REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odprawa graniczna na lotnisku krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Odprawa graniczna na lotnisku krok po kroku/ Fot. Fotolia
Odprawa graniczna na lotnisku krok po kroku/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odprawa graniczna to zespół czynności kontrolnych przeprowadzanych na przejściach granicznych. Celem kontroli granicznej jest zezwolenia na wjazd/ wyjazd osób oraz przedmiotów będących w ich posiadaniu. W poniższym tekście informujemy, jak krok po kroku przygotować się do odprawy granicznej na lotnisku.

Krok pierwszy – konieczne dokumenty

Przed planowaną podróżą należy sprawdzić, czy posiadamy wszystkie wymagane dokumenty podróży (paszport, dowód osobisty) oraz wizę, jeśli jest wymagana. Wywóz niektórych przedmiotów (np. o cechach zabytku) lub zwierząt również wymaga uzyskania wcześniej odpowiednich  dokumentów od uprawnionych do ich wystawienia organów.

REKLAMA

REKLAMA

Ile trwa wyrobienie paszportu?

Krok drugi – pakowanie bagażu

Ponieważ przewoźnik ma prawo do ustalenia własnych ograniczeń dotyczących np. ilości lub wielkości przewożonego bagażu, informacje dotyczące limitów należy uzyskać wcześniej w liniach lotniczych, którymi lecimy.

Bagaż podlega ograniczeniom, zarówno jeśli chodzi o wagę, rozmiar, jak i zawartość.

REKLAMA

Pamiętajmy, że nie wszystkie przedmioty mogą być transportowane drogą lotniczą. Niektóre możemy zabrać ale tylko w bagażu rejestrowanym – nie można ich bowiem wnosić na pokład samolotu. Lista przedmiotów dopuszczonych oraz zabronionych do przewozu w transporcie lotniczym znajduje się na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz na stronach portów lotniczych i przewoźników. W trakcie kontroli bezpieczeństwa bagażu podręcznego przedmioty zabronione są odbierane. Jeśli zatem mamy wątpliwości, co do możliwości zabrania ze sobą danego przedmiotu, lepiej zostawmy go w domu lub umieścimy w bagażu rejestrowanym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zrobić, gdy zaginie bagaż na lotnisku?

Krok trzeci – zgubienie bagażu

Każdy bagaż bez widocznego nadzoru traktowany jest przez służby lotniskowe jako potencjalne zagrożenie, co wiąże się ze wszczęciem odpowiednich procedur bezpieczeństwa, takich jak: wyznaczenie strefy bezpieczeństwa, ewakuacja portu i rozpoznanie pirotechniczne danego bagażu. Procedury te są czasochłonne i mogą mieć wpływ na opóźnienia lotów.

Nie zostawiajmy swojego bagażu bez opieki!

Odpowiedzialne podejście podróżnych do zjawiska ewentualnych aktów terrorystycznych znacząco ogranicza ilość „sytuacji kryzysowych” w lotnictwie cywilnym. Aby do nich nie dochodziło należy przede wszystkim unikać pośpiechu oraz wykonywania czynności powodujących utrudnienia, takich jak pozostawianie nadbagażu w dowolnym miejscu po przepakowaniu bagażu właściwego. Nie należy również brać od nieznajomych osób pakunków i bagażu o nieznanej zawartości. Jeśli spotkamy się z podobną propozycją, powinniśmy natychmiast powiadomić o zdarzeniu służby lotniskowe. Za pozostawienie bagażu bez opieki grożą sankcje karne w postaci mandatu karnego.

Zadaj pytanie na FORUM

Krok czwarty – jak wygląda kontrola bezpieczeństwa?

Kontrola bezpieczeństwa, której poddawani są wszyscy pasażerowie oraz ich bagaże, ma na celu zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony i bezpieczeństwa w transporcie lotniczym. Przygotowując się do kontroli należy:

  • wyłożyć do pojemników na taśmociągu wszystkie przedmioty metalowe, które mamy przy sobie (np. pasek z metalową klamrą, klucze, monety) oraz telefony komórkowe,
  • zdjąć wierzchnie okrycie (płaszcz, kurtkę lub marynarkę) oraz nakrycie głowy
  • zdjąć obuwie, jeśli zostaniemy o to poproszeni.

Po wykonaniu powyższych czynności czekamy na znak od obsługi portu o możliwości podejścia do kontroli.

Bezprawne zatrzymanie dowodu osobistego

Krok piąty - jak przebiega kontrola na lotnisku?

Kontrola osób i bagażu polega na niedopuszczeniu do wniesienia na pokład samolotu przedmiotów niebezpiecznych, mogących stanowić zagrożenie w ruchu lotniczym.

Po wyłożeniu do pojemników na taśmociągu wszystkich posiadanych przez podróżnego przedmiotów: walizki, torebki oraz przedmiotów wymienionych w poprzednim punkcie, trafiają one do urządzenia skanującego. Umożliwia ono odczytanie na ekranie monitora informacji o zawartości poszczególnych bagaży. Może się zdarzyć, że posiadamy w swojej torbie coś, czego nie wolno nam zabrać na pokład – wówczas osoba kontrolująca poinformuje nas, co powinniśmy zrobić, aby bez przeszkód kontynuować podróż.

Pasażer podczas kontroli bezpieczeństwa przechodzi przez bramkę, służącą do wykrywania metali. Jeśli urządzenie sygnalizuje, że kontrolowana osoba posiada przy sobie przedmioty zabronione, zostaje ona poddana kontroli manualnej.

Pasażer może również zostać wezwany do kontroli bagażu rejestrowanego, który nadał przy odprawie biletowo-bagażowej. Jest wówczas zobowiązany udać się do wskazanego miejsca i pokazać, co przewozi.
Kontrola graniczna jako element systemu ochrony granicy państwowej

Warto pamiętać, że jesteśmy kontrolowani przez osoby przeszkolone, z doświadczeniem w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego, które działają dla dobra pasażerów, czuwając nad ich bezpieczeństwem. Spokój i opanowanie oraz zastosowanie się do poleceń kontrolujących pozwoli nam sprawnie i bez problemów przejść kontrolę bezpieczeństwa.

Polecamy serwis: Prawa  konsumenta

Krok szósty – jak wygląda odprawa paszportowa na lotnisku?

Przed opuszczeniem stanowiska kontroli musimy ponownie spakować swoje rzeczy. Emocje towarzyszące podróży i pośpiech sprawiają, że często zapominamy zabrać wszystkie  wyłożone wcześniej przedmioty. Jeśli w porę zauważymy nasze niedopatrzenie, możemy wrócić po pozostawioną rzecz. Jeśli jednak zorientujemy się,  że coś zostawiliśmy, dopiero na pokładzie samolotu, po wylądowaniu powinniśmy poinformować o tym telefonicznie port lotniczy. Po powrocie pozostawiony przedmiot będziemy mogli odebrać w biurze rzeczy znalezionych.

Przez odprawę paszportową przechodzą pasażerowie udający się poza strefę Schengen. Po kontroli bezpieczeństwa są oni zobowiązani do okazania karty pokładowej i dokumentu tożsamości (dowodu osobistego lub paszportu). Po odprawie paszportowej czekamy w hali odlotów na wejście na pokład samolotu.

Jak i gdzie wyrobić paszport w 2014 roku?

Źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

REKLAMA

Sąd: zachowek 31.916,67 zł (1/6 udziału) i 10.638,88 zł (1/18 udziału) [Przykład]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku dla rodziny, w której spadkodawca miał trójkę dzieci i trójkę wnuków. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

Abp Przybylski: Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe [wywiad]

"Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe" – powiedział nowy metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski w wywiadzie dla PAP. Dodał, że człowiek z natury jest religijny i etyczny, dlatego potrzebuje wiedzy o religii i wyborach moralnych, żeby harmonijnie się rozwijać.

Na firmę i jej pracowników można nałożyć obowiązkowe świadczenia po wybuchu wojny. Pracownika powołanego do wojska firma nie może zwolnić [Prawo]

Przepisy przewidują możliwość nałożenia na firmę świadczeń rzeczowych na rzecz wojska po wybuchu wojny. Pracodawcy muszą uwzględnić ryzyko prowadzenia działalności w sytuacji rekrutacji części pracowników do służby wojskowej. Pracownicy w czasie zatrudnienia mogą wykonywać świadczenia osobiste na rzecz wojska przerywając na ten okres (jednorazowo do 7 dni) świadczenie pracy dla pracodawcy.

Odpowiedź na pozew o zachowek. Jak napisać po zmianach?

Czym jest odpowiedź na pozew o zachowek i jakie ma znaczenie procesowe? Co powinno zawierać takie pismo? Prezentujemy najważniejsze informacje i aktualne przepisy.

REKLAMA

Jawność wynagrodzeń w Polsce – co zmieni się od Wigilii 2025 roku? Jak się przygotować (checklista)? Co powinni wiedzieć pracownicy i pracodawcy?

Transparentność wynagrodzeń to temat, który od lat budzi emocje zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Z jednej strony – jawne płace to większa równość i eliminacja dyskryminacji płacowej. Z drugiej – to rewolucja w podejściu do rekrutacji, polityki kadrowej i zarządzania firmą. W dniu 24 grudnia 2025 roku wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy - Ustawa z 4 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy, która nałoży na pracodawców szereg nowych obowiązków związanych z jawnością wynagrodzeń. Jest to efekt wdrażania unijnej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z 10 maja 2023 r., której celem jest wzmocnienie stosowania zasady równego wynagrodzenia kobiet i mężczyzn za taką samą pracę lub pracę o tej samej wartości.

Składki emerytalne, rentowe i zdrowotne za opiekuna osoby ze świadczeniem wspierającym zapłaci budżet państwa. Jakie warunki trzeba spełnić? Konieczny wniosek do ZUS

Od 1 stycznia 2024 r. opiekunowie osób pobierających świadczenie wspierające mogą zostać objęci ubezpieczeniem emerytalnym, rentowym i zdrowotnym. Składki w całości finansuje budżet państwa. Wystarczy złożyć elektroniczny wniosek do ZUS. Opiekun zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu sprawowania opieki nad osobą pobierającą świadczenie wspierające może zgłosić do tego ubezpieczenia także członków swojej rodziny.

REKLAMA