jednak prawa do odszkodowania w przypadku odwołania lotu lub opóźnienia powyżej 3 godzin, jeżeli przewoźnik jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Okoliczności te mogą w szczególności zaistnieć w przypadku: strajku, destabilizacji politycznej, złych warunków meteorologicznych, czy pojawienia się nieoczekiwanych wad samolotu mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu.

Dodatkowo przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę zawsze, gdy oczekiwanie na lot się przedłuża lub połączenie zostało odwołane. Opieka oznacza nie tylko informowanie na bieżąco o sytuacji, ale także zapewnienie bezpłatnych posiłków i napojów. Jeśli czas oczekiwania wymagałby spędzenia nocy na lotnisku, przewoźnik powinien zapewnić pasażerom darmowe zakwaterowanie w hotelu.

Gdy linie lotnicze zaniedbają pasażerów na lotnisku, jest to podstawa do reklamacji. Warto do niej załączyć rachunek, np. za posiłek z baru z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów, jeśli przewoźnik przez kilka godzin oczekiwania na opóźniony lot nie dostarczył nam choćby kanapki.

Powyższe prawa przysługują także pasażerom lotów czarterowych.

Opis hotelu niezgodny z rzeczywistością

Pan Tomasz wybrał się z żoną na romantyczne wakacje na Majorkę do ekskluzywnego hotelu. Zawiódł się jednak na jego standardzie. Pokój nie był wyposażony w klimatyzację, a w nocy przeszkadzała głośna muzyka z pobliskiego klubu…

Jeżeli warunki panujące podczas wyjazdu są niezgodne z umową, trzeba o tym zawiadomić obsługę lub rezydenta oraz uzyskać potwierdzenie złożenia skargi na piśmie. Następnie należy wystąpić z pisemną reklamacją i dochodzić odszkodowania z tytułu nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych. Warto pamiętać, że Dyrektywa 90/314/WE stwierdza, że w razie reklamacji biuro podróży powinno natychmiast podjąć starania o znalezienie właściwych rozwiązań.

W celu oszacowania wartości szkody, warto skorzystać z tzw. Tabeli Frankfurckiej (dostępna na stronie www.konsument.gov.pl), która pomaga sprecyzować roszczenie - wskazuje jakie niedogodności mogą być podstawą skargi oraz jak wycenić wysokość oczekiwanej rekompensaty (np. zanieczyszczona plaża – od 10% do 20% ceny, złe sprzątanie – 10% do 40% ceny). Na potwierdzenie swoich roszczeń warto zrobić zdjęcia, nagrać film aparatem czy telefonem komórkowym.

W Polsce konsument ma na złożenie reklamacji 30 dni od dnia zakończenia wycieczki,
a biuro jest zobowiązane udzielić odpowiedzi w ciągu miesiąca.

Zobacz koniecznie: Zmiana ceny wycieczki po jej zakupie

Jeżeli zagraniczne biuro podróży nie wywiązało się ze swojej umowy, pomocy może udzielić Europejskie Centrum Konsumenckie. W przypadku problemu z polskim przedsiębiorcą należy kontaktować się z rzecznikami konsumentów (miejskimi lub powiatowymi) lub dzwonić pod numer 800 007 707 (infolinia prowadzona przez Federację Konsumentów).

Uszkodzenie nowego aparatu

Aby uwiecznić piękne widoki Pani Grażyna podczas wypoczynku w Chorwacji postanowiła zakupić aparat fotograficzny. Po powrocie do Polski, po dwóch miesiącach użytkowania w aparacie zepsuł się obiektyw…
Każdy towar kupiony od przedsiębiorcy, który okazał się wadliwy można reklamować na podstawie niezgodności towaru z umową w ciągu 2 lat od daty zakupu. Aby móc to zrobić trzeba zachować fakturę lub paragon. Konsument, który po powrocie z wakacji zagranicą stwierdzi, że nabył trefną rzecz, musi jak najszybciej złożyć skontaktować się ze sprzedawcą (przez pierwsze 6 miesięcy od momentu zakupu przyjmuje się, że wada przedmiotu istniała w chwili zakupu). W piśmie reklamacyjnym należy zamieścić: swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon), opis problemu, roszczenie (czego oczekujemy od sprzedawcy: naprawy, wymiany, zwrotu pieniędzy, obniżki ceny oraz zwrotu dodatkowych kosztów, tj. opłata za przesyłkę do sprzedawcy) oraz załączyć potwierdzenie zakupu (np. paragon). Pismo powinno być napisane w języku przedsiębiorcy lub zrozumiałym dla niego (najlepiej w j. angielskim).

Reklamację warto wysłać do przedsiębiorcy w formie listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, ewentualnie pocztą elektroniczną, ale za potwierdzeniem przeczytania wiadomości przez odbiorcę

Zobacz także: Jak wybrać miejsce na nocleg samodzielnie organizując urlop

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Czas pracy 2022
Czas pracy 2022
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Prawo
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Do 31 maja rodzice mogą starać się o dofinansowanie do pobytu dziecka w żłobku
    Złożenie wniosku o dofinansowanie pobytu w żłobku w terminie 1 kwietnia - 31 maja br. to gwarancja przyznania dofinansowania od 1 stycznia 2022 r. - poinformowało w piątek na Twitterze Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Partie polityczne - obowiązek prowadzenia rejestrów wpłat i umów od 1 lipca 2022 r. Wzory rejestrów
    W dniu 1 lipca 2022 roku wejdą w życie przepisy ustawy o partiach politycznych, które zobowiązują je do prowadzenia rejestrów wpłat i umów. Minister Finansów wydał już rozporządzenia, które zawierają wzory takich rejestrów.
    Mobilny odpowiednik dowodu osobistego - będą nowe przepisy
    Dokument elektroniczny, obsługiwany przy użyciu aplikacji „mObywatel” ma służyć jako mobilny odpowiednik dowodu osobistego.
    Nieuczciwe promocje, fałszywe opinie. Co zmienią unijne przepisy?
    Unijna dyrektywa Omnibus ma ukrócić nieuczciwe promocje. Konsumenci będą też chronieni przed fałszywymi opiniami o produktach i usługach.
    Zakup drewna w Lasach Państwowych - ułatwienia dla konsumentów
    Lokalni mieszkańcy mają pierwszeństwo w kupnie drewna najniżej jakości w Lasach Państwowych. Nowe wytyczne Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych stanowią reakcję na wzrost cen energii oraz materiałów opałowych.
    Spór z UE o wymiar sprawiedliwości. Czy zmiany w SN uratują unijne fundusze dla Polski?
    Pozostaje mieć nadzieję, że uchwalenie nowelizacji ustawy o Sądzie Najwyższym to koniec sporu z Komisją Europejską oraz UE nt. wymiaru sprawiedliwości, że obszar sporu został zawężony do KPO - podkreślił w piątek sekretarz generalny PiS Krzysztof Sobolewski. Jednak wątpliwości pozostają
    Izba Odpowiedzialności Cywilnej w Sądzie Najwyższym
    Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o Sądzie Najwyższym zakłada likwidację Izby Dyscyplinarnej. W SN ma zostać utworzona Izba Odpowiedzialności Zawodowej.
    Praca zdalna a awans pracownika. Czy pracując zdalnie trudniej awansować?
    Pracownicy zdalni i hybrydowi nie mają łatwego życia. Mimo że ich wydajność często jest większa, to są oni pomijani podczas rozdawania zadań oraz awansów i nagród. To oczywiście wpływa na zarówno na samych pracowników, jak i na firmę. Przez takie zachowanie menedżerów morale zespołu spada, a sami pracownicy mogą szukać lepszego traktowania u innych pracodawców – a to oznacza utratę talentów, które można było znacznie lepiej wykorzystać.
    Ochrona lokatorów a podwyżka czynszu. Wynajmujący może łatwo obejść limit
    Ochrona lokatorów związana z ograniczeniem skali podwyżek czynszowych dotyczy tylko trwających umów najmu. Zawarcie kolejnej umowy wynajmu, na przykład na rok pozwala właścicielowi mieszkania znacząco podwyższyć czynsz. W odpowiedzi na obecną sytuację rynku najmu, może wzrosnąć popularność wynajmu okazjonalnego oraz instytucjonalnego.
    Zarobki i wykształcenie kobiet wpływają na poczucie atrakcyjności
    Czym Polki więcej zarabiają i mają lepsze wykształcenie, tym bardziej czują się atrakcyjnymi kobietami. Tak wynika badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i platformę ePsychlodzy.pl.
    Marszałek Grodzki rozważa przyspieszenie obrad Senatu ws. zmian w ustawie o SN
    Marszałek Senatu Tomasz Grodzki rozważą przyspieszenie obrad Senatu w związku z planowanym uchwaleniem w Sejmie zmian w ustawie o Sądzie Najwyższym. Rozważam, jest to w tej chwili w trakcie uzgodnień - powiedział marszałek. Nie wykluczył, że Senat zbierze się w przyszłym tygodniu
    Ponad 71 tys. osób otrzymuje świadczenie "Mama 4 plus"
    "Mama 4 plus", czyli rodzicielskie świadczenie uzupełniające przysługuje w wysokości minimalnej emerytury. Kto otrzymuje takie wsparcie?
    Matki stanowią 6 proc. dłużników alimentacyjnych [BADANIE]
    Dane zgromadzone przez Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor umożliwiają stworzenie swoistego portretu tzw. „alimenciarza”. Kim jest „typowy” dłużnik alimentacyjny?
    Sejmowe komisje pozytywnie zaopiniowały rządowy projekt ustawy o czternastej emeryturze
    Połączone sejmowe komisje Polityki Senioralnej oraz Polityki Społecznej i Rodziny pozytywnie zaopiniowały w środę projekt ustawy o czternastej emeryturze. Rząd szacuje, że koszt wypłaty kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego w 2022 r. to około 11,4 mld zł.
    Mandat i zakaz wejścia na pokład samolotu za głupi żart na lotnisku
    28-letni Polak podczas odprawy na lotnisku w podkrakowskich Balicach skłamał, że ma trotyl w bagażu. Głupi żart spowodował działania ochrony lotniska, straży granicznej i przeszkolonego psa. Mężczyzna został ukarany mandatem i zakazem wejścia na pokład samolotu do Barcelony.
    Sklep internetowy - jak wybrać wiarygodny?
    W praktyce 98% sklepów internetowych szanuje uprawnienia konsumentów i z zasady uwzględnia reklamacje. Pozostałe 2% to jednak przysłowiowe „czarne owce”. Na co warto zwracócić uwagę podczas zakupów?
    Klubiki dla dzieci z Ukrainy - kiedy powstaną?
    Na pewno od lipca pierwsze klubiki dziecięce powstaną. Przepisy są tak elastyczne, że działania związane z powstawaniem tych klubów będą mogły podejmować samorządy – powiedział podczas konferencji prasowej wiceminister MSWiA Paweł Szefernaker.
    "Sąd w smartfonie" i dalsza informatyzacja sądownictwa
    Ministerstwo Sprawiedliwości zmierza do pełnej cyfryzacji w polskim sądownictwie. W realizacji jest m.in. projekt "sąd w smartfonie". Resort zapowiada też "zdalny dostęp" sądów do informacji pochodzących z rejestrów państwowych.
    Premier: litera prawa to niewystarczający komponent budowania sprawiedliwej rzeczywistości
    Litera prawa, która była tak kurczowo przestrzegana w czasach III RP, jest niewystarczającym komponentem budowania sprawiedliwej rzeczywistości; także duch prawa i wola narodu musi być brany pod uwagę - powiedział w środę premier Mateusz Morawiecki
    Jak nie chronić danych osobowych?
    Na niewiele zdadzą się różnego rodzaju zabezpieczenia, jeśli sami udostępnimy wrażliwe informacje - przypomina Urząd Ochrony Danych Osobowych. Czy wiemy jak zadbać o swoje dane? Oto wyniki badania przeprowadzanego przez serwis ChronPESEL.pl i Krajowy Rejestr Długów pod patronatem UODO.
    Okoliczności łagodzące w wyroku karnym - planowane zmiany
    W Sejmie procedowany jest projekt ustawy zmieniającej przepisy Kodeksu karnego w zakresie dotyczącym m.in. dyrektyw wymiaru kary (druk sejmowy nr 2024).
    Müller: nie będzie zgody polskiego rządu, by sędziowie łamiący prawo mogli dalej orzekać
    Przytłaczająca większość zakończonych postępowań dyscyplinarnych wobec sędziów dotyczy spraw pospolitych; nie będzie zgody polskiego rządu, by sędziowie, którzy łamią prawo, mogli dalej orzekać - powiedział we wtorek rzecznik rządu Piotr Müller
    Dyrektywa Omnibus od 28 maja 2022 r. Jakie prawa zyskają konsumenci?
    Od 28 maja 2022 r. zacznie obowiązywać unijna dyrektywa Omnibus, której celem jest zwiększenie ochrony praw konsumentów w handlu internetowym. Polska wersja tej ustawy na razie jest w powijakach, nie zdejmuje to jednak z polskich przedsiębiorców obowiązku podporządkowania się prawu UE. Niestety dostosowanie e-sklepów do nowych regulacji może kosztować - w zależności od sytuacji wyjściowej i rozmiaru sklepu może to być od tysiąca do nawet ponad 10 tys. zł.
    Waloryzacja zasiłku dla bezrobotnych od 1 czerwca 2022 r.
    Kwota zasiłku dla bezrobotnych podlega corocznej waloryzacji. Ile wyniesie świadczenie od 1 czerwca 2022 r.?
    Fundusz Wsparcia Kredytobiorców - jaka pomoc?
    Fundusz Wsparcia Kredytobiorców to jedno z narzędzi przewidzianych dla kredytobiorców w trudnej sytuacji materialnej. Kto może skorzystać z pomocy?