REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Chojnowska
Kara za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w 2018 r. /Fot. Fotolia
Kara za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w 2018 r. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z rozporządzeniem PE i Rady UE 2016/679 czekają nas duże zmiany w zakresie zasad ochrony danych osobowych. Dotyczą one w szczególności zakresu odpowiedzialności karnej, cywilnej oraz administracyjnej za naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych.

Rozporządzenie PE i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych wejdzie w życie 25 maja 2018 r. Do tego czasu państwa członkowskie moją obowiązek implementować nowe przepisy.

REKLAMA

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Odpowiedzialność karna

Unijne regulacje nie wskazują bezpośrednio zasad odpowiedzialności karnej za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych. W tej kwestii UE pozostawia wolną rękę państwom członkowskim.

Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą o ochronie danych osobowych przewidziana jest odpowiedzialność karna za:

  • przetwarzanie danych osobowych w sposób sprzeczny z prawem – czyn zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (art. 49);
  • udostępnianie danych osobom nieuprawnionym - czyn zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (art. 51);
  • zaniedbanie obowiązku zabezpieczenia danych - czyn zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku (art. 52);
  • zaniedbanie obowiązku zgłoszenia danych do rejestracji - czyn zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku (art. 53).

Jednak jak wynika z projektu nowej ustawy zamieszczonego na stronie Ministerstwa Cyfryzacji, powyższe regulacje zostaną uchylone, zaś pojawią się szczegółowe przepisy dotyczące odpowiedzialności administracyjnej i cywilnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Sprawy karne

Administracyjne kary pieniężne 

Zgodnie z założeniami projektu ustawy Prezes Urzędu Ochrony  Danych Osobowych będzie mógł nałożyć dwa rodzaje kar administracyjnych za złamanie zasad ochrony danych osobowych:

  • na podmioty nie będące organami publicznymi, może nałożyć administracyjne kary pieniężne na podstawie i na warunkach określonych w art. 83 rozporządzenia 2016/679 (art. 49 projektu);
  • na podmioty publiczne, o których mowa w art. 9 pkt 8 - 14 ustawy o finansach publicznych, Prezes Urzędu może nałożyć, w drodze decyzji, administracyjne kary pieniężne w wysokości do 100 000 zł (art. 50 projektu).

REKLAMA

Podmioty publiczne w rozumieniu art. 9 pkt 8 - 14 ustawy o finansach publicznych to:
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
- Narodowy Fundusz Zdrowia;
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
- uczelnie publiczne;
- Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
- państwowe i samorządowe instytucje kultury;
- inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych.

W związku z powyższym podmioty publiczne nie wymienione powyżej np. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, związki metropolitalne, jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe nie będą karane na podstawie nowych przepisów.

Zobacz też: Postępowanie administracyjne

Zgodnie z art. 53 ust 1 projektu Prezes Urzędu będzie mógł na wniosek podmiotu ukaranego odroczyć uiszczenie kary pieniężnej albo rozłożyć ją na raty ze względu na ważny interes wnioskodawcy.

Wysokość i zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych zostały określone w z art. 83 w dziale pt. „Ogólne warunki nakładania kar pieniężnych” w omawianej regulacji  UE.

Górna granica kary wyznaczona w rozporządzeniu  UE to 20 mln EUR . W przypadku przedsiębiorców kara może wynieść 2% bądź 4% całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego. Warto podkreślić, iż wysokość sankcji będzie zależna od m. in. rodzaju, charakteru, wagi, czasu trwania naruszenia i innych kryteriów wskazanych w rozporządzeniu  UE.

Odpowiedzialność cywilna

Zgodnie z założeniami projektu każda osoba, której prawa przysługujące na mocy przepisów o ochronie danych osobowych zostały naruszone, może żądać, aby podmiot, który dopuścił się naruszenia, dopełnił czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków (art. 55 projektu).

Wystąpienie z powyższym roszczeniem, nie wyłącza możliwości wystąpienia z innymi roszczeniami z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Sąd cywilny do którego wniesiono pozew z żądaniem usunięcia skutków naruszeń będzie musiał zawiadomić o tym niezwłocznie Prezesa Urzędu. W związku z toczącym się postępowaniem przed PU w tej samej sprawie Sąd może zawiesić toczące się przed nim postępowanie do czasu zakończenia postępowania przed Prezesem Urzędu (art. 57 projektu). Ponad to, sąd ma obligatoryjny obowiązek zawiadomić PU o każdym wyroku w sprawach dotyczących ochrony danych osobowych.

Zobacz też: Pozwy

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2016 poz. 922)
  2. Projekt ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 28 marca 2017 r.
  3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2016 poz. 1870)
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument.

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

REKLAMA

Jak nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania wpłyną na branżę ochrony?

12 sierpnia 2025 r. weszły nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania obiektów strategicznych. Jest to kolejna nowelizacja ustawy, która nie tak dawno temu zaostrzała przepisy - obecne zmiany wprowadzają poluzowanie. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Krzysztofa Modrzejewskiego, Dyrektora ds. Klientów Kluczowych, Seris Konsalnet.

Po urlopie trudniej niż przed – dlaczego powrót do pracy wywołuje stres?

Okazuje się, że 63% pracujących deklaruje, że po urlopie odczuwa większy stres niż przed jego rozpoczęciem, a połowa z nich jako główne źródło napięcia wskazuje na nagromadzone obowiązki, wynika z ankiety przeprowadzonej przez spółki Gi Group Holding. Ponowne wejście w rytm codziennych zadań często wiąże się ze wzrostem presji oraz poczuciem przytłoczenia, określanym mianem napięcia pourlopowego.

Szafy pełne, PSZOK-i pękają w szwach. Rewolucja w odpadach tekstylnych

Trzy- i czterokrotny wzrost ilości oddawanych odpadów tekstylnych – tak wygląda początek roku w gminach pod Warszawą. To efekt nowych przepisów, które nakazują selektywną zbiórkę ubrań i innych tekstyliów. Problemem wciąż pozostaje jednak dostępność punktów odbioru, dlatego Ministerstwo Klimatu szykuje kolejne zmiany.

155 korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 26 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń Sądów Apelacyjnych dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20, m.in.:

REKLAMA

Emeryci mundurowi wciąż przepalają składki do ZUS. Podobnie jest z emerytami z KRUS

Do redakcji stale napływają listy od emerytów mundurowych, którzy płacą składki do ZUS (jako emeryci mundurowi), ale nie mają szansy na 1) otrzymanie drugiej emerytury (cywilnej obok wojskowej) albo 2) podwyżkę emerytury mundurowej (powyżej niskiego limitu).

Emeryci mundurowi od lat dyskryminowani pracą. Nie będzie nowelizacji [Przykład]

Do biura poselskiego zgłosili się emerytowani żołnierze, którzy wskazują na trudności wynikające z obecnych regulacji. Jednym z przykładów jest przypadek emeryta wojskowego, który w ciągu roku osiągnął dodatkowy dochód w wysokości 60 526,60 zł. Maksymalna kwota miesięcznego przychodu niepowodująca zmniejszenia świadczenia wynosiła 57 923,30 zł, przez co jego świadczenie emerytalne zostało pomniejszone o 2 603,30 zł. Dodatkowo emeryci pobierający świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) mogą dorabiać bez ograniczeń po ukończeniu 60. i 65. roku życia, podczas gdy emeryci mundurowi, mimo osiągnięcia tego samego wieku, wciąż podlegają ograniczeniom co do dodatkowych dochodów.

REKLAMA