REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych w 2018 r.

Elżbieta Chojnowska
Kara za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w 2018 r. /Fot. Fotolia
Kara za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w 2018 r. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z rozporządzeniem PE i Rady UE 2016/679 czekają nas duże zmiany w zakresie zasad ochrony danych osobowych. Dotyczą one w szczególności zakresu odpowiedzialności karnej, cywilnej oraz administracyjnej za naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych.

Rozporządzenie PE i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych wejdzie w życie 25 maja 2018 r. Do tego czasu państwa członkowskie moją obowiązek implementować nowe przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Odpowiedzialność karna

Unijne regulacje nie wskazują bezpośrednio zasad odpowiedzialności karnej za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych. W tej kwestii UE pozostawia wolną rękę państwom członkowskim.

Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą o ochronie danych osobowych przewidziana jest odpowiedzialność karna za:

REKLAMA

  • przetwarzanie danych osobowych w sposób sprzeczny z prawem – czyn zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (art. 49);
  • udostępnianie danych osobom nieuprawnionym - czyn zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (art. 51);
  • zaniedbanie obowiązku zabezpieczenia danych - czyn zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku (art. 52);
  • zaniedbanie obowiązku zgłoszenia danych do rejestracji - czyn zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku (art. 53).

Jednak jak wynika z projektu nowej ustawy zamieszczonego na stronie Ministerstwa Cyfryzacji, powyższe regulacje zostaną uchylone, zaś pojawią się szczegółowe przepisy dotyczące odpowiedzialności administracyjnej i cywilnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Sprawy karne

Administracyjne kary pieniężne 

Zgodnie z założeniami projektu ustawy Prezes Urzędu Ochrony  Danych Osobowych będzie mógł nałożyć dwa rodzaje kar administracyjnych za złamanie zasad ochrony danych osobowych:

  • na podmioty nie będące organami publicznymi, może nałożyć administracyjne kary pieniężne na podstawie i na warunkach określonych w art. 83 rozporządzenia 2016/679 (art. 49 projektu);
  • na podmioty publiczne, o których mowa w art. 9 pkt 8 - 14 ustawy o finansach publicznych, Prezes Urzędu może nałożyć, w drodze decyzji, administracyjne kary pieniężne w wysokości do 100 000 zł (art. 50 projektu).

Podmioty publiczne w rozumieniu art. 9 pkt 8 - 14 ustawy o finansach publicznych to:
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
- Narodowy Fundusz Zdrowia;
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
- uczelnie publiczne;
- Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
- państwowe i samorządowe instytucje kultury;
- inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych.

W związku z powyższym podmioty publiczne nie wymienione powyżej np. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, związki metropolitalne, jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe nie będą karane na podstawie nowych przepisów.

Zobacz też: Postępowanie administracyjne

Zgodnie z art. 53 ust 1 projektu Prezes Urzędu będzie mógł na wniosek podmiotu ukaranego odroczyć uiszczenie kary pieniężnej albo rozłożyć ją na raty ze względu na ważny interes wnioskodawcy.

Wysokość i zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych zostały określone w z art. 83 w dziale pt. „Ogólne warunki nakładania kar pieniężnych” w omawianej regulacji  UE.

Górna granica kary wyznaczona w rozporządzeniu  UE to 20 mln EUR . W przypadku przedsiębiorców kara może wynieść 2% bądź 4% całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego. Warto podkreślić, iż wysokość sankcji będzie zależna od m. in. rodzaju, charakteru, wagi, czasu trwania naruszenia i innych kryteriów wskazanych w rozporządzeniu  UE.

Odpowiedzialność cywilna

Zgodnie z założeniami projektu każda osoba, której prawa przysługujące na mocy przepisów o ochronie danych osobowych zostały naruszone, może żądać, aby podmiot, który dopuścił się naruszenia, dopełnił czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków (art. 55 projektu).

Wystąpienie z powyższym roszczeniem, nie wyłącza możliwości wystąpienia z innymi roszczeniami z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Sąd cywilny do którego wniesiono pozew z żądaniem usunięcia skutków naruszeń będzie musiał zawiadomić o tym niezwłocznie Prezesa Urzędu. W związku z toczącym się postępowaniem przed PU w tej samej sprawie Sąd może zawiesić toczące się przed nim postępowanie do czasu zakończenia postępowania przed Prezesem Urzędu (art. 57 projektu). Ponad to, sąd ma obligatoryjny obowiązek zawiadomić PU o każdym wyroku w sprawach dotyczących ochrony danych osobowych.

Zobacz też: Pozwy

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2016 poz. 922)
  2. Projekt ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 28 marca 2017 r.
  3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2016 poz. 1870)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Świadczenie wspierające - na jak długo? Przepisy w 2025 i 2026 roku

„Moje orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności zostało wydane na stałe. Zamierzam ubiegać się o świadczenie wspierające. Czy ono również będzie bezterminowe?” – pyta Czytelnik.

Awaria Cloudflare: wiele platform cyfrowych przestało dzisiaj działać

Awaria usługi chmurowej firmy Cloudflare spowodowała dzisiaj problemy techniczne u wielu platform cyfrowych m.in. X, Instagram i OpenAI - wynika z danych strony Downdetector. Użytkownicy zgłaszali także problemy z innymi stronami internetowymi. Firma przekazała, że usterka została już usunięta.

Włodzimierz Czarzasty - kim jest nowy marszałek Sejmu? Ile ma lat

Włodzimierz Czarzasty został nowym marszałkiem Sejmu po Szymonie Hołowni. Kim właściwie jest członek Nowej Lewicy? Ile ma lat? Jakie ma wykształcenie?

Jak polskie miasta dbają o zdrowie swoich mieszkańców? [Indeks Zdrowych Miast]

Jak polskie miasta dbają o zdrowie swoich mieszkańców? Najnowsza, czwarta edycja Indeksu Zdrowych Miast, przygotowana przez ekspertów SGH w Warszawie i UE w Krakowie we współpracy z Grupą LUX MED, przynosi jednoznaczne wyniki: w kategorii Zdrowie najlepiej wypadły Poznań, Warszawa i Rybnik - miasta, które konsekwentnie inwestują w profilaktykę, edukację i zdrowe środowisko życia.

REKLAMA

Koncert chopinowski, czy Chopinowski? Zmiany w ortografii od 2026 roku. Nowe Zasady pisowni i interpunkcji polskiej Rady Języka Polskiego

Rada Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk przygotowała szereg zmian zasad ortografii, które zaczną formalnie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Ponadto Rada opublikowała – pierwszy raz w swej historii – kompleksowy zbiór wszystkich reguł ortograficznych i interpunkcyjnych pod nazwą „Zasady pisowni i interpunkcji polskiej”. Ten zbiór zasad pisowni i interpunkcji stanie się obowiązujący także z dniem 1 stycznia 2026 roku, łącznie z ww. nowościami.

Włodzimierz Czarzasty nowym marszałkiem Sejmu

Włodzimierz Czarzasty (Lewica) został we wtorek wybrany na nowego marszałka Sejmu. Zastąpił na tej funkcji lidera Polski 2050 Szymona Hołownię.

Pellet Loss Regulation – nowe przepisy unijne nie trafiają w sedno problemu. Główne źródła mikroplastiku to syntetyczne tkaniny i opony samochodowe a nie granulat przemysłowy

W dniu 22 września 2025 r. Parlament Europejski przyjął rozporządzenie mające ograniczyć przedostawanie się do środowiska granulek tworzyw sztucznych – tzw. Pellet Loss Regulation. To ważny sygnał ze strony unijnych instytucji, pokazujący determinację w walce z emisją mikroplastików. W środowisku producentów i przetwórców tworzyw sztucznych, to rozporządzenie ma szerokie poparcie. Budzą się jednak także duże wątpliwości. Oczekiwana od dawna regulacja nie uderza bowiem w główne źródła problemu, a przy tym nakłada kolejne formalne obowiązki na sektor, który już dziś jest jednym z najbardziej regulowanych w Europie.

45. posiedzenie Sejmu [18, 19, 20, 21 listopada 2025]. Transmisja online

Dotychczasowy marszałek Sejmu Szymon Hołownia 13 listopada podpisał rezygnację z funkcji, realizując umowę koalicyjną, zgodnie z którą w drugiej połowie kadencji ma go zastąpić Włodzimierz Czarzasty. Zmiana marszałka ma nastąpić na 45 posiedzeniu Sejmu. Kandydata wybiera się bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy posłów. KO, Lewica, Polska 2050 i PSL popierają Czarzastego, sprzeciw zapowiadają PiS, Konfederacja i Razem.

REKLAMA

PZON: Osoby niepełnosprawne źle oceniają orzeczników. Mają premie za utrącenie niepełnosprawności? Uzdrawiają?

Kolejny list do Infor.pl, w którym osoby niepełnosprawne źle oceniają prace lekarzy orzeczników w PZON – zarzucają im „cudowne uzdrawiania”. Autor listu poszedł jeszcze dalej i stawia retoryczne pytanie „Czy lekarze mają premie za uzdrowienia?”. Oczywiście nie mają takiej premii, ale pokazuje to narastające (w mojej opinii) negatywne oceny co do pracy orzeczników - powszechnie są postrzegani jako osoby odbierające albo zaniżające stopnie niepełnosprawności.

Świadczenie pielęgnacyjne a dodatek pielęgnacyjny – nie myl tych dwóch świadczeń! Jak się pomylisz, stracisz

Wiele osób korzystających z pomocy państwa w związku z niepełnosprawnością lub podeszłym wiekiem słyszało o świadczeniu pielęgnacyjnym oraz dodatku pielęgnacyjnym. Nazwy brzmią podobnie, ale są to dwa zupełnie różne świadczenia – przysługują innym osobom, wypłacane są z innych instytucji i na podstawie innych przepisów. Pomyłka może oznaczać nie tylko stratę czasu, ale także utratę pieniędzy, które faktycznie by się należały. Czym różni się świadczenie pielęgnacyjne od dodatku pielęgnacyjnego, komu przysługuje każde z nich, jak je uzyskać i na co zwrócić uwagę?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA