| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - usługi > Zareklamuj złą usługę

Zareklamuj złą usługę

Zleciłeś wykonanie mebli i są niezgodne z projektem, chciałeś aby zamontowano Ci nowe drzwi, ale teraz są krzywe, a może pralnia uszkodziła Twój płaszcz? W każdym z tych przypadków masz prawo złożyć reklamacje. Sprawdź jak należy to zrobić i jakie żądania Ci przysługują.

Zlecenie wykonania fachowcy pewnych czynności, których rezultatem jest dzieło, czyli np. upranie marynarki, montaż okien czy naprawa auta jest umową o dzieło. W powszechnym rozumieniu przyjęło się nazywać ten typ umowy – usługą. Jest to nieco mylne, ponieważ usługa w ścisłym znaczeniu tego słowa bardziej odpowiada regulacjom dotyczącym umowy zlecenia.

Strony zawierając umowę o dzieło umawiają się co do efektu końcowego prac, określają istotne elementy dzieła oraz wynagrodzenie za wykonane czynności, wskazują również termin, w jakim dzieło ma być oddane zamawiającemu.

Nieprawidłowe wykonanie

Niekiedy jednak konsument otrzymuje dzieło, które nie jest zgodne z tym o co strony się umawiały albo ma wady, np. instalacja gazowa w aucie została nieprawidłowo zamontowana i nie można z niej korzystać. Jest to powód, dla którego zlecający wykonanie prac może złożyć reklamacje.

Żądania

Jeżeli dzieło ma wady, to w pierwszej kolejności można żądać ich naprawienia. Należy przy tym pamiętać o wyznaczeniu terminu na naprawę z zastrzeżeniem, że po jego bezskutecznym upływie naprawa nie będzie przyjęta. Przypadkiem, kiedy wykonawca może uchylić się od wykonania prac naprawczych jest przypadek, kiedy naprawa wymagałby nadmiernych kosztów. To znaczy byłaby nieopłacalna w stosunku do całego wynagrodzenia za dokonane prace.

Są przypadki, kiedy nie można naprawić zaistniałych wad. Może to wynikać z braku odpowiedniego materiału, możliwości technicznych albo rozmiaru usterek. Wtedy zamawiający ma prawo zażądać obniżenia wcześniej uzgodnionej ceny. Najłatwiej jest oszacować procentowo wysokość upustu w stosunku do ilości i wielkości wad. Innym przypadkiem kiedy tego typu żądanie ma swoje podstawy prawne jest sytuacja, gdy przyjmujący zamówienie nie zdoła usunąć wad w czasie odpowiednim. Pojęcie czas odpowiedni jest niedookreślone, co oznacza że nie można jednoznacznie wskazać odpowiedniego terminu napraw dla każdego przypadku. Każdą sprawę należy w tym względzie analizować indywidualnie

Odstąpienie od umowy i zwrot pieniędzy

Jeżeli będziemy mieć to nieszczęście i trafimy na nierzetelnego przedsiębiorcę, to może się okazać, że konieczne będzie skorzystanie z ostatniego w kolejności roszczenia, jakie nam przysługuje – odstąpienia od umowy. Można odstąpić od umowy w ściśle określonych przypadkach:

  • gdy wady usunąć się nie dadzą albo
  • gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że wykonawca nie usunie wad w odpowiednim czasie oraz

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Finelog

Finelog sprawia, że logistyka przestaje ograniczać Twój biznes. Tam, gdzie większość ludzi widzi tylko problemy, my widzimy wyzwania i, co jeszcze ważniejsze, rozwiązania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »