REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Reklamacja i zwroty prezentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Stańczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie jesteś zadowolony z otrzymanego prezentu? Chcesz go zwrócić, ale nie wiesz czy masz do tego prawo? A może wymarzona rzecz, którą otrzymałeś pod choinkę niestety już zdążyła się popsuć? Sprawdź czy możesz zareklamować prezent.

Zanim zgłosisz reklamacje swojego prezentu powinieneś poznać główne zasady, jakie nią rządzą, a przede wszystkim poznać swoje prawa. Niewiedza konsumenta na temat reklamacji jest często wykorzystywana przez sprzedawców, dlatego warto dowiedzieć się, jakie prawa w tym zakresie nam przysługują.

REKLAMA

Po pierwsze terminy

Reklamacja zostanie rozpatrzona gdy zgłosimy ją przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową. Jeżeli tego terminu nie zachowamy tracimy możliwość ubiegania się o naprawę lub wymianę wadliwego towaru, który zakupiliśmy lub otrzymaliśmy w prezencie.

Termin jaki wiąże sprzedawcę wynosi 14 dni - tyle bowiem czasu ma sprzedawca na ustosunkowanie się do złożonej reklamacji (w przypadku żądania naprawy lub wymiany). Jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi w ciągu 2 tygodni, uważa się, iż sprzedawca uznał reklamacje za uzasadnioną

Podstawa reklamacji

Podstawą reklamacji a zarazem odpowiedzialności sprzedawcy jest niezgodność towaru z umową. Towar uważany jest za niezgodny z umową, gdy nie posiada właściwości w niej określonych. Jednak zanim dany produkt kupimy powinniśmy dokładnie go obejrzeć. Sprzedawca nie będzie ponosił odpowiedzialności, jeżeli w chwili zakupu wiedzieliśmy o wadzie lub z łatwością mogliśmy ją zauważyć.

Czego możemy żądać

Jeżeli towar jest niezgodny z umową mamy prawo zażądać jego naprawy bądź wymiany. W przypadku gdyby naprawa lub wymiana była niemożliwa możemy domagać się obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Roszczenie odstąpienia od umowy będzie nam przysługiwało gdy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • naprawa lub wymiana są niemożliwe albo wymagają nadmiernych kosztów,
  • sprzedawca nie naprawi bądź nie wymieni towaru w odpowiednim czasie lub
  • gdy naprawa/wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności oraz
  • niezgodność towaru z umową jest istotna.

REKLAMA

Czym innym jest odstąpienie od umowy ze względu na fakt, iż prezent okazał się być niezgodny z umową. Odrębną kwestią jest natomiast chęć zwrotu towaru, ponieważ osoba, która na obdarował nie trafiła w nasz gust i prezent nam sienie podoba. W takiej sytuacji to od sprzedawcy zależy czy będziemy mogli zwrócić dany towar. Dlatego przed zakupem warto upewnić się o możliwości ewentualnego zwrotu.

Jeżeli rzecz została zakupiona w sklepie internetowym o wiele łatwiej jest nam oddać towar. W przypadku sprzedaży na odległość kupujący zawsze ma możliwość zwrotu towaru w terminie 10 dni od daty dostarczenia przesyłki. Należy jednak zauważyć, że termin, w którym przysługuje nam prawo skorzystania z prawa do namysłu będzie się zaczynał od momentu, w którym zamawiający otrzymał przesyłkę.

Dowód zakupu

Zgłaszając reklamacje powinniśmy mieć przy sobie paragon (bądź inny dowód zakupu) oraz towar, który uważamy za wadliwy. Dodatkowym atutem będzie zaświadczenie potwierdzające nasze zdanie np.: specjalisty z danej dziedziny.

Forma reklamacji

Reklamacja powinna być zgłoszona w formie pisemnej.

Powinniśmy wiedzieć, że sprzedawca ma obowiązek przyjąć każdą reklamacje, nawet gdyby wydawałaby się mu bezzasadna. Odrębną kwestia jest czy ją, po sprawdzeniu towaru, uwzględni i nasze roszczenia zostaną spełnione.

W przypadku naruszenia któregokolwiek z przysługujących nam jako konsumentom praw możemy zgłaszać się do:

  • rzeczników konsumentów,
  • organizacji konsumenckich (Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Federacji Konsumentów, Europejskiego Centrum Konsumenckiego),
  • Inspekcji Handlowej,
  • stałych polubownych sądów konsumenckich.
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wzrósł dług Polski: Zła wiadomość dla rządu i samorządów, to już 57,4% PKB

Dług polskiego sektora instytucji rządowych oraz samorządowych (general government) wzrósł do 57,4% PKB w pierwszym kwartale 2025 r. z 55,3% PKB zanotowanych kwartał wcześniej. Takie dane podał Eurostat. Natomiast w pierwszym kwartale 2024 r. wskaźnik ten wyniósł 51,3% PKB.

Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?

Planujesz podróż samolotem? Już wkrótce unijne przepisy dotyczące praw pasażerów przejdą największą reformę od dwudziestu lat. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowelizację rozporządzenia 261/2004, które od dwóch dekad regulowało zasady odszkodowań i opieki w razie opóźnień oraz odwołań lotów. Nowe przepisy mają zostać uchwalone jeszcze w 2025 roku, a ich wejście w życie przewiduje się na przełomie jesieni i zimy, najpóźniej przed sezonem wakacyjnym 2026

Koniec z papierologią: będzie zlikwidowany obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS przez 5 lat

Mają zajść kolejne zmiany w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 350). Tym razem będą to jednak deregulacje na korzyść pracodawców. Dlaczego? Bo zapowiadany jest koniec z papierologią: będzie zlikwidowany obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS przez 5 lat.

Emerytalna rewolucja Karola Nawrockiego: Co najmniej 150 zł podwyżki dla seniorów? Projekt już 6 sierpnia

Nowo wybrany prezydent Karol Nawrocki zapowiedział rewolucję w sposobie waloryzacji emerytur i rent. Jego obietnica może oznaczać realne zmiany w domowych budżetach milionów polskich emerytów – szczególnie tych, którzy otrzymują najniższe świadczenia. Czy nowy system będzie bardziej sprawiedliwy? Jakie konkretnie rozwiązania zapowiada Nawrocki? I kto zyska najwięcej?

REKLAMA

Inwigilowani? ZUS udostępni dane przedsiębiorców bankom, instytucjom finansowym, kredytowym czy pożyczkowym

Czujemy się w pewnym sensie inwigilowani - podkreślają przedsiębiorcy, którzy zapoznają się z kolejnym projektem zmian przepisów przygotowanym przez MRPiPS. Tym razem chodzi o zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Generalnie intencja jest taka, że ZUS udostępni dane z kont płatników składek szerszemu gronu podmiotów: bankom, instytucjom finansowym, kredytowym, pożyczkowym. Po co? Pytają przedsiębiorcy.

Rewolucja w L4: w czasie zwolnienia, pracownik (od czasu do czasu) będzie musiał odebrać telefon od szefa i odpisać na e-maila, ale będzie też mógł pobierać jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia

Przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114) zakłada wprowadzenie istotnych zmian w zakresie tego co wolno, a czego nie wolno pracownikowi w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim – począwszy od podejmowania sporadycznych, incydentalnych czynności, będących przejawami aktywności zawodowej, a na wykonywaniu pracy u innego pracodawcy (tym samym – pobierając jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia) skończywszy.

Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

REKLAMA

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

REKLAMA